تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آذر ۱۴۰۱ شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
حمزه درویش، دو ماه و نیم انفرادی، ممنوعیت تماس و ملاقات
روز شنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۱، مدت دو ماه و نیم ماه از انتقال زندانی سیاسی حمزه درویش به انفرادی می گذرد. طی این مدت به او اجازه تماس و ملاقات با خانوادهاش داده نشده و بر علیه او پرونده سازی صورت گرفته است. این زندانی سیاسی از روز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به این شرایط دست به اعتصاب غذا زده است. حمزه درویش در روز شورش زندان لاکان رشت که در ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، اتفاق افتاد، در سلول انفرادی تنبیهی بوده و هیچ دخالت و حضوری در جریان شورش در این زندان نداشته است. اما با وجود اینکه هیچ سند و مدرکی علیه او وجود ندارد، در شعبه بازپرسی ۱۶ رشت، برای وی پرونده تشکیل حکم صادر شده است. در این دادگاه ابتدا به او اتهام محاربه وارد کرده و سپس این اتهام به «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و مقدسات» تغییر پیدا کرده است. پس از جریان آتش سوزی در زندان لاکان رشت تاکنون، حمزه درویش و تعداد دیگری از زندانیان در سلول انفرادی به سر می برند. حال پس از دو ماه و نیم انفرادی، برای او دو ماه انفرادی دیگر صادر شده است. ( کانون حقوق بشر ایران، 1 بهمن 1401)
بازداشت یک شهروند اهل سنت در راسک
روز شنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، یک شهروند اهل سنت در راسک توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شد. هویت وی، “دادرحیم رخش از انتظامات مسجد جامع قاسمی راسک و از همراهان همیشگی مولانا عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه اهل سنت این شهر” گزارش شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت وی بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته است. ( هرانا،۱ بهمن ۱۴۰۱ )
ربودن دو روحانی اهل پیرانشهر توسط نیروهای حکومتی
روز دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ (۲۳ ژانویه ۲۰۲۳)، ملا محمدجمالالدین واژی و ملا شریف محمودپور دو روحانی اهل روستای “پسوی” از توابع شهرستان پیرانشهر پس از ربود شدن توسط نیروهای حکومتی به مکان نامعلومی منتقل شده است. ربودن این دو روحانی کُرد با خشونت و ضربوشتم شدید همراه بوده و وسایل شخصی آنها نیز توسط این نیروها ضبط شده است. بازداشت این دو روحانی در حالی بوده که اخیرا روحانیون شهرستانهای پیرانشهر، اشنویه و نقدە، بیانیه شماره ٢ خود را در مورد سرکوب اعتراضات و مقاومت مردمی اخیر منتشر کردند. در این بیانیه به اعدامها، بازداشتهای خودسرانه، شکنجه زندانیان و صدور احکام سنگین از سوی نهادهای حکومتی اشاره شده بود. ( سازمان حقوق بشری ههنگاو،۴ بهمن ۱۴۰۱ )
احضار ماموستا حاج “صابر خدامرادی” بە دادگاە ویژە روحانیت همدان بە دلیل حمایت از خیزش مردمی
روز یکشنبە “٢٢ ژانویە ٢٠٢٣” امام جمعە شهرک قوخ شهرستان سقز با هویت “ماموستا حاج صابر خدامرادی” اهل روستای “درەزیارت علیا” از توابع بخش سرشیو سقز و ساکن این شهر، بە دلیل حمایت از خیزش مردمی مجددا بە دادگاە ویژە روحانیت همدان احضار شد. گفتنی است که این ماموستای کورد پیشتر در روز یکشنبە “٤ دسامبر ٢٠٢٢” بە دادگاە ویژە روحانیت همدان احضار شدە بود. ( شبکه کلمه / سازمان حقوق بشری هانا،۴ بهمن ۱۴۰۱ )
محکومیت سیف الله حسینی، روحانی اهل سنت از حبس و شلاق تا خلع لباس روحانیت
