گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق کودک و نوجوان – اسفند ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم : سونیا سوارکوب، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری،کوثر ولی زاده

 آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۸۹ خبر که در طول اسفند ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در اسفند ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، سید سعید نوری زاده ،پریا ترابی ،پروین محمدی افقا ، می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

اخبار عمومی

بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله از کانون اصلاح و تربیت اهواز آزاد شد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته، بابک بهمنی آزاد شد. آزادی این نوجوان با تودیع وثیقه دو میلیارد تومانی از کانون اصلاح و تربیت صورت گرفته است. این شهروند در تاریخ یکم شهریور ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در ایذه بازداشت شده بود. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه او اطلاعی حاصل نشده است. بابک بهمنی، نوجوان پانزده ساله، شهروند اهل و ساکن ایذه است.(هرانا۱ اسفند۱۴۰۲)

مرا همین‌طور که هستم به رسمیت بشناس؛ گفت‌وگو با نسل زد

خلا گفت‌وگو بین‌نسلی، می‌تواند موجب بازتولید جنسیت‌زدگی شود و این در‌حالی‌ست که «مدرسه» و «خانواده» به‌عنوان مهم‌ترین نهادهای شکل‌گیری این گفت‌وگو، کارکرد مناسبی در این زمینه ندارند. وخیم بودن این وضعیت وقتی ملموس‌تر می‌شود که به این جمله دکتر «سعید پیوندی»، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه لورن توجه کنیم که می‌گوید: «زمینه‌ساز گفت‌وگو بین‌نسلی، دو نهاد خانواده و مدرسه هستند که در ایران آن‌گونه که شواهد و پژوهش‌ها نشان می‌دهند، هیچ‌کدام کارکرد مطلوبی ندارند. گرچه خانواده قابل قیاس با مدرسه نیست، اما باید گفت نظام آموزشی در ایران، از این منظر فاجعه است.» .( ایران وایر۳ اسفند۱۴۰۲)

نگرانی از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام عباس دریس شاهد کشتار نیزار در ماهشهر

اجرای قریب الوقوع حکم اعدام عباس دریس که در هنگام حبس شکنجه و مجبور به اعتراف شده است، هشدار می‌دهد. عباس دریس، شهروند ساکن ماهشهر که در جریان اعتراضات آبان۹۸ بازداشت شده، در یک روند قضایی پر ابهام به اعدام محکوم شده و علیرغم نقض آشکار آیین دادرسی ، مقامات قضایی جمهوری اسلامی به اجرای حکم اعدام عباس دریس تاکید دارند. عباس دریس، کارگر ۵۰ ساله عرب در استان خوزستان است و از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که به او اجازه دهند تا دوباره بتواند در کنار سه پسر خود باشد. کفایه (کفایت) حزباوی ،همسر آقای دریس، چند هفته پس از بازداشت همسرش به دلیل شنیدن خبر حکم اعدام آقای دریس از دنیا رفت و  اکنون سه قرزند ۱۷، ۱۳ و ۸ ساله آنها تنها زندگی می‌کنند.  اقلیت‌های قومی در ایران در معرض تبعیض نهادینه شده و سیستماتیک سیستم قضایی هستند و به شکل غیرشفاف و ناعادلانه محاکمه و به زندان‌های طولانی و اعدام محکوم می‌شوند. (۳ اسفندماه ۱۴۰۲ کمپین حقوق بشر)

بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش

مدیرکل اموزش وپروش اصفهان گفت  اگر جامعه‌ای به آموزش و پرورش توجه کند، نتیجه آن در همه سطوح، نهادها، ارگان‌ها و تک تک افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و اگر بی‌توجهی صورت بگیرد، اثرات منفی آن روی مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها پدیدار خواهد بود و در حقیقت نبض جامعه توسط آموزش و پرورش تنظیم می‌شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد: میزان توجه و اهتمام عمومی به آموزش و پرورش، آینده یک جامعه را نشان داده و تضمین می‌کند و بی‌توجهی به این ارگان مهم جامعه را به چالش می‌کشد و اگر جامعه‌ای می‌خواهد که آسیب اجتماعی نداشته باشد، باید روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند‌. با بحران نیروی انسانی مواجه هستیم.( خبرگزاری تسنیم۴ اسفند۱۴۰۲)

واکنش‌ها به «لوده‌گری» طلبه‌های دوقلو در برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی»؛ هجو تمام

