گزارش نقض حقوق ادیان فروردین سال 93

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان فروردین‌ماه 1393 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

 

فشار بر اقلیتهای دینی همچنان ادامه دارد

 

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، روز پنجشنبه ۳۱مارس/ ۲۲اسفند در جریان بیست و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر، تازه‌ترین گزارش خود از اوضاع این کشور را ارائه کرد. در این گزارش آمده که موارد اعدام در سال 2013 در ایران نسبت به سال 2012 میلادی، ۳۶۱درصد افزایش داشته است. در گزارش احمد شهید تأکید شده که بازداشت‌های خودسرانه در سال 2013 در ایران ادامه داشته‌اند. احمد شهید نسبت به اوضاع اقلیت‌های دینی و قومی، وضعیت زنان و کنشگران مدنی نیز ابراز نگرانی کرده و طرح جرم سیاسی» را موجب محدودیت‌های بیشتر علیه آزادی بیان و آزادی گردهمایی دانسته است. از سوی دیگر احمد شهید، نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار می‌دهد.

 

در گزارش احمد شهید آمده که تا تاریخ سوم ژانویه 2014، دستکم ۱۱۳نفر از اقلیت‌های دینی در زندان بسر می‌بردند که در میانشان ۳۱۶بهایی، ۳۱درویش، ۱۱ مسیحی، ۱۱سنی و 2 زرتشتی وجود دارند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین از سرنوشت ۱شهروند عرب محکوم‌به اعدام ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او از نادیده گرفتن قوانین و مقررات تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های دینی چون بهاییان انتقاد شده است. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند. احمد شهید خواستار آزادی بیقید و شرط زندانیانی شده که برای فعالیت‌های مدنی و عقیدتی مسالمت‌جویانه یا ابراز عقیده به زندان افتاده‌اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با موافقت اکثریت اعضای شورا به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

حکومت جمهوری اسلامی برخوردی عصبی و از سر ضعف نسبت به گزارش احمد شهید از خود نشان داده است.

درحالی‌که تمرکز جهان بر برنامه هسته‌ای ایران است، اتحادیه و پارلمان اروپا دستور کار خود را توسعه داد و سابقه حقوق بشر این کشور را در آن گنجانده‌اند بطوریکه باعث ایجاد بحث‌هایی در جمهوری اسلامی شد.

پارلمان اروپا ضمن تأکید بر اینکه حقوق بشر برای اتحادیه اروپا اولویت است، در تاریخ ٣ آوریل 2014 قطعنامه‌ای راهبردی درباره مناسبات با ایران تصویب کرد. برای نخستین بار اتحادیه اروپا در این قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعایت حقوق بشر در مناسبات میان ٥٢ کشور اروپایی و ایران تأکید کرده است.

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در مورد راهبرد روابط با ایران و تمرکز بر وضعیت حقوق بشر به‌شدت انتقاد کردند. مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز جمعه پانزدهم فروردین‌ماه قطعنامه «راهبرد» اتحاديه اروپا در قبال ايران را «بی‌پایه، مردود و غیرقابل‌پذیرش» دانسته است. همزمان شمار ديگری از مقامات سياسی و ائمه جمعه در ايران از اين قطعنامه انتقاد کرده‌اند.

اما جمهوری اسلامی بی‌توجه به خواست مردم و جامعه بین‌الملل در خصوص حقوق بشر، نسبت به موضع‌گیری متقابل اقدام کرد و مسئولان حکومتی به ادبیات تهدید آوردند به‌گونه‌ای که نماینده ولی‌فقیه در نیروی «قدس» سپاه هشدار داده «هر حرکتی که منجر به تضعیف نظام جمهوری اسلامی، دین و اعتقادات مردم شود، در مقابل آن ایستادگی می‌کنیم.» از سوی دیگر امام‌جمعه تهران ضمن تهدید اروپا به گروگان‌گیری، اضافه کرد که از باز شدن لانه جاسوسی دیگری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

محمدعلی جعفری٬ فرمانده سپاه گفت «اسلامی شدن برخی دستگاه‌های نظام در آن به‌کندی پیش می‌رود» و اسلامی کردن سپاه مهم‌تر از مأموریت‌های آن است. وی افزوده «همه دستگاه‌های نظام اسلامی باید همه‌چیزشان و همه روش‌ها نظام‌ها و آیین‌ها و فرهنگ سازمانی‌شان مبتنی بر مبانی دینی اسلامی باشد.» این فرمانده سپاه همچنین گفته «سپاه در راستای مأموریت خطیر خود باید در همه عرصه‌های مأموریتی و سازمانی خود الگوسازی کند و این موضوع شامل همه عرصه‌های فرهنگی امنیتی و سازمانی می‌شود.»

از سوی دیگر محمدتقی مصباح یزدی با سوءاستفاده از باورهای مذهبی عوام مدعی شد برخی از مشکلات جامعه وزندگی مردم ایران، انعکاس «ناراحتی» امام دوازدهم شیعیان است.

 

 

 اهل سنت

 

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

«مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.»

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند‪.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

شاید بتوان از شاخص‌ترین اقدامات مشابه جمهوری اسلامی در فروردین‌ماه گذشته، به قضیه گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی توسط گروهک جیش العدل و پادرمیانی روحانی سنی «مولوی عبدالحمید» برای آزادی مرزبانان و سپس نتیجه‌بخش بودن این حرکت اشاره کرد که پس‌ازآن رژیم طلبکار شده و برخی از روزنامه‌های اصول‌گرا ازجمله روزنامه جمهوری اسلامی با حمله به این فرد تلویحاً او را متهم به ارتباط با گروه «جیش‌العدل» کرده و به او نوین نمودند که اعتراض دبیر مجمع نمایندگان سنی مجلس شورای اسلامی را در پی داشت و وی با انتقاد از هیئت‌رئیسه مجلس اظهار کرد: این موضوع که نوک حملات متوجه جامعه اهل سنت و شخص مولوی عبدالحمید شده است و تهمت‌هایی به این‌ها زده‌شده است جای گلایه دارد.

اما مولوی عبدالحمید در پاسخ به چنین موضع‌گیری‌هایی اظهار کرد: در قضیه سربازان هرکس می‌بایست هر کاری از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد و آنچه من انجام دادم وظیفه شرعی و ملی بوده است و برای انجام این وظیفه نباید منتظر تشکر بود؛ چنانچه من هم انتظار تشکر ندارم و از ظرفیتی که موجود بود استفاده کردم.

پس مدتی مقام‌های ایران ناگزیر شدند بپذیرند که مرزبانان ایرانی با وساطت علمای اهل سنت و بدون دادن هیچ امتیازی از سوی مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی آزادشده‌اند و حسن روحانی که به استان سیستان و بلوچستان سفرکرده، در سخنانی در زاهدان، مرکز استان، با یادآوری ماجرای گروگان‌گیری مرزبانان ایرانی در مرز با پاکستان و آزادی آنان توسط گروگان گیرها گفت که ساکنان این استان در این قضیه یک‌صدا بودند و ندای استقامت و ندای نپذیرفتن حرف زور را سر دادند.» آقای روحانی افزود: من سپاس مردم ایران را به مردم شیعه و سنی، علمای شیعه و سنی و تمام ریش‌سفیدان این استان تقدیم می‌کنم تا بدین ترتیب به‌نوعی از اهل تسنن دلجویی شده باشد.

در این ماه جمعی از علمای اهل سنت با ارسال نامه‌ای، خواهان اعزام هیئت تحقیق بین‌المللی در مورد ترورهای علمای اهل سنت در سال‌های اخیر در ایران شدند،  در پی مراجعه وکلای مدافع پنج‌تن از زندانیان اهل سنت به شعب دادگاه انقلاب جهت مطالعه پرونده و نگارش متن دفاعیه، اعلام‌شده است که این پرونده‌ها سری و محرمانه است و اجازه وکالت به آن‌ها داده نخواهد شد، انتخاب پیش‌نماز جدید مسجدی در شهر سقز با مخالفت شدید مسئولان اداره‌ اطلاعات مواجه شد، ماموستا محمد برائی با استفاده از آزادی مشروط و حسام محمدی و عبدالله خسرو زاده با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد شدند.

 

در فروردین‌ماه گذشته نیز روند جفا بر اهل سنت ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان سنی مذهب در موارد زیر نقض گردید.

 

گزارش آماری

 

انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک یا مکان نامعلوم 1 مورد

بازداشت و بلاتکلیفی                                                   7 مورد

برهم زدن مراسم مذهبی                                                 1 مورد

قتل و خشونت                                                          2 مورد

محاکمه                                                                     3 مورد

آزادی زندانیان                                                          3 مورد

 

بهاییان

 

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سیستماتیک و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛ و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند. آن‌ها هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند.

در این ماه درحرکتی ارزشمند و بی‌سابقه آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی ضمن اهدای هدیه‌ای ارزشمند و دلجویی از بهاییان خواستار همزیستی همه ادیان در ایران شد. در همین خصوص دکتر «کریستوفر کاکسورت» اسقف کاونتری تصمیم آیت‌الله «عبدالحمید معصومی تهرانی» روحانی ایرانی را برای اهدای یک اثر هنر به‌منظور حمایت از جامعه بهایی قدمی شجاعانه توصیف کرد و آن را ستود.

در پاسخ به محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، با رد هرگونه تبعیض و تضییع حقوق افراد به خاطر بهایی بودن در ایران که مدعی شده بود افراد به‌صرف بهایی بودن در ایران محاکمه یا از تحصیل منع نمی‌شوند. به گفته وی گزارش‌های حقوق بشری علیه ایران در مورد اینکه حقوق اقلیت‌ها تأمین نمی‌شود، یک دروغ آشکار است و این‌چنین اظهاراتی‌ نژاد‌پرستانه، فرقه‌ای و خلاف موازین حقوق بشر است، سخنگوى جامعه بهاییان فرهاد ثابتیان موضع‌گیری کرده و گفت: واقعاً این‌گونه اظهارات جای تعجب و تأمل دارد؛ زیرا بدون اغراق این مسئله را بگویم که در بسیاری از احکامی که علیه بهاییان صادرشده است به‌وضوح نوشته‌شده است که این فرد به خاطر اعتقاد به فرقه ضاله بهاییت از حقوق بازنشستگی محروم شده است یا مجوز کار به او داده نمی‌شود و مواردی ازاین‌دست که در تمام این موارد فرقه ضاله بهاییت را ذکر می‌کنند. پس اگر مقامات قضایی ادعا می‌کنند که هیچ فردی به خاطر بهایی بودن محاکمه نشده و از حقوق خود محروم نشده است، پس افراد بهایی که اکنون در زندان بسر می‌برند به چه جرمی در حبس هستند؟ جالب است که بسیاری از افرادی که بعد از گذراندن حکم خود از زندان آزاد شدند تعریف می‌کردند که در روزهای اول زندان به آن‌ها گفته‌شده که اگر نامه بنویسند که مسلمان شده‌اند آزاد خواهند شد! سؤال این است این چه جرمی است که با تغییر دین از بین می‌رود؟ بنابراین صحبت‌های آقای لاریجانی تنها برای این است که به افکار عمومی بگوید که حقوق بشر در ایران رعایت می‌شود درحالی‌که مدارک زیادی وجود دارد که این ادعا واقعیت ندارد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت زندانیان بهایی پرداخته و خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بیش از ۱۱۰ نفر از بهاییان در زندان‌های رجایی شهر و اوین و همچنین در زندان‌های مشهد و شهرهای دیگر نگهداری می‌شوند. قطعاً شرایط زندان مناسب نیست و تبعیضی که در خارج از زندان وجود دارد در زندان هم برای زندانیان عقیدتی اعمال می‌شود بطوریکه برخی از تسهیلات موجود نیست ازجمله اینکه اگر خانواده‌هایشان پوشاک و خوراکی برای زندانیانشان ببرند قبول نمی‌کنند و درمجموع یکسری از موارد قانونی در زندان رعایت نمی‌شود؛ همان‌گونه که در خارج از زندان هم در مورد بهاییان رعایت نمی‌شود.»

