گزارش آماری نقض حقوق هنر و هنرمندان – اردیبهشت ۱۴۰۰

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

      هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

کرونا بد کرد، خودمان هم مقصریم

ظاهرا فرصت سوزی‌های ما در حوزه‌های گوناگون، تمام نشدنی است. با اینکه کرونا، محدودیت‌های بسیاری را بر ما تحمیل کرده ولی خودمان هم در برخی امور کم تقصیر نبودیم و فرصت‌های زیادی را از کف دادیم؛ فرصت‌هایی مانند آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه برخورد با کرونا به کمک اجرای نمایش خیابانی.پایگاه خبری تئاتر: نمایش خیابانی در قیاس با دیگر گونه‌های هنری این امتیاز را دارد که می‌تواند بدون واسطه با تماشاگر خود رو به رو بشود. نمایشگر خیابانی قرار نیست در سالن اجرا به انتظار بنشیند. او به دل ماجرا می‌زند و مخاطب را به سوی خود می‌خواند.

ضبط “خندوانه” متوقف شد

رامبد جوان مجری و کارگردان برنامه “خندوانه” اعلام کرد که برای حفظ سلامتی عوامل و تماشاگرها تا کنترل شدن پیک کرونا، این برنامه ضبط جدیدی ندارد. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رامبد جوان مجری و کارگردان برنامه “خندوانه” در صفحه مجازی‌ خودش از مردم دعوت کرد تا به تماشای برنامه امشب سوم اردیبهشت بنشینند که بدون تماشاگر ضبط شده است.

افشاگری‌های سلبریتی‌ها همچنان ادامه دارد

روزنامه شهروند نوشت: با گذشت بیش از دوسال از آغاز جنبش «می‌تو» یا همان «من هم» در دنیای غرب- که به تحریم و طرد و حتی زندان چهره‌های شناخته‌شده و معروفی در آمریکا انجامید- بازار هشتگ «من هم» همچنان در ایران داغ است و هر هفته چهره‌های جدیدی با اتهام آزار جنسی مواجه می‌شوند. چهره‌هایی از طیف‌های مختلف، از خوانندگان لس‌آنجلسی تا بازیگران مهاجر و موزیسین‌ها و خوانندگان متفاوت و آلترناتیو و البته کارگردانان شاغل در سینمای ایران که اخیرا قربانی کمپین ایرانی «می‌تو» شده‌اند.

محسن نامجو؛ روایت یک شکست تمام عیار

انتشار مطالبی که این روزها از آن به عنوان آزار جنسی محسن نامجو در فضای مجازی منتشر شده، شرایط نامعلومی را پیش روی یک خواننده مدعی و برآمده از جریان روشنفکری قرار داده است.

همکاری خواننده ها با ستادهای انتخاباتی؛ از بازارگرمی تا واقعیت

با نزدیک شدن به ایام انتخابات، نامزدهای ریاست جمهوری از هر ظرفیتی برای جذب آرای بیشتر و مشارکت حداکثری در انتخابات بهره می جویند و در این مسیر همانند گذشته از قابلیت هنر هم غافل نیستند. سلبریتی‌ها به عنوان حلقه ای واصل میان کاندیداها و مردم، همواره رکنی اساسی برای جذب بیشتر آرا به حساب می آیند و هنرمندان موسیقی و خصوصا خواننده ها به اصطلاح یک پای ثابت قضیه هستند.

گوینده پیشکسوت رادیو نمایش دار فانی را وداع گفت

احمد گنجی از هنرمندان، گویندگان و بازیگران پیشکسوت نمایش های رادیویی دار فانی را وداع گفت. به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، احمد گنجی از بازیگران، گویندگان و هنرمندان پیشکسوت نمایش‌های رادیویی درگذشت.

حرف‌های جنجالی همسر آزاده نامداری در مراسم چهلم

همسر آزاده نامداری در مراسم چهلمین روز از درگذشت مجری سابق تلویزیون، با بیان اظهاراتی صریح، از «رنج و غم‌های بی‌شماری» گفت که نامداری در سال‌های پایانی عمر تحمل کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به حوادثی که برای مجری سابق تلویزیون رخ داد، خطاب به مسببان آن گفت، «کاش آن نامردمان نقاب‌دار مجازی، به اندازه‌ی روح‌الله زم شرافت داشتند که در شب‌های قبل از اعدامش از تو حلالیت طلبید.»

نجف دریابندری؛ زیروبم‌ کارنامه مترجمی خلاق و نویسنده‌ای توانا

نجف دریابندری نویسنده و مترجم نامدار ایران روز ۱۵ اردیبهشت، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. میراث گرانبار و ماندگار نجف دریابندری، در تألیف و ترجمه، نام او را در صدر نویسندگان و مترجمان چیره‌دست روزگار ما قرار داده است.

پایان رسیدگی به پرونده آزاده نامداری در پزشکی قانونی

به گزارش هنرآنلاین، عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور امروز در حاشیه نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه نهایی پرونده مرگ آزاده نامداری گفت: در مواردی که عزیزان معروف هستند و اسامی مطرح می‌شود، ما تلاش می‌کنیم کار خبررسانی را به دستگاه قضا بدهیم و با صلاحدید آنان اعلام می‌شود. رسیدگی به این پرونده در سازمان پزشکی قانونی تمام شده است.

بابک خرمدین، کارگردان سینما توسط والدین خود به قتل رسید

جسد مثله شده وی درسطل زباله ای واقع در شهرک اکباتان تهران کشف شد. گفته می‌شود پلیس عاملان قتل را بازداشت کرد.

گاف عجیب کیهان فارس در معرفی دختر مدل روس

رسانه‌های معتبر داخلی دختری روس را به جای شهید فلسطینی کار کرده و او را فرشته غزه معرفی کرده اند!

سعید میرهادی، شاعر و نویسنده درگذشت

سعید میرهادی، شاعر و نویسنده ایرانی‌تبار ساکن آلمان و مدیر سابق انجمن قلم آلمان، درگذشت. عمده آثار آقای میرهادی به زبان آلمانی منتشر شده اما ترجمه‌هایی از اشعارش در نشریات داخل ایران هم چاپ شده است. آقای میرهادی بین سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٢ مدیر انجمن قلم آلمان بود و حدود ٢٠ مجموعه شعر به زبان آلمانی منتشر کرده است.

 امروز روابط عمومی‌ها در شرایط جنگی هستند

محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: امروز روابط عمومی‌ها در شرایط جنگی هستند اما هنوز آرایش جنگی به خود نگرفته‌اند. ما هم‌اکنون در خط مقدم جنگ رسانه‌ها قرار داریم و نخستین جهاد ما در این برهه از زمان ایجاد امید است.

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان بازدید فرمایید

https://honar.bashariyat.org/

https://honar.bashariyat.org/?p=16640#more-16640​