لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آگوست ۲۰۲۲ – بخش دوم

۱ . قلاب ماهی

اثر پرویز قاضی سعید، از نویسندگان عامه‌پسند ایرانی پیش از انقلاب ۵۷ بود. وی نویسندگی را از سن ۱۷ سالگی آغاز کرد و بیشتر در سبک پلیسی و جنایی می‌نوشت. و کتاب‌های او به چاپ‌های دورقمی و بالاتر می‌رسیدند. از کتاب‌های معروف‌تر او «یک شاخه گل سرخ برای غمم» است. پرویز قاضی سعید پاورقی‌نویس در روزنامه اطلاعات در زمان پیش از انقلاب ۵۷ بود و در مجله اطلاعات دختران و پسران داستان‌های پلیسی و عاشقانه می‌نوشت. وی به همراه ر. اعتمادی از پیگیرترین پاورقی‌نویسان آن دوره بودند. وی در داستان‌های خود شخصیتی کارآگاهی به نام لاوسون خلق کرد که محبوبیت فراوانی یافتو کتاب‌های عشقی او مانند «بار دیگر با تو در میان عطر و سکوت» از نظر محتوای عشقی‌اش مسئله‌ساز شد.

۲ . قدرت سکوت

اثر کارلوس کاستاندا ترجمه مهران کندری، شما با مطالعه این کتاب ها می آموزید تا زندگی خود را از روی آگاهی و بصیرت اداره کنید. به یاد بیاورید که تمام مردان بزرگ از قدرت سکوت استفاده می‌کردند. نام علمی سکوت را می‌توان، مراقبه گذاشت. یکی دیگر از تعالیمی است کاستاندا طی سالهای جستجوی حقیقیت و آموزش از پیر فرزانه خود دن خوان بدست آورده است. دن خوان که ساحره پیر سرخپوست مکزیکی است با تعالیمی که نسل به نسل از تعالیم تولتکها و توانایی درک حقیقیت با توجه به رسیدن به حقیت بدست آورده در این کتاب سعی دارد تا با شناخت و رسید به آگاهی بتوان به مراقبه دنیای درون و دنیایی که این ساحره درک و لمس نموده برسد. کتاب حاضر توسط مهران کندری بفارسی ترجمه شده است. در این کتاب از صحبتهای کاستاندا با ساحره سرخپوست مکزیکی راجع به مبحث قدرت سکوت و دستری به سطح اگاهی درون می پردازد.

۳ . تفسیر خواب

اثر زیگموند فروید ترجمه حمید محرمیان معلم، زیگموند فروید یکی از مشهورترین روانشناسان در حوزه روانکاوی است که احتمالاً بیشتر از هر روانشناس دیگری نام او را شنیده‌اید. فروید با بیان مفهوم ناخودآگاه و ارائه‌ نظریات مختلف در این زمینه مسیر جدیدی را در روانشناسی باز کرد. از او به عنوان پدرعلم روانکاوی نیز یاد می‌شود.

۴ . دکتر بکتاش

نویسنده: علی محمد افغانی، از شک تا یقین، راه درازی است که اگر علاقه یا انگیزه خاصی دست‌اندر کار نباشد، هر تازه آمده ناتوانی، قادر به طی آن نیست. علی‌محمد افغانی (زاده ۱۱ دی ۱۳۰۳) از نویسندگان نامدار ایرانی و نویسنده رمان «شوهر آهو خانم است. افغانی می‌خواست پزشک شود. او به تهران آمد تا درس پزشکی بخواند اما دست سرنوشت او را به مدرسه افسری کشاند. از فارغ‌التحصیلان ممتاز بود و بنابراین پس از اتمام دوره به آمریکا اعزام شد. او مدتی را در خارج از کشور به سر برد و به‌محض بازگشت در سال ۱۳۳۳ دستگیر و روانه زندان شد. علت دستگیری او فعالیت‌های سیاسی‌اش بود. قرار بود اعدام شود که با حکم تخفیفی که شاملش شده بود به حبس ابد محکوم و البته پس از مدتی آزاد شد. زندان و اسارت نویسنده درون او را فعال ساخت و آنجا بود که «شوهر آهو خانم» خلق شد.

۵ . آموزش فتوشاپ در قالب تصویر‎

 فتوشاپ یک ویرایشگر حرفه ای تصاویر و یکی از محبوب ترین نرم افزار های شرکت ادوبی است که به تمام نیاز های شما در ویرایش تصاویر و طراحی گرافیک پاسخ می دهد. با یادگیری این نرم افزار دیگر نیازی به نرم افزار جانبی برای انجام کاری روی تصاویر نخواهید داشت. ایجاد ، ترکیب ، ویرایش ، بازسازی و یا دگرگونی عکسها و نگارهها ، برش، تغییر سایز، تنظیم رنگ ها، روتوش حرفه ای و ایجاد افکت های فوق العاده در کنار طراحی وب سایت و اپلیکیشن، نقاشی دیجیتال، طراحی سه بعدی و… از جمله قابلیت های این نرم افزار قدرتمند است.

۶. جاودانه

اثر: ایرج میرزا، او از سخنورانی است که در ادب معاصر جایگاه مخصوصی دارد و به همان اندازه که اشعار هزل‌آمیز و بیرون از حدود عفت قلم قدر وی را متنزل کرده، برخی از قطعات ممتاز، مشهور خاص و عامش نموده است؛ چنان‌که در فصاحت بیان و بلاغت کلام، از یکه‌تازان عصر جدید شناخته شده است. در این کتاب به شعر و زندگی او نگاهی انداخته شده و مراحل مختلف شعری او تبیین شده است.

۷. فروش موفق

نویسنده: برایان تریسی ترجمه ژان بقوسیان و بنفشه عطرسائی، اگر همیشه و در هر موقعیتی با شهامت عمل کنید، می‌بینید که از جاهایی که انتظارش را ندارید به شما کمک می‌شود. در این کتاب تکنیک های کاربردی برای قرارگرفتن در رده فروشندگان برتر را به شما آموزش می‌دهد . برایان تریسی به انگلیسی Brian Tracy (زاده ۱۹۴۴ در شارلوت‌تاون کانادا) از نویسندگان کتابهای خودیاری است که بسیاری از کارهای خود را به صورت کتاب گویا ارائه داده. موضوع سمینارها و ارائه‌های او شامل رهبری، فروش، مدیریت مؤثر و استراتژی کسب و کار است. برایان تریسی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت برایان تریسی اینترنشنال است. او این شرکت را در سال ۱۹۸۴ در شهر ونکوور کانادا بنیان نهاد. این شرکت به ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه رهبری، فروش، اعتماد به نفس، هدف‌گذاری، راهبرد، خلاقیت و روان‌شناسی موفقیت می‌پردازد. برایان تریسی پیش از پایه‌گذاری این شرکت به عنوان مدیر ارشد عملیات در یک شرکت ساخت‌وساز مشغول به کار بود. او همچنین در زمینه فروش و بازاریابی، سرمایه‌گذاری، ساخت‌وساز، واردات، توزیع و نیز مشاوره مدیریتی فعالیت داشته‌است. او تاکنون ده‌ها کتاب نگاشته‌است. آثار او بدون اجازه یکی از پایه‌های اصلی بازاریابی شبکه‌ای در ایران است. او ۴ بار به ایران سفر کرده و در مرکز همایش‌های صدا و سیما به سخنرانی پرداخته‌است. ناشران گوناگونی در ایران، کتاب‌های او را ترجمه و روانه بازار کرده‌اند.

۸. چند چهره کلیدی در اساطیر گاه‌شمار ایرانی

نویسنده: آنا کراسنو ولسکا ترجمه: ژاله متحدین، در بخش اول کتاب، (فصل‌های اول تا سوم)، دستگاه گاه شماری ایرانی (تقویم)، از دیدگاه جشن‌ها، آیین‌ها و مراسم مربوط به آن بررسی می‌شود .در بخش دوم (فصل‌های چهارم تا دهم)، قهرمانان مختلف اساطیر، توصیف می‌شوند .در فصل چهارم، اساطیر تقویم پیش از اسلام با تاکید خاص بر مدارک “ابوریحان بیرونی ” به اختصار بررسی می‌شود .فصل پنجم شامل توضیحات بیشتر درباره فصل چهارم است که به مقوله پرساژهای برجسته تقویمی، یعنی نمونه نوعی خدای میرنده و باز روینده باروری و فراوانی اختصاص دارد .پنج فصل پایانی شامل بررسی‌های به هم پیوسته‌ای است درباره چهره‌های مختلف اساطیری آیین‌ها و افسانه‌های تقویمی عامه که عبارت‌اند از :بزرگ پدر کشاورز، خضر نبی، کوسه، شاه سال نو و پیرزن .در پایان هر فصل نیز، خلاصه‌ای از اجزای اصلی، خصوصیات و ریشه‌های تاریخی احتمالی پرساژهای بحث شده، آورده شده است…

۹. مسیر تمدن، مسیر انحطاط

نویسنده: ناصررسولی بیرامی، با یافتن علت و سبب تکوین تمدن‌ها ما می‌توانیم کشور و جامعه‌ی خود را به سوی تمدن و توسعه‌یافتگی رهنمون سازیم و برای نیل به این هدف، تمدن‌های شناخته شده مورد تفحص و تحقیق قرار گرفته‌اند تا نقاط مشترک آن‌ها روشن شود. هم‌چنین علت فروپاشی آن تمدن‌ها نیز بررسی گردیده و عناصر اصلی مشترک بین آن‌ها مشخص شده است. این کتاب شامل 5 فصل بدین‌قرار است: کلیات و تعاریف، ارتباط نهضت ترجمه و تمدن، ارتباط جهان‌بینی و تمدن انحطاط، آزادی و آزادی بیان و علل ظهور و زوال تمدن‌ها از منظر سایر اندیشمندان.

۱۰. آذری یا زبان باستان آذربایجان

نویسنده: احمد کسروی ، این رساله که نخستین اثر جدی کسروی بشمار می‌آید که در سطح جهانی نیز بسیار تأثیرگذار بوده است و منجر به نظریه جدیدی در ایران در مورد وجود ریشه ایرانی در زبان آذری گردید. دانشنامه ایرانیکا در مورد این کتاب کسروی می‌گوید: این کتاب دارای یک جایگاه علمی برجسته در سراسر جهان می‌باشد. انتشار این اثر را نیز می‌توان تأییدی بر پیوند ناگسستنی ایرانیان آذری زبان با سایر ایرانیان دانست. بررسی رابطه زبانی ایرانیان گذشته به همان اندازه که نشان دهنده وحدت زبانی آن‌ها در آینده است، بلکه ابزاری بود برای نشان دادن اینکه تمام ایرانیان از یک هویت پیوسته و جاودانه برخوردارند. اين كتاب نشان ميدهد كه مليت آذربايجاني، ايراني، زبانش فارسي آذري و تاريخش همواره با ديگر ايرانيان بهم بسته بوده و ميباشد.

۱۱. کوروش بزرگ و عصر هخامنشی

نوشته حسن پیرنیا (مشیرالدوله)، یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی و یکی از مردان نامدار، کوروش بود. کوروش در کودکی، تیراندازی و سوارکاری را بسیار دوست داشت و در این هنرها ماهر شد. وی نسبت به هم‌سالان و دوستان خود مهربان بود و هیچ‌وقت فراموششان نمی‌کرد. بدین سبب هنگام بزرگی، دوستان فراوانی داشت. چون به پادشاهی رسید، جنگ‌های بسیار کرد. بر وسعت ایران افزود و در آبادی کشور کوشید. پسر و خانواده کورش هم بعد از وی به سلطنت رسیدند، چون یکی از اجداد کورش، هخامنش نام داشت، خاندان او را سلسله هخامنش می‌گویند. کورش پادشاهی دلیر و مهربان بود. چون کشوری را می‌گرفت با مردم و پادشاه آن‌جا به مهربانی رفتار می‌کرد. کتاب حاضر به تولد، جوانی و فرمانروایی کوروش بزرگ اختصاص یافته است.

۱۲ . شام خانوادگی

اثر کازئو ایشی گورو نویسنده ژاپنی است. این نویسنده در سال ۲۰۱۷ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. داستان کوتاهی است که از جوانی خبر می دهد که از خانه پدری اش در ژاپن دیدار می کند. او آن شب برای شام به خانه می آید و خاطرات ناگوار و دشواری را از کودکی برای او یادآوری می شود. مادر این جوان مرگ ترسناکی از خوردن ماهی مسموم به نام فگو داشت و شوهر، پسر و دختر خود را تنها گذاشت. پدر این پسر، جانباز جنگ جهانی دوم، هنوز از مرگ همسرش غمگین است. این داستان از طریق مکالمات و خاطرات مشترک بین پسر، پدر و خواهر به اشتراک گذاشته می شود. خانواده کاملا رسمی هستند و فقط دختر وقتی پسر به خانه می آید نشانه ای از نشاط و سرزندگی را ابراز می کند. او اغلب در اطراف برادرش می خندد. نماد داستان چاهی قدیمی در حیاط خلوت بیرون از خانه پدر است. وقتی خواهر و برادر به چاه برمی‌گردند، در مورد روحی (زن مسن در یک کیمونو سفید) شوخی می کنند، اما پسر هنوز قسم می خورد که سالها پیش بصیرت بینایی داشته است. هنگامی که شام آماده شد، سکوت زیادی به وجود می‌آید که پدر همچنان ماهی را به عنوان یک وعده غذایی بچه‌ها می‌دهد. پدر می‌خواهد پسرش مدت طولانی در ژاپن با او بماند و هر وقت مکالمه‌ای مبنی بر بازگشت پسرش به کالیفرنیا مطرح شود، او را مجاب می‌کند که در خانه بماند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/