گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق زنان – دی ماه ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی زاده رئیسی

آگاهی بیشتر: 

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۰۰ خبر که در طول دی‌ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در دی‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان:شراره هادی زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، کیمیا قزلباش، لیلا رمضان، سونیا سوارکوب، سارا آسیابان، محمد گلستان جو، کوثر ولی زاده، امیرپالوانه، آیلار اسماعیلی، مهرناز جلالوند، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ.

 اخبار عمومی

نگرانی سازمان حقوق بشری از وضعیت فاطمه سپهری در زندان یک خطر جدی جان او را می‌کند

علاوه بر حبس غیرقانونی به‌خاطر عام عقیده، محروم کردن از فاطمه سپری از خدمات درمانی مناسب، مصداق شکنجه است و جان او را در خطر قرار داده است. جامعه جهانی باید با تلاش بیشتر، از حذف مخالفان، از طریق محرومیت از خدمات پزشکی در زندان‌های جمهوری اسلامی جلوگیری کند. فاطمه سپهری روز هفتم مهر سال جاری، در بیمارستانی در مشهد تحت عمل جراحی قلب باز گرفت و روز ۱۵ مهر به زندان بازگردانده شد. سازمان حقوق بشر ایران روز دوم دی، ضمن بررسی نسبت به دسترسی نداشتن زندانیان سیاسی به خدمات درمانی، خواهان آزادی فوری فاطمه سپهری برای انجام مراحل درمانی در خارج از زندان شد. (صدای آمریکا ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

ثبت ۱۸۴ هزار ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال در ایران طی شش سال گذشته

منصور فتحی، دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به افزایش ترک تحصیل کودکان و مساله کودک‌همسری در حاشیه شهرهای بزرگ ایران گفته از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای دختران زیر ۱۵ سال ثبت شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در ســال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر ۸۶۲ هزار ۷۷۷ نفر بود و در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۲۶ درصد رشـد به ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر افزایش یافت. طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی ترک تحصیل و ۲۰ درصد دختران ۱۵ تا ۱۸ سال نیز به دلیل ازدواج، مدرسه را رها کردند. ( اینترنشنال ۱۴۰۲/۱۰/۰۳)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌ زاده برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار برگزار شد. هرانا (۱۴۰۲/۱۰/۰۷)

رسیدگی به توییت مریم شکرانی به دادگاه مطبوعات سپرده شد

مریم شکرانی روزنامه‌نگار، با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌ای که در پی نوشتن توییت درباره آرمیتا گراوند برایش تشکیل شده، خبر داد محاکمه‌ او به شعبه ۹ دادگاه کیفری یک ( دادگاه مطبوعات) ارجاع شده است.( ایران وایر ۷ دی ۱۴۰۲)

۱۰ روز بی خبری از وضعیت یکتا فهندژ سعدی پس از بازداشت در شیراز

خانواده یکتا فهندژ سعدی، از شهروندان بهائی، با وجود تلاش‌های فراوان، هنوز نتوانسته‌اند پس از گذشت ۱۰ روز از بازداشتش، با او در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ دیدار کنند. بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران تعلق دارد.( صدای آمریکا ۰۷ دی ۱۴۰۲ )

ششمین روز اعتصاب: نرگس منصوری در زندان اوین به اعتراض خود ادامه می دهد

نرگس منصوری، فعال مدنی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند، از تاریخ چهارم دی ماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به اعتصاب غذا و دارو زده است. ( هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۰۹)

روایت نرگس محمدی از گریختن قضات از بند زنان زندان اوین

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه صلح نوبل، در گزارشی از بازدید روز ششم دی ‌قضات دادگاه انقلاب و مقامات قضایی جمهوری اسلامی از زندان اوین، گفته که قضات با برگزای دادگاه مردمی توسط زنان زندانی مواجه شدند و از بند گریختند. خانم محمدی افزوده آنها هم‌چنین بارها سرودهای اعتراضیِ خون ارغوان‌ها، بلاچاو و شب مهسا را خواندند و به محض بلند شدن صدای شعار و خواندن سرود، درهای اتاق‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند توسط نگهبانان و گارد محافظ قضات از داخل قفل شد.( ایران وایر ۹ دی ۱۴۰۲)

انجام تبلیغات برای آرایشگاه های زنانه، احضار دو زن به پلیس امنیت تهران را در پی داشت

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، دو زن در شهریار به دلیل آنچه انجام تبلیغات نامتعارف و هنجارشکنانه برای دو سالن زیبایی در این شهر عنوان شده است، به پلیس امنیت احضار و تحویل مرجع قضایی شدند. (هرانا ۱۴۰۲/۱۰/۱۰)

دادگاه فاطمه موسوی، فعال حقوق کودکان برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه فاطمه موسوی، فعال مدنی و حقوق کودک، روز شنبه نهم دی ۱۴۰۲ در شعبه ۱۰۳ دادگاه عمومی بخش کهریزک برگزار شده است. بر پایه این اطلاعات، خانم موسوی با اتهاماتی شامل تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و تحریق و تخریب اموال عمومی روبرو شده است. ( ایران وایر ۱۱ دی ۱۴۰۲)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌ زاده برگزار شد

رضا شفاخواه، وکیل دادگستری ضمن انتشار این خبر، نوشت: جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار از بابت عضویت در گروه مادران دادخواه و فعالیت تبلیغی علیه نظام برگزار شده است. محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی پور و رحیمه یوسف زاده مادر نوید بهبودی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، هستند که به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته اند. ( ایران وایر ۱۲ دی ۱۴۰۲)

محرومیت از تماس و ملاقات سه زن روزنامه نگار در زندان اوین

نسیم سلطان بیگی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه نگاران محبوس در زندان اوین، از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شدند. ایران جلیلی، مادر خانم سلطان بیگی، ضمن انتشار این خبر اعلام کرد: روز گذشته ما و خانواده‌های الهه محمدی و نیلوفر حامدی به زندان اوین مراجعه کردیم، اما اجازه ملاقات به ما داده نشد. مسئولان علت این محدودیت را استفاده نامتعارف از تلفن زندان عنوان کردند و گفتند این محرومیت‌ها تا پایان دی‌ماه ادامه خواهد یافت. ( هرانا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

نامه قالیباف به ابراهیم رئیسی: دولت بار مالی لایحه «حجاب‌وعفاف» را بپذیرد

مقاومت زنان ایرانی در برابر حجاب اجباری که از پارسال و همزمان با اعتراض‌های زن، زندگی، آزادی آغاز شد، همچنان ادامه دارد. یک عضو کمیسیون ویژه تصویب لایحه حجاب‌وعفاف در مجلس می‌گوید محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی نوشته که دولت بار مالی ناشی از اجرای این لایحه را بپذیرد تا شورای نگهبان آن را تصویب کند.( رادیو فردا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

دستگیری یک باند سرقت مسلحانه در تهران که به زنان مقابل چشم شوهران‌شان تجاوز می‌کردند

شش عضو باند تبهکاری سابقه‌دار که مسلحانه به خانه‌ها دستبرد زده و درجریان این سرقت‌ها زنان را مقابل شوهران‌شان مورد تجاوز قرار داده بودند، بازداشت شدند. یک شبکه سارقان مسلح در پایتخت ایران با وجود شکایت‌های متعدد از سرقت و تجاوز به زنان ساکن در خانه‌های هدف سرقت، عاقبت به دست یکی از شاکیان دستگیر شد. ( رادیو فردا ۱۲ دی ۱۴۰۲)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان  به آدرس ذیل بازدید فرمائید: