تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان اسفند ماه 1402 شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
تماس تلفنی کوتاه مولوی فتحی محمد نقشبندی با خانواده خود پس از گذشت حدود شش ماه بیخبری
روز دوشنبه ٣٠ بهمن ماه ۱۴۰۲، مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه بازداشت شده شهرستان راسک پس از گذشت حدود شش ماه بیخبری از سوی دستگاه قضایی اجازه یافت تا با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی داشته باشد. روز شنبه ٢١ بهمن ماه ۱۴۰۲، چند نفر از افراد پرنفوذ بلوچ و وابسته به نهادهای امنیتی توانسته بودند با وی در زندان وکیل آباد مشهد ملاقات و دیدار کنند که در آن دیدار به حافظ محمد حسین نقشبندی و حاجی محمد امین نقشبندی که به مشهد رفته بودند، اجازه ملاقات داده نشده بود.گفتنی است که بدنبال انتشار خبرهایی از جان باختن مولوی نقشبندی در بازداشتگاه نهادهای امنیتی بدلیل شکنجه و فشارهای روحی و جسمی و ایست قلبی، فضای بلوچستان به شدت ملتهب شده و مردم خواستار شفاف سازی دستگاههای قضایی و امنیتی نسبت به وضعیت این روحانی شده بودند.مولوی فتحی محمد نقشبندی به همراه فرزندش محمد در روز یکشنبه ٢٩ مرداد ماه ۱۴۰۲، در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و با گذشت این مدت هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشته است.در روز بازداشت وی، نیروهای اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات با همکاری مسئولان شرکت نفت چهبار طی تماس تلفنی با مولوی فتحی محمد نقشبندی اطلاع داده بودند که جهت بازگشایی سهمیه های سوخت ماشین های خانواده خود شخصا به چابهار مراجعه کند.بدنبال این تماس، مولوی نقشبندی به همراه فرزند خود، محمد به سمت چابهار حرکت کرده بودند ولی در پایگاه برجک نیروی انتظامی در روستای نوبندیان بازداشت شدند.گفتنی است که بازداشت این روحانی مردمی همراه با توهین و تحقیر بوده و مردم خواستار آزادی بی قید و شرط این روحانی مردمی هستند.( رسانک,۱ اسفند ۱۴۰۲ )
استقبال اهالی اسماعیل آباد خاش از مولوی عبدالمجید مرادزهی
روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، اهالی اسماعیل آباد خاش از مولوی عبدالمجید مرادزهی استقبال کردند. گفتنی است که روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، مولوی عبدالمجید مرادزهی، روحانی سرشناس اهل سنت در زاهدان و از نزدیکان مولوی عبدالحمید توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد.مولوی مرادزهی از یک مراسم ختم در حال بازگشت بود که در خیابان و در مسیر منزلش توسط چندین تن از نیروهای امنیتی که با چهار خودرو آمده بودند، بازداشت شد.وی روز ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲، پس از یک سال و ۶ روز بازداشت و بلاتکلیفی، از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.لازم به ذکر است که مولوی مرادزهی سابقه تدریس در دارالعلوم مکی را دارد و در طول اعتراضات ١۴٠١، علاوه بر اطلاع رسانی و گفتگو با رسانه ها در خصوص اعتراضات زاهدان، مدیر انتشارات فاروق اعظم زاهدان و همچین موسسه فرهنگی پژوهشی المرتضی نیز بود.(رسانک,۳ اسفند ۱۴۰۲ )
مولوی عبدالحمید: قتلهای سیاسی و اعدامها نتوانسته مردم را از مطالباتشان منصرف کند
