گزارش آماری نقض حقوق محیط زیست – اسفند ماه ۱۴۰۲

تهیه نمودار: مینا آقابیگی

تهیه گزارش: اصغر خدابنده سامانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۲۲خبر که در طول اسفند ماه تهیه شده است.

این گزارشات ازسایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است. آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست اسفند ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام‌الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصر خواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علی‌کرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، شیما یاحق، امیرولی‌زاده، امید علی باقری، یوسف یوسفی می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

آلودگی هوا:

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در اسفند    ما ۱۴۰۲ در ایران به شرح ذیل می باشد .

۱ هوای مشهد در شرایط ناسالم و آلوده قرار گرفت

خبرگزاری ایلنا : مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگرچه میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۸۵ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط سالم است ولی شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۰۴ نیز نشان از شرایط آلوده هوا در این کلانشهر دارد. (۳ اسفند )

۲ افزایش احتمال تصویب قطعنامه مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار در مجمع جهانی محیط زیست

خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، با توجه به دریافت ملاحظات کشورها نسبت به بندهای قطعنامه «مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار» که به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی محیط زیست مورد بررسی قرار گرفته، احتمال تصویب آن افزایش یافته است .( ۱۰ اسفند )

۳ قطعنامه اجلاس تهران بر روی میز مجمع محیط زیست سازمان ملل در نایروبی

خبرگزاری ایسنا : معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: در ادامه دیپلماسی محیط زیستی هدفمند دولت مردمی قطعنامه پیشنهادی تهران با عنوان « مقابله با طوفان های شن و گرد و غبار» بر روی میز ششمین مجمع جهانی محیط زیست UNIA۶ قرار گرفت. ( ۱۱ اسفند )

۴ هوای اراک ناسالم برای تمام گروه‌های سنی

خبرگزاری ایسنا  : رییس اداره آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز یکشنبه سیزدهم اسفند برابر با عدد ۱۷۲ و شاخص کیفیت هوا ناسالم برای تمام گروه های سنی بوده است. ( ۱۳ اسفند )

۵ هوای اصفهان برای عموم مردم ناسالم شد؛ وضعیت بنفش در ایستگاه کردآباد

خبرگزاری تسنیم : راساس داده‌های سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌ کردآباد با شاخص ۲۲۲ در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم برای عموم قرار گرفته است .  ( ۱۳  اسفند )

۶ هوای شیروان ۲ روز متوالی برای گروه های حساس ناسالم شد

خبرگزاری ایرنا : رضا شکاریان روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شاخصی کیفی هوای شیروان اکنون ۱۴۲ و در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، این رقم امروز به طور میانگین ۱۰۲ ثبت شده است.وی افزود: شاخص کیفی هوای شیروان روز گذشته نیز در برخی ساعات به ۱۰۸ رسید و کیفیت هوا در وضعیت نارنجی برای گروه‌های حساس قرار گرفت. ( ۱۴ اسفند )

۷ آلودگی هوا تا پنجشنبه در تهران ماندنی شد

خبرگزاری آرمان ملی : روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعته گذشته منتهی به ساعت ۸ صبح امروز( ۱۵ اسفندماه) ۱۲۸ و آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بود و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. ( ۱۵ اسفند )

۸ هوای تبریز ناسالم شد

خبرگزاری تابناک : شهنام اشتری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص کنونی هوای تبریز طبق بررسی‌های مرکز پایش کیفی هوای محیط زیست استان و بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۱۰ است که این شرایط برای گروه‌های حساس ناسالم به شمار می رود. ( ۱۵ اسفند )

۹ هوای قزوین ناسالم شد

خبرگزاری ایرنا : عید میرزاحسینی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان قزوین که به صورت لحظه ای و شبانه روزی مورد رصد قرار می گیرد در بررسی های امروز خود کیفیت هوای شهرهای قزوین، الوند و آبیک را به ترتیب ۱۲۸، ۱۵۲ و ۱۶۵ اعلام کرده که شهرستان قزوین برای گروه های حساس و شهرستان های الوند و آبیک برای تمامی گروه ها ناسالم تشخیص داده شد. ( ۱۵ اسفند )

۱۰ هوای تبریز همچنان ناسالم است

خبرگزاری ایرنا : شهنام اشتری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص کنونی هوای تبریز طبق بررسی‌های مرکز پایش کیفی هوای محیط زیست استان و بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر ۱۲۳ است که این شرایط برای گروه‌های حساس ناسالم به شمار می رود. ( ۱۶  اسفند )

۱۱ علت خطای دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای مشهد در حال بررسی است

