گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق زنان در ایران – تیرماه ۱۴۰۱

لیدا اسدی‌فر، سپیده عشقی، شهلا شاهسونی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۱۶ خبر که در طول ماه تیر ۱۴۰۱ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

موضوع تیر خرداد
اخبار عمومی ( اطلاعیه نهادهای بین‌المللی، بیانیه ها، نامه ها،…) 29 2
احضار به دادگاه 5 1
احکام صادر شده 2 6
بازداشت 32 12
اعدام 1 2
زندان و زندانی (ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..) 25 32
خشونت علیه زنان)خانوادگی، اجتماعی، اسید پاشی، ممنوعیت ورزش، حجاب اجباری، بازداشت در مهمانی، نوع پوشش،… ) 10 15
خودکشی 3 4
آسیبهای اجتماعی (محرومیت مسابقات، ورزش، جلوگیری از وسایل پیشگیری،  بهداشت زنان، ….) 5 9
قتل های ناموسی 4 0

 

لحظه ربودن دختر لاهیجانی توسط شرور اسپورتیج سوار

در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر مزاحمت برای یک خانم جوان توسط فردی در یکی از محله‌های شهر لاهیجان، بلافاصله ماموران انتظامی به محل مورد نظر اعزام شدند. وی در ادامه با بیان اینکه عامل این اقدام با حضور به موقع پلیس در صحنه از محل متواری شد افزود: در پرونده متهم متواری انواع جرایم و شرارت‌ها به چشم می‌خورد و این فرد یکی از اراذل و اوباش سابقه‌دار منطقه است. فرمانده انتظامی شهرستان لاهیجان تصریح کرد: پلیس با تحقیقات فنی و اشرافیت اطلاعاتی مخفیگاه این فرد را شناسایی کرد. این مقام انتظامی با بیان اینکه متهم حین تردد با یک دستگاه خودرو اسپورتیج در یکی از شهرستان‌های شرق گیلان دستگیر شد افزود: متهم ۳۸ ساله به جرم خود مبنی بر مزاحمت و چند فقره شرارت دیگر اعتراف که پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.( رکنا، ۵ تیر ۱۴۰۱)

گلاره ناظمی؛ داوری که حقوق زنان را نادیده می‌گیرد

در فوتبال و فوتسال زنان ایران، راه پیشرفت در عرصه داوری فقط این نیست که محافظه‌کار باشی و چشم‌ها را به روی تبعیض‌ها و فساد ببندی. علاوه بر این‌ها باید همراه و تاییدکننده جریانی باشی که خودش دلیل وجود نابسامانی‌هاست. این موضوع، گاهی درباره شاخص‌ترین چهره داوری فوتسال زنان ایران صدق می‌کند. طی هفته‌های اخیر، «مریم ایراندوست» سرمربی فوتبال ایران به دلیل دستور مقامات امنیتی، از کار برکنار شد. دلیلش، انتقاداتی بود که او در فضای مجازی از تبعیض‌های جنسیتی یا پرداخت نشدن دستمزد بازیکنان و مربیان دختر تیم ملی ایران و حتی ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها بیان می‌کرد. جایگزین او هم «مریم آزمون» شد که سابقه حضور هرساله در راهپیمایی‌های روز قدس را دارد. حالا بالاترین مقام زن داوری فوتبال و فوتسال ایران، نه تنها در قبال معضلات داوری زنان سکوت می‌کند بلکه حتی از اعلام شدن کوچک‌ترین مشکل این جامعه، ابراز ناراحتی کرده است.  (IRANWIRE، 5 تیر ۱۴۰۱)

حجاب اجباری لغو باید گردد

مردم بخصوص زنان دلیر با مقاومت خود “ارزش و دیدگاه های ” قرون وسطایی جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و طرد می کنند .لغو حجاب اجباری یک خواست سراسری است. بی‌حجابی کامل در برخی کلان‌شهرها! دنیای اقتصاد ؛احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در اجلاس بین‌المللی مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر‌.. تصریح کرد: روزی روزگاری شل‌حجابی و بدحجابی بود، اما الان برخی از کلان‌شهر‌ها به‌سمت بی‌حجابی کامل رفته‌اند؛ گاهی اوقات می‌بینیم که محبت سیدالشهدا حالا این فرد «بی‌حجاب» را به این مجلس کشیده است، چرا که برخی از افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، در عمق دل‌شان عاشق سیدالشهدا هستند و باید از این سرمایه برای گسترش حجاب و عفاف استفاده کرد تا ان‌شاء‌الله این خانم بی‌حجاب با مجلس عاشورایی شما متحول شود. وی با بیان اینکه برخی کلان‌شهر‌ها به‌سمت بی‌حجابی کامل رفته‌اند، گفت: ایران کشور اباعبد‌الله است و نباید به‌سمت سکولاریزم برود. (صدای مردم، ۵ تیر ۱۴۰۱)

تخصیص امتیاز “تاهل” به زنان داوطلب در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش

سازمان سنجش آموزش کشور در اقدامی تبعیض آمیز ناشی از اجرای قانون موسوم به “جوانی جمعیت”، “تاهل” را امتیازی جدید برای زنان متقاضی شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش محسوب کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است؛ “در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، امتیاز تخصیص یافته منحصراً در شهرستان هایی که نرخ باروری در آنها ۲/۵ و کمتر باشد بابت تاهل به تمامی داوطلبان متاهل زن و مرد تعلق گیرد.” (هرانا، ۸ تیر ۱۴۰۱)

ستاد امر به معروف: مدیر شعبه برای عدم‌تذکر به زن «بدحجاب» در بانک پاسخگو باشد

در ادامه تشدید دخالت نهادهای جمهوری اسلامی در سبک زندگی مردم و محدودسازی حق انتخاب پوشش برای زنان، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد در صورت حضور زن «بدحجاب» در بانک، مدیر شعبه باید پاسخگو باشد.علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که در کنار «فرهنگ‌سازی» باید به «جرایم انضباطی» هم توجه شود هشدار داد: «اگر بانوی بدحجابی در شعبه‌ای از بانک حضور داشته باشد و به او هیچ تذکری ندهند، باید مدیر بانک نسبت به عدم توجه به شئونات اسلامی پاسخگو باشد.»علاوه بر افزایش استقرار یگان‌های گشت ارشاد در مناطق مختلف شهرها، گزارش‌های شهروندی از برخورد نیروهای لباس شخصی با زنان و دختران به دلیل پوشش انتخابی و سبک زندگی متفاوت از معیارهای جمهوری اسلامی حکایت دارند. (صدای آمریکا، ۱۰ تیر ۱۴۰۱)

ملیکا بلالی؛ اعتراض به حجاب اجباری روی سکوی قهرمانی کشتی زنان بریتانیا

ملیکا بلالی، بانوی کشتی‌گیر ایرانی موفق شده است در رقابت‌های کشتی زنان بریتانیا به عنوان قهرمانی برسد. او در لحظه‌ اهدای جوایز، وقتی روی سکوهای قهرمانی ایستاد، برگه‌ای در دست داشت که روی آن نوشته بود: به حجاب اجباری پایان دهید. من حق دارم کشتی‌گیر باشم. ملیکا بلالی و همسرش، جواد دارایی، با استفاده از بورسیه تحصیلی، سال ۱۳۹۸ به دانشگاهی در پنسیلوانیا امریکا رفتند: «دو سال در امریکا بودم و به دلیل همه‌گیری کرونا، امکان تمرین برای من وجود نداشت. با این حال، من تمریناتم را به صورت شخصی و حتی روی زمین‌های سفت ادامه دادم. یک سال قبل به بریتانیا آمدیم. دومین روزی که وارد این کشور شدیم، من به یک سالن کشتی رفتم. ساعت‌ها اشک ریختم. باورم نمی‌شد فاصله حقوق زنان کشور من و زنان یک کشور اروپایی تا این حد زیاد باشد.»او می‌گوید بریتانیا به او فرصت داده است تا آزادی را، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی بفهمد: «من مهاجرت کرده‌ام اما ذهنم لبریز از سرکوب است. من زیر سایه ایدئولوژی‌های مذهبی و مردسالارانه زندگی کرده بودم و در این سن باید خودم را پیدا می‌کردم.»(ایران وایر، ۱۰ تیر ۱۴۰۱)

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان بازدید فرمایید