اجرای طلبه‌های دوقلو، حمیدرضا و محمدرضا فغانی، در برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی» با انتقاداتی مواجه شده است. این برنامه که به مراسم «جشن تکلیف» سه هزار دختر دبستانی اختصاص داشته بتازگی از شبکه سه تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شده است. در بخشی از برنامه «حسینیه معلی» این دو طلبه کودکان را به «دعوا» با آمریکا و اسرائیل ترغیب می‌کنند و در مدح «عروس شدن» شعار می‌دهند و شعر می‌خوانند.( صدای آمریکا۶اسفند۱۴۰۲)

جوانرود؛ احراز هویت سومین کودک بازداشت شده پس از شکست تیم فوتبال ایران مقابل قطر

با احراز هویت یک کودک بازداشت شده به نام دیاکو بهروجه، شمار شهروندان بازداشت شده در جوانرود که پس از شکست تیم فوتبال ایران مقابل قطر بازداشت و هویت آنها احراز شده است به چهار نفر رسید که سه نفر از آنها کودک و زیر ۱۸ سال هستند.( هه‌نگاو۷اسفند۱۴۰۲)

پدر، مادر و چند تن از بستگان بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله زندانی در زاهدان بازداشت شدند

ماموران امنیتی، پدر، مادر و چند تن از اعضای خانواده بنیامین کوهکن، نوجوان ۱۶ ساله زندانی را در زاهدان بازداشت کرده‌اند. بنیامین کوهکن که از ۱۳ دی ۱۴۰۱، بازداشت و زندانی شده، پس از پرونده‌سازی اطلاعالات سپاه، برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته است.( ایران اینترنشنال۷اسفند۱۴۰۲)

تعطیلی مدارس و ادارات ایران برای «مدیریت مصرف گاز»

۳۱ استان ایران از روز جمعه ۴ اسفندماه ۱۴۰۲ درگیر بارش برف و باران، کولاک و یخبندان هستند. روز دوشنبه ۷ اسفندماه ۱۴۰۲ به دلیل شدت بارش برف و سرمای زیاد در برخی از استان‌ها از جمله خراسان شمالی  کمبود گاز باعث تعطیلی مدارس و ادارات شده است. در تهران مصرف گاز بسیاری از ادارات و نهادهای دولتی با هدف «مدیریت مصرف گاز» محدود شده است. حامد یزدی‌مهر، مدیرکل مدیریت بحران، با تاکید بر خاموش بودن موتورخانه ادارات و صنایع مستقر در این استان هشدار داده است  چنانکه محدودیت در مصرف گاز از سوی صنایع و ادارات اعمال نشود «گازرسانی در بخش‌های مربوطه با قطعی روبه‌رو خواهند شد.» کارگروه مدیریت انرژی خراسان شمالی نیز از شامگاه یکشنبه ششم اسفند ۱۴۰۲ تصویب کرد که «به منظور مدیریت مصرف گاز» مدارس و ادارات در این استان در روز دوشنبه تعطیل شوند. ( ایران وایر۸ اسفند۱۴۰۲)

جزییات تحول در نظام آموزشی کشور/ آموزش از چهار سالگی شروع می‌شود

رضا مراد صحرایی در آئین اختتامیه دومین دوره رویداد ملی ستاپ با بیان اینکه باید از معلمان آموزش و پرورش تقدیر کنیم وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویدادهایی که به فناوری و کارآفرینی در بخش آموزش و تربیت می‌پردازد گفت: اگر در گذشته بمانیم حتماً محکوم به شکست هستیم معتقدم که جاده آموزش پیچیده است و اگر ما نپیچیم محکوم به شکستیم. صحرایی گفت: بسیاری از آموزش‌ها را باید به کودکان قبل از سن هفت سالگی ارائه کنیم. زمینه چنین تحولی در دولت رئیسی وجود دارد؛ ما باید آموزش را از ۴ سالگی شروع کنیم و دیپلم را در ۱۵ سالگی بدهیم و فرد در ۱۸ سالگی لیسانس بگیرد. وی به ۷ دانشی که معلم به آن اشاره نیاز دارد اشاره کرد و گفت: ترکیب این دانش‌ها مورد نیاز ماست. ان شاءالله در اولین نشست مدیران سراسر کشور این امکان را ایجاد می‌کنیم که همه برگزیدگان این رویداد فرصت ارائه محصولات خود را در آموزش و پرورش پیدا کنند. (۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ خبرگزاری مهر)