خبرگزاری قدس خراسان : معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: تا پیش از این خطای دستگاهی، علت این وضعیت عنوان شده بود اما با توجه به اهمیت امر و تداوم آن در شرایط کنونی امروز، ارتباط با سازمان مرکزی و استعلام از شرکت سازنده دستگاه‌های سنجش آغاز شده است.وی گفت: به عنوان نمونه اگرچه شب گذشته شاهد وقوع غبار محلی بودیم اما از صبح امروز به رغم بارندگی در مشهد، شاخص کنونی و میانگین روزانه نشان از آلودگی هوا دارد. ( ۱۹ اسفند )

۱۲ هوای ۲ شهرستان خراسان جنوبی ناسالم است

خبرگزاری اقتصاد آنلاین : به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، اسدالله حاتمی روز دوشنبه افزود: بر اساس داده‌های ساعت ۹ صبح امروز از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، شاخص در شهرستان نهبندان ۱۵۶ و در بیرجند ۱۸۵ است که وضعیت ناسالم را نشان می‌دهد.وی عنوان کرد: شاخص کیفیت هوا در زیرکوه ۹۱ و سرایان ۵۳ بوده که قابل قبول است. ( ۲۱ اسفند )

۱۳  هوای اصفهان برای عموم مردم ناسالم شد

خبرگزاری تسنیم : به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، براساس داده‌های سامانه مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، میانگین کیفی هوا در ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۶۸، انقلاب ۱۶۴، پارک زمزم ۱۶۳، پروین ۱۵۷، خرازی ۱۵۳، رهنان ۱۵۸، خمینی شهر ۱۶۲، دانشگاه صنعتی ۱۵۷، زینبیه ۱۶۸، سپاهان شهر ۱۷۲، فرشادی ۱۵۱، قهجاورستان ۱۸۴، کاوه ۱۵۷، کردآباد ۱۹۹، ولدان ۱۶۰ و میرزا طاهر ۱۵۴ در وضعیت قرمز قرار دارند‌. ( ۲۳ اسفند )

۱۴ کیفیت هوای بهبهان در وضعیت ناسالم

خبرگزاری ایسنا: شهریار عسکری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۵ اسفندماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه بهبهان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده، بنابراین هوای این شهر در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» است. ( ۲۵ اسفند )

۱۵ هوای شیروان برای گروه‌های حساس ناسالم است

خبرگزاری ایلنا: رضا شکاریان در این باره اظهار کرد: شاخص آلودگی هوای شیروان هم‌ اکنون روی عدد ۱۱۲ قرار دارد و کیفیت هوا در وضعیت نارنجی برای گروه‌های حساس قرار دارد.وی افزود: افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان در وضعیت نارنجی باید فعالیت‌های خارج از منزل را کاهش دهند.   ( ۲۵اسفند )

۱۶ هوای ‌دو شهر خوزستان در وضعیت ناسالم

خبرگزاری ایسنا : شهریار عسکری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۷ اسفندماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه بهبهان ۱۷۰ و هندیجان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است.( ۲۷اسفند )

۱۷ آلودگی هوای کلانشهر مشهد در آخرین روز کاری سال

خبرگزاری اقتصاد 24 : مهدی اله‌پور روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۳۷ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۷۰ از شرایط ناسالم هوای این کلانشهر نشان دارد. ( ۲۸اسفند )

۱۸ هوای دو شهر خوزستان در وضعیت قرمز

خبرگزاری آفتاب نیوز : شهریار عسکری اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۸ اسفندماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه بهبهان و هندیجان ۱۵۳ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است. (۲۸اسفند )

۱۹ هوای مشهد برای دومین روز پیاپی در شرایط آلوده است

خبرگزاری شهرآرانیوز: دی اله‌پور روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۵۶ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۵۶ از شرایط ناسالم هوای این کلانشهر نشان دارد. ( ۲۹  اسفند )

۲۰  آلاینده‌های زیست‌محیطی(ورود فاضلاب و پسماند به منابع آبی، دپو نامناسب و ریختن زباله به طبیعت، گازهای گلخانه ای)

 آب مخزن معدنی سیب به زودی به دریاچه ارومیه ریخته می شود

خبرگزاری رکنا :علی سلاجقه روز سه شنبه در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه ایران افزود: دولت موافقت کرد که تامین آب بعد از آب شرب در اولویت دوم قرار گیرد و بر این اساس مصوب شد. تصمیم گرفت برای رسیدن به دریاچه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب بپردازد که در یک مرحله ۳۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی شد. ( ۱اسفند )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق محیط زیست به آدرس ذیل بازدید فرمائید: