گزارش آماری ماهانه نقض حقوق هنر و هـنرمـــــــــندان – اسفند ماه ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

      هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش اسفند ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 اجتماعی

 محمدرضا نوید، هنرمند آینه‌کار درگذشت

محمدرضا نوید (هنرمند آینه‌کار) بامداد روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه در سن هشتاد سالگی دارفانی را وداع گفت. این هنرمند برجسته هنر سنتی آینه‌کاری، از خادمین بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم (ع) بوده است. همچنین آینه کاری بناهای مذهبی دیگری همچون حرم امام‌حسین (ع) در عراق، حرم حضرت رقیه (س) در سوریه، امامزاده حسن تهران و حرم بی‌بی شهربانو در شهرری نیز از دیگر کارهای ماندگار آن مرحوم است.

برای روز جهانی راهنمایان گردشگری بی‌اهمیت نگذریم

رییس دانشکده علوم گردشگری به مناسب روز جهانی راهنمایان گفت: در دنیایی که سفر به‌عنوانِ ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، هدایت سفر و گردشگری اهمیت بیشتری یافته است و نمی‌توان بی‌اهمیت از کنار آن عبور کرد. در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند، درحالی که بیمه و درآمد حاشیه‌ای دیگری نداشته‌اند. منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری ـ در یادداشتی که به مناسبت ۲۱ فوریه روز جهانی راهنمای گردشگری در اختیار ایسنا قرار داده، تاکید کرده است که دولت، سیاستگذاران و متولیان حوزه گردشگری به نقش راهنما در توسعه فعالیت‌های گردشگری بیشتر اهمیت دهند.

بازتاب‌های صحبت‌های وزیر اطلاعات درباره سفارش ساخت فیلم و سریال

اظهارات اخیر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در تأیید تولید فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به سفارش این نهاد امنیتی، تحلیل‌های قبلی درباره هر چه امنیتی و نظامی‌تر شدن تولید محصولات نمایشی در سال‌های اخیر را تقویت کرد. هفته گذشته محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی نام فیلم‌های و مجموعه‌های تلویزیونی تولید شده از سوی این نهاد امنیتی را اعلام کرد. او تأیید کرد که فیلم‌های «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «شبی که ماه کامل شد»، «روز صفر» و سریال‌های «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رویا» و «خانه امن» به سفارش این نهاد امنیتی تولید شده‌اند.

سرکوب؛ «نقش منفی» دوست‌داشتنی سینمای ایران

آقای سرکوب با بازی در نقش یکی از برادران آق‌منگل در فیلم سینمایی قیصر جرقه حضورش در نقش منفی فیلم‌های سینمای پیش از انقلاب زده شد. به گونه‌ای که این روند در دیگر فیلم‌ها هم از مخاطب جواب مثبتی گرفت. هنرپیشه مکتب تئاتری اصفهان با چهره خاصی که داشت در فیلم‌های بابا شمل و طوقی (علی حاتمی)،کافر و دشنه (فریدون گله) به عنوان کارهای شاخص سینمایی اش خوش درخشید.

جواد هاشمی: کاش همه شرایط ده‌نمکی را داشتند

این روزها سرش خیلی شلوغ است، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون که سال هاست در نقش های اغلب مثبت دیده شده، مدتی است که جنجال ماجرای تبلیغ برای خرید خانه در دبی را از سر گذرانده و مشغول آماده سازی سریال شبکه نمایش خانگی «پیشونی سفید» است.

واکنش ساترا به خبر توقیف مصاحبه علی کریمی/ درخواست در مسیر رسیدگی

روابط عمومی ساترا درباره برنامه ورزشی اینترنتی با حضور علی کریمی اعلام کرد که درخواست برنامه «تی‌وی تاک» در مسیر رسیدگی است.  به نقل از روابط عمومی ساترا، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ساترا درباره خبری که از امروز در رسانه‌ها درباره عدم موافقت این سازمان برای نمایش برنامه‌ای با حضور علی کریمی در شبکه نمایش خانگی توضیحاتی ارائه کرد.

هنرمندان و اولویت واکسیناسیون، آری یا نه؟

همزمان با نگرانی جدی از کمبود واکسن و کندی روند واکسیناسیون در ایران، روسای انجمن صنفی بازیگران سینما و انجمن تهیه کنندگان، موضوع درخواست برای اولویت دادن به دست اندرکاران سینما و تلویزیون در زمینه دریافت واکسن کرونا را رد کردند. پیشتر، سازمان نظام پزشکی، از وزارت بهداشت خواسته بود، هنرمندان را هم در کنار کادر درمانی، در اولویت دریافت واکسن قرار دهد؛ موضوعی که واکنش‌های منفی به‌دنبال داشت. مهدی طاهباز گزارش می‌دهد.

فاطمه معتمدآریا : تکذیب می کنم

در پی انتشار نامه‌ای برای اولویت دادن به هنرمندان در واکسیناسیون، فاطمه معتمدآریا تاکید کرد که همراهی و فعالیتی در ارتباط با این درخواست نداشته و اولویت را شروع واکسیناسیون گسترده برای مردم می‌داند. این بازیگر سینما و تئاتر در نامه‌ای کوتاه که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «اینجانب فاطمه معتمد آریا خبر مربوط به هرگونه فعالیت خود در ارتباط با درخواست اولویت واکسیناسیون هنرمندانه سینما را اکیدا تکذیب می‌کنم.

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان بازدید فرمایید

https://honar.bashariyat.org/