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبههای نماز جمعه چهارم اسفند گفت قتلهای سیاسی و اعدامها نتوانسته مردم را از مطالباتشان منصرف کند. به گفته این شخصیت برجسته اهل سنت کشور، مردم ایران خواستهها و مطالبات به حقی دارند و میخواهند کشور در مسیر درستی قرار بگیرد و مشکلات جاری حل شود.او خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت: «اعدامها را متوقف کنید.»امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت دین اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتراف اجباری به قتل را نمیپذیرد.به گفته او، افزایش اعدامها همه ملت ایران را نگران کرده و جهان را تکان داده است.مولوی عبدالحمید در ادامه هشدار داد این اعدامها درست نیستند و برای کشور و مسئولان جمهوری اسلامی تبعات خواهند داشت.امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین با ابراز تاسف از یتیم شدن بسیاری از کودکان و بیوه شدن بسیاری از زنان ایرانی بر اثر اعدام افراد متهم به ارتکاب جرایم مربوط به مواد مخدر گفت این اعدامها هیچ فایدهای نداشتهاند و موجب کاهش جرائم نشدهاند.به گفته این شخصیت برجسته اهل سنت کشور، اعدام کسی که سلاح نداشته و کسی را نکشته، جایز نیست.جمهوری اسلامی علاوه بر تشدید اجرای احکام مرگ برای زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل، صدور احکام اعدام را برای زندانیان سیاسی و معترضان تشدید کرده و شماری از آنها در خطر اجرای حکم قرار دارند؛ موضوعی که مورد اعتراضهای گسترده داخلی و بینالمللی قرار گرفته است.مولوی عبدالحمید در ادامه یادآور شد ملت ایران خواستار عدالت و انصاف و آزادی هستند.( صدای آمریکا ,۴اسفند ۱۴۰۲ )
صدور حکم یک سال حبس برای « عبدالنصیر شهبخش» و « اسامه شهبخش(نارویی)» دو فیلمبردار مسجد مکی
«حکم یک سال حبس تعزیری در اوایل دی ماه ۱۴۰۲، در دادگاهی غیابی از شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان با ریاست قاضی «ابوالفضل جانفزا» برای دو فیلمبردار مسجد مکی «عبدالنصیر شهبخش» و « اسامه شهبخش(نارویی)» صادر شده و با اعتراض آنها به دادگاه تجدید استان ارسال شده بود روز سه شنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۲، با رد اعتراض، رای صادر شده از دادگاه بدوی حکم یک سال حبس تعزیری نامبردگان تایید شد. «عبدالنصیر شه بخش» فرزند عبدالرحیم (نوه مولوی عبدالحمید) از کارکنان حوزه دارالعلوم و عکاس مسجد مکی و «اسامه شه بخش (نارویی» فرزند محمد رسول فیلمبردار مراسمات مسجد مکی، هر دو در ۶ تیرماه ۱۴۰۲، در خیابان رازی و طباطبایی شهر زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و روز ۲۷ آبان ماه پس از گذشت ۴ ماه و ۲۱ روز، معادل ۱۴۴ روز بازداشت از بند ۹ زندان زاهدان آزاد شده بودند. (حال وش, ۴اسفند ۱۴۰۲ )
آزادی یک روحانی بلوچ بازداشتی اعتراضات زاهدان پس از ۱۲۴ روز با تودیع قرار وثیقه
هویت این روحانی بلوچ؛«عبدالصبور شه بخش » فرزند مولوی عبدالرحمن مدرس مدرسه دینی حیدر کرار واقع در خیابان جانبازان و اهل و ساکن زاهدان احراز شده است. عبدالصبور روز جمعه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، پس از خروج از مصلی زاهدان با خشونت توسط نیروهای امنیتی بازداشت و بشدت تحت شکنجه قرار گرفته است که امروز پس از گذشت ۱۲۴ روز چهارشنبه با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی زاهدان آزاد شده است. عبدالصبور از ناحیه کمر بشدت تحت شکنجه قرار گرفته که آثار شکنجه ها هنوز روی تن وی وجود دارد . لازم به ذکر است نیروهای نظامی و امنیتی از صبح روز جمعه ۲۸ مهرماه با برنامه ریزی قبلی همه معابر و خیابانهای اطراف مصلی و مسجد مکی را مسدود کرده بودند و پس از شروع اعتراضات مردم به سوی آنان یورش برده و همه شهروندان از پیر و جوان مجروح شده و کودکان را که بیش از ۵۰۰ نفر عنوان میشود را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و با اتوبوس هایی که قبلا آماده کرده بودند به مکان نامعلومی انتقال دادنده اند.»( حال وش, ۴اسفند ۱۴۰۲ )
مولوی گرگیج برای پنجمین جمعه متوالی در نمازجمعه گالیکش سخنرانی نکرد
روز جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲، مولوی محمدحسین گرگیج برای پنجمین جمعه متوالی پس از آزادی عبدالمالک گرگیج فرزند خود که در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ۱۰۳ روز با قید وثیقه آزاد شده بود بدلیل فشارهای دستگاه های امنیتی سخنرانی نکرد. گفتنی است مولوی گرگیج از علمای سرشناس اهل سنت کشور کماکان حق سخنرانی در نمازجمعه گالیکش را ندارد و بازداشت فرزند ارشد وی که مدیر دفتر و مسئول رسانه او بود با هدف تحت فشار قرار گذاشتن ایشان برای جلوگیری از سخنرانی های انتقادی علیه نظام بوده است.طبق گزارشات منابع حال وش:«مولوی گرگیج نه تنها در نمازهای جمعه بلکه در مراسم عیدین هم حق سخنرانی ندارد و همچنین تمامی صفحات رسمی وابسته به وی که ادمین آن عبدالمالک گرگیج فرزنذش بود پس از دستگیری به مصادره وزارت اطلاعات درآمده است.»لازم به ذکر است جمهوری اسلامی به بهانه یک سخنرانی مذهبی مولوی گرگیج را پس از چهل سال امامت جمعه آزادشهر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۴۰۰ عزل کرد که با اعتراضات مردم اهل سنت گلستان همراه بود و پس از آن مولوی گرگیج در گالیکش محل سکونت خود نمازجمعه را برپا و سخنرانی می کرد که با فشارها و تهدیدهای بسیاری از سوی حکومت منجمله حصر خانگی و احضار به دادگاه ویژه روحانیت مواجه شد که در آخرین مورد فرزند ارشد ایشان را در تاریخ ۲۰ مهر ۱۴۰۲دستگیر کردند تا از این طریق مانع ادامه سخنرانی های انتقادی ایشان علیه نظام شوند.( حال وش, ۴اسفند ۱۴۰۲ )
پس از ۱۲۸ روز؛ مولانا فضل الرحمن کوهی از تماس و ملاقات با خانواده در زندان وکیل آباد محروم است
مولانا فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ شهرستان راسک از تماس تلفنی با خانواده و ملاقات محروم است.در ویدیویی که از سوی حافظ نوح کوهی فرزند مولانا کوهی منتشر شده، وی می گوید که از تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ که مولانا توسط نیروهای نظامی بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده، هیچگونه اطلاعی از سرنوشت و وضعیت سلامت و جسمانی وی در دسترس نیست.حافظ نوح عنوان کرده که بیخبری از سرنوشت مولانا کوهی باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان شده است.مولانا فضل الرحمن کوهی در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲، پس از دیدار با مولانا عبدالحمید در زاهدان، در حال بازگشت و خروج از شهر زاهدان توسط نیروهای نظامی در ایست و بازرسی بازداشت شده و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده بود.این روحانی برجسته بلوچ از سوی دادگاه ویژه روحانیت در مشهد به پنج سال تبعید به شهرکرد استان چهارمحال بختیاری محکوم شده و طی بیست روز به وی فرصت داده شده بود تا به این حکم صادره اعتراض بکند.طبق آخرین گزارش که به دست کمپین فعالین بلوچ رسیده بود، مولوی کوهی در بند سیاسی زندان وکیل آباد مشهد نگهداری میشود.( فعالین بلوچ, ۸ اسفند ۱۴۰۲ )
آیا اعدامها در ۴۵ سال گذشته نتیجه داده است؟؛ دیدگاه روحانی برجسته اهل سنت چیست؟
