لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – جولای ۲۰۲۲

۱. آرزوهای بر باد رفته

نویسنده: انوره دوبالزاک با رمان آرزوهای بر باد رفته که در اوج کمال نویسندگی خود نگاشته است، نوع جدیدی از رمان را می آفریند که برای تمامی تحول سده نوزدهم اهمیتی اساسی می یابد: نوع رمان پندارزدایی و نوع رمانی که در آن نشان داده می شود که اندیشه های نادرست اشخاص درباره جهان ــ اندیشه هایی که به طور ضروری شکل گرفته اند ــ چگونه در برخورد با نیروی ویرانگر زندگی سرمایه داری، الزاما درهم می شکنند. البته زدودن پندارها در رمان مدرن، برای نخستین بار با بالزاک پدیدار نگشته است.این رمان حماسهٔ تراژیک-کمیک سلطهٔ سرمایه بر ذهن و آفریده‌های معنوی بشر است. تبدیل ادبیات به کالا، درونمایهٔ این رمان است و تحقق بسیار گستردهٔ این روند، تراژدی عام نسل پس از ناپلئون را درون چارچوبی اجتماعی جای می‌دهد. بالزاک این فرایند تبدیل ادبیات به کالا را با تمامی ابعاد و جوانبش ترسیم می‌کند: از تولید کاغذ گرفته تا باورها، اندیشه‌ها و احساسات نویسندگان، همه و همه به کالا تبدیل می‌شوند و بالزاک نیز به ذکر کلی پیامدهای فکری و نظری این سلطهٔ سرمایه‌داری بسنده نمی‌کند بلکه در تمامی عرصه‌ها فرایند واقعی سرمایه‌داری‌شدن را در تمام مراحل و با همهٔ خصوصیات و تعین‌هایش آشکار می‌سازد.

۲. بازماندهٔ روز

 سومین کتاب نوشتهٔ کازو ایشی گورو نویسندهٔ ژاپنی است که در سال ۱۹۸۹ موفق شد جایزه بوکر را از آن نویسنده‌اش کند. همانند دو رمان پیشین ایشی‌گورو، بازمانده روز هم از زبان اول شخص روایت می‌شود. همانند دو رمان پیشین ایشی‌گورو، بازمانده روز هم از زبان اول شخص روایت می‌شود. آقای استیونز، راوی داستان، سرپیش‌خدمت خانه‌ای اشرافی در انگلستان است که خاطرات زندگی گذشته‌اش را در خلال اتفاقاتی که هم‌اکنون روی می‌دهد بازگو می‌کند. قسمت عمده داستان به رابطه حرفه‌ای و مهم‌تر از آن عاطفی استیونز با یکی از همکاران قدیمش، خانم کنتن سرخدمت‌کار خانه می‌پردازد. بازمانده روز داستان آقای استیونز سرپیش‌خدمتی انگلیسی است که زندگی خود را وقف خدمت وفادارانه به لرد دارلینگتون کرده‌است. داستان با رسیدن نامه‌ای از یک همکار قدیمی شروع می‌شود. در این نامه خانم کنتن از زندگی زناشویی خود می‌گوید که استیونز آن را حمل بر نارضایتی او از ازدواجش می‌کند. همزمان با رسیدن نامه موقعیتی برای استیونز پیش می‌آید که بتواند به بهانه تحقیق دربارهٔ استخدام مجدد خانم کنتن، دوباره برگردد سراغ رابطه‌ای که زمانی آن را بسیار دوست می‌داشته‌است. ارباب جدید خانه، آمریکایی ثروتمندی به نام فارادی او را تشویق می‌کند که ماشین را بردارد و برود به مرخصی‌ای که بی‌شک استحقاقش را دارد. این سفر فرصتی می‌شود برای استیونز که وفاداری تزلزل‌ناپذیرش به لرد دالینگتون، معنای و مفهوم «تشخص» و حتی رابطه خودش با پدرش را مورد بازاندیشی قرار دهد. دست آخر، استیونز مجبور می‌شود که به مفهوم واقعی رابطه‌اش با خانم کنتن بیندیشد. هر چه کتاب پیش می‌رود نشانه‌های عشق خانم کنتن به آقای استیونز، و تمایل متقابل او، آشکار می‌شود.

۳. بابا گوریو

به فرانسوی: Le Père Goriot) رمانی اثر انوره دو بالزاک نویسنده رئالیست فرانسوی است که در سال ۱۸۳۴ در مدت چهل روز نوشته شد و نخستین بار در مجله پاریس منتشر شد و در سال ۱۸۳۵ به صورت کتاب منتشر شد. بابا گوریو داستان تلاقی سرنوشت انسان‌های گوناگون است که در قالب شخصیت‌های مثبت و منفی عناصر سازنده داستان را تشکیل می‌دهند. بالزاک در این کتاب روایت ماجرایی را پیش می‌برد که حول زندگی جوان شهرستانی ساده‌دلی (اوژن دو راستینیاک) است که به پاریس آمده و در پانسیونی (پانسیون ووکه) که محل اقامت افراد گوناگون و غریبی است اقامت می‌کند. داستان در پاریس بورژوایی قرن نوزدهم رخ می‌دهد. روایت بالزاک در تشریح فضای ویژه این پانسیون و شخصیت پردازی افراد مؤثر داستان خواننده را به میان ماجراها می‌برد. کلود فارو عضو فرهنگستان فرانسه می‌گوید که این داستان را صد بار خوانده و در دفعه صدم همان هیجان مطالعه اول به او دست داده‌است. داستان بابا گوریو نه فقط بزرگ ترینِ رمان‌های دنیاست بلکه به عقیده کلود فارو شاهکار شاهکارهای ادبی جهان و به عقیده فیلیپ برتو شاهکار نبوغ انسانی است.

۴. راز حباب ها

نوشته آگاتا کریستی ترجمه بهرام افراسیابی ، این کتاب معمایی را آگاتا کریستی بدون حضور پوآرو نوشته است و شما تا انتها همراه آن خواهید بود و از حل معما لذت خواهید برد. جیمی ماک گراث پیشنهاد کار ماجراجویانه و پردرآمدی را به آنتونی کید می‌دهد که این کار با روحیه آنتونی که به قول خودش عاشق دردسر است جور در می‌آید، کنت استیل پیچ که زمانی در رأس امور هرزوسلاواکی بوده در یک شب مورد حمله افراد ناشناس قرار می‌گیرد و جیمی به کمک او می‌آید و به پاس این کمک کنت استیل پیچ قبل از مرگش خاطراتش را به او واگذار می‌کند تا به ناشری بفروشد و مبلغ هزار لیره پول را برای خود بگیرد ولی جیمی به دنبال معدن طلا است. او این مورد را به همراه نامه‌های یک خانم که بدور از چشم شوهرش برای معشوقه‌اش می‌نوشته بدست می‌آورد و می‌خواهد که آن را به صاحبش برگرداند تا او را از شر اخاذی راحت کند و نامه‌ها را به او بسپارد.

۵. کودکی یک رئیس

نوشته‌ی ژان پل سارتر، اولین‌بار در سال ۱۹۳۹ انتشار یافت. این کتاب روایت‌گر چگونگی شکل‌گیری جهان بینی در افراد است. شخصیت اصلی این داستان، پسری به نام لوسین فلوریه، فرزند مرد کارخانه‌دار و ثروتمندی‌ است که به دنبال هویت و معنای زندگی‌اش می‌رود تا بفهمد چه اشکالاتی در وجودش دارد و مشکلش چیست. او پس از مدتی با یک شاعر، ارتباط نزدیک و کوتاه مدت برقرار می‌کند و سرانجام، در یک سازمان فاشیستی جوانان، عضو می‌شود و به همراه دیگر اعضای سازمان، یک مرد یهودی را می‌کشند که در حال خواندن روزنامه است. داستانی بسیار تأثیرگذار و خواندنی است که مانند سایر آثار سارتر، ذهن مخاطب را تا مدت ها درگیر خود می سازد. داستانی که پیش رویمان گذاشته‌ایم، با رمان‌ها و داستان‌های دیگری چون «تهوع» یا «سن عقل» از جهاتی مشابه و همچنین متفاوت است. موارد تشابه که ناشی از رویکرد اگزیستانسیالیستی سارتر در داستان‌نویسی هستند، در خلال سطور مطلب پیش رو مطرح می‌شوند اما از حیث تفاوت باید به این نکته اشاره کنیم که «کودکی یک رئیس» درباره یک پسربچه و در نهایت یک پسر جوان است که بناست در آینده اتفاقاتی برایش رخ دهد و رئیسی بورژوا شود.

۶. سی شارپ در متن باز

با این کتاب اصول برنامه نویسی کاربردی در سریع ترین بستر اجرای برنامه های کامپیوتری را در کمترین زمان ممکن یاد خواهید گرفت. سی شارپ استاندارد ترین زبان برنامه نویسی دنیا است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه و پشتیبانی می شود و قادر است که طیف وسیعی از برنامه ها را در بستر کامپیوتر، موبایل یا پرکاربردترین حوزه ی کاری یعنی وب پوشش دهد.با سی شارپ که استانداردترین زبان برنامه نویسی و دارای امکانات شی گرایی یعنی جدیدترین قابلیت انتزاعی و نزدیک به زبان انسان است علاوه بر اینکه مطابق به متد دانشگاهی و علوم روز دنیا کدنویسی می کنید، امکان ویرایش و فهم کدهای دیگران را نیز به خوبی کسب خواهید کرد.

۷. امپراتوری های اصول عقاید

 نوشته «استوارت سیم» ترجمه: بهمنیار،کوشش این کتاب این است که باورهای بدون چون و چرا بر فرهنگ جهانی چیره شده و کارآمدترین راه برای رویارویی با آن بکارگیری شک گرایی، روشن اندیشی و پیوسته پرسیدن و با دودلی کاویدن می باشد. تا هنگامی که در این راه پیش نرویم زندگی دموکراتیک ما از سوی خشک مغزان پخش کننده باورهای جزمی و بدون چون و چرا تهدید می شوند. در نظم کنونی جهان، ما در برابر گونه ای آرایش نظامی هستیم که میتوان آنرا امپراتوری های باور یا اعتقادات نامید. این امپراتوری ها، سازمان ها و گروهای چیره و سلطه گر با رهبرانی نیرومند و تمرین فرمانروایی بر مردم عادی، با نیرو و زمان فراوان و گسترده ای سرمایه گذاری نموده تا بتوانند فرمان دهند که انسان ها چگونه باید اندیشیده، مصرف کرده و رفتار کنند.

۸. سلسله تیموری یا گورکانی

انجمن ادبی دبیرستان پهلوی همدان که در سال ۱۳۱۴ تاسیس شده بود مرامش این بود که درباره اوضاع تاریخی ایران باستان از دوره هخامنشیان تا حکمرانی ساسانیان و آغاز حمله اعراب به ایران یک سلسله رمانهای جالب تهیه کند برای این منظور از آقای شکرائی رئیس معارف همدان تقاضا شد یک رساله در باب یکی از سلسله‌های سلاطین ایران به رشته تحریر درآورد و اولین رساله راجع‌به سلسله تیموری بود که در سال ۱۳۱۶ توسط انتشارات انجمن ادبی دبیرستان پهلوی همدان منتشر شد.

۹. معمای ادیان

 نوشته «دکتر شجاع الدین شفا» از قرن ها پیش، در مبارزه طولانی و بی امان بین سیاهی و روشنایی در کشور ما، جبهه سیاهی ها تمام نیروهای زور و زر و اختناق را در اختیار داشته، همانگونه که امروز هم دارد، و در جبهه روشنایی ایرانیانی آزاده و وطن پرست بوده و همواره هستند که با دست حالی ولی با توشه ای از میهن پرستی، آزادگی و نوبینی، برپاخاسته اند. سرکردگی این نبرد بی امان را در یک جبهه «جهل، حماقت و واپسگرایی» به عهده دارد و در جبهه دیگر «فرشته نگهبان فرهنگ ایران». در این مبارزه مرگ و زندگی ایرانیان شکست هایی چند را در رویارویی خود با عمامه داران دیروز و امروز کشورشان تحمل کرده اند ولی هرگز نبرد نهایی سرنوشت ساز را نباخته اند و تردیدی نیست که اینبار هم همبستگی ایرانیان با فرهنگ پر افتخارشان پیروزی نهایی را از آن آنان خواهد کرد.

۱۰. سکه‌سازان

نویسنده: آندره ژید،  ترجمه حسن هنرمندی، اسم کتاب به فرانسوی:( Les Faux-monnayeurs) نام یک کتاب ادبی است که توسط نویسندهٔ اهل فرانسه نوشته شده‌است. در سال ۱۳۳۵، این رمان را به فارسی ترجمه کرد. این کتاب به زندگی سه پسر به نام های برنار، اولویه و ونسان از یک خانواده می پردازد که هرکدام دچار مشکلاتی در مورد خود شده اند. نور مهتاب اتاق را بزرگتر نشان می داد، روی هم رفته برنار کمی با این اتاق اشنا بود. اولیویه هرگز در طول روز نمی توانست در این اتاق بماند. چند بار که به ندرت از برنار پذیرائی کرده بود در آپارتمان فوقانی بود. در این لحظه مهتاب به پایه تختی رسید که ژرژ در آن خوابیده بود، او تقریبا آنچه را که برادرش تعریف کرده بود شنیده بود و حالا خوابش را می دید. بالا روی تختخواب ژرژ کتابخانه کوچکی دارای دو قفسه دیده می شد که کتب درسی در آنست. روی میز نزدیک تخت خواب اولیویه، برنار کتابی به قطع بزرگ دید دستش را دراز کرد آن را برداشت تا عنوانش را ببیند: توک ویل. اما همین که خواست آن را روی میز بگذارد کتاب افتاد و صدایش اولیویه را بیدار کرد…

۱۱.زندگینامه الکس فرگوسن

نویسنده: سِر الکس فرگوسن مترجم: تیم ترجمه سایت طرفداری، شامل تجربیات ارزشمند، پیروزی‌های چشمگیر، شکست‌ها و نقاط برجسته زندگی مربی افسانه‌ای باشگاه منچستر یونایتد است. طی سالیان طولانی و یک عمر زندگی ورزشی، سر الکس فرگوسن به مجموعه تجارب ارزشمندی رسید که وی را از تمام مربیان عصر حاضر فوتبال منحصر می‌کند. این کتاب حاصل دست نوشته‌های سر الکس فرگوسن مربی باشگاه منچستر یونایتد بوده که طی چهار سال تحریر شده است. الکس فرگوسن بیش از هر شخصیت فوتبالی در انگلستان مورد تحسین قرار گرفته و در کنار ابعاد ورزشی به عنوان یک رهبر ورزشی برای یک تیم مورد احترام بوده است. در طول یک ربع قرن همراهی با منچستر یونایتد، با وجود فراز و فرودهای بسیار در باشگاه منچستر یونایتد، کمتر زمانی سطح کیفی بازی‌های منچستر یونایتد تحت الشعاع قرار گرفت و این‌ها همه مهر تاییدی بر کارایی فرگوسن در دنیای فوتبال بود.

۱۲. سبزپوشان به چه می‌اندیشند

 نویسنده: دکتر رضا برملو ، امواج مبارزهٔ مردم ستمدیده ایران علیه دیکتاتوری رژیم اسلامی ، بی‌ وقفه بر پیکرهٔ در حال نابودی رژیم می‌‌کوبد .باشد که این تحلیل در خدمت این مبارزه برای آزادی و دموکراسی قرار گیرد و بر توان مردم برای آزادی و رهایی از دست رژیم اسلامی بیفزاید .

جهت مشاهده و مطالعۀ کتب موجود، می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/