وسایل چهارشنبه سوری بازهم حادثه ساز شد / مصدومیت 2 نوجوان در مشهد

انفجار مواد آتش زا دستی منجر به مصدومیت 2 نوجوان در این مشهد شد. علیرضا رحیمی افسرنگهبان سازمان آتش نشانی مشهد روز دوشنبه افزود: این حادثه دیشب در بلوار توس مشهد رخ داد و آتش نشانان ایستگاه های ۱۴ و ۵۳ به محل منتقل شدند.وی اضافه کرد: ۲ نوجوان ۱۵ ساله در حیاط منزل مسکونی خود مشغول ساخت نارنجک بودند که این انفجار رخ داده و هر ۲ نفر دچار سانحه و جراحت در صورت و دست شده بودند. (۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ رکنا)

جریمه ۹۷ میلیاردی یک دبستان غیرانتفاعی در تهران

سید احد یوزباشی رئیس شعبه تجدیدنظر پرونده‌های مهم و ملی تعزیرات حکومتی گفت: پرونده اضافه دریافتی یک دبستان غیرانتفاعی دوره اول و دوم غیر دولتی از ۲۰۳ دانش‌آموز به میزان ۹۷ میلیارد ریال در شعب تعزیرات حکومتی رسیدگی شد.وی افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، تخلف را محرز و دبستان را علاوه بر بازگرداندن مبلغ اضافه دریافتی به میزان ۹۷ میلیارد و ۱۴۹ میلیون ریال در حق اولیا دانش آموزان، به پرداخت یک هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد. این پرونده در حال بررسی بیشتر است. (۱۶اسفند ماه ۱۴۰۲ آفتاب)

بازگشایی پرونده جدید برای سعدا خدیرزاده به دستور نهادهای امنیتی با وجود رد اتهامات در دیوان عالی کشور

وجود آنکه حکم حبس سعدا خدیرزاده زندانی سیاسی کُرد به اتهام «معاونت در قتل» توسط دیوان عالی کشور رد شده است، اما به دستور نهادهای امنیتی، در دادگاه انقلاب میاندوآب یک پرونده جدید به اتهام «معاونت در خرید اسلحه» برای او بازگشایی شده است. با تشکیل یک پرونده جدید برای او در دادگاه انقلاب میاندوآب به اتهام «معاونت در خرید اسلحه» در تلاش برای پرونده‌سازی علیه او و ماندن سعدا خدیرزاده همراه فرزند خردسالش در زندان هستند. سرنوشت او نیز با دستور دخالت مستقیم نهادهای امنیتی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و و تاکنون به همراه فرزندش خردسالش حتی اجازه یک روز مرخصی نداشته است. ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، کُردپا در یک گزارش اختصاصی به مناسبت تولد یک سالگی سولینا، کودک سعدا خدیرزاده در زندان ارومیه نوشت؛ او در حالی به سن یک سالگی رسید که شناسنامه ندارد و مادرش برای رشد و پرورش او در زندان ارومیه با مشکلات بسیاری از  ناتوانی در تهیه شیر خشک و پوشاک گرفته تا تهدید به «گرفتن بچه» و «تروریست» و «داعش» خطاب شدن فرزندش ازسوی مسئولین زندان مواجه است. همچنین فرزندش در حالی در سن یک سال و ۹ ماه و ۱۵روز قرار دارد که تاکنون از حق داشتن شناسنامه محروم بوده است. (۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ کردپا )

تبریز؛ مخالفت اداره ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت یک کودک

یک کودک در شهرستان تبریز از داشتن شناسنامه محروم است. اداره ثبت احوال تبریز از صدور شناسنامه برای این کودک با نام “سئلین” خودداری کرده است. صابر آهنی، پدر این کودک، از ثبت شکایت علیه اداره ثبت احوال به دلیل مخالفت با صدور شناسنامه برای فرزندش خبر داد. عملکرد دولت ایران در باب خودداری از ثبت نام‌های خاص برای نوزادان، به‌ویژه به بهانه اینکه این نام ها خارجی یا غیر ایرانی تلقی می‌شوند، می‌تواند به‌عنوان نقض حقوق بشر، به‌ویژه حقوق کودک، در نظر گرفته شود. کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک، که ایران نیز عضو آن است، بر حق هر کودک برای داشتن نام و تابعیت از بدو تولد (ماده ۷) تاکید می‌کند. (۱۸ اسفند ماه  ۱۴