سیف الله حسینی توسط دادگاه محکوم شد. بر اساس این رای که توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان صادر و روز چهارشنبه پنجم بهمن ماه، به خانواده آقای حسینی ابلاغ شده است، وی از بابت اتهامات “عضویت مکتب قرآن کردستان” به شش سال حبس، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱۵ ماه حبس، “تحریک مردم برای بر هم زدن امنیت کشور” به شش سال حبس، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر جمهوری اسلامی ایران” به دو سال و شش ماه حبس، “اخلال در نظم عمومی” به ۱۵ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، خلع لباس روحانیت و دو سال تبعید به اردبیل محکوم شده است. سیف الله حسینی، روحانی اهل سنت و امام جماعت مسجد خاتم انبیا شهر جوانرود در تاریخ ۲۱ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بازداشتگاه سپاه نبی اکرم کرمانشاه شد. ( هرانا به نقل از کردپا،۵ بهمن ۱۴۰۱ )
یونس نوخواه و سید سلیمان احمدی، دو روحانی اهل سنت بازداشت شدند
روز سه شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، یونس نوخواه و سید سلیمان احمدی بازداشت شدند. این دو روحانی در جاده پسوه–پیرانشهر بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. پیشتر یونس نوخواه، توسط شعبه ۶ دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۵۸ ماه و ۱۵ روز حبس و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شده بود. ( هرانا به نقل از کردپا،۶ بهمن ۱۴۰۱ )
احضار و بازجویی از عبدالملک ملازایی، روحانی اهل سنت
روز سه شنبه چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱، عبدالملک ملازایی، روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات شهرستان سرباز احضار و بازجویی شد. احضار آقای ملازایی از طریق تماسی تلفنی صورت گرفت. ماموران در این تماس به او گفتند که اگر تا پایان وقت اداری به اداره اطلاعات شهرستان سرباز مراجعه نکند، با حکم بازداشت در منزلش وی اقدام به دستگیری اش خواهند کرد. گفته میشود که احضار و بازجویی از این روحانی اهل سنت، در پی انتقاد او از فرماندهی شهرستان سرباز و انتشار مطالبی در فضای مجازی صورت گرفته است. ( هرانا،۶ بهمن ۱۴۰۱ )
بیانیهی استاد کاک حسن امینی در پاسخِ علاءالدین بروجردی و جواد لاریجانی
استاد کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان در پاسخِ علاءالدین بروجردی و جواد لاریجانی که مسجد جامع اهل سنت زاهدان را مسجد ضرار خوانده، و بناکنندگان آن مسجد و نمازگزاران در آن و علاقمندان به آن را منافق به حساب آورده، بیانیه ای صادر کرد. این بیانیه از ستم و تبعیض و بیلیاقتی مدیران در چهل و چهار سال گذشته سخن گفته و جواد لاریجانی و علاءالدین بروجردی را علت نابسامانی و عقبافتادگی و فلاکت ملّت ایران خواند. ( شبکه کلمه،۷ بهمن ۱۴۰۱ )
اعتراضها و بازداشتها در زاهدان: مولویعبدالحمید: مردم همان خواستههای ۵۷ را فریاد میزنند
در زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه روز، هفتم بهمن،نیروهای نظامی به سوی معترضان و منازل مسکونی در تقاطع توحید و مدنی، نزدیک منزل مولوی عبدالحمید تیراندازی و گاز اشک آور پرتاب کردند. معترضان با وجود تشدید فضای امنیتی در زاهدان بار دیگر به خیابان آمدند و شعارهای «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی»، «لعنت بر خمینی» «مرگ بر خامنه ای» و« سفره ما خالیه، خامنهای جانیه» سر دادند. مولوی عبدالحمید در خطبهها گفت: «ملت ایران برای خواستههایش در سال ۵۷ انقلاب کرد. برای آزادی و عدالت و رسیدن به حق و حقوق شعار دادند و مبارزه کردند و پیروز شدند. هم مردم همان خواستههای سال ۵۷ را فریاد میزنند. آنها آزادی و عدالت میخواهند. ملت ایران آزادی بیان و قلم و حقوق خود را میخواهد. ( سایت حال وش،۷ بهمن ۱۴۰۱ )
بازداشت مولوی عبدالمجید مرادزهی از نزدیکان مولانا عبدالحمید توسط نیروهای امنیتی
یک منبع آگاه در گفتگو با شبکه کلمه درباره نحوه بازداشت وی، گفته است که نیروهای امنیتی با چهارخودرو، وی در یکی از خیابان های زاهدان بازداشت کردند.آقای مرادزهی که از نزدیکان مولانا عبدالحمید است، پیشتر بارها از مطالبات مردم اعلام حمایت کرده بود؛ او تنها راه برونرفت از وضعیت اعتراضی فعلی را رسیدگی به مشکلات دانسته بود.ایشان تاکید کرده بود که کسانی که جنایت جمعههای خونین را مرتکب شدهاند باید مجازات شوند هم مباشرین و هم آمرین. (کلمه،۱۰ بهمن ۱۴۰۱ )
