لیست تعدادی از کتب کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

۱.گاندی: گونه ای زندگی

نویسنده: کریشنا کریپاالنی، مترجم : غالمعلی کشانی، گاندی یک انسان است و نه بیشتر، به علاوه انسانی‌ است به قول خودش تجربه گار حقیقت و به همین خاطر مانند همه مستعد خطاست و ممکن است بیشتر از خطا هم از او سر بزند . او به دلیل نزدیکی‌ زبانش به زبان عرفا و نزدیکی‌ عملش به رفتار تارکان دنیا،به شدت در معرض خطر مقدس شمرده شدن است چیزی که بسیار از آن وحشت دارد .نویسنده در کتاب حاضر،خود نگاهی‌ اینچنینی به گاندی دارد و در جای جای کتاب هم، به تلاش خود گاندی برای تقدس زدایی از خود و از هر شخص و نظریه مطلقی‌ اشاره می‌کند .

۲.راهکارهای تاریخ

نویسنده: سیامک ستوده .ما در آستانه چنان انقلاب عظیمی‌ قرار گرفته ایم که اگر ناممکن‌ترین افق‌ها را هم در برابر خود قرار دهد، از انرژی و نیروی لازم برای دست یافتن به آنها برخوردار خواهد بود. این انرژی از ابعاد عظیم و غیر قابل باور جنایت و سرکوب هایی برمی خیزد که طی‌ سی‌ سال توسط جانی‌ترین جمهوری تاریخ و یک حکومت سیاه مذهبی‌ بر توده‌های مردم اعمال شده است. لازمه این کار البته آن است که توده‌های کارگر و زحمتکش که نیروی محرکه اصلی‌ این انقلاب را تشکیل می دهند، نسبت به این افق‌ها و رابطه ی تنگاتنگی که تحقق‌ آنها با آرزوها و خواست‌های پایه ای شان دارد، روشن و آگاه گردند. اینکه آیا نیروها و عناصر پیشرو قادر به انجام این کار شگرف خواهند شد یا نه، به آینده مربوط است .اما آنچه را از هم اکنون و با قاطعیت می‌توان پیس بینی‌ کرد آن است که این افق‌ها تا چه حد و تا کجا توسط انقلاب آتی گشوده و فتح خواهند شد، دقیقا بستگی به ژرفای آگاهی‌ و وقوف خود آنها، یعنی‌ توده‌های انقلاب کننده، با این افق‌ها خواهد داشت. آگاهی‌ همینکه به میا‌‌ن توده‌ها برود به نیروی مادی برای تحقق‌ خود مبدل خواهد شد

۳.صد خطابه

نویسنده: میرزا آقاخان کرمانی، تاریخ ایران به ما نشان میدهد که فاتحین اسلام و تازیان علیه السلام به ضرب شمشیر عرض این آئین را به ایران نمودند و برهان قاطع و حجّت صریح و دلیل صحیح ایشان تیغ تیز و سنان خون ریز بود و هر کس ایمان آورد، خودش اسیر، زنش کنیز مجاهدین، خونش محفوظ، مالش متعلق با غازيان مسلمین. رساله صد خطابه که نیمه کاره مانده، اثری است اصیل که از سه مکتوب هم صریح اللهجه تر است. در واقع می‌توان گفت این دو کتاب تکمیل و نقطه کمال راهیست که فتحعلی آخوندزاده آغازیده بود. نویسندگانی همچون احمد کسروی، صادق هدایت، علی دشتی، صادق چوبک، محمد علی جمالزاده و… کم و بیش از آقاخان کرمانی تاثیر گرفته بودند ولی هیچکدام نخواستند یا نتوانستند به همین اندازه بی پرده و صریح اللهجه به مسائل حساس جامعه ایرانی بپردازند.

۴.نجواهای نجیبانه هفت جلد

جهان سیاست ، جهان نقد و تحلیل و ارزیابی کردار ، گفتار و افکار سیاست‌مداران و مجریان سیاسی ، برای تدبیر و تمشیت بهتر امور ، جهت وصول به رفاه ، آزادی و عدالت برای انسان هاست ، نه جایگاه تقدس ، تملق ، تطاهر و تزویر. بنابراین ، در وادی سیاست هیچکس در هیچ عنوان و جایگاهی ، در مقام الوهي و فراتر از نقد ، نظارت و سنجش نمی‌نشیند .هدف از تدوین این کتاب نیز ، با چنین نگاه و رویکردی به سیاست و سیاست‌مداران ، آگاهی‌ رسانی به منظور رسیدن به آزادی ، عدالت و رفاه ایرانیان است .

۵.نجواهای نجیبانه هفت جلد

ویرایش و تدوین: عباس خسروی فارسانی، جهان سیاست ، جهان نقد و تحلیل و ارزیابی کردار ، گفتار و افکار سیاست‌مداران و مجریان سیاسی ، برای تدبیر و تمشیت بهتر امور ، جهت وصول به رفاه ، آزادی و عدالت برای انسان هاست ، نه جایگاه تقدس ، تملق ، تطاهر و تزویر. بنابراین ، در وادی سیاست هیچکس در هیچ عنوان و جایگاهی ، در مقام الوهي و فراتر از نقد ، نظارت و سنجش نمی‌نشیند .هدف از تدوین این کتاب نیز ، با چنین نگاه و رویکردی به سیاست و سیاست‌مداران ، آگاهی‌ رسانی به منظور رسیدن به آزادی ، عدالت و رفاه ایرانیان است .

۶.خون آشام مرموز

نویسنده: ال. جی. اسمیت، داستان در مورد دختری است كه با مادر ، برادر و پدر خوانده اش زندگى مى كند! او متوجه مى شود بیماری اى دارد كه مرگش حتمی است ولى یكى از دوستانش به نام جیمز كه كمى مرموز میباشد مى خواهد جانش را نجات دهد و مجبور مى شود به او بگوید یك خون آشام است اما چیز ها اونطور كه جیمز مى خواهد پیش نمى رود!

۷.زندان زنان آمریکا

نویسنده: وین سنت ج بارنز ترجمه: فراگو زلو، الینور ، دختری که در خانواده ی فقیری بزرگ شده است در اثر ماجرایی مجبور به ترک زادگاه خود می شود و تنها ، بدون هیچ پول و کاری ، سرگردانِ شهری غریب می گردد. در آنجا تحت تاثیر دختری که اتفاقی با او آشنا شده برای اولین بار دست به سرقت و کلاهبرداری کوچکی می زند. بعد از آن پشیمان شده و کاری پیدا می کند ولی پلیس او را به جرم سرقت دستگیر و زندانی می کند و از آن به بعد زندگی او به کل تغییر کرده و با زندگی و قوانین پشت پرده ی زندان های آمریکا آشنا می شود….و تلاش برای زنده ماندن…

۸.مجموعه بهترین اشعار ویکتور هوگو

ویکتور ماری هوگو بزرگ‌ترین شاعر سده نوزدهم فرانسه و شاید بزرگترین شاعر در گستره ادبیات فرانسه و نیز داستان‌نویس، درام‌نویس و بنیانگذار مکتب رومانتیسم است. آثار او به بسیاری از اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج در زمان خویش اشاره دارد که از برجسته‌ترین آنها می‌توان به بینوایان، گوژپشت نتردام، مردی که می خندد و شمار زیادی مجموعه شعر اشاره کرد. وی هم‌چنین چندین نمایش‌نامه نوشته‌است.

۹.نجوم برای همه

تالیف ماکسول راید و ترجمه حسینعلی رزم آرا مجموعه ای از مفاهیم مهم و اساسی علم نجوم است که با بیانی ساده و قابل فهم برای مخاطبان علاقه مند به نجوم با هر سطحی از معلومات ارائه شده است. اگر به نجوم علاقه دارید و یا به تازگی پا به این عرصه گذاشته اید، این کتاب میتواند شما را با دنیای شگفت انگیز نجوم آشنا کند. البته توجه داشته باشید که این کتاب در سال ۱۳۳۵ خورشیدی تالیف و چاپ شده بود لذا مطالب آن نیز مربوط به دانسته های بشر در همان دوره است.

۱۰.تاریخ گزیده

نوشته حمدالله مستوفی، دربردارنده تاریخ عمومی جهان از آغاز آفرینش تا زمان نوشتن آن است که در ۷۳۰ به نام غیاث الدین محمد، پسر خواجه رشیدالدین فضل‌الله تألیف شده است. نثر تاریخ گزیده، برخلاف نثر متکلف و مصنوع تاریخ وصاف و تاریخ جهانگشای، بسیار روان است. اهمیت تاریخ گزیده در اطلاعات آن از تاریخ دوران نویسنده (دوره مغول) است. در این کتاب نام افراد و شعرای همدوران نویسنده که بیشتر نامشان در تذکره‌ها نیست یاد شده است.تاریخ گزیده که از نوع تاریخ عمومی و به گونه‌ای شبیه جامع‌التواریخ است، در بخش دوازدهم از فصل چهارم، چکیده‌ای از تاریخ خانان مغول در ایران را دربر می‌گیرد.تاریخ گزیده در سال‌های ۱۳۳۹ و ۱۳۶۳ خورشیدی همراه با فهرست‌ها و حواشی به اهتمام عبدالحسین نوائی در تهران منتشر شد.

۱۱.فقط یک تریلیون

نویسنده: آیزاک آسیموف، ترجمه:محمود بهزاد، در هر سلول تن آدمی ۱۱ اتم “کربن ۱۴ ” وجود دارد.”کربن ۱۴ ” اتمی رادیواکتیو است.در هر ثانیه ۵۰ اتم “کربن ۱۴ ” در ژنها منفجر می شود و ذرات بتا صادر می کند.برخورد ذرات بتا با بخشهای دیگر ژن و تبدیل “کربن ۱۴ ” به “نیتروژن ۱۴ ” پس از صدور ذرات بتا، موجب حصول جهشهای گوناگون می شود.در این کتاب، به کمک اعداد از این جهش ها خبر می گیریم.

۱۲.این جهان سرشار از شگفتیها( برخی جنبه های فلسفی فیزیک نوین)

نویسنده: و.س. گُت، ترجمه ی محمد باقری، اما قابل شناخت” است و نویسنده آن استاد فلسفه و سردبیر مجله علوم فلسفی است. وی در حل برخی مسائل ماتریالیسم دیالیکتیک و فلسفه علوم نقش چشمگیری داشته و رساله ها و مقالات علمی متعددی تالیف کرده است. او در این کتاب نشان میدهد که پیشرفت علوم سبب انعکاس هرچه ژرفتر تنوع بی پایان جهان مادی در قوانین و مقولات علمی میگردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/