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از افزایش اعدامها ابراز نگرانی کرد و گفت که اعدامها در ۴۵ سال گذشته نتیجهای نداده است. او تاکید کرد که این اعدامها مردم ایران و کل دنیا را تکان داده است. او در نماز جمعه گفت، افزایش اعدامها نه تنها مردم ایران را نگران کرده بلکه کل دنیا را هم تکان داده است.مولانا عبدالحمید تاکید کرد: «قرائت ما اسلام اعتدال و میانی است و بر اساس اعتقادات ما اعدامها درست نیستند و برای کشور و مسئولان و خانوادهها تبعاتی دارند.»امام جمعه اهل سنت زاهدان مثال آورد که پیامبر اسلام حتی افرادی که به دشمنان اطلاعات میدادند را اعدام نکرده است.این روحانی برجسته اهل سنت ایران از مجبور کردن زندانیان به اعتراف هم انتقاد کرد و گفت که این کار “خلاف شرع و قانون اساسی” است.وی به ویژه از اعدامها برای مواد مخدر انتقاد کرد و گفت، این گونه مجرمان باید به صورت دیگری زندان و یا جریمه شوند.این روحانی برجسته اهل سنت درباره عواقب و تبعات اعدامها هم تاکید کرد که این همه اعدام که برای مواد مخدر انجام شده هیچ ثمرهای نداشته است و بسیاری از خانوادهها در سیستان و بلوچستان بیسرپرست شدند و فرزندان آنها از تحصیل عقب ماندهاند و گدایی میکنند.(شبکه کلمه, ۹ اسفند ۱۴۰۲ )
شکستن شیشه یک خودروی پارک شده مشکوک در مقابل مسجد مکی با جمله توهین آمیز به اعتقادات مذهبی اهل سنت
روز یکشنبه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، شیشه یک خودروی سواری پراید مشکوک که در مقابل مسجد مکی زاهدان با درج یک جمله توهین آمیز به اعتقادات مذهبی اهل سنت پارک شده بود، توسط افراد ناشناس شکسته شد. این خودرو از صبح امروز در مقابل مسجد پارک شده که بر روی شیشه عقب آن جمله عربی تحریک آمیزی با مضمون “لعنت خدا بر قاتل تو ای زهرا” نوشته شده بود که افراد ناشناس در پی مشاهده آن و با توجه به مشکوکیت آن شیشه عقب آن را شکستند.این جمله تحریک آمیز در حالی بر روی این خودروی مشکوک نوشته شده که پیروان اهل سنت حضرت فاطمه، دختر پیامبر اسلام را مورد احترام دانسته و به خودشان هیچگاه اجازه توهین به او نمیدهند و معتقدند که دختر پیامبر به مرگ طبیعی وفات کرده است اما شیعیان متعصب معتقدند که حضرت عمر، خلیفه دوم او را به قتل رسانده است.لازم به ذکر است که با توجه به سیاست های تفرقه افکنانه رژیم جمهوری اسلامی ایران و همچنین تغییر بافت جمعیت مرکز بلوچستان، شهر دزاپ تلاشهای بسیاری در حال انجام است که نشان میدهد حکومت ایدئولوژیک جمهوری اسلامی قصد ایجاد اختلاف و تفرقه بین بلوچ ها و غیربومیان را دارد که این تلاشها با توجه به اتفاقات و اعتراضات بعد از جمعه خونین زاهدان جهت کاستن قدرت اهل سنت افزایش پیدا کرده است.(رسانک , ۹ اسفند ۱۴۰۲ )
دادگاه مولانا فتحی محمد نقشبندی برگزار شد/ انتظار برای اجرای حکم پس از انتخابات
حافظ عبدالغفار نقشبندی فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی از برگزاری دادگاه پدر خود خبر داد و اعلام کرد که حکم وی صادر شده و قرار است پس از انتخابات مجلس اجرا شود. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مولانا فتحی محمد نقشبندی برگزار شد. گفته شده است که حکم ایشان بعد از انتخابات مجلس به اجرا درخواهد آمد.براساس گزارش های دریافتی، دادگاه این روحانی بلوچ که در زندان وکیل آباد مشهد به سر میبرد در دادگاه ویژه روحانیت برگزار و قرار است بعد از انتخابات حکم وی اجرا شود.حافظ عبدالغفار نقشبندی با انتشار پستی در کانال تلگرامی خود می گوید که هفته گذشته دادگاه پدرشان برگزار شده است.وی افزوده، به دلیل محرومیت از تماس مولانا فتحی محمد، تاکنون از حکم صادره وی اطلاعی در دسترس نیست و قرار است پس از انتخابات مجلس حکم وی اجرا شود.گفتنی است، پس از ۶ ماه از زمان بازداشت مولانا فتحی محمد، پس از فشارهای رسانه ای، مسئولان امنیتی و قضایی مجبور به قرار ملاقات برخی از افراد با وی شدند و او تنها یک تماس کنترل شده با خانواده داشته است.لازم به ذکر است، مولوی فتحی محمد نقشبندی در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲، در مسیر راسک به چابهار توسط نیروهای نظامی بازداشت و به زاهدان منتقل شد.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی, ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ )
مولوی عبدالحمید خواستار کمک رسانی فوری به سیلزدگان بلوچستان شد
همزمان با وضعیت بحرانی سیلزدگان، امروز جمعه ۱۱ اسفند، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان از عموم شهروندان خواسته تا برای کمک رسانی به سیلزدگان جنوب بلوچستان اقدام کنند. آقای عبدالحمید با اشاره به گرفتار سیلاب شدن شماره زیادی از روستاهای شهرستانهای چابهار و دشتیاری و در خصوص اقلام مورد نیاز گفت: «مواد غذای، زیرانداز، پتو و خودروهای کمکدار شاسی بلند نیاز هست و از عموم مردم میخوایم همکاری کنند تا امدادرسانی برای مناطق سیل زده انجام گیرد.»در پی بارندگی های اخیر جاری شدن سبل در جنوب سیستان و بلوچستان، همچنان ۳۸۷ روستا در شهرستانهای دشتیاری، چابهار و قصرقند در محاصره سیلاب هستند و وضعیت بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم این منطقه بحرانی است.براساس اطلاع ایرانوایر، امروز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ و با گذشت پنج روز از بارندگیهای شدید و جاری شدن سیل در شهرستان دشتیاری، هیچگونه امدادرسانی از سوی مسولین جمهوریاسلامی صورت نگرفته؛ اما صندوق های رای توسط سپاه در اسرع وقت به این مناطق سیلزده ارسال شده است.(سایت کانون دفاع از حقوق بشر, ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ )
ارومیه؛ ماموستا حسن جنگخواه جهت تحمل هفت سال حبس به زندان منتقل شد
ماموستا حسن جنگخواه، روحانی کُرد اهل سنت و اهل شهرستان سلماس که اخیراً به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت اجرای حکم سنگین ٧ سال حبس تعزیری، بازداشت و به زندان منتقل شد. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر. ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ )
تکذیب بیانیه منتسب به دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان پیرامون حمایت از برخی کاندیداها
دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، بیانیه منتسب به این دفتر در مورد اعلام حمایت از برخی کاندیداها در استان سیستان و بلوچستان را تکذیب کرد و آن را «جعلی» خواند. در بیانیه دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان آمده است: «شیخالاسلام مولانا عبدالحمید در مورد انتخابات هیچگونه اظهار نظری نکردهاند.»در پایان این بیانیه از کاربران و عموم مردم خواسته شده اخبار و مطالب مربوط به مولانا عبدالحمید را از سایت رسمی ایشان و شبکههای اجتماعی وابسته به آن دنبال کنند. ( حال وش. ۱۲اسفند ۱۴۰۲ )
ممانعت از بازدید مولوی عبدالحمید از مناطق سیل زده؛ بازداشت کوتاه مدت فرزند وی
روز دوشنبه چهاردهم اسفند ۱۴۰۲، فاروق اسماعیل زهی بازداشت شد. در این گزارش آمده است، صبح روز جاری فاروق اسماعیل زهی، فرزند عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان به همراه اعضای خانواده و همراهان پدرش برای بازدید از مناطق سیل زده دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان عازم بودند که در یکی از ایست بازرسی های محور زاهدان-خاش بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شد.بر اساس این گزارش، “نیروهای امنیتی فرزند دیگر مولوی عبدالحمید به نام حسان را نیز از خودرو خارج کردند. عبدالحمید اسماعیل زهی و همراهانش در اعتراض به این بازداشت، مدتی در مقابل ایست بازرسی منتظر ماندند تا فرزندانشان آزاد شوند.” پس از این ماجرا، خانواده اسماعیل زهی در تلاش برای ادامه سفر به دشتیاری، مجددا توسط نیروهای امنیتی در دو راهی جون آباد خاش متوقف و از ادامه سفر جلوگیری به عمل آمد، که نهایتا مجبور به بازگشت به زاهدان شدند.” ( حال وش. ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ )
ماموران امنیتی مانع خروج مولوی عبدالحمید از زاهدان شدند
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سنی مذهب ضمن تایید این خبر به خبرنگاران گفت: “اخیرا با درخواست آزادی مشروط آقای اورسن توسط قاضی پرونده و با دستور اداره اطلاعات مخالفت شده است.”این منبع مطلع در ادامه افزود: “این زندانی که پدر سه فرزند است، با محدودیتهای زیاد و مشکلات اقتصادی خانوادهاش در زندان به سر میبرد. همسر وی که با مدرک کارشناسی ارشد در استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده بود، در مرحله مصاحبه و تحقیقات محلی بخاطر پرونده شوهرش از طرف نهادهای امنیتی رد صلاحیت شده است. امری که به مشکلات معیشتی این خانواده افزوده است.” ( هرانا. ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ )
اعطای مرخصی پنج روزه به یکی از طلاب محکوم شده مسجد مکی از بازداشتین اعتراضات زاهدان
روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲، «مجیب الرحمان کرمزهی» یکی از طلاب مسجد مکی زاهدان که در ۲۸ مهرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در سطح شهر زاهدان با خشونت بازداشت شده بود و به دو سال حبس تعزیزی محکوم شده بوده با قید وثیقه به مرخصی پنج روزه از زندان مرکزی زاهدان اعزام شد. ( حال وش.۱۴ اسفند ۱۴۰۲ )
ابراز همدردی مولوی عبدالحمید با مردم دشتیاری در پی ممانعت از سفر او به مناطق سیلزده
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، پس از آنکه روز گذشته نهادهای امنیتی مانع سفر ایشان به مناطق سیلزده دشتیاری در جنوب بلوچستان شدند، روز سهشنبه ١۵ اسفند ۱۴۰۲، در پیامی با مردم این مناطق ابراز همدردی کرد. مولوی عبدالحمید در این پیام خطاب به مسئولان مربوطه در رابطه با تکرار حوادث سیل در این منطقه، گفت که باید به صورت کارشناسی کار کنند تا هر سال شاهد بروز اینگونه حوادث نباشیم. ( شبکه کلمه. ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ )
مولوی عبدالحمید: مردم نحوه انتخابات و گزینش نمایندگان را قبول ندارند
مولوی عبدالحمید، روز جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در خطبههای نماز جمعه زاهدان به مشارکت اندک مردم در انتخابات مجالس شورای اسلامی و خبرگان اشاره کرد و گفت: «این اولین دوره نیست و بسیاری خود را از صحنه انتخابات کنار کشیدهاند که این مساله باید آسیب شناسی شود.» امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنانش تاکید کرد مردم به این نتیجه رسیدهاند که «نحوه گزینشی که الان در کشور صورت میگیرد نتوانسته مدیران توانمند و شایستگاه ملت را به صحنه بیاورد.» ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر. ۱۸اسفند ۱۴۰۲ )
مولوی فضلالرحمن کوهی: حمله نیروهای نظامی به مردم نمازگزار زاهدان کمتر از ظلم اسرائیل به مردم فلسطین نیست
مولوی فضل الرحمن کوهی، زندانی سیاسی بلوچ که اخیرا از زندان آزاد شده است نسبت به سرکوب شهروندان زاهدانی واکنش نشان داد و گفت: «اگر کسی برخورد دیروزِ نیروهای امنیتی زاهدان را با نمازگزاران مسجد مکی در مسیر بازگشت از مصلای زاهدان را ببیند، ظلم اسرائیل بر مردم فلسطین و غزه را فراموش میکند. اگر از این حرف بنده میرنجید برنجید.» ( رسانک. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ )
انتقاد تند مولوی عبدالحمید از دادگاه جمعه خونین زاهدان
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، نوشت: «دادگاه این جنایت پس از انتظاری طولانی با احضار افراد معدودی از ماموران نیروی انتظامی تشکیل شده است.» این روحانی اهل سنت ایران تاکید کرده است که «آمران این جنایت و عاملان سپاهی و بسیجی آن هیچگاه بازخواست نشدند.» ( شبکه کلمه. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ )
یورش و شکستن شیشه های برخی از پنجره های مسجد مکی توسط نیروهای نظامی
روز جمعه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی که در پاسخگو بودن به اعتراض ملت بلوچ ناموفق بوده، عجز و زبونی خود را با شکستن شیشه های مسجد مکی نشان دادند. گفتنی است که در پی اعتراضات مردمی در طی بیش از یکسال گذشته، رژیم جمهوری اسلامی ایران، از همه اهرم های فشار جهت سرکوب ملت بلوچ استفاده کرده اما موفق به خاموش کردن شعله انقلاب در بلوچستان نشدند. ( رسانک. ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ )
مولانا عبدالحمید: در هیچ کشوری نباید زندانی سیاسی وجود داشته باشد
امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه حاکم باید در کنار ملت باشد و به منافع ملی فکر کند، اظهار داشت: حکومت پیامبر اکرم (ص) و خلفای راشدین برای انسانها «رحمت» بودند. مولانا عبدالحمید در خطبههای نماز جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ با بیان اینکه هیچ حاکمی حکومت را «حق ذاتی» خود نداند. هر حاکمی قبل از هر چیز نماینده ملت خودش است و باید به منافع و آسایش و راحتی ملت خودش فکر کند، تصریح کرد: معتقدیم نباید در هیچ کشوری زندانی سیاسی وجود داشته باشد، بلکه باید حرف سیاسیون شنیده شود و اگر حرف خوبی میزنند، آن را قبول کنیم. ( شبکه کلمه. ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ )
زندان کرمان؛ علی حیدر عالیزهی، روحانی اهل سنت آزاد شد
روز پنجشنبه بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۲، علی حیدر عالیزهی، روحانی اهل سنت آزاد شد. آزادی این روحانی با ودیع وثیقه از زندان کرمان صورت گرفته است. ( هرانا. ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ )
زندان وکیل آباد مشهد؛ حبیب پیرمحمدی به مرخصی اعزام شد
روز دوشنبه بیست و هشتم اسفندماه، حبیب پیرمحمدی، زندانی سنی مذهب که دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری میکند، به مرخصی اعزام شد. حبیب پیرمحمدی در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به یکی از سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شد. وی پس از ۱۰۳ روز بازجویی، در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد. آقای پیرمحمدی در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۷ توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های فضای مجازی” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “بغی” به پانزده سال حبس تعزیری محکوم شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پانزده سال حبس برای وی قابل اجراست. حبیب پیرمحمدی، فرزند عیدمحمد، متاهل و متولد ۱۳۶۹ است.( خبرگزاری هرانا،۲۹ اسفند ۱۴۰۲ )
بازداشت ۲۰ فعال اهل سنت از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی
وبسایت حقوق بشری «ههنگاو» در گزارشی اعلام کرده است که از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تا کنون ۳۰۰ شهروند تُرک، کُرد و بلوچ در شهرهای ایران، بازداشت شدهاند که هویت کامل همه آنها احراز شده است. بر اساس این گزارش، از میان افراد بازداشتی، ۱۵۱ نفر شهروند کُرد، ۵۷ نفر شهروند تُرک، ۲۹ نفر شهروند بلوچ، ۲۷ فعال زن و ۱۳ کودک (۹ کودک کُرد و ۴ بلوچ) هستند. همچنین ۲۰ فعال اهل سنت، پنج شهروند بهایی و ۲ نوکیش مسیحی در میان بازداشتشدگان دیده میشوند.(خبرگزاری ههنگاو.۲۹ اسفند ۱۴۰۲ )
جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید:
آخرین دیدگاهها