تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، آرشا کچوئیان، عباس رضایی سالاروند
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه فروردین ۱۴۰۱ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
با پایان مرخصی یک هفتهای مولوی کوهی به زندان مشهد بازگشت
به گزارش رسانک، روز جمعه ۵ فروردین ماه ۱۴۰۱، مولوی فضل الرحمن کوهی، بدنبال پایان مرخصی یک هفته ای به زندان مشهد بازگشت.
گلایه و انتقاد مولانا عبدالحمید به عدم اجازه ساخت مدرسه دینی عظیم آباد سیستان
به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱، مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان در همایش دانشآموختگی مدرسه دینی امام ابوحنیفه عظیمآباد سیستان، با اشاره به «قرابت و خویشاوندی تاریخی شیعه و سنی در سیستانوبلوچستان»، خواستار صدور مجوز ساخت برای مدرسه دینی عظیمآباد از سوی مسئولان شدند و به عدم اجازه ساخت مدرسه دینی عظیم آباد سیستان توسط جمهوری اسلامی گلایه و انتقاد کرد.
غصب مسجد تاريخی اهل سنت آبادان؛ تنها مسجدی که در آن موزیک پخش می شود!
به گزارش کلمه، مسئولان جمهوری اسلامی، این مسجد تاريخى را به مکانی برای نمایشگاه های هنری و فرهنگی و همچنین مرکز ارایه آثار سپاه و بسیج تبدیل كرده اند؛ بگونه ای که امروزه، براحتی در آن موزیک هم پخش می کنند!
تیراندازی نیروهای نظامی به سمت مولوی عبدالمجید اسماعیل زهی
وبسایت کمپین فعالین بلوچ با انتشار گزارشی نوشت، ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱، نیروهای نظامی به سمت یک روحانی بلوچ اهل سنت بنام مولوی عبدالمجید اسماعیل زهی در دشت سمسور تیراندازی کردند. گفته می شود این روحانی بلوچ به همراه فرزند خود در حال تردد از دشت سمسور در شهرستان ریگان استان کرمان جهت رفتن به سمت زمین کشاورزی خود بوده که نیروهای نظامی به سمت خودروی وی تیراندازی کرده اند.
محرومیت حمزه درویش از تماس با خانواده، علاوه بر محکومیت جدید و فشار برای اعتراف گیری اجباری
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۱۲ فروردین ۱۴۰۱؛ زندانی عقیدتی – سیاسی حمزه درویش پس از پرونده سازی، دادگاه، و محکومیت جدید، در اولین روزهای سال ۱۴۰۱ به دستور مقامات زندان لاکان رشت، از تماس با خانواده نیز محروم شد.
قتل دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس
بر اساس گزارشهای منتشر شده، «گل محمد آخوند پژمان» و «عبدالرحمان آخوند خوجه»، دو طلبه اهل سنت شامگاه ۱۳ فرودین با سلاح گرم کشته شدهاند. به گفته برخی کاربران شبکههای اجتماعی قتل این دو طلبه پیش از برگزاری مراسم «نماز تروایح» که ویژه مسلمان اهل سنت است، صورت گرفت و جنازه این افراد پس از قتل با گلوله، با تبر نیز مورد حمله قرار گرفت.
مسدود شدن حسابهای بانکی یک حوزه علمیه اهل سنت در شهرستان سرباز
مولانا عبدالله ملازهی مدیریت این حوزه علمیه 22 فروردین از بسته شدن حساب های بانکی و ضبط اموال آن توسط یک نهاد دولتی از رمضان سال گذشته تاکنون خبر داد. او با انتشار اطلاعیه ای گفت: پس از بسته شدن حساب های بانکی و پیگیری های لازم، ابتدا برای شناسایی عامل این کار ما را سردرگم نمودند، اما پس از مدتی مشخص شد که این کار زیر سر یکی از نهادهای دولتی است.
یک نمازخانه اهل سنت در زاهدان تخریب شد
به گزارش وش، صبح سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، نمازخانه “نبی رحمت” شهروندان اهل سنت در خیابان دانش شهرستان زاهدان به دلایل نامعلومی تخریب شد.
ممانعت نهادهای امنیتی از برگزاری نماز تراویح در عیدگاه ایرانشهر
به گزارش شبکه جهانی کلمه، امام جمعه مسجد نور ایرانشهر در خطبه نمازجمعه ۲۶ فروردین گفته است که دلیل برگزاری نماز تراویح در محل عیدگاه، جلوگیری از انتشار کرونا بوده است، چرا که کمبود فضای مسجد این شهر و فشردگی صف نمازگزاران، سبب افزایش کرونا می شود. وی از ممانعت نهادهای امنیتی برای برگزاری نماز تراویح در عیدگاه این شهر خبر داد و از آن انتقاد کرد.
وضعیت زندانیان اهل سنت در زندان وکیل آباد مشهد
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱؛ ۸ زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت فرهاد شاکری، عبدالرحمان گرگیج، حکیم عظیم گرگیج، عبد الباسط اورسن، محمدرضا شیخ احمدی، مرتضی فکوری، حسین وارسته سلیمانی و حبیب پیرمحمدی، در شرایطی سخت، بدون دسترسی به امکانات پزشکی و صنفی در در اتاق بند ٦-١ زندان وكيل آباد محبوس هستند.
دادگاه انقلاب کامیاران؛ یک روحانی اهل سنت و سه فعال کرد دیگر به حبس محکوم شدند
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز ۲۷ فروردین ماه 1401، یک روحانی اهل سنت کُرد به نام محمدمیرزا رحمانی و سه فعال کُرد به نامهای سیروان قربانی، آمانج قربانی و برهان کمانگر، به اتهام «تبلیغ به نفع گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران» از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان کامیاران با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی هر یک به تحمل ۹۱ روز حبس محکوم شدند.
جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمایید:
آخرین دیدگاهها