لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – دسامبر ۲۰۲۱

۱ . تاریخ مشروطه ایران

نوشته احمد کسروی در سال ۱۳۱۹ خورشیدی به چاپ رسید این نوشته برجسته‌ترین سند نوشته شده درباره رویداد مشروطه و چند و چون آن می‌باشد و حتی در زمانی که نوشته‌های سروی ممنوع و اندیشه‌اش باطل شمرده می‌شود این نوشتار همچنان آبشخور و گواه پژوهش‌های تاریخی است. این کتاب توسط ایوان سیگل به انگلیسی نیز ترجمه شده است. کسروی پوشینه (جلد) نخست این کتاب را به نام «تاریخ هیجده ساله آذربایجان» نوشته و پس از چاپ و نشر پوشینه دوم آن را به نام «تاریخ مشروطۀ ایران» انتشار داد. او نوشتن این تاریخ را نخست از ماهنامه‌ای به نام پیمان آغاز کرد.

۲ . دخمه های واتیکان

نوشته آندره ژید ترجمه دکتر سیروس ذکا، یکی از درخشان ‌ترین آثار این نویسنده می باشد. این رمان در واقع نوعی انتقاد از برخی آرمان‌ های کلی اندیشه ‌های جزمی و اعتقادات و فرضیات جامعه دستخوش دگرگونی غرب است که نویسنده در اثر خود با روشن ‌بینی خیره ‌کننده و طنزی ظریف، آشفتگی‌ های اجتماعی و سیاسی و نتایج عملی آن در زندگی روزمره مردم را بدون هیچ‌ گونه پیش‌ داوری در برابر خواننده قرار داده است. آندره ژید، نویسنده فرانسوی، برنده جایزه نوبل ادبیات و خالق آثاری چون مائده‌های زمینی و سکه سازان است. کتاب دخمه های واتیکان در سال ۱۹۱۴ منتشر شد و شهرتش را مدیون یکی از شخصیت های کتاب به نام ”لافکادیو” است.

۳ . مانیفست تمدن دموکراتیک چهار جلد

نوشته عبدالله اوجالان، سوسیالیسم اوجالان، “فئودالی” نیست،”برده داری”هم نیست. ریشه در دورانی دارد که انسان تازه دارد از مرحله شکار وارد اولین دوره کشاورزی و اهلی کردن حیوانات میشود. عصری که “باستان شناسان” آغاز آنرا حدود ۱۰ هزار سال پیش دانسته اند. با این جال اوجالان، تفکر و عاطفه بشر را بی ربط به تولید و مناسبات تولید و کلا بی ربط به “ماده” و “ماتریال مادی” میداند، او چنین نوشته است: “خود آزادی، با “لحظه آفرینش” در پیوند است”

۴ . جشن نامه هانری کربن

 اثر سید حسین نصر ، در قسمت فارسی این جشن‌نامه ابتدا در مقدمه زندگی و آثار و افکار استاد هانری کربن به قلم سیدحسین نصر آورده شده و در ادامه شش نوشتار از محمدتقی دانش‌پژوه، سیدجعفر سجادی، مهدی محقق، علی شیخ‌الاسلامی، جواد مصلح و ایرج افشار در تصحیح متون و رسالات آورده شده است. هانری کربن برجسته‌ترین مفسر غربی حکمت معنوی ایران و فلسفه اسلامی این سرزمین است که در روز چهارم آوریل 1903 در شهر پاریس دیده به جهان گشود. وی در سال 1946 به عنوان رئیس بخش ایران‌شناسی مؤسسه ایران و فرانسه در تهران انتخاب شد و او سلسله انتشاراتی با عنوان «مجموعه کتب ایرانی» آغاز کرد. وی در هفتم اکتبر 1978 در پاریس درگذشت.

۵ . مجازات اعدام ،منشا، تاریخ و قربانیان.

نوشته کارل برونو لدر  ترجمه اکبر فلاح زاده، از عصر روشنگری تاکنون، یعنی از بیش از ٢۵٠ سال پیش، این پرسش ‌های فلاسفه، سیاستمداران و بخش وسیعی از افکارعمومی را به خود مشغول داشته ‌اند، ولی هنوز جواب قانع کننده ‌ای وجود ندارد. علت این است که مجازات مرگ را یک موضوع حقوقی می ‌دانند، اما موضوع فقط حقوقی نیست و فراتر از آن است. این یک موضوع اجتماعی همگانی است. رسیدگی به ابعاد مختلف آن از توان تفکر قضایی خارج است. اعمال قضایی عدالت به عقل سلیم، واقع‌ بینی و هوشیاری نیاز دارد.

۶ . حکومت انتخابی

نوشته جان استوارت میل️ ترجمه علی رامین، تنها یک استبداد مطلق از شهروندان انتظار دارد كه دستورهای دولتمردان را بدون قيد و شرط اطاعت كنند. در اين حال بايد تعريف نظم را به اطاعت از فرمان هايي كه در بصورت قانون و در قالب مشخص قوانين صادر میگردد، محدود سازيم. نظم با اين مفهوم بدون شک یک ويژگی واجب حكومت است”.این نوشته مفصل ترین رساله جان استوارت میل در فلسفه سیاسی است. میل در این کتاب مخاطرات نهفته در راه دموکراسی را از نظر می گذراند و مسائل رویاروی نهادهای دمکراتیک را در معرض اعتنایی بایسته قرار می دهد. او حکومت انتخابی یا در حقیقت دمکراسی غیرمستقیم را برترین نوع حکومت می شمارد.

۷ . ارلاندو

 نوشته ویرجینیا وولف ترجمه محمد نادری،  رمانی است که با الهام از گذشته زندگی یک دوست خانوادگی وولف به تحریر درآمده است. در این کتاب، خواننده زندگینامه یک شاعر و داستان تغییر جنسیت وی از یک مرد به زن هستید. در واقع ارلاندو، نجیب زاده ای است که در مسیر زندگی خود تغییر جنسیت می دهد تا فقط به عنوان نماینده ای برای جنس مذکر در نظر گرفته نشود. زن شدن ارلاندو آنقدر طبیعی اتفاق می افتد که نیازی به هیچ توجیه علمی ندارد. گویی وولف در این اثر می خواهد روح ادبیات را از حالت مردانه و سلطه جنس مذکر خارج کند و به سمت زنانگی بکشاند.

۸ . مانیفست حزب کمونیست

نوشته ” کارل مارکس ” و ” فریدریش انگلس ” ترجمه محمد پورهرمزان، مانیفست حزب کمونیست اثری سیاسی است که در قرن نوزدهم توسط کارل مارکس و فردریش انگلس نوشته شده است. این کتاب اولین بار در ۲۱ فوریه ۱۸۴۸ منتشر شد و از آن هنگام تاکنون یکی از تاثیرگذارترین متن‌ های سیاسی دنیا به شمار می ‌رود. اکثریت قریب به اتفاق کمونیست ‌های دنیا این کتاب را پرچم و برنامه‌ خود می ‌دانند. مانیفست در واقع برنامه اتحادیه‌ کمونیست بود که توسط مارکس و انگلس منتشر می‌شد. تز اصلی این برنامه چگونگی سرنگونی سرمایه‌ داری با عمل انقلابی پرولتاریا و حرکت به سوی جامعه ‌ای بی ‌طبقه است.

۹ . جهان بیخدا

نوشته دیوید مایلز ترجمه بهمنیار، جنگ های زرگری که ادیان ابراهیمی برای بیشتر نمودن پیروان خویش به راه انداخته اند، ترفند رنگ و رو رفته ای است. در واقع این دین ها دشمن انسان و دانش او بوده و با سر و صدا تنها خود را درست دانسته و مانده را نادرست می نامند. آنها دوستان بند کیف انسان هستند. سرانجام این دین ها همگی در برابر دانش و بیخدایی فرو خواهند ریخت ولی پیش از آن باید بدانیم همه ی آنها دشمنی یگانه در برابر دانش و آزادی اندیشه هستند. همچنین اسلام برای اینکه بردگان بیشتری برای خویش دست و پا کند برگشت از مرگ را روحی و جسمی میداند، تا تازیان خوشی جنسی را به همینگونه که در اینجا دارند، آنجا هم داشته باشند. بی گمان از سی سال پیش، قرون وسطی در ایران آغاز گردیده است و اربابان مسجد نیز می دانند دانش انسانی دشمن بزرگی برای کلیسا و مسجد و کنیسه است و در کوشش برای برنامه ریزی دانش انسانی (علوم انسانی) هستند. این کتاب برای بی بار نمودن برنامه های این اندیشه شوم بازرگانان مسجدی می باشد.

۱۰ . جن نامه

نوشته هوشنگ گلشیری، این رمان را در سال ۱۳۶۳ در ایران آغاز کرد و در سال ۱۳۷۶ در آلمان به پایان برد. او در گفتگویی با میترا شجاعی، که پس از مرگ وی در نشریه “دنا” چاپ شد، “جن نامه” را مهم ‌ترین کار خود و قله آن چیزی می ‌شمارد که آرزو داشت بنویسد. او می‌گوید: “رمان مشکلی است. خیلی جدی است. برای خواننده کمی متوسط به بالا”. گلشیری در همان گفتگو این را هم می‌ گوید: “من خودم را ولی فقیه ادبیات می‌دانم. چه کسی می‌ تواند راجع به من حرف بزند؟” او مهم‌ ترین کار خود را نه در ایران، بلکه در خارج کشور به چاپ سپرد، چرا که نمی‌ خواست راجع به آن چانه بزند. می ‌گوید: “دلم می خواست اینجا (ایران) در می‌ آمد. اگر اینجا در آمده بود تا به حال روی آن جنجال شده بود”.

۱۱ . دنیایی که من می بینم

 نوشته آلبرت اینشتین ترجمه فریدون سالکی، نام یک کتاب فلسفی _ اجتماعی است که توسط اینشتین، فیزیکدان آلمانی نوشته شده است. او بیشتر به خاطر نظریه نسبیت و به ویژه برای هم‌ ارزی جرم و انرژی (E=mc۲) (که از معروف‌ ترین روابط فیزیک بین غیرفیزیک ‌دان‌ هاست) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت. اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین فیزیکدانانی شناخته می ‌شود که به این جهان پا گذاشته‌ اند. “جهانی که من می ‌بینم” مجموعه ‌ای از نوشتارها، نامه‌ ها و متن سخنرانی‌ های آلبرت انیشتن (۱۹۵۵ _ ۱۸۷۹)، فیزیکدان برجسته آمریکایی آلمانی ‌تبار است.

۱۲ . تاریخ بیداری ایرانیان .دو جلد

 نوشته ناظم الاسلام کرمانی به اهتمام علی اکبر سعیدی سیرجانی، کتابی است در مورد تاریخ نهضت مشروطیت ایران نوشته شده و بیشتر آن شامل خاطرات روزانه‌ نویسنده، از ذیحجه ۱۳۲۲ تا رجب ۱۳۲۷ قمری می ‌باشد. در این کتاب وقایع و جریانات تاریخی معطوف به افراد، مورد بررسی قرار گرفته و همچنین “ادوارد براون”، مولف کتاب “تاریخ ادبیات ایران”، این کتاب را از نظر سبک و جمله ‌بندی و استناد بر تاریخ ‌های عمومی افرادی چون رضاقلی ‌خان هدایت و محمد تقی‌ خان سپهر، برتر دانسته است. در این اثر ارزشمند اخبار و اطلاعات دست اول از مذاکرات و گفتگوهای سیاسی رهبران مشروطه‌ تهران (به ویژه سید محمد طباطبایی) به دست آمده است. ناظم ‌الاسلام سال‌ ها نظامت “مدرسه اسلام” را که طباطبایی موسس آن بود، بر عهده داشت و در جریان نهضت نیز یکی از نزدیکان و محارم طباطبایی بود. می‌ گویند اطلاعاتی که ناظم ‌الاسلام از نحوه‌ تفکر سیاسی رهبران مشروطه ذکر می‌ کند در واقع جهت حرکت جریان مشروطه را مشخص می ‌سازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/