گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – آذرماه ۱۴۰۲

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آبان‌ماه 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

احضار ماموستا حسین علیمرادی به دادگاه ویژه روحانیت همدان

ماموستا حسین علیمرادی، امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. ماموستا حسین علیمرادی، باید روز چهارشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۲، به دادگاه ویژه روحانیت در استان همدان، مراجعه کند. گفتنی است که ماموستا حسین علیمرادی، در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی شعبه دادگاه ویژه روحانیت در استان همدان، از بابت اتهام (تشویش اذهان عمومی) به تحمل ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. ماموستا حسین علیمرادی، امام جمعه مسجد ابراهیم خیلی الله شهروند سنندج مرکز استان کردستان است. (هرانا,۱ آذر ۱۴۰۲ )

 

انتقال ایوب کریمی زندانی مذهبی کُرد به سلول انفرادی و خطر اجرای حکم این زندانی

روز سه‌شنبه ٣٠ آبان ماه ١٤٠٢ (٢١ نوامبر ٢٠٢٣)، ایوب کریمی، زندانی مذهبی کُرد محکوم به اعدام، اهل مهاباد و پدر دو فرزند، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج انتقال یافت. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو بشدت نگران انتقال ایوب کریمی به سلول انفرادی و خطر فوری اجرای حکم اعدام وی است. این اقدامات، در تضاد آشکار با تعهدات بین‌المللی حقوق بشری و حق حیات هستند. هه‌نگاو خواستار توقف فوری این اقدامات و بازنگری در پرونده وی در راستای استانداردهای بین‌المللی عدالت می‌باشد. انتقال ایوب کریمی به سلول انفرادی در حالی است که، سحرگاه یکشنبه ١۴ آبان ماه ١٤٠٢ (۵ نوامبر ٢٠٢٣)، حکم اعدام قاسم آبستە، دیگر زندانی مذهبی کُرد اهل مهاباد و هم‌پرونده ایوب کریمی، پس از سپری کردن ١٣ سال و ٩ ماه حبس، در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. (هه‌نگاو ,۱ آذر ۱۴۰۲ )

 

تهدید به پلمپ و برداشتن تابلوی نمازخانه اهل سنت در بیرجند

پس از نصب تابلو برای یک نماز‌خانه‌ی اهل‌سنت واقع در خیابان معصومیه بیرجند، نیروهای اداره اطلاعات ضمن تهدید به پلمپ، از مسئولان این نمازخانه خواستند که تابلو را بردارند. (کمپین فعالین بلوچ,۱ آذر ۱۴۰۲ )

انتقال به سلول انفرادی؛ افزایش نگرانی ها از وضعیت ایوب کریمی، زندانی محکوم به اعدام

روز یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۴۰۲، ایوب کریمی، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام به یکی از سلولهای انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد. انتقال این زندان محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در خصوص وضعیت او شده است. ایوب کریمی در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در زندانهای اوین و ارومیه در سال ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی نهایتا در مردادماه سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت. در مهرماه سال ۱۳۸۷ ماموستا «عبدالرحیم تینا» توسط افراد ناشناس کشته شد. آقای کریمی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر از بابت این پرونده مشترک بازداشت شدند.آقای کریمی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.پرونده این افراد نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادگاه آنها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۹۸، برگزار شد. قاضیابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام برای این افراد صادر کرد. پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.در نهایت در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۸ شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور، حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی، هفت زندانی سنی مذهب محبوس در زندان قزلحصار کرج را تایید کرد.حکم اعدام قاسم آبسته در تاریخ چهاردهم آبان ماه، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.(هرانا ,۴ آذر ۱۴۰۲ )

حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد

روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد. آقای علیمرادی توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان از بابت اتهامات اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبلیغ علیه نظام به شانزده ماه حبس محکوم شده است.”این روحانی اهل سنت در تاریخ یکم آذرماه به شعبه مذکور احضار شده بود.حسین علیمرادی، امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” در فروردین ماه سال جاری نیز از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.این روحانی اهل سنت پیشتر در اسفندماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار و برای دومین بار روز سه‌ شنبه پانزدهم فروردین‌ ۱۴۰۲، برای اخذ آخرین دفاع به این دادگاه احضار شد.(هرانا ,۷ آذر ۱۴۰۲ )

زاهدان؛ دو شهروند بازداشت‌شده بلوچ در مجموع به چهار سال حبس محکوم شدند

اخیراً مصعب شه‌بخش، اهل شهر زاهدان سیستان و بلوچستان و عضو انتظامات مسجد مکی این شهر، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. مجیب‌الرحمان کرمزهی، ۲۱ ساله و فعال مذهبی، اهل شهر خاش از توابع سیستان و بلوچستان و ساکن زاهدان نیز، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. از اتهامات انتسابی به این دو شهروند بازداشت‌شده و دادگاه صادرکننده حکم، اطلاع دقیقی در دسترس نیست.مصعب شه‌بخش و مجیب‌الرحمان کرمزهی، روز ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، بدون ارائه حکم قضایی، توسط نیروهای امنیتی در میانه اعترضات شهر زاهدان بازداشت و سپس، به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هه نگاو,۸  آذر ۱۴۰۲ )

ایوب کریمی در زندان قزلحصار کرج اعدام شد

سحرگاه امروز چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۲، ایوب کریمی در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.این زندانی سنی مذهب، روز یکشنبه بیست و هشتم آبان ماه جهت اجرای حکم اعدام به یک سلول انفرادی در این زندان منتقل شد.قاسم آبسته، دیگر زندانی سنی مذهبی که در پرونده ای مشترک با آقای کریمی به اعدام محکوم شده بود، مورخ چهاردهم آبان ماه سال جاری در زندان قزلحصار کرج به چوبه دار آویخته شد.در مهرماه سال ۱۳۸۷ «عبدالرحیم تینا»، امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد توسط افراد ناشناس کشته شد. ایوب کریمی، اهل شهرستان مهاباد و پدر دو فرزند، در بهمن ماه ۱۳۸۸ به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر به ظن قتل این روحانی بازداشت شد.آقای کریمی با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از “گروه‌های سلفی” روبرو شد، اتهامی که خود این زندانی همواره بر بی‌اساس بودن آن تاکید داشت.وی پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در زندان های اوین و ارومیه در سال ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. او نهایتا در مردادماه سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت.این افراد در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.پرونده آنها نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادرسی به اتهامات آنها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۹۸ برگزار شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام برای این افراد صادر کرد. پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.(هرانا  ,۸  آذر ۱۴۰۲ )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: