گزارش آماری نقض حقوق جوان و دانشجو – اسفند ماه ۱۴۰۱

تهیه و تنظیم: پوریا طالب‌زاده، سیاوش نوروزی، احسان احمدی‌خواه

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۰۴ خبر که در طول ماه اسفند ۱۴۰۱ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، فارس، ایلنا، ایرنا، هه‌نگاو، کمپین فعالان بلوچ، جوان‌آنلاین و دانشجوآنلاین جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق جوان و دانشجو در اسفند ‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: احسان احمدی‌خواه، مهدی افشارزاده، عباس منفرد، سمانه بیرجندی، پریسا سخایی، رسول بلغار، مهناز ترابی، داوود واحدی‌پور، علی صالحی، سیاوش نوروزی، رضا حاتمی،کوثر ولی زاده، می‌باشند.

اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://daneshjoo.bashariyat.org 

بازداشت

ربودن یک دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه توسط نیروهای حکومتی

سارب احمدی، اهل شهرستان پاوه و دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه (کرماشان)، در مسیر رفتن به دانشگاه محل تحصیل خود توسط نیروهای حکومتی مورد ربایش قرار گرفت. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ (٢٠ فوریه ٢٠٢٣) سارب احمدی، دانشجوی اهل پاوه در نقطه ایست و بازرسی قازانچی مسیر کرمانشاه، توسط نیروهای حکومتی ربوده شد.

هه نگاو ۰۱/۱۲/۱۴۰۱

 

اعتراضات سراسری؛ سمانه اصغری به بیش از هجده سال حبس محکوم شد

سمانه اصغری، دانشجوی بازداشتی محبوس در زندان قرچک ورامین، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به هجده سال و سه ماه حبس محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال و سه ماه در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

هرانا ۱۸/۱۲/۱۴۰۱

 

محکومیت ۱۰ سال و یک روز حبس برای عبدالملک عیسی قنبرزهی دانشجوی سیاسی بلوچ

عبدالملک عیسی قنبرزهی زندانی سیاسی بلوچ و دانشجوی کارشناسی ادبیات عرب از بابت اتهامات عضویت درگروه های مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام  به ۱۰ سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است

نفس در قفس ۱۸/۱۲/۱۴۰۱

زندان و زندانی (شکنجه، ضرب و شتم، بهداشت زندان، درمان و…..)

 اعتراض به پخش «اعترافات اجباری» علی یونسی و امیرحسین مرادی از تلویزیون جمهوری اسلامی

در پی اقدام صداو سیمای جمهوری اسلامی در پخش اعترافات تلویزیونی از علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که از فروردین سال ۱۳۹۹ در زندان به‌سر می‌برند، خانواده یونسی به این اقدام اعتراض کرد و آن را «اعتراف اجباری» و «تحت شکنجه» دانست.

رادیو فردا ۲۲/۱۲/۱۴۰۱

تجمّعات و اعتراضات

 اعتراضات دانشجویان ایران به مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه

دانشجویان شماری از دانشگاه‌های ایران روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند در اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک با گاز در مدارس دخترانه و خوابگاه‌های دانشجویی اقدام به تجمع و صدور بیانیه‌هایی در محکومیت این حملات کردند.ویدیوها و عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که دانشگاه‌ علامه طباطبایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این روز صحنه اعتراضات دانشجویی بودند.

رادیو فردا ۱۷/۱۲/۱۴۰۱

 محرومیت از تحصیل

 هانیه یوسف زاده به منع موقت از تحصیل محکوم شد

هانیه یوسف زاده، دانشجوی روانشناسی دانشگاه مازندران توسط کمیته‌ انضباطی به دو ترم منع موقت از تحصیل بدون احتساب در سنوات محکوم شد.

هرانا ۱۸/۱۲/۱۴۰۱

 احضار و ممنوع‌الورودی ده‌ها دانشجو در تبریز و تهران در پی اعتراض به مسمومیت‌ها در مدارس

در پی برگزاری تجمعات دانشجویی در محکومیت مسمومیت‌های مشکوک در مدارس دخترانه، دست‌کم ۴۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به کمیته انضباطی احضار و بیش از ۳۰ دانشجوی دانشگاه علامه تهران «ممنوع‌الورود» شدند.

رادیو فردا ۲۲/۱۲/۱۴۰۱ 

فائزه عبدی پور به مدت دو ترم از تحصیل تعلیق شد

فائزه عبدی پور، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌ الملل دانشگاه مازندران توسط کمیته‌ انضباطی امنیتی این دانشگاه، به مدت دو ترم از تحصیل تعلیق شد.

هرانا ۱۶/۱۲/۱۴۰۱

اخراج از دانشگاه

فشار بر خانواده معترضان کشته‌شده: اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد و خواهر جواد حیدری از دانشگاه و کار

با افزایش فشارهای امنیتی و احضار شماری از اعضای خانواده معترضان کشته شده یا اعدام شده و در پی اخراج فائزه رهنورد خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه، خواهر جواد حیدری معترض کشته شده در قزوین نیز از محل کار خود، سازمان نقشه‌‌برداری کشور، اخراج شد

رادیو فردا ۲۷/۱۲/۱۴۰۱

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

دسته بندی گزارشات نقض جوانان(۱۸-۳۰ سال)

 احضار و بازجویی

احضار زینب رحیمی، خبرنگار به دادسرا

زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست در پی شکایت سازمان حفاظت محیط‌ زیست، امروز چهارشنبه سوم اسفند، به دادسرای رسانه و رایانه احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱، زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست به دادسرای رسانه و رایانه احضار شد.

هرانا ۰۳/۱۲/۱۴۰۱ 

برگزاری جلسه بازپرسی شهره حسینی در دادسرای اوین

جلسه بازپرسی شهره حسینی، زندانی سیاسی سابق امروز شنبه بیستم اسفندماه در دادسرای اوین برگزار شد. در جریان این جلسه که در شعبه ٢ بازپرسی دادسرای اوین برگزار شده است، خانم حسینی از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به دفاع از خود پرداخته است.

هرانا ۲۰/۱۲/۱۴۰۱

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مطالعۀ ادامۀ گزارش می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو بازدید فرمائید: