گزارش آماری نقض حقوق هنر و هـنرمـــــــــندان در فروردین ماه ۱۴۰۰

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در فروردین ماه ۱۴۰۰

                                         تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

      هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
 با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

  در گزارش فروردین ماه ۱۴۰۰ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 

اجتماعی

نوروز در «شاهنامه»

نوروز دومین جشنی‌ است که فردوسی در اثر خود، «شاهنامه» به توصیف آن می‌پردازد. به گزارش ایسنا، گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نوشتاری در این‌باره توضیح می‌دهد: «نوروز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشن ایرانیان است. دومین جشنی که در شاهنامه توصیفش را می‌خوانیم نوروز است که در دوران جمشید بنیاد گذاشته شد. دوران جمشید دوران شکوفایی و پیشرفت‌های کلانِ تمدن ایرانی است.

زبان بی‌زبان تلویزیون برای ناشنوایان

ایسنا/همدان یک مجری و مترجم ناشنوایان در سازمان صداوسیما مطرح کرد: استفاده از برنامه های سازمان صداوسیما به عنوان ارزان ترین تفریح فرهنگی در شرایط فعلی، حق طبیعی همه مردم از جمله ناشنوایان است اما رویدادی ساده به نام زیرنویس و ترجمه فیلم ها، ناشنوایان را از حق طبیعی شان محروم کرده است.

زمزمه بدرود با محمود خوشنام

امروز دوشنبه دوم فروردين ۱۴۰۰ مراسم بدرود و خاكسپاری پیکر دكتر محمود خوشنام، پژوهشگر و کارشناس مطرح موسیقی در آرامگاه مركزی بُن برگزار شد. در مراسم یادبود و خاکسپاری پژوهشگر موسيقی، محمود خوشنام دوستان و دوستداران او با وجود محدوديت‌های سنگين زمانه كرونا گردهم آمدند و یادش را گرامی داشتند.

از حاشیه کنسرت شجریان پسر تا نامگذاری خیابان شجریان پدر!

۹۹ سال عجیبی برای موسیقی بود؛ دیگر امکان ادامه راه در مسیر قبلی وجود نداشت و باید راه حل دیگری در پیش گرفته می شد. این سال، ساده‌ترین دلخوشی ها را در هر حوزه ای از جمله فرهنگ و هنر از انسان دریغ کرد و بسیاری از هنرمندان را از ما گرفت. به تبع چنین شرایطی که ویروس مرگبار کرونا رقم زد، سال ۹۹ رنگ دیگری به رویدادهای موسیقایی بخشید و تا حدودی باعث تضعیف فعالیت اهالی هنر شد.

گوینده پیشکسوت رادیو نمایش دار فانی را وداع گفت

احمد گنجی از هنرمندان، گویندگان و بازیگران پیشکسوت نمایش های رادیویی دار فانی را وداع گفت. به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، احمد گنجی از بازیگران، گویندگان و هنرمندان پیشکسوت نمایش‌های رادیویی درگذشت.

درآمد بازیگران شبکه نمایش خانگی چقدر است؟

برخلاف آثار سینمایی که هر بازیگری می‌تواند رقمی را به تهیه‌کننده پیشنهاد کند، در شبکه نمایش خانگی، تقریبا نمودار منظمی برای دستمزد بازیگران وجود دارد. به گزارش ایسنا، یکی از مدیران تولید شناخته‌شده سینمای ایران که علاقه‌ای به رسانه‌ای‌شدن نام خود نداشت، در پاسخ به روزنامه «فرهیختگان» مبنی‌ بر میزان دریافتی بازیگران در آثار شبکه نمایش خانگی گفت: «برخلاف آثار سینمایی که هر بازیگری می‌تواند رقمی را به تهیه‌کننده پیشنهاد کند، در شبکه نمایش خانگی، تقریبا نمودار منظمی برای دستمزد بازیگران وجود دارد. به این ترتیب که بازیگران خیلی چهره و موردعلاقه مردم که تعدادشان به عدد انگشتان دست هم نمی‌رسد، هر ماه ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌گیرند. آنهایی که سلبریتی‌های شناخته‌شده هستند و جزء آن دسته اول قرار نمی‌گیرند، هر ماه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند. بازیگران چهره‌ای که در رده اول و دوم قرار ندارند، هر ماه ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان و دیگر بازیگران نیز بسته به میزان نقش و محبوبیتی که میان مردم دارند، هر ماه زیر ۱۰۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند.»

سرنوشت تئاتر در سال ۱۴۰۰ مشخص نیست

شهروز دل افکار، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره وضعیت تئاتر در سال ۱۴۰۰ گفت: سال ۹۹ تئاتر ضربه عجیبی خورد و سرنوشت آینده تئاتر به هیچ وجه معلوم نیست.

توفیق اجباری” یک جریان‌ساز موسیقی • گپی با رامین صدیقی

نشر هرمس دو سالی است که “سن قانونی ۱۸ سالگی” را پشت سر گذاشته و در خرداد ۱۴۰۰ وارد بیست ‌و یکمین سال زندگی خود می‌شود. رامین صدیقی، مدیر هرمس این مؤسسه در طول این دو دهه کوشیده که هم در زمینه تولید و عرضه آثار موسیقی و هم در عرصه برگزاری کنسرت استاندارهای تازه‌ای به جریان بیا‌ندازد. او در گفت‌وگویی مبسوط با دویچه وله فارسی از تجربیات و مشاهدات خود در دوران همه‌گیری کرونا می‌گوید و تصریح می‌کند که از شروع پاندمی تا کنون، موسیقی به نوعی “به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است”.

مجید مجیدی هم در تدارک اکران آنلاین فیلمش !

با توجه به وضعیت مبهم فعالیت سینماها در چهارمین موج شیوع کرونا، به نظر می‌رسد مجید مجیدی به اکران آنلاین فیلم «خورشید» رضایت داده است اما تاریخ اکران آنلاین مشخص نیست. به گزارش ایسنا، «خورشید» محصول سال ۱۳۹۸ و بهترین فیلم جشنواره فجر به کارگردانی مجید مجیدی و تهیه‌کنندگی مشترک او با امیر بنان است که  در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز هم در بخش اصلی مسابقه حضور داشت و موفق به کسب جایزه شد. این فیلم که فیلمنامه‌اش توسط مجیدی و نیما جاویدی نوشته شده، قرار است به  زودی به صورت آنلاین اکران شود اما مشخص نیست چه تاریخی؛ یک ماه ، دو ماه یا کمی بیشتر.

بندر ماهشهر؛ بازداشت ۳۱ شهروند در یک مهمانی خصوصی

۳۱ شهروند در یک مهمانی خصوصی که در یک کافی شاپ واقع در بندر ماهشهر برگزار شده بود، توسط ماموران انتظامی بازداشت شدند و کافی شاپ مذکور نیز پلمب شد.

واکنش‌ها به اقرار محسن نامجو به آزار جنسی و پوزش او

محسن نامجو، نوازنده و خواننده ایرانی در پیامی ویدئویی از کسانی که از او آزار جنسی دیده‌اند عذرخواهی کرده است. این پیام اما در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقادهای شدید و نیز تأیید قرار گرفته است. محسن نامجو در ویدئویی که شامگاه جمعه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) انتشار داده می‌گوید به دلیل اتهاماتی که به او در مورد آزار جنسی وارد شده است، از سوی برخی دوستانش طرد شده که تلخی آن باعث تأسف اوست.

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان بازدید فرمایید:

https://honar.bashariyat.org/