تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، آرشا کچوئیان ، مهرنوش ایمانی چگینی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آذر ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ، یک طلبه اهل سنت با هویت ، زکریا حمّلی، در شهرستان سرباز ،توسط اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و بازجویی شد،از دلایل احضار این شهروند اطلاعی در دست نیست،
دو هفته پیاپی طرفداران محمدحسین گرگیج، امام جمعه سابق اهل سنت آزادشهر در اعتراض به عزل وی، بعد از نماز جمعه دست به اعتراض زدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ ، اعزام به مرخصی فضل الرحمن کوهی، روحانی اهل سنت و امام جمعه پشامگ از زندان وکیل آباد مشهد ، آقای کوهی دوران محکومیت ۶ سال و چهار ماهه خود را در این زندان سپری می کند، و در ۲۲ بهمنماه، با پایان مرخصی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ ، یحیی امیری، روحانی اهل سنت و امام جمعه موقت شهرستان قصرقند به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شد.
خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، سهشنبه ۱۹ بهمنماه ۱۴۰۰ ، فرزاد مرادیان، ۵٠ سالە، روحانی اهل سنت و اهل روستای “تنگیسر” از توابع شهرستان سنندج ، به دلیل اظهار برخی سخنان انتقادی در خصوص بازداشت شهروندان در روستای “تنگیسر”، طی یک تماس تلفنی به این نهاد امنیتی احضار و پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، امروز شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ، احضار و بازجویی ،محمدامین آسکانی روحانی اهل سنت، به دادگاه ویژه روحانیت مشهد ، گفته میشود احضار آقای آسکانی به دلیل انتقاد از حکم حبس فضل الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ شهرستان راسک صورت گرفته است. تهدید به احضار در دادگاه ویژه روحانیت مولوی “موسی دژکام” امام جمعه اهل سنت جاسک توسط ماموران اداره اطلات ، این تهدید پس از آن صورت گرفت، که آقای دژکام نسبت به مشکلات جامعه از جمله، گرانی، تورم و وضعیت معیشتی و اقتصادی انتقاد کرده بود.
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ ، تداوم اعتصاب غذای حمزه درویش زندانی سیاسی از تاریخ ۱۶ بهمن ماه، در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و با مطالبه بازگشت به زندان رجایی شهر ، همزمان پرونده جدید،به صورت آنلاین در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت، برگزار و تفهیم اتهام شد. اتهامات مطروحه علیه وی توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی عنوان شده است.
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی انوار الحرمین پشامگ شهرستان راسک به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد احضار شد.
جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمایید:
آخرین دیدگاهها