تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
شماری از شهروندان در زاهدان بازداشت شدند
روز جمعه بیست و نهم دی ماه ۱۴۰۲، شماری از شهروندان در زاهدان بازداشت شدند.در این گزارش آمده است، به دنبال اعتراضات روز جاری شهروندان در اعتراض به حمله نظامی پاکستان به مناطقی از شهرستان سراوان، شماری از این شهروندان از جمله سه تن از اعضای انتظامات مسجد مکی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.در این گزارش به هویت، تعداد دقیق و محل نگهداری آنان اشاره ای نشده است.روز پنجشنبه در پی حمله موشکی و پهپادی ارتش پاکستان به شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران، دستکم ۱۲ نفر کشته و مجروح شدند. این حمله که در پاسخ به حملات اخیر ایران به خاک پاکستان انجام شد، منجر به کشته شدن سه زن و چهار کودک و همچنین مجروح شدن چندین فرد دیگر شد. .( هرانا,۱ بهمن ۱۴۰۲)
حسین علیمرادی جهت اجرای حکم حبس احضار شد
حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت، جهت اجرای حکم حبس احضار شد.در این گزارش آمده است؛ بر اساس ابلاغیهای که این روحانی اهل سنت دریافت کرده، باید روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ١۴٠٢، خود را به دادگاه ویژه روحانیت همدان معرفی کند.چندی پیش، آقای علیمرادی توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان از بابت اتهامات اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبلیغ علیه نظام به شانزده ماه حبس محکوم شد. وی در تاریخ یکم آذرماه به شعبه مذکور احضار شده بود.حسین علیمرادی، امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” در فروردین ماه سال جاری نیز از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.این روحانی اهل سنت پیشتر در اسفندماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار و برای دومین بار روز سه شنبه پانزدهم فروردین ۱۴۰۲، برای اخذ آخرین دفاع به این دادگاه احضار شد.( شبکه کلمه,۷ بهمن ۱۴۰۲)
شماری از شهروندان در زاهدان بازداشت شدند
بازداشت شماری از شهروندان زاهدان از جمله سه تن از اعضای انتظامات مسجد مکی در روز جمعه ۲۹ دی ماه است. این افراد به وسیله ماموران لباس شخصی با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدهاند.درباره هویت بازداشتشدگان، تعداد دقیق و محل نگهداری آنها هنوز خبری منتشر نشده است.شماری از شهروندان در زاهدان روز جمعه در اعتراض به حمله موشکی پاکستان به استان سیستان و بلوچستان با برگزاری تجمع علیه جمهوری اسلامی و پاکستان شعار سردادند.( شبکه کلمه ,۱ بهمن ۱۴۰۲)
صدور حکم شش ماه حبس برای یکی از فیلمبرداران مسجد مکی زاهدان
«ابوبکر توحیدی(میربلوچزهی)» فرزند مولوی نعمت الله توحیدی، فیلمبردار دارالعلوم مکی زاهدان که در ۱۵ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در یکی از ایست و بازرسی های داخل شهر زاهدان بازداشت شده بود به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شده است. این شهروند بلوچ در یکی از ایست و بازرسی های زاهدان بازداشت به مدت ۳۵ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و در تاریخ ۱۹ آذر ماه سال جاری به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بود.از اتهامات مطروحه علیه این شهروند که به ۶ ماه حبس محکوم شده اطلاعی در دسترس نیست. (شبکه کلمه,۲ بهمن ۱۴۰۲)
انتقال «ماموستا فرهاد سلیمی» به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام
روز ( یکشنبه، اول بهمن ماه ۱۴۰۲)، از انتقال «ماموستا فرهاد سلیمی» زندانی عقیدتی – سیاسی اهل سنت کُرد، پس از ۱۴ سال حبس به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر داد. از آبان ماه سال جاری تاکنون سه تن از هم پروندهایهای او به اسامی قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی در فواصل زمانی مشخص به سلول انفرادی منتقل و اعدام شدند.«ماموستا فرهاد سلیمی» متولد ۱۳۵۷، اهل سقز، در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به «محاربه»، «افساد فی الارض»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروههای سلفی» متهم شد.( شبکه کلمه, ۲ بهمن ۱۴۰۲)
جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید:
آخرین دیدگاهها