گزارش جلسه ماهانۀ نمایندگی اشتوتگارت آپریل 2014

شهرام مسعودوزیری

این جلسه در تاریخ 14 آپریل 2014 ودر ساعت 17 بوقت اروپای مرکزی در فضای پالتاک کانون ، با حضور کلیۀ اعضاء برگزار شد .
حاضرین جلسه :
خانمها : مریم عربزاده – مستانه صراف زاده .
آقایان : احمد هوشمند – شهرام مسعودوزیری – امیرایرانی – اشکان صادقی – بهروز مُعزی – کوروش خانجانی دلیر (عضو جدید ).
ابتدا آقای هوشمند ، مسئول نمایندگی ضمن خوشامدگویی و معرفی آقای خانجانی بعنوان عضو جدید و تشکر از زحمات خانم عرب زاده بابت گرفتن مجوز برگزاری دومین میز کتاب توسط ایشان ، از خانم عرب زاده خواستند در این خصوص توضیحاتی بیان کنند .
خانم عرب زاده توضیح دادند که این دومین میز کتاب است که اخیراً توسط ایشان برگزار میشود ، اما چون میز کتاب قبلی در مکان دور افتاده و با امکانات کم برگزار شد ، با توجه به دشواری دسترسی به محل ، در رابطه با آن اطلاع رسانی جامعی انجام نگرفت ولی با پیگیریهای مستمر توانستم مجوز دومین میز را درشهری بزرگتر و با امکانات نسبتاً بیشتری دریافت کنم. سپس ایشان هماهنگیهای لازم با اعضاء در رابطه با زمان و مکان و نحوۀ دسترسی به محل برگزاری میزکتاب را انجام دادند .
Hauptstaße , Künzelsau زمان برگزاری : روز یکشنبه 19.04.2014 ساعت 13:30 در
در ادامه خانم عرب زاره ضمن قرائت مواد 18 و 20 و همچنین بند 1 مادۀ 23 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر ، خبری را در ارتباط با نقض این مواد بشرح زیر بیان داشتند :

مادهء ١٨ : هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره مند شود. اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قالب آموزش دينی، عبادت‌ها و اجرای آيين‌ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است.
مادهء ٢٠_ ١: هر شخصی حق دارد از آزادی تشكيل اجتماعات، مجامع و انجمن‌های مسالمت آميز بهره مند گردد . ٢- هيچ كس را نبايد به شركت در هيچ اجتماعی مجبور كرد.
مادهء ٢٣_ ١: هر شخصی حق دارد كار كند، كار خود را آزادانه برگزيند، شرايط منصفانه و رضايت بخشی برای كار خواستار باشد و در برابر بیكاری حمايت شود.
اخراج درویشان گنابادی از سازمان‌های دولتی ادامه دارد
خبرگزاری هرانا – یکی از درویشان گنابادی ساکن دامغان از کارمندان سازمان کمیته امداد امام خمینی به علت وابستگی به طریقت گنابادی اخراج شد.
به گزارش مجذوبان نور،علی معظمی فرد از درویشان شهر دامغان که مسئولیت برگزاری مجالس درویشی در منزل خود را نیز داراست، پس از سال‌ها فعالیت در سازمان کمیته امداد خمینی استان سمنان، از ادامه فعالیت منع شد.
این درویش گنابادی به مجذوبان نور گفته است: «پس از پیگیری‌های مکرر از علت این برخورد، در ‌‌نهایت ریاست کمیته امداد استان سمنان با اذعان اینکه، من یکی از بهترین نیروهای استان در حوزه کاری خودم بودم، گرایش بنده به سلسله درویشی گنابادی را عامل فشار به او برای عدم تمدید قرارداد کاری با من عنوان کرد.
همچنین این درویش گنابادی از احضارهای مکرر وی در طول دو سال اخیر توسط ماموران وزارت اطلاعات این استان خبر داد و گفت: «بار‌ها برای تعطیلی مجالس درویشی در منزل خودم توسط نیروهای امنیتی نسبت به از دست دادن شغلم تهدید شده بودم.»
دانشگر از دیگر دراویش ساکن استان سمنان نیز از تهدیدات مشابه ماموران وزارت اطلاعات در احضارهای اخیر برای لغو پیمان نامه شغلی خود که در ارتباط با یک ارگان دولتی است خبر داده است.
سیاست فشار بر درویشان ایران و دست آویز قرار دادن شغل آن‌ها برای عدم شرکت در مجالس درویشی سالهاست که دنبال می‌شود، اما در حالی همچنان ادامه دارد که مسئولین دولت یازدهم بار‌ها در ماه‌های اخیر از لزوم حقوق برابر اقلیت‌های دینی و رفع تبعیض‌ها و برخورد‌های خلاف قانون، سخن گفته‌اند.
سپس آقای مُعزی با توجه به اینکه خودشان مدت زیادی در زندانهای ادارۀ اتباع خارجی کشور قبرس ، زندانی بوده اند بشرح وضعیت اسفبار این زندانها پرداختند و از اعضا خواستند در رابطه با هموطنان در بند در این زندنها اطلاع رسانی کنند و خواستند که تلاش کنیم صدای مظلومیت آنها را بگوش مجامع حقوق بشری و سایر ارگانهای بین المللی برسانیم .
قرار براین شد اطلاعیۀ این ماه نمایندگی اشتوتگارت را آقای مُعزی در رابطه با این موضوع تهیه کنند .
در ادامه آقای هوشمند خبری در رابطه با دستگیری دهها شهروند عرب در شهرهای خوزستان بشرح زیر بیان داشتند:
ده‌ها شهروند عرب در شهرهای خوزستان بازداشت شدند
بنا به گزارش‌های منتشر شده، بیش از ۶۰ نفر در شهرهای آبادان، فلاحیه (شادگان)، اهواز و ماهشهر (خلفیه) توسط نیروهای دولتی بازداشت شدند. به گزارش فعالان حقوق بشر از اهواز، اسامی برخی از بازداشت شدگان عبدالکریم زرگانی، جابر صخراوی، جاسم زرگانی، محمد زرگانی، حسین زرگانی، عارف صرخی، مهدی حلفی، علی دبه حویزه و رضا زرگانی عنوان شده است. پس از اعتراض‌های فروردین سال ۱۳۸۴ خورشیدی، تقریباً هرسال در همین ماه، اعتراض‌ و گردهمایی‌هایی در مناطق عرب‌نشین ایران صورت می‌گیرد و به موازات آن شماری از شهروندان عرب بازداشت می‌شوند. چند سال پیش، به دنبال انتشار نامه منسوب به دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اجرای برنامه‌هایی برای «تغییر جمعیتی استان خوزستان به زیان مردم عرب بومی در مناطق عرب‌نشین استان» گردهمایی‌هایی برگزار شد. اما دولت ایران وجود چنین برنامه‌هایی را تکذیب کرد و نامه منتشر شده را جعلی خواند.
آقای شهرام مسعودوزیری در رابطه با نقض مادۀ 18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر ضمن قرائت این ماده ، خبری را بشرح زیر بیان کردند :

مادهء ١٨ هر شخصی حق دارد از آزادی انديشه، وجدان و دين بهره مند شود. اين حق مستلزم آزادی تغيير دين يا اعتقاد و همچنين آزادی اظهار دين يا اعتقاد، در قالب آموزش دينی، عبادت‌ها و اجرای آيين‌ها و مراسم دينی به تنهايی يا به صورت جمعی، به طور خصوصی يا عمومی است.
خودکشی یک سرباز یارسانی به علت توهین به اعتقاداتش
حکمت صفری سرباز وظیفه یارسانی که در سپاه خدمت می‌کرد به علت فشار و توهین به اعتقاداتش از سوی فرماندهان دست به خودکشی زد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکمت صفری سرباز وظیفه یارسانی روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین ماه سال جاری درپی آزار و اذیت مسئولان و فرماندهان پادگان پدافند سپاه شهرستان بیجار استان کردستان با اسلحه سازمانی‌اش دست به خودکشی زد.
یکی از نزدیکان وی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: «مسئولان و فرماندهان محل خدمت حکمت صفری اقدام به توهین به اعتقادات و همچنین آزار و اذیت وی نموده بودند. حکمت قبل از اقدام به خودکشی با خانواده خود تماس می‌گیرد و ایشان را در جریان قرار می‌دهد.
جسد این سرباز یارسانی که اهل روستای «قلعه زنجیر قلخانی» بود، روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین ماه به خاک سپرده شد.
سپس آقای اشکان صادقی خبری را در رابطه با نقض مادۀ 8 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر بشرح زیر ارائه دادند :
مادهء ٨ _ در برابر اعمالی كه به حقوق اساسی فرد تجاوز كنند ـ حقوقی كه قانون اساسی يا قوانين ديگر برای او به رسميت شناخته است ـ هر شخصی حق مراجعه‌ء موثر به دادگاه‌های ملی صالح را دارد.
عود سرطان معده اکبر آزاد در بازداشتگاه و عدم انتقال ایشان به پزشک متخصص
حیدر آزاد، فرزند اکبر آزاد گفت، دیروز پدرم در تماس تلفنی کوتاهی که با خانه داشت، اعلام کرده است که از درد شدید معده رنج می برد و به احتمال زیاد سرطان معده ام عود کرده است ولی مسئولان بازداشتگاه 209 زندان اوین از انتقال ایشان به پزشک متخصص امتناع می ورزند.
بنا به گزارش خانواده آزاد همچنین از عدم پاسخگویی مسئولان دادگاه انقلاب و زندان اوین در خصوص وضعیت پرونده ایشان اظهار نگرانی کرده و می گویند که مراجعه های متمادی شان به دادگاه بی نتیجه بوده و حاصلی جز توهین و تحقیر مسئولان را نداشته است و پدرشان با گذشت بیش از 50 روز از بازداشت موقت ایشان، همچنان در سلول های انفرادی نگهداری می شود.
لازم به ذکر است که اکبر آزاد فعال سیاسی با سابقه آذربایجان در 2 اسفند 92 به همراه ده ها نفر در مراسم گرامیداشت روزجهانی زبان مادری در اکبرآباد تهران دستگیر و علارغم آزادی بسیاری از دستگیر شدگان، هنوز ایشان و آقایان عیلرضا فرشی، حمید نادارلی، بهنام شیخی و محمود اجاقلو در بازداشت موقت به سر می برند.
در ادامه خانم صراف زاده در رابطه با خبر داغ این روزها در مورد اعدام خانم ریحانه جباری از اعضاء خواستند که در وبلاگهایشان اقدام به محکومیت این اقدام حکومت اسلامی ایران بکنند و علیه مجازات اعدام مطالبی عنوان داشتند . دراین خصوص آقای کوروش خانجانی دلیر با توجه به تخصص شان ( وکیل دادگستری ) توضیحاتی بشرح زیر بیان داشتند :
ایشان اظهار داشتند چون خانم ریحانه جباری ، شاکی خصوصی دارند ، تا زمانی که شاکی رضایت ندهد ، هیچ دادگاهی نمیتوند از اعدام ایشان جلوگیری کند . بنابراین باید فعالیتهای خود را در جهت جلب رضایت خانوادۀ شاکی پرونده متمرکز نمود .
صورتجلسۀ ماه آپریل نمایندگی اشتوتگارت جهت استحضار دوستان .
شهرام مسعودوزیری