بازداشت دو روحانی حامی اعتراضات سراسری در سنندج
اسامی این روحانیون اهل سنت را ماموستا «لقمان امینی» و ماموستا «ابراهیم کریمی ننله» اعلام کرده است.این دو روحانی که هر دو امام جماعت روستاهای سنندج هستند در روز دوشنبه ۱۰ بهمن و در جاده مریوان به سنندج دستگیر شدهاند.کردپا نوشته که نیروهای حکومتی پس از بازداشت ماموستا ابراهیم کریمی ننله به منزل وی یورش برده و اقدام به تفتیش آن کردند.به نوشته رسانههای حقوق بشری کرد، این دو روحانی اهل سنت در ماههای گذشته در خطبههای نماز از اعتراضات سراسری علیه حکومت جمهوری اسلامی حمایت کرده بودند.از این دو، ماموستا ابراهیم کریمی ننله به دلیل حمایت از اعتراضات به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده است. (کردپا،۱۰ بهمن ۱۴۰۱ )
پیرانشهر؛ ابراهیم سلیمی، روحانی اهل سنت بازداشت شد
هویت وی “ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد چهار یار نبی در پیرانشهر” عنوان شده است.در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “این روحانی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری احضار و بازداشت شده است.”تاکنون از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (کردپا،۱۳ بهمن ۱۴۰۱ )
حاکم شرع کردستان؛ روش بازداشت علمای اهل سنت را محکوم کرد
کاک حسن امینی حاکم شرع کردستان با انتشار چند بند در مورد چگونگی بازداشت افراد، روش بازداشت علما اهل سنت از سوی نیروهای سرکوبگر را محکوم و ادعای احترام دادگاه ویژه روحانیت برای روحانیون را دونگانگی دستگاه قضایی رژیم دانست و نوشت: احترام ادعایی دادگاه ویژهی روحانیت، تنها برای روحانیون تشیع مصداق دارد و ماموستایان و بزرگان اهل سنت، شامل این احترام ادعایی نمیشوند. (کردپا،۱۴ بهمن ۱۴۰۱ )
در حمایت از محمدحسین گرگیج و عبدالمجید مرادزهی؛ تجمع اعتراضی شماری از شهروندان در گالیکش
شماری از شهروندان اهل سنت شهرستان گالیکش در استان گلستان در حمایت از محمدحسین گرگیج، روحانی اهل سنت، دست به تجمع زده و خواهان آزادی عبدالمجید مرادزهی شدند. معترضان با سردادن شعار و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار بازگرداندن محمدحسین گرگیج، به امامت جمعه اهل سنت آزادشهر شدند. معترضان همچنین دیگر مطالبات خود را آزادی عبدالمجید مرادزهی عنوان کردند. لازم به ذکر است، پیشتر مولوی عبدالمجید مرادزهی، روحانی اهل سنت در تاریخ دهم بهمن ماه، توسط ماموران امنیتی در زاهدان بازداشت شد.(خبرگزاری هرانا.۱۵ بهمن ۱۴۰۱ )
دیدار جمعی از مردم پهره با مولوی عبدالحمید/ برکناری مفتی محمد اسلام عبدالزهی امام جمعه روستای آزمناباد توسط اطلاعات
جمعی از بزرگان و ریش سفیدان طوایف پهره (ایرانشهر) و حومه با همراهی مفتی محمد اسلام عبدالزهی به زاهدان رفته تا ضمن محکوم کردن سرکوب مردم توسط جمهوری اسلامی، با مولوی عبدالحمید و طوایف دیگر بلوچستان و مردم آزادیخواه ایران اعلام همبستگی کنند. بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات ایرانشهر در اقدامی غیرقانونی، مفتی محمد اسلام عبدالزهی را که امام جمعه مردمی روستای آزمناباد است، برکنار کرده است.(خبرگزاری رسانک.۱۵ بهمن۱۴۰۱ )
توقیف پاسپورت مولانا فتحی محمد نقشبدی و ممانعت از سفری وی
مولانا فتحی محمد نقشبدی که قصد خروج از کشور را داشتند، در فرودگاه شیراز پاسپورتش توقیف و از مسافرت وی جلوگیری شد. مسئولان امنيتى فرودگاه به وی اعلام کردند که از سمت اداره اطلاعات ممنوع الخروج شده است. ماموران اداره اطلاعات زاهدان نیز به مولانا فتحی محمد نقشبدی گفته اند که اگر فرزندت مولوی عبدالغفار نقسبندی را تحویل دهید، گذرنامه ات رفع توقیف می شود که آقای نقشبندی می گوید از سرنوشت فرزندش اطلاعی ندارد.(خبرگزاری شبکه کلمه.۱۶ بهمن۱۴۰۱ )
مولاناعبدالحمید از نابینا شدن ۱۵ نفر در جمعه خونین زاهدان خبر داد!
مولانا عبدالحمید ، امام جمعه اهل سنت در خطبههای نماز جمعه ۱۴ بهمن زاهدان با اشاره به ملاقاتش با سیصد نفر از مجروجان «#جمعه_خونین_زاهدان»، فاش ساخت که «۱۵ نفر چشمشان کور» و «برخی قطع نخاع شدند» و شماری «پایشان را از دست دادند.» وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به فشار آوردن به زندانی ، گفت: اعتراف اجباری ضایع کردن حق زندانی است. این تعلیم اسلام و دین نیست.همه انسانها کرامت دارند.(خبرگزاری شبکه کلمه.۱۶ بهمن۱۴۰۱ )
از جزئیات جدید از انگیزه نهادهای امنیتی در بازداشت مولانا عبدالمجید مرادزهی چه می دانید؟!
مولوی عبدالمجید مرادزهی قربانی سخنان تند و صریح در مقابل نماینده ویژه خامنه ای حاج علی اکبری و ماموران امنیتی شده است. به دلیل “انتقادات صریح و درگیری لفظی در محل جلسه مولوی عبدالحمید با فرستاده ویژه خامنه ای به زاهدان و مامور بلندپایه امنیتی مورد غضب حاکمیت قرار گرفته است.” گفته می شود زمانی که «حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری» فرستاده ویژه خامنه ای در رابطه با حادثه جمعه خونین و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ۲۲ آبان ۱۴۰۱ برای دلجویی و مذاکره برای پایان دادن به اعتراضات هفتگی مردم زاهدان با مولانا عبدالحمید ملاقات کرده است در همین جلسه مولوی عبدالمجید مرادزهی “انتقادات تند و صریحی” علیه هیات اعزامی و همچنین مسئولین امنیتی و انتظامی حکومت مطرح کرده است.(خبرگزاری شبکه کلمه.۱۶ بهمن۱۴۰۱ )
انقلاب زن، زندگی، آزادی؛ بازداشت و احضار ۲٦ ماموستای سنی مذهب و طلبه در کردستان
با آغاز انقلاب زن، زندگی، آزادی درپی قتل حکومتی ژینا-مهسا امینی در کردستان و ایران، ماموستایان سنی مذهب کُرد در شهرهای مختلف کردستان از جمله گروهی بودند که با سخنرانی بر سر مزار جانباختگان و در اقامه نماز جمعه و همچنین انتشار بیانیههای گروهی در مساجد به حمایت از اعتراضات برحق مردم برخواستند و اعتراض خود را نسبت به سرکوب و خشونت افسارگسیخته حکومت نشان دادند. همین اقدامات گروهی ماموستایان از پیرانشهر و اشنویه گرفته تا سنندج و دهگلان و جوانرود، منجر شد هدف بازداشت، احضار، پروندهسازی و صدوراحکام حکومتی و فشار نهادهای امنیتی قرار گیرند. برپایه آمار بهثبت رسیده در مرکز آمار سازمان حقوق بشری کُردپا، از ابتدای اعتراضات مجموع ۱٦ ماموستای سنی مذهب و دو طلبه مدرسه علوم دینی در کردستان بازداشت شدهاند. همچنین ۵ ماموستای سنی مذهب به دادگاه و ۳ تن دیگر به اداره اطلاعات احضار شدهاند.(خبرگزاری سازمان حقوق بشری کردپا.۱۷ بهمن۱۴۰۱ )
زندان ارومیه؛ دو روحانی اهل سنت با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند
شریف محمودپور و سیدسلیمان احمدی دو روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شدند. بر اساس این گزارش، آزادی آقایان محمدپور و احمدی با تودیع قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی برای هر کدام، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است. شریف محمودپور روز دوشنبه سوم بهمن ماه و سیدسلیمان احمدی بامداد سه شنبه چهارم بهمن ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انجام مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهرستان منتقل شدند. “این دو روحانی در مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده اند.”(خبرگزاری هرانا.23بهمن1401)
ماموستا فتحالله رستمی، اهل سردشت در حین کمکرسانی به زلزلهزدگان خوی توسط نیروهای حکومتی ارومیه ربوده شد
ماموستا فتحالله رستمی، امام جماعت روستای “مارغان” از توابع سردشت، در حین رفتن به خوی برای امدادرسانی و اهدای کمکهای مالی به زلزلهزدگان، توسط نیروهای اداره اطلاعات در ارومیه ربوده شد. ظهر روز سهشنبه ٢۵ بهمن ماه ١٤٠١ (١٤ فوریه ٢٠٢٣) ماموستا فتحالله رستمی، اهل شهرستان سردشت در پلیسراه ورودی شهر ارومیه توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر مورد ربایش قرار گرفت. این روحانی کُرد در حالی که همراه با یک کاروان از کمکهای اهدایی مردم سردشت به مقصد شهرستان زلزلهزده خوی در حال حرکت بوده، در ورودی شهر ارومیه ربوده شده است. پس از ربایش توسط نیروهای اداره اطلاعات به مکان نامعلومی منتقل شده و اطلاع دقیقی از وضعیت سلامت و شرایط نگهداری وی در دسترس نیست.(خبرگزاری هه نگاو.۲۵ بهمن۱۴۰۱ )
انتقاد روحانی سرشناس کردستان از سکوت روحانیون شیعه و بازداشت علمای اهل سنت
حسن امینی، رئیس شورای مجمع فقهی جمعی از علمای کردستان ایران و مدیر مدرسە امام بخاری در سنندج، در گفتوگو با رادیوفردا ضمن اعتراض به «بازداشت گستردۀ علمای اهل سنت»، از «سکوت روحانیون شیعه» در قبال سرکوب معترضان در چند ماه گذشته نیز انتقاد کرد. آقای امینی به رادیوفردا گفت که بیش از ۲۰ ماموستا در شهرهای مختلف کردنشین، بهدلیل همراهی با مردم و طرح مطالبات معترضان، طی هفتههای اخیر بازداشت شدهاند و تعداد دیگری احضار و بازجویی شدهاند. ماموستا در لغت به معنی استاد است و به عالمان دینی اهل سنت در کردستان گفته میشود.(خبرگزاری رادیو فردا.۲۵ بهمن۱۴۰۱ )
تمدید قرار بازداشت یونس نوخواه، روحانی اهل سنت
قرار بازداشت موقت یونس نوخواه، روحانی اهل سنت ساکن پیرانشهر، تمدید شد. وی پیشتر در تاریخ چهارم بهمن ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این روحانی اهل سنت در تاریخ چهارم بهمن ماه، در جاده پسوه–پیرانشهر بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. پیشتر یونس نوخواه، توسط شعبه شش دادگاه ویژه روحانیت تبریز به ۵۸ ماه و ۱۵ روز حبس و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شده بود.(خبرگزاری هرانا.۲۵ بهمن۱۴۰۱ )
افزایش نگرانی ها؛ ممنوعیت تماس و ملاقات حمزه درویش در زندان لاکان رشت
حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت، از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم مانده است. بی اطلاعی از وضعیت آقای درویش، افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان وی را به همراه داشته است. یک منبع مطلع با بیان اینکه بی خبری از وضعیت آقای درویش موجب افزایش نگرانی خانواده وی شده است٬ به هرانا گفت: “حمزه درویش از تاریخ ۷ آبان ماه، پس از درگیری در این زندان ارتباطی با خانواده خود نداشته است. طی پیگیرهای خانواده مطلع شدند او با دستور مسئولان زندان ممنوع الملاقات و تماس شده است.”پیشتر نیز یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: “آقای دوریش در تاریخ ۱۴ مهرماه، به علت درگیری با مسئولین زندان بابت عدم دریافت مرخصی به سلول انفرادی این زندان منتقل شده است.” حمزه درویش، زندانی اهل تالش پیشتر در اظهاراتی عنوان کرده بود که در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کردهاند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامهای از سفارت ایران در ترکیه، به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است.(خبرگزاری هرانا.۲۵ بهمن۱۴۰۱ )
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه ادامه اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمائید:
آخرین دیدگاهها