بسیاری از بهاییان در دهه شصت بازداشت و زندانی شدند، اموال آن‌ها مصادره و تعدادی از آن‌ها نیز اعدام شدند. این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۹۰ موج جدیدی از پیگرد و آزار بهاییان به‌ویژه جوانان بهایی به راه افتاد. در شهرهای اصفهان، شیراز، سنندج، رشت، ساری، قائم‌شهر، گرگان، گنبد و کرمان به خانه‌ها یا مغازه‌های بهاییان حمله شد. بسیاری بازداشت و به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

در همین رابطه، ۵۱۵ تن از شهروندان بهایی ایران طی نامه‌ای به مراجع و علمای اسلام نوشته‌اند: در این سال‌های سخت و بی‌مهر، فکرمان این بود که‌ای کاش مراجع و علما و مردان قانون‌گذار و فرهنگ‌ساز و تأثیرگذار کشورمان، مانعی بر سر راه ایجاد تبعیض و کاشتن تخم تعصب در ذهن و دل هم‌میهنانمان می‌گشتند و اساس و قوانین و فتاوی مناسب‌تری می‌نهادند.

در فروردین‌ماه گذشته نیز روند جفا بر بهاییان ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد زیر نقض گردید.

 

 

 

گزارش آماری

 

بازداشت و بلاتکلیفی                                                  1 مورد

انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک                              1 مورد

پلمپ محل کسب                                                       1 مورد

محرومیت از تحصیل یا کار                                             1 مورد

 

 

مسیحیان

 

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.

جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 2014 میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند.

در فروردین‌ماه گذشته نیز روند جفا بر مسیحیان ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان مسیحی در موارد زیر نقض گردید.

 

گزارش آماری

 

اعتصاب (غذا، ملاقات یا امتناع از درمان)                       1 مورد

انفرادی‌ یا انتقال به بند زندانیان خطرناک                          2 مورد

احضار و بازجویی                                                    1 مورد

بازداشت و بلاتکلیفی                                                1 مورد

عدم رسیدگی به بیماران زندانی                                       1 مورد

محاکمه                                                                  8 مورد

محکومیت به زندان                                                    7 مورد

محرومیت از حق ملاقات و تماس تلفنی یا سایر حقوق زندانیان  1 مورد

 

دراویش

 

دراویش گنابادی جمعیتی چندمیلیونی از دراویش شیعه را در سراسر ایران شامل می‌شوند که سبک دین‌داری صوفیانه متفاوتی با تشیع فقاهتی رهبران جمهوری اسلامی دارند و خود را جمعیتی خواهان صلح و برادری و البته غیرسیاسی می‌دانند. اعتقادات دراویش گنابادی، گستردگی پیروانشان در سراسر کشور و پیروی آن‌ها از نظرات قطب دراویش و رهبر معنوی‌شان، دکتر نورعلی تابنده، از سوی جمهوری اسلامی تهدیدی امنیتی به‌حساب می‌آید. سابقه سیاسی و اجرایی دکتر تابنده در اوایل انقلاب و اعتبار و محبوبیت ویژه‌ای که در میان پیروانش و در جامعه دراویش دارد، بر نگرانی مقامات امنیتی افزوده است.

طی سالیان گذشته حکومت ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود درزمینهٔ احترام به میثاق حقوق مدنی و سیاسی و موازین حقوق بشر، ازجمله حق آزادی مذهب که شامل آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد، نه‌تنها حق برگزاری مناسک و مراسم مذهبی برای دراویش گنابادی را زیر پا گذاشته است بلکه به برخورد قضایی و امنیتی با آنان پرداخته است.

در این ماه ۵۸۱ وکیل دادگستری در طی دو نامهٔ جداگانه خطاب به محمدصادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر وی به تخلفات صورت گرفته در پرونده وکلای زندانی دراویش گنابادی شدند، با اشکال‌تراشی در صدور جواز کسب برای درویشان گنابادی، صدور جواز کسب برای درویشان در مناطق تجاری منوط به اطلاع و تائید وزارت اطلاعات شد، محمد نوری از روحانیون دراویش محاکمه گردید، با وخیم شدن حال افشین کرم‌پرور وی به مرکز پزشکی منتقل و بستری شد.

