گزارش آماری نقض حقوق هنر و هـنرمـــــــــندان – آذر ماه ۱۳۹۹

تنظیم نمودار : ابراهیم فداکار  Ibrahim Fadakar

  • برای آگاهی بیشتر: آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد . این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر که از رسانه های داخلی و خارجی  مانند ایسنا ، هرانا ، ایرنا ، ایلنا ، هنر آنلاین ، باشگاه خبرنگاران جوان ، خبرگزاری فارس ، کیهان ، همشهری آنلاین و مهرنیوز  جمع آوری گردیده است .اعضائیکه درگردآوری اخبار نقض حقوق هنر و هنرمندان بهمن ماه همکاری نموده اند عبارتند از: سید اسماعیل هاشمی ، ابراهیم فداکار ، مرضیه بردبار کوچکصفهانی، مهدی گلسفیدی ، شبنم فتحی ، محمد یوسف اسماعیلی ، ملیکا احمدی سبزواریاطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:   http://honar.bashariyat.org
  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش آذر ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

حذف صحبت های بهاره رهنما در «شام ایرانی» از پلتفرم‌ها/ توهین ها قومیتی بود

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با انتشار مطلبی نسبت به قسمتی از برنامه «شام ایرانی» که به مردم لر توهین شده بوده واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، پیرو انتشار قسمت جدید سریال «شام ایرانی» در رسانه‌های صوت و تصویر که در آن به یکی از اقوام اصیل ایرانی توهین شده بود، ساترا به محض دریافت گزارش مردمی از سوی کاربران نسبت به بررسی مورد مذکور اقدام کرد. با بررسی صورت‌گرفته، مشخص شد مورد ذکرشده در تضاد آشکار با فصل «احترام به فرهنگ و اقوام کشور» در ضوابط محتوایی است به همین جهت با دستور ساترا، این بخش از همه رسانه‌های رسمی منتشرکننده حذف شد.

انتشار تصویری از جای خالی محمدرضا شجریان در اتاق کارش

عکسی از اتاق کار محمدرضا شجریان که او روزگاری طولانی در آن به آموزش و تمرین موسیقی و آواز ایرانی می‌پرداخت، منتشر شد. به همین مناسبت، کانال تلگرامی خانه شجریان، عکسی از اتاق کار این استاد آواز ایرانی در شرکت دل‌آواز را منتشر کرده و نوشته است: «این‌جا، محل اصلی فعالیت‌های استاد شجریان، اعم از تمرین و آموزش و … بود و روزگاری قلب تپنده‌ موسیقی ایرانی محسوب می‌شد که این روزها در سکوتی تلخ به سر می‌برد.»

خواننده ی « امیر بی گزند» سوار بر وانت به نفع ندارها/ راز محسن چاوشی بالاخره لو رفت!

محسن رجب‌پور تهیه‌کننده موسیقی در یک مصاحبه اظهار داشت: محسن چاوشیبه صورت ناشناس با وانت برای فقرا برنج و مایحتاج پخش میکند.

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

شرایط برای تئاتر کار کردن فراهم نیست/ حمایت نکردن دولت، خیانت است

منیژه محامدی کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید تله تئاتر در شرایطی که تئاترهای زنده تعطیل هستند، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بودجه تئاتر و چگونگی اختصاص آن خیلی عجیب و غریب شده و به دنبال آن مشخص نیست پروژه‌هایی مانند تله تئاتر را باید از طریق چه سازمانی پیگیری کرد.

انتقادات صریح عادل بزدوده از انفعال ارشاد/ این یک خیانت است!

عادل بزدوده کارگردان و مدرس باسابقه تئاتر و تئاتر عروسکی درباره شرایط فعلی گروه‌های تئاتر و تئاتر عروسکی کودک و بزرگسال در وضعیت کرونایی موجود، به خبرنگار مهر گفت: شدیداً دل نگران همه دوستانمان هستم. در این شرایط متأسفانه به دلیل بی درایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بچه‌های تئاتر عروسکی به جان هم افتاده‌اند تا برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک مهیا شوند.

نویسنده سرشناس: نمی‌توانم خودکشی کنم

حسن ‌اصغری تعطیل کردن نوشتن را به خودکشی تعبیر کرده و می‌گوید: من نمی‌توانم تولید فرهنگی را تعطیل کنم و عشق ذهنی و جهان روحی‌ام را کنار بگذارم و خودکشی کنم. این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اعلام بازنشستگی نویسندگان و زمین گذاشتن قلم اظهار کرد: نویسندگی بازنشستگی ندارد، زیرا نویسندگی در ایران شغل نیست. در کشورهای پیشرفته نویسندگان و هنرمندان منزلتی دارند و تا آخر عمر می‌نویسند و از طریق نوشتن زندگی می‌کنند اما در ایران از این چیزها خبری نیست و نویسنده هیچ پشتیبانی ندارد.

اعتصاب غذای ویدا ربانی در بند ۲۰۹ زندان اوین

ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد از روز دوشنبه ۱۰ آذرماه دست به اعتصاب غذا زده است. خانم ربانی روز یکشنبه ۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

در دادگاه تجدید نظر؛ تداوم رسیدگی به پرونده شکایت محمدرضا شجریان از صدا و سیما

محمدحسین آقاسی وکیل محمد رضا شجریان از تداوم رسیدگی به پرونده شکایت از صدا و سیما مبنی بر پخش بدون اجازه آثار هنری اش در مرحله تجدید نظر خبر داد. پیشتر دادگاه کارکنان دولت با این استدلال این که پخش بدون اجازه کارهای محمدرضا شجریان به زیانش نبوده و موجب شهرت وی شده است، این شکایت را رد کرده بود.

خاک فروشی با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد

کامبیز مهدیزاده گفت: تا وقتی که برخی شرکت‌های معدنی، دانش بنیان ها را سد راه خود می‌دانند و در برابر آنها مقاومت می‌کنند، تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، به تعویق افتادن توسعه است. به گزارش ایلنا، کامبیز مهدیزاده (مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی) درباره اهمیت حفظ خاک هرمز گفت: از آنجا که خاک هرمز گرانترین خاک جهان شناخته شده است، وظیفه صیانت از آن برعهده ماست. با مراجعه به تاریخ از قراردادهای ننگینی همچون ترکمنچای و گلستان تاسف می‌خوریم به دلیل اینکه بر اثر آن بخشی از خاک کشور خود را از دست دادیم. امروز هم خاک فروشی نه تنها در هرمز بلکه در هر کجای دیگر از کشور با قرارداد ترکمنچای و گلستان تفاوتی ندارد.

تدریس بی‌سوادی در دانشکده‌های هنری

عادل بزدوده که این روزها به شکل آنلاین به دانشجویان درس تئاتر می‌دهد، ابراز تاسف می‌کند که در دانشکده‌های ما، بی‌سوادی درس می‌دهند. این کارگردان تئاتر و تئاتر عروسکی در گفتگو با ایسنا از فاجعه‌ای غم‌انگیز سخن می‌گوید؛ نسل جدید استادان بنام قبلی را نمی‌شناسند و انقطاع نسل‌ها به بدترین شکلی رخ داده است. این مدرس تئاتر ادامه می‌دهد: دل آدمی می‌شکند وقتی متوجه می‌شود بچه‌های نسل جدید هیچ خبری از استادان بنام تئاتر عروسکی ندارند و نمی‌دانند این هنر بر شانه چه کسانی ایستاده و رشد کرده است. بزدوده که این روزها مشغول تدریس آنلاین تئاتر عروسکی در دانشگاه سوره است، اضافه می‌کند: چندی پیش در کلاس درس از 5 تن از استادان این رشته نام بردم؛ نصرت کریمی، اردشیر کشاورزی، کامبیز صمیمی مفخم، جواد ذوالفقاری و بیژن نعمتی شریف و با کمال تاسف و شگفتی دیدم دانشجویان هیچ خبری از حضور این استادان ندارند.

بازداشت ها

ویدا ربانی در تهران بازداشت شد

امروز یکشنبه ۲ آذر، ویدا ربانی روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران، به دلایل نامعلومی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، امروز یکشنبه ۲ آذر ۹۹، ویدا ربانی روزنامه نگار و از اعضای حزب اتحاد ملت ایران بازداشت شد. بر اساس این گزارش، خانم ربانی پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است. در این گزارش به نهاد بازداشت کننده و اتهامات مطروحه علیه وی اشاره ای نشده است. ویدا ربانی پیش از این نیز در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی دیگر از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در همان روز آزاد شدند.

ضبط تلفن همراه ۱۲۰ شهروند در یک مهمانی خصوصی در شیراز

دوشنبه شب مورخ ۱۲ آبان‌ماه در یک مهمانی خصوصی در باغی در اطراف شیراز تلفن همراه ۱۲۰ شهروند توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر ضبط شده است. ماموران مسلح پس از ورود به باغ اقدام به فیلمبرداری از این افراد کرده و برخی از شهروندان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه شب مورخ ۱۲ آبان‌ماه ۱۳۹۹، در یک مهمانی خصوصی در اطراف شیراز تلفن همراه ۱۲۰ شهروند توسط ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر ضبط شده است.

بازداشت داریوش مرادی توسط نیروهای امنیتی در اسلام آباد غرب

داریوش مرادی، فعال فرهنگی اهل اسلام آباد غرب روز دوشنبه ۳ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. همزمان آنیسا جعفری مهر، فعال فرهنگی اهل این شهرستان نیز روز گذشته بازداشت شده است.

احضار دو مدیر کانال تلگرامی در کلاله

طی روزهای گذشته، دو شهروند در شهرستان کلاله که مدیریت یک کانال تلگرامی را عهده دار هستند، به شعبه اول بازپرسی این شهرستان احضار شدند. احضار این شهروندان در پی انتشار مطالب انتقادی از عملکرد نمایندگان مجلس صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از توهرا، طی روزهای گذشته، دو شهروند در شهرستان کلاله که مدیریت یک کانال تلگرامی را عهده دار هستند، به شعبه اول بازپرسی شهرستان کلاله احضار شدند. هویت این شهروندان عزالدین هاشمی، فرزند محمد دُردی و ولی قلیچی، فرزند عبدالحمید احراز شده است. بر اساس این گزارش، اتهام مطروحه علیه این شهروندان “تشویش اذهان عمومی” و “نشر اکاذیب” عنوان شده است.

بازداشت یک شهروند در اسلام ‌آباد غرب

روز دوشنبه ۳ آذر، آنیسا جعفری مهر، شهروند اهل اسلام‌ آباد غرب واقع در استان کرمانشاه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، ضمن تفتیش منزل این شهروند، برخی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در اهواز

علی منصوری، شهروند اهل اهواز و دانشجوی دوره دکتری رشته تاریخ، روز یکشنبه ۲ آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ آذرماه ۱۳۹۹، علی منصوری، شهروند اهل اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. تا زمان تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست. علی منصوری، ۳۶ ساله، فرزند عباس، از اهالی کوی پردیس و دانشجوی دوره دکتری رشته تاریخ است.

گلستان؛ گرداننده یک صفحه فعال در زمینه مدلینگ بازداشت شد

طبق اعلام رئیس پلیس فتا استان گلستان، گرداننده یک صفحه شخصی در یکی از شبکه های اجتماعی که در زمینه مدلینگ فعالیت می کرد، توسط پلیس فتا بازداشت و محتویات صفحه وی نیز حذف شد. تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

مهدی محمودیان بازداشت شد

روز سه شنبه ۱۱ آذرماه، مهدی محمودیان روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، بدنبال احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد. دلیل احضار این روزنامه نگار شکایت معاونت پارلمانی سپاه از وی به خاطر انتشار یک توییت بوده است.

امین مرادی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران بازداشت شد

روز شنبه ۸ آذر، امین مرادی، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ماموران در حین بازداشت ضمن تفتیش منزل، برخی از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

جهت آگاهی و اطلاع بیشتر از اخبار موجود میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان  به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

https://honar.bashariyat.org/