تنظیم نمودار آماری : رضا عباسی زمان آبادی
تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، رضا عباسی زمان آبادی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه های اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
در ادامه کارشکنی های مسئولان نسبت به ساخت ساختمان مدرسه دینی پشامگ، اینبار پیمانکار و کارگران ساختمانی این مدرسه دینی اهل سنت تهدید شدند.مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ اعلام نمود۴ اردیبهشت ماه مسئولین با تماس تلفنی به پیمانکار ساخت و ساز، او را تهدید کرده و از ادامه کار بازداشته اند.
فاروق لواشلوئی و محسن محالی، زندانیان سنی مذهب اهل شهرستان اشنویه، امروز سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه، از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شدند.
خالد اسمعیلی، شهروند اهل نقده و نادر مهدی شهروند اهل ارومیه، روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، شامگاه روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشتماه ۱۴۰۰، چهار شهروند اهل شهرستان مریوان، توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شدند. هویت این شهروندان کژوان فیضی، فواد فیضی، شیرکو سهرابی و آکو چاوگی اهل محله دارسیران شهرستان مریوان عنوان شده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، شامگاه پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوارالحرمین پشامگ شهرستان راسک در جلسه ختم قرآن روستای جنگل خبر از بسته شدن حساب های بانکی مدرسه دینی انوارالحرمین داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، جلسه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد شهرومد اهل سنت ، نویسنده، شاعر و مترجم در دادگاه کیفری ۲ زاهدان برگزار شد ،این جلسه در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شد.
مولانا فضل الرحمن کوهی از طرف دادگاه ویژه روحانیت مشهد که به ۶ سال و ۴ ماه محکوم شده است ،ارتباطی تلفنی وی با خانواده اش از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ توسط مسئولین زندان وکیل آباد مشهد قطع شده است.
فرشاد جهش شهروند سنی مذهب، از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شد.با وصل مرخصی آقای جهش به آزادی او دیگر به زندان باز نخواهد گشت.
مسئولین امنیتی از مشارکت مفتی محمد قاسم رئیس دارالافتای دارالعلوم مکی، برای شرکت در شانزدهمین نشست مشترک علماء شهرستان سرباز و راسک با میزبانی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ ممانعت کردند.
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسین قاسمی بجد، در تاریخ ۳۰ اردیبهشتماه، در شعبه ۱۰۳ کیفری دو زاهدان برگزار و سپس پرونده وی به دادیاری سراوان ارجاع داده شد. جلسه نخست رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ ۲۰ اردیبهشتماه در دادگاه کیفری دو زاهدان برگزار شده بود.
احمد الهی، شهروند سنی مذهب اهل مهاباد، روز پنجشنبه ۶ خردادماه، از زندان ارومیه آزاد شد. وی در تاریخ ۶ بهمنماه سال گذشته بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۹ ماهه خود به زندان ارومیه منتقل شده بود.
عبدالصمد ایجباری،روحانی اهل سنت روز ۸ خرداد۱۴۰۰ به اداره اطلاعات شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، جواد یوسفی زندانی اهل سنت از زندان ارومیه به مرخصی اعزام شد.آقای یوسفی پنجمین سال از دوران محکومیت ۷ ساله خود را در این زندان میگذارند.
روز پنجشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۰، فضل الرحمن کوهی از زندان مشهد به مرخصی اعزام شد.وی در مهرماه سال گذشته توسط دادگاه ویژه روحانیت مشهد و به ۶ سال و ۴ ماه حبس محکوم شد.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، به دنبال تجمع شهروندان جهت ممانعت از مصادره زمین عیدگاه این روستا توسط مأموران بنیاد مسکن، شماری از آنها به پاسگاه مرزبانی زمین احضار شدند.هویت ده نفر از این شهروندان به نامهای لطیف بلوچی، یاسر بلوچی ، ادیب دریایی ، اصغر دریایی ، باسط افشیجان ، احمد افشیجان ، یوسف پاداس ، عبدالله پریتلاش ، محسن عیاز و نورمحمد عیاز به تأیید کمپین رسیده است.
دادسرای عمومی شهرستان بانه (کردستان) با صدور ابلاغیه ای محمد قدمی، فعال سیاسی اهل سنت را به دادگاه شهرستان بانه احضار کرد.از جمله اتهام های انتسابی محمد قدمی نشر اکاذیب در فضای مجازی و هجو و انتشار هجویه علیه روحانیون است که باید ظرف پنج روز در دادگاه حضور یابد.
جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمایید
آخرین دیدگاهها