در فروردین‌ماه گذشته نیز روند جفا بر دراویش ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق آنان در موارد زیر نقض گردید.

گزارش آماری

 

محرومیت از تحصیل یا کار                                           2 مورد

عدم رسیدگی به بیماران زندانی                                       1 مورد

محاکمه                                                                  1 مورد

 

 

اهل حق یا یارسان

 

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبردهە شدە است.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی  ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی  جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است.

در این ماه و در پی خودکُشی یک سرباز کُرد پیرو آیین یارسان در پادگان سپاه شهرستان بیجار، مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در این اطلاعیه از اعمال تبعیض‌های همه‌جانبه» علیه یارسانیان سخن به میان آمده و تداوم فشارهای جاری را منجر به فاجعه‌ی انسانی تلقی شد، پیش‌نماز مسجد جامع شهرستان اسلام‌آباد غرب در نطقی قبل از نماز مغرب و عشاء که از بلندگوهای مسجد پخش گردید مردم یارسان را منحرف، اهل ناحق و گمراه توصیف کرد.

در فروردین‌ماه گذشته نیز روند جفا بر دراویش ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق اهل حق در موارد زیر نقض گردید.

 

گزارش آماری

خودسوزی و خودکشی                                                 1 مورد

یورش، تبعیض و توهین، تهدید، آزار و اذیت                        1 مورد

 

 

سایر اقلیتهای دینی

 

در این ماه در پی نگرانی گزارشگران سازمان ملل متحد از وضعیت کاظمینی بروجردی ، سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی سید حسین کاظمینی بروجردی، روحانی زندانی در اوین شد، در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که بنا برگزارش ها، این روحانی که دوره محکومیت یازده‌ساله‌اش را می‌گذراند به بیماری دیابت، آسم و پارکینسون مبتلاست و یک‌چشم او هم نابینا شده است و نیاز فوری به مداوا در خارج از زندان دارد اما در طول هشت سالی که در زندان بوده، تنها سه بار به بیمارستان برده شده است. بر اساس بیانیه صادرشده به‌وسیله این افراد، وضع سلامت حسین کاظمینی بروجردی، روحانی شیعه به‌قدری وخیم است که در معرض خطر مرگ قرار دارند. احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و دیگر همکاران او در بیانیه خود از دولت ایران خواسته‌اند تا هر چه زودتر امکان مداوای این زندانی سیاسی را در خارج از زندان فراهم کند.

در پی آن دادستانی ویژه روحانیت و بازجویان وزارت اطلاعات با اقدامات فریبکارانه علیه روحانی آزادیخواه و زندانی روز دوشنبه ۱۸فروردین‌ماه آقای سید حسین کاظمینی بروجردی، به درمانگاه زندان اوین منتقل کردند، لیکن هیچ‌گونه اقدام درمانی صورت نگرفت و تنها از صحنه حضور ایشان در درمانگاه، فیلم‌برداری گردید.

کیوان معصومی که به اتهام عقیدتی نزدیک به هشت ماه را در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز معروف به پلاک ۱۰۰ در بازداشت به سر برده بود، براثر عوارض ناشی از فشار و شکنجه‌های روانی واردشده به او در طول دوران حبس، در شیراز درگذشت. کیوان معصومی از طرفداران عرفانی خاص به نام «ساهاجایوگا» و از مریدان «شری ماتاجی» از چهره‌های شناخته‌شده این سبک عرفانی در ایران به شمار می‌رفت.

در فروردین‌ماه گذشته نیز روند جفا بر سایر اقلیت‌های دینی ادامه یافت به‌گونه‌ای که حقوق آنان در موارد زیر نقض گردید.

 

گزارش آماری

 

بازداشت و بلاتکلیفی                                          1 مورد

قتل و خشونت                                                 1 مورد