لیست جدید کتابهای منتشر در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آوریل ۲۰۲۱

کتاب ” یک عاشقانه آرام “

نوشته نادر ابراهیمی
داستان یک عاشقانه آرام حکایت زندگی نادر ابراهیمی است. اینکه به چه می اندیشید، چطور عاشق شد و چطور جنگید و به چه رسید. چاپ اول اثر در سال ۱۳۷۶ روانه بازار شده و در تابستان ۱۳۸۸ به چاپ سیزدهم رسیده است. نویسنده در ابتدای اثرش آنرا به همسرش فرزانه تقدیم می کند و می گوید:
“به همسرم فرزانه، که با مهر بی حدم به او، تنها کسی بودم که پیوسته عذابش دادم …” نادر ابراهیمی در “یک عاشقانه آرام” با بیان داستانی خواندنی از زندگی یک زوج و در لابلای ماجراهای پیش آمده برای آن ‌ها، با قلمی زیبا گفت ‌وگوهای جذابی را خلق می‌کند که مخاطبش را به فکر وا می ‌دارد و او را متوجه این موضوع می‌ کند که نباید به عشق به چشم یک خاطره و عادت نگاه کرد.


کتاب ” تاریخچه شیر و خورشید “

نوشته احمد کسروی
تاريخچه شير و خورشيد يكی از مهمترين آثار پژوهشی شادروان كسروی هیتش و او در اين كتاب منحصر به فرد، به تاريخچه نگاره شير و خورشيد در ايران و چگونگی پيدايش آن میپردازد. استاد کسروی مینویسد:”تا آنجا که ما می دانیم تاکنون کسی از ایرانیان یا از ایران شناسان اروپا و امریکا درباره شیر و خورشید و چگونگی پیدایش آن و اینکه از کی و چگونه نشان رسمی دولت ایران شده تحقیقی از روی دلیل و گواه ننموده. من از هشت سال پیش توجه بدین موضوع  داشته از یک سوی در کتاب ها به جستجو پرداخته از دیگر به گرد آوردن سکه های کهنه که در اینباره از ابزارهای کار است کوشیده ام و به یاری خدا به نتیجه های سودمندی رسیده ام که اینک برای آگاهی همه بر این صفحه ها می نگارم”.


کتاب ” پیدایش و نقش دینکاران امامی در ایران “

نوشته دکتر اسماعیل نوری علا
اين کتاب حاوی بیست مقاله برگزيده شده از میان مقالاتی ھفتگی است که در دو ساله اخیر آنھا را برای نشريه “ايرانیان” چاپ واشنگتن نوشته ام. درگیری من با اين پديده از اواخر دھه ۱۳۴۰ آغاز شد، کارم را به مجالس اسلام شناسی و حوزه ھای علمیه کشاند و عاقبت ھم مرا بر سر کلاس ھای درس جامعه شناسی سیاسی دانشگاه لندن نشاند. در اين مطالعات بود که ديدم پديده “آخوند” در ايران، و بخصوص آخوند شیعه دوازده امامی، ھیچگاه چندان مورد توجه ھموطنانم نبوده و حضور او ـ آنچنان که ھست ـ امری طبیعی و بديھی انگاشته میشده است؛ حال آنکه شايد ھیچ يک از مذاھب عالم، در دوران معاصر، آخوندی پر نفوذتر و، در عین حال، قدرت طلب تر از آخوند شیعه ايرانی بخود نديده باشند. بدينسان، در طی سالیان متمادی، تحقیق پیرامون چگونگی شکل گرفتن سازمان مذھبی شیعه در ايران به دست آخوندھای مذھب امامیه صورت يک مشغله را بخود گرفت و وقوع انقلابی که “ملاخور” شد نیز بر شعله ھای اين مشغله دامن زد. بر اين اساس است که من، از پیش از انقلاب تاکنون، اينجا و آنجا در مورد آنچه خوانده و انديشیده ام مطالب پراکنده ای را به دست چاپ سپرده ام که سرگذشتی پر پیچ و خم داشته اند.

کتاب” تاریخ بی دروغ”

نوشته میرزا علی اصغر خان قاجار ملقب به ظهیرالدوله
یکی از رجال مشهور دوره قاجار است. این کتاب از لحاظ اهمیت کتاب های تاریخی این دوره، در درجه اول قرار دارد و به علت ذکر حوادث تاریخی دوره ی ناصری و مظفری و بررسی تحلیلی روند حوادث، بسیار مهم و ارزشمند بوده و حقایق تاریخی فراوانی در آن نهفته است . علیخان ظهیرالدوله از رجال دوره عهد ناصری و مظفری داماد ناصرالدین شاه قاجار و وزیر تشریفات دربار بود.

کتاب “سکه سازان”

به فرانسوی: Les Faux-monnayeurs) نام یک کتاب ادبی است که توسط آندره ژید، نویسندهٔ اهل فرانسه نوشته شده‌است. حسن هنرمندی در سال ۱۳۳۵، این رمان را به فارسی ترجمه کرد. این کتاب به زندگی سه پسر به نام های برنار، اولویه و ونسان از یک خانواده می پردازد که هرکدام دچار مشکلاتی در مورد خود شده اند.


کتاب “سایبان مرد قاتل”

آگاتا کریستی، نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی و ادبیات کارآگاهی بود. او با نام مستعار ماری وستماکوت داستان‌های عاشقانه و رومانتیک نیز نوشته‌است، ولی شهرت اصلی او بخاطر ۶۶ رمان جنایی اوست. داستان‌های آگاتا کریستی، بخصوص آن دسته که در باره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی و مطرح نمودند. آگاتا کریستی در کتاب رکوردهای گینس مقام اول در میان پرفروش‌ترین نویسندگان کتاب در تمام دوران‌ها و مقام دوم (بعد از ویلیام شکسپیر)در میان پرفروش‌ترین نویسندگان در هر زمینه‌ای را به خود اختصاص داده‌است. تخمین زده شده‌است که یک میلیارد از کتابهای او به زبان اصلی (انگلیسی) و یک میلیارد دیگر در ترجمه‌های گوناگون به ۱۰۳ زبان دنیا به فروش رسیده‌است . محبوبیت جهانی کریستی به آن درجه‌است که بطور مثال در کشوری چون فرانسه تعداد کتابهایی که از او تا سال ۲۰۰۳ به فروش رسیده بالغ بر۴۰ میلیون جلد بوده‌است.

کتاب” سفر مصر و جلال آل احمد و فلسطین “

این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول سفر مصر جلال آل احمد که شرح سفر بیست و سه چهار روزه وی به این کشور است و بخش دوم جلال آل احمد و فلسطین که نقد رضا براهنی بر افکار و موضع آل احمد نسبت به کشور فلسطین است. براهنی در این بخش تغییر رویه آل احمد نسبت به اسرائیل در طول چهار سال را مورد حلاجی قرار داده و از دو مقاله چاپ شده آل احمد در دو دوره مختلف، به بررسی و تحلیل علل این تغییر عقیده پرداخته است. براهنی این کتاب را در سال ۱۳۶۳ به طبع رساند.

کتاب” پشیمان “
حسینقلی مستان
بین افراد عجیبی که من دیده ام کسی که از همه دیدنی تر بود مرساد بود… سرگذشت مرساد قصه ی سه نسل است که تقریبا به یک سرنوشت دچار شده اند …

کتاب “نویسندگان بزرگ معاصر”

بیوگرافی نویسی که خود شعبه جدید و مستقلی در ادبیات جهان معاصر به شمار می آید، و بیوگرافی نویس های بزرگ مانند اشتفن زویک، امیل لودویک و مارک تواین و… در آن ظهور کرده، بحث شیرین و مفیدی است که خواننده را به حیات مادی و معنوی بزرگان و هنرمندان آشنا می سازد و پرده های زیبا و لطیفی در پیش چشم وی مجسم می نماید. منظور از نوشتن بیوگرافی نویسندگان معاصر که به شکل مقاله روزنامه تنظیم گردیده، آشنا ساختن خوانندگان ایرانی به زندگی نویسندگان بزرگ معاصر بود که شاید پایه این کار بزرگ بنا نهاده شود و آنانکه اطلاعات بیشتر و فرصت زیادتری دارند این زمینه را تکمیل کنند و نویسندگان معاصر جهان را چنانکه شایسته مقام آنان است به فارسی زبانان معرفی نمایند… برخی از نویسندگانی که سرگذشت آنها در این کتاب بیان می شود عبارتند از: اسکار وایلد، مارک تواین، استفان زویگ، برنارد شاو، آندره ژید، جرج ولز، امیل لودویک، توماس مان، ارنست همینگوی، هانری بردو، گابریل دانوفریو، یوجین اونیل، آنتوان چخوف، آندره موروا، سامرست موام و…..


کتاب “میرزا کوچک خان”

یونس معروف به میرزا کوچک در محله استاد سرای رشت متولد شد. چون پدر یونس میرزا بزرگ نام داشت، یونس از کودکی به میرزا کوچک و سپس به نام کوچک خان یا کوچک جنگلی شهرت یافت. وی در دوران کودکی و جوانی در صالح آباد رشت و مدرسه جامع و مدرسه محمودیه تهران صرف و نحو و مقدمات علوم دینی را فرا گرفت. اما حوادث کشور، مسیر افکارش را تغییر داد و به صف مجاهدان مشروطیت پیوست. او شاهد به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی، توسط محمد علی شاه و تحصن علما در سفارت عثمانی بود. او به امید نجات مشروطه به مجاهدین پیوست و در فتح قزوین شرکت کرد و با مشاهده ی اعمال خلاف بعضی از مجاهدین به موطن خود رشت بازگشت، اما بار دیگر به مجاهدین پیوست و در فتح تهران شرکت نمود و با قوای استبداد جنگید.


کتاب” مغالطه به زبان آدمیزاد”

این کتاب کلاسی فشرده است که مثل منجنیق شما را به درون دنیایی پرتاب می‌کند که در آن همه‌چیز را همان‌طور که به واقع هست خواهید دید، نه آن‌طور که فکر می‌کنید هست. تمرکز بو بنت در این کتاب بر مغالطه‌های منطقی است که در تعریفی ساده آشکارا خطاهایی در استدلال‌ورزی‌اند [تقریباً چیزی مثل خطای دید، منتها برای ذهن]. با خواندن هر مدخل، قابلیت استدلال کردن و تصمیم گرفتن‌تان بهتر و بهتر می‌شود.


کتاب “فیبوناچی”
در علـم تحلیـل تکنیـکال ابزارهـای مختلفـی بـرای شناسـایی و پیـش بینـی حمایـت هـا و مقاومـت هـاوجـود دارد کـه در ایـن میـان ابزارهـای فیبوناچـی اهمیـت ویـژه ای دارنـد و اسـتفاده از آن یکـی از نیازهـای اساسـی معاملـه گـران در ایـن بـازار اسـت اما فیبوناچی علاوه بر بازارهای مالی در زندگی روزمره ماهم نقش مهمی دارد در ایــن مجموعــه ســعی شــده اســت کــه کاربردهــای فیبوناچــی را علاوه بــر بــازار هــای مالــی در طبیعــت و هنــر و معمــاری و زندگــی روزمــره بــه طــور خالصــه شــرح دهیــم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/