اطلاعیه ۱۵۷۰ کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با موضوع دیماه خونین نگاهی گذرا به دیماه در ۱۵ سال گذشته

دی ماه خونین، نگاهی گذرا به، ماه دی،‌ در ۱۵سال گذشته

دی ماه به دلیل اتفاقاتی که در آن رخ داده، یک ماه عادی برای ما نیست و نمیتوان به سادگی از این رویدادها عبور کرد چرا که تداعی روزهای تلخ و ناگواری بوده است برای نمونه:

۵ و۶ دی ۱۳۸۸: تظاهرات هواداران جنبش سبز در تاسوعا و عاشورا مجموعه اعتراضات خیابانی در نتیجه انتخابات ۱۳۸۸  است که هواداران جنبش سبز در تاسوعا (۵ دی)، عاشورا (۶ دی) در چندین شهر ایران برگزار کردند. این تظاهرات در روز عاشورا به شکلی گسترده و با حضور مردم در شهر تهران و سایر شهرهای ایران صورت گرفت. درگیری ‌های روز عاشورا، خونین‌ ترین مواجهه بین مردم و نیروهای امنیتی ایران از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خوانده شد.

با توجه به اعتقادات شیعیان به ممنوع بودن هرگونه خشونت در روز مذهبی عاشورا، سرکوب و کشته شدن معترضان توسط نیروهایی که منتسب به جمهوری اسلامی شمرده می‌ شدند، احساسات ضد دولتی شدیدی را برانگیخت و نقطه اوج اعتراضات محسوب می ‌شد.

تعداد کشته ‌شدگان معترضان روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران ۳۷ نفر بوده‌ است .

۳۰ دی ۱۳۹۵: آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران منجر به مرگ ۱۸  آتشنشان و ۶ نفر دیگر شد. ساختمان پلاسکو، در سال ۱۳۴۱ تاسیس و به دلیل عدم نگهداری مناسب وعدم رعایت نکات ایمنی بسیار فرسوده شده بود. سازمانهای ذی ربط و کارشناسان این حوزه بارها به شهرداری و مالکان پلاسکو هشدار جدی داده بودند.

محمد باقر قالیباف شهردار وقت، انفجار در طبقات بالا را تایید کرد. ابتدا مسئولان علت انفجار را، نشت گاز اعلام کردند، اما سخنگوی شرکت گاز گفت: پلاسکو به شبکه گاز متصل نبوده است. چمران رییس شورای شهر تهران علت انفجارها را نشت انبار گازوئیل دانست. هیات امنای ساختمان پلاسکو وجود منبع گازوئیل در طبقات را رد کردند. در نهایت رحمانی فضلی وزیر وقت کشور علت را اتصال برق اعلام کرد.

۷ دی ۱۳۹۶:مجموعه‌ ای از اعتراضات رهبری‌ نشده مردمی و ضد جمهوری اسلامی ایران بود. که از ۷ دی از مشهد و شهرهای بزرگ استان خراسان آغاز شد. این اعتراضات که به مدت ۱۰ روز در حدود ۱۰۰ شهر ایران ادامه یافت، ابتدا با خواست‌ هایی اقتصادی، علیه فساد جاری در دولت ایران و میزان بالای بیکاری بود؛ اما با فراخوان ‌های بیشتر، دامنهٔ همگانی آن فراتر از مشکلات اقتصادی رفت ومخالفت ‌ها با نظام سیاسی ایران به‌ ویژه علیه شخص خامنه ‌ای را نیز دربر گرفت. محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضائیه، تعداد کشته‌شدگان را ۲۵ نفر اعلام کرد و مدعی شد که دو زندانی در زندان‌های اوین و اراک خودکشی کرده‌اند.

در میان کشته شدگان اعتراضات دی ماه 96 چند کودک وجود داشت که رسانه های دولتی به این موضوع اشاره ای نداشتند.

