تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، وحید چرخ انداز یگانه، صدرا مجیب یزدانی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه تیر ۱۴۰۱ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
زندان رجایی شهر کرج؛ گزارشی از ضرب و شتم ارکان پالانی جاف در حین اعتصاب غذا
روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱، ارکان پالانی جاف زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، که پیشتر با دوختن لبهایش اقدام به اعتصاب غذا کرده بود، توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. پرسنل زندان با ضرب و شتم اقدام به باز کردن لبهای دوخته شده این زندانی کردند. وی از روز جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱، در پی خلف وعده مسئولان دادسرای اوین مبنی بر آزادی مشروط و اعزام به مرخصی این زندانی و همچنین عدم رسیدگی پزشکی به بیماری پروستات وی در زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زد. (خبرگزاری هرانا، ۲ تیرماه ۱۴۰۱ )
نگرانی ها نسبت به وضعیت مهندس عبدالحكيم فاروقى، فعال مذهبی اهل سنت خراسان جنوبی
برغم بازداشت مهندس عبدالحكيم فاروقى بجد از هفته گذشته، وی کماکان در سلول هاى بازجويى اداره اطلاعات بيرجند به سر می برد.عبدالحکیم فاروقی متولد ۱۳۵۰، متاهل و دارای ۴ فرزند و کارمند پست بانک روستای بجد میباشد. فعالان اهل سنت همچون ابراهیم احراری هشدار دادند که مهندس عبدالحكيم فاروقى بجد ، هم اکنون بيمار هستند و جانشان نیز در خطر است. (خبرگزاری کلمه، ۲ تیرماه ۱۴۰۱ )
فشار بر زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت در زندان گوهردشت
فشار بر زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت در زندان گوهردشت وضعیت غیرقابل تحمل و بسیار سختی را برای این دسته از زندانیان ایجاد کرده است. از جمله یک زندانی اهل سنت بنام مومن محمدی در سالن ۱۱ – بند ۷ دست به اعتصاب زده است. نزدیک به یک سال است که این زندانی اهل سنت خونریزی داشته و در شرایط بسیار سخت جسمی قرار دارد، او چندین بار به بهداری زندان مراجعه کرده اما از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری می شود. مسئولان زندان مدت یک سال است که این زندانی را به این ترتیب شکنجه می کنند. از سوی دیگر برخی زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت از جمله انور خضری، فرهاد سلیمی و ایوب کریمی در سالنی که زندانیان داعشی در آن محبوس هستند قرار دارند و با وجودیکه چندین بار اعتراض کرده از رئیس زندان خواسته اند آنها را از این بند خارج کند اما رئیس زندان پاسخ داده است: «نمی خواهیم سالن یکدست باشد و میخواهیم اهل سنت با داعش باشد!» رئیس زندان بنام «عزیزی» رسما اعلام کرده است که «شما باید زیر چکمه های داعش زندگی کنید!».( سایت جوانه ها، ۵ تیرماه ۱۴۰۱ )
زندان وکیل آباد مشهد؛ نامه ۵ زندانی سنی مذهب به مراجع قضایی و حقوق بشری
عیسی عید محمدی، محمد رضا شیخ احمدی، فرهاد شاکری، عبدالرحمن گرگیج و عبدالحکیم عظیم گرگیج، پنج زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد با انتشار نامهای خطاب به مراجع قضایی و حقوق بشری به جزئیات چگونگی صدور و اجرای احکام اعدام سه هم پرونده ای خود پرداخته اند. حکم اعدام حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش اسفندماه ۹۹ در این زندان اجرا شده بود. (خبرگزاری هرانا، ۹ تیرماه ۱۴۰۱)
فراخوان زندانیان سیاسی گوهردشت و اوین به گزارشگر ویژه در خصوص توهین دادستان تهران به زندانیان اهل سنت
به دنبال اظهارات توهین آمیز علی صالحی دادستان تهران بر علیه زندانیان سیاسی اهل سنت، جمعی از زندانیان سیاسی گوهردشت و اوین، اقدام به نوشتن فراخوانی خطاب به گزارشگر ویژه سازمان ملل کرده و نسبت به این برخورد اعتراض کردند. در این بیانیه که به امضای جمعی از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران در زندانهای گوهردشت و اوین رسیده آمده است: در پی مراجعه زندانیان عقیدتی اهل سنت به دادستان تهران (علی صالحی) در مورخه ۹ تیر ۱۴۰۱، وی با وقاحت تمام خطاب به زندانیان اهل سنت گفت شما از هیچ حق و حقوقی برخوردار نبوده و چنانچه تاکنون اشد مجازات ها و محدودیتها در مورد شما اعمال نشده، شخصا پیگیر حداکثر سخت گیری و محدودیتها برای شما زندانیان اهل سنت خواهم شد. (خبرگزاری هرانا، ۹ تیرماه ۱۴۰۱)
اعتصاب غذای جمعی از زندانیان سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج
در پی بی احترامی دادستان تهران به زندانیان سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج، شماری از این زندانیان در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا زدند. هویت این زندانیان یاسین عباس جوبی، نورعزیز دارابی و صادق ایوبی توسط هرانا احراز شده است. اعتصاب این زندانیان به مدت سه روز و در اعتراض به بی احترامی به زندانیان سنی مذهب توسط دادستان تهران در جریان بازدید روز گذشته از این زندان صورت گرفته است. به گفته یک منبع مطلع، طی روز جاری تمامی زندانیان سنی مذهب ساکن در سالن ۱۱ بند ۴ نیز از گرفتن وعده غذایی شام خود امتناع و اعلام اعتصاب غذا کرده اند. (خبرگزاری هرانا، ۹ تیرماه ۱۴۰۱)
جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمایید:
آخرین دیدگاهها