لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نوامبر ۲۰۲۳

۱- خون بریز تا چشمه‌های نفت خشک نشود

نویسنده: انجنیر هادی عبدالغفار. این کتاب در ۲ بخش و بیش از ۳۰۰ صفحه آراسته شده. بخش اول: تجاوز واشغال عراق توسط آمریکا انگلیس وشرکا. بخش دوم: تجاوز واشغال افغانستان ذریعه آمریکا و ناتو. به تاریخ آسیای میانه و کشورهای ماحول آن نظراندازی کنیم. نشیب و فراز زیادی دیده می‌شود که از مداخلات بیگانگان است. پس منظر معضله فلسطین و پیامدهای آن مصیبت‌های عظیمی را در کشورهای عربی به خصوص فلسطین سبب شده است. جهانیان می‌دانند که جنگ شش روزه مصر، سوریه، لبنان، الجزایر، سودان، آفریقای جنوبی، فلسطین، عراق، افغانستان وغیره در سراسر جهان جز همین اهداف استراتیژیک طویل‌المدت کشورهای سود و سرمایه امپریالیستی به خصوص آمریکا، انگلیس و شرکای جرمش است. رهبران عرب اکثراً جبون تنبل و دست‌نشانده بوده بعضی رهبران که جسارت داشتند دکتر غرب را نمی‌پذیرفتند؛ مانند جمال عبدالناصر در مصر، عبدالخالق محجوب به سودان، قضافی در لیبیا، صدام در عراق و غیره که اندیشه‌های ملی‌گرایانه داشتند، یکی‌یکی به بهانه‌های غیرموجه از طرف آمریکا، انگلیس و سیاه از بین رفتند تماس گرفته شده. در این کتاب پیرامون حل مثله فلسطین واسرائیل پیشنهادی ولو ناقص نیز ارائه شده است.

۲- از پرنده‌های مهاجر بپرس

یکی از آثار ارزشمند سیمین دانشور می‌باشد. این کتاب مجموعه‌ای از 11 داستان کوتاه است. سبک نوشتاری کتاب به گونه‌ای است که انگار کسی برایتان داستان تعریف می‌کند و شما از شنیدن آن خسته نمی‌شوید. خلاصه رمان از پرنده‌های مهاجر بپرس: به مرد روحانی نگاه کردم. شبیه مجسمه ابن‌سینا در همدان، نشسته بود. وننی باشد و قرآن را در جیبش گذاشت بود که از بنیاد ظلم و کم و زیادش حرف زد. نیمار هم پا شده بود. مرد روحانی نه خداحافظی کرد نه هیچی. تفنگ شکاری‌ام را برداشتم. بروم تو آنان نیمار؟ با تفنگ شکاری؟ صدای خنده‌بازی را می‌شنیدم. صدای نجوای ایران خانم و نیمار می‌آمد. خشاب تفنگ را در آوردم و گلوله‌ها را از خشاب بیرون کشیدم. گلوله‌ها را نه چمدانم گذاشتم و لباسهای زیر را روی آنها چیدم. طپانچه در جیب کتم بود. می‌گذاشتم برای صبح رفتی از روشویی درمی‌آمد. رودررو مثل یک مرد. ایران خانم خودش یکدست لباس شخصی برادرم را که به اندازه من در آورده شده بود سر چوب لباس زده بود و در گنجه نازی گذاشته بود. یک دست کت و شلوار دیگر که تنم بود لباس دامادی‌ام بود که ایران خانم خریده بود. فتا با لباس دامادی…

۳- درخت زندگی

نویسنده: جورﺝ ﺍﻭﺭﻭﻝ، مترجم: منصور اقتداری. آغاز داستان چنین است: ساعت دوونیم را اعلام کرد. گوردن در پستوی کتابفروشی آقای مک چنی، پشت میزی وا رفته بود. گوردن کومستاک، بیست و نه ساله، آخرین عضو خانواده کومستاک – در این حالت بیشتر به لباس بیدزده شباهت داشت با یک بسته سیگار چهار پنی ور می‌رفت و با شصتش آن را باز و بسته می‌کرد. دینگ‌دانگ ساعت از آنسوی خیابان، از جانب پرنس ویلز سکوت را شکست. گوردن اندکی جابجا شد. صاف نشست و سیگارش را در جیب بغلش گذاشت. دلش برای کشیدن یک سیگار پر می‌زد. اما فقط چهار نخ سیگار باقی مانده بود و باید چهارشنبه را با همان سیگارها به جمعه می‌رساند. چون تا جمعه پولی به دستش نمی‌رسید. گذراندن شب و روز بعد بدون سیگار برایش قابل تحمل نبود. فکر بی‌سیگاری فردا از حالا کسلش کرده بود…

۴- جوان خام

فئودور داستایفسکی، مترجم: عبدالحسین شریفیان. داستان این رمان درباره جوان ۱۹ ساله‌ای به نام آرکادی دالگورکی است. او راوی داستان است و قصد دارد روابطش را با جامعه و پدرش بیان کند. دالگورکی که پسری نامشروع است به معنای واقعی کلمه یک جوان خام است و خودش نیز به خوبی از این موضوع آگاه است. می‌توان او را فردی بی‌هویت دانست که می‌خواهد با بیان داستان زندگی و روابطش، خود را پیدا کند.

۵- مرگ خوش

نویسنده: آلبر کامو، مترجم: احسان لامع. منتظر مردی نباش که باهات کنار بياد. اين اشتباهيه که خيلی از زن‌ها دچارش میشن، تو خودت خوشبختی ‌رو پيدا کن. یک مرگ خوش، تنها اثر آلبر کامو است که پس از مرگ او منتشر شد. این کتاب مبنای نوشتن بیگانگان بود. کامو این اثر را در جوانی نوشته است و خاطرات خوبش از سفر به منطقه بلکو است. اروپای مرکزی به ویژه ایتالیا را نشان داد. بی‌شک کامو در این رمان تحت تأثیر نیچه بوده است. کامو در بیست و پنج سالگی رمان یک مرگ خوش، را می‌خواند و چهره دیونیسیوس و مقوله اراده معطوف به سعادت را نشان می‌دهد که شورش قهرمان آن را با اندیشه‌ای ضد زمان، نیچه تغذیه می‌کند. کامو به دنبال خوشبختی است و شانس، ضامن داشتن پول و ثروت و فقیر نبودن است. اما نیچه فکر می‌کند فقیر ضعیف است و ثروتمند بخشنده.

۶- پیروزی عشق

نویسنده: ویلیام سامرست موام، مترجم: فیروزه بهبهانی. پیروزی عشق داستان زنی ثروتمند است که عاشق یک رعیت می‌شود و با هزار آرزو با او ازدواج می‌کند اما بعد از گذشت مدت کوتاهی متوجه می‌شود که او عاشق همسر خود است و عشق متقابلی وجود ندارد و…

۷- باباگوریو

نویسنده: انوره دو بالزاک، مترجم: بهروز بهزاد. داستان این رمان، شرح زندگی پیرمردی به نام گوریو است که از راه رشته ‌فروشی ثروتی عظیم جمع‌آوری کرده بود. اما وی تمام دارایی خود را صرف زندگی دو دخترش کرده و اکنون در تنهایی و فقر زندگی می‌کند و مجبور است در یک مهمانخانه مستقر شود.

۸- ۱۳۵ نکته برای اعتماد به نفس

نویسنده: سوزان جفرز، مترجم: سپیده خلیلی. اعتماد به نفس چیست و از کجا می‌آید؟ اعتماد به نفس قدرتی است که در درون همه نهفته است. اعتماد به نفس توانایی و تمایل به دستیابی به چیزهایی است که در زندگی به آن نیاز دارید. مشکل این است که ما اغلب این قدرت را فراموش می کنیم. هدف این کتاب کوچک نشان دادن اعتماد به نفس شماست تا بتوانید همیشه در هر شرایطی به آن تکیه کنید. این کتاب کوچک این ویژگی را دارد که می‌توان آن را به هر جایی برد، آن را بردارید و از آن استفاده کنید. با خواندن این کتاب ابزارهای تغییر شرایط زندگی را یاد می‌گیرید، این کتاب ترس را به شما نشان می‌دهد تا بتوانید آن را کنار بگذارید و بر آن غلبه کنید. مطمئن شوید که هر بار که این کتاب را می‌خوانید، افکار قدرتمند در ذهن شما نقش می‌بندد. افکاری که باعث می‌شود اعتماد به نفس شما بیشتر و بیشتر شود. بنابراین، این کتاب را اغلب بخوانید، مخصوصاً زمانی که موفقیت جدیدی در زندگی دارید، با خودتان روبرو می‌شوید، یادگیری پذیرش زندگی با شجاعت، اعتماد به نفس، کمال و شادی به شما انگیزه می‌دهد تا همه مشکلات را حل کنید. از آن لذت ببرید! من احساسات قلبی خود را به شما تقدیم می‌کنم.

۹- دنیایی که من می‌بینم

مترجم: محمدجواد شجاعی. دنیایی که من می‌بینم نام یک کتاب فلسفی – اجتماعی است که توسط آلبرت اینشتین نوشته شده است. این کتاب، مجموعه‌ای از نوشتارها، نامه‌ها و متن سخنرانی‌های آلبرت اینشتین، فیزیکدان برجسته است.

۱۰- حشره‌بازی

نویسنده: علی سهرابی. وقتی درک ما از هستی انسجام ندارد، انسجام متن بی‌معنی است. در دنیایی که مشخصه‌اش وفور نشانه‌های پراکنده و بی‌ربط است و ذهن جامعه پر است از حس‌ها و هیجان‌های پراکنده و شدید و زودگذر، نوستالژی، اسطوره‌های بازیافتی و تمثال‌های یکبار مصرف و در آن کیفیت‌هایی که روزی ارزش داشتند مثل عمق، انسجام، معنا، اصالت، اعتبار و صحت فقط در حد شعار شده‌اند و عدم قطعیت با تمام وجود لمس می‌شود سزاوار متنی هستیم که انعکاس صحیحی از این دنیا باشد. و طبیعتاً در این متن جایی برای نگارش خطی و ممتد نیست. نکته دیگر اینکه در قرائت داستان‌های مدرن و سنتی، نویسنده دیدگاه خودش را چنان با جزئیات، دقیق و پیوسته بیان می‌کند که این بینش اشتباه را پدید می‌آورد که نخست ما به عنوان ناظر هستی، هستی را آنچنان که هست می‌بینیم اما به تأیید همه، ماهستی را آنچنان که می‌بینیم می‌یابیم و دو بار اینکه درک ما از تغییر در هستی را مرور زمان القا می‌کند، در حالی که هر کس با مرور ذهنی خاطرات خودش، به روشنی درمی‌یابد که درک وی از تغییرات کاملاً گسسته، غیرمنسجم، پیچ‌پیچ و تکه‌پاره و پس و پیش و با کلی جاافتادگی و حذف جزئیات است. بنابراین داستان به سبک گذشته‌اش نه بازتاب ذهن نویسنده است نه خواننده، بلکه کوششی است زیاده برای یکپارچه نشان دادن چیزی که نیست با همه این اوصاف، من نام داستان‌واره را برای این تلاش انتخاب می‌کنم تا وجه تمایزی باشد با برداشت متعارف ما از داستان.

۱۱- اندیشه‌های میرزا فتحعلی آخوندزاده

نویسنده: فریدون آدمیت. این رساله چهارمین است در تاریخ اندیشه‌های اجتماعی و سیاسی جدید ایران تا عصر نهضت ملی مشروطیت. پیشتر فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطیت اندیشه‌های طالبوف تبریزی و اندیشه‌های میرزا آقاخان کرمانی را منتشر کرده‌ام. در سیر افکار جدید، میرزا فتحعلی آخوندزاده (1295 – 1228) از نوآوران است. نماینده تفکر علمی انتقادی است. پیشرو نمایشنامه نویسی و داستان پردازی اروپایی در خطه مشرق زمین است. مبتکر اصلاح خط و تغییر الفبا در جامعه‌های اسلامی است. متنقد ادب کلاسیک و سنت‌شکن تاریخ‌نگاری است. داعی اخذ دانش و حکمت و مدنیت غربی است. اندیشه‌ساز ناسیونالیسم ایرانی است. نقاد سیاست و دین است و معتقد به تفکیک مطلق سیاست از دیانت. دشمن دولت استبدادی و هر گونه حکمرانی فردی است. هواخواه مشروطیت عقلی عرفی برپایه حقوق طبیعی است. هاتف اصلاح دین و پروتستانتیسم اسلامی است. اندیشه‌گری است مادی با افکار و آرای کاملاً مضبوط. در نظام فکری او ناهمتایی و تناقض راه ندارد؛ هر چه هست اصالت ماده و سلطنت عقل است…

۱۲- واحد ۴۰۰(جلد دوم)

جلد دوم کتاب ترورهای واحد۴۰۰ اتفاقاتی است که مو بر تن خواننده سیخ می‎کند، زیرا خواننده با ترور سران کرد در رستوران میکونوس و نقش سپاه در برپایی گروه‌های تروریستی در عراق آشنا می‎شود. جنایات غیرقابل باورِ مزدوران رژیم در رابطه با کشتار اعضای سازمان مجاهدین خلق در کمپ‌های اشرف و لیبرتی را به طور کامل خواهید خواند. بمب‌گذاری‌ها و جنایات سپاه در بحرین و عربستان و انفجارهای آرامکو و برجهای خبر و کشتار حجاج ایرانی و ارسال سلاح و مواد منفجره در ساک حجاج مورد بررسی قرار گرفته و با اسناد و مدارک غیرقابل انکار لحظه به لحظه شما را در شوک فرو می‎برد. در این جلد، انفجارهای آمیا در آرژانتین و قاچاق طلا توسط رضا ضرابی و ترور روشنفکران ترک در کشور آذربايجان و برپایی هسته‌های تروریستی چون حزب‌الله ترک، جنبش حسینیون و فاطمیون مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.