۱۶ دی ۱۳۹۶: حادثه کشتی سانچی یکی از پر ابهام ترین وقایع تاریخ ایران ست که پس از ۶ سال همچنان ناگفته های بسیاری دارد. در پی برخورد کشتی سانچی با ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی و کشتی تجاری کریستال چین، در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای، منجر به حریق شد که پس از ۹ روز کاملا به زیر آب رفت.

در این حادثه از ۳۲ خدمه کشتی سانچی تنها ۳ جسد پیدا شد که دو نفر آنها مربوط به خدمه بنگلادشی بود.با اعلام سخنگوی دولت، تمامی خدمه بر اثر خفگی و استنشاق دود جان باخته اند. سه سال بعد در اسفند ۱۳۹۹ گواهی فوت  ۹ نفر از خدمه نفتکش سانچی با حکمی از سوی دادگاه لغو شد.

حال پس از شش سال در دادگاهی، ابعاد تازه‌ای از این پرونده مشخص شده و بر اساس تازه‌ترین اطلاعات ۲۲ خدمه سانچی زنده هستند.

۱۳ دی ۱۳۹۸: جان باختن ۶۲ نفر در تشییع جنازه قاسم سلیمانی براثر خفگی و ازدهام جمعیت.

دستپاچگی و بی برنامگی دولت از کشته شدن قاسم سلیمانی، که کشتار مردم سوریه و بخصوص کودکان را در کارنامه خود داشت، منجر به جانباختن مردم در این مراسم شد. اما سران جمهوری اسلامی ایران به دنبال تلافی و بعنوان انتقام دست به جنایتی دیگر زدند : هواپیمای مسافربری 752 اوکراینی و کتمان این جنایت.

۱۸ دی ۱۳۹۸: شلیک مستقیم به پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین ‌المللی اوکراین، توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران که منجر به کشته شدن  ۱۷۶ سرنشین  این هواپیما شد.

سران جمهوری اسلامی ایران ابتدا دلیل سقوط هواپیما را نقص فنی، و هرگونه شلیک را کتمان میکردند اما با توجه به مدارک و شواهد موجود پس از سه روز با عنوان خطای انسانی و تشخیص اشتباه، ناچار به اعتراف به این جنایت کردند.

۱۷ دیماه ۱۴۰۱: از دیگر جنایات جمهوری اسلامی ایران،اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بود.

۱۳ دی ۱۴۰۲:  در  چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی دو انفجار در مسیر گلزار شهدای کرمان رخ داد، که منجر به کشته و زخمی شدن ۳۰۰ نفر از هموطنان شد. دولت جمهوری اسلامی ایران، داعش را عامل این انفجارها دانست اما گروه داعش این موضوع را رد کرد.

بر اساس برخی شواهد و قواعد موجود گمان میرود که دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برای فرار از جنایات و اختلاس های اقتصادی که در کشور رخ داده بود خود زنی کرده، و به گفته برخی از فعالین سیاسی و حقوق بشری، عامل این جنایت خود دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

دی ماه ۱۴۰۲ : جمهوری اسلامی ایران، پرچم دار آمار اعدام در دنیا، با اعدام ۹۹ نفر یعنی هر روز سه اعدام در دیماه، شوک بزرگی به جامعه ایران و بخصوص جامعه جهانی وارد و همه را وادار به واکنش کرد. قاسم آبسته: زندانی عقیدتی، ایوب کریمی: زندانی عقیدتی، داوود عبداللهی: زندانی عقیدتی، فرهاد سلیمی: زندانی عقیدتی، محمد قبادلو(زندانی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱) از جمله اعدام شدگان دیماه هستند.

ما فعالین حقوق بشر، دولت جمهوری اسلامی ایران را بعنوان ناقض دائمی حقوق بشر شناخته و با توجه به کارنامه سیاه آنها در طول 45 سال گذشته آنها را مسئول جنایات رخ داده داده شده، دانسته و خواهان محاکمه فوری و پاسخگوئی دولتمردانش هستیم.

 ۱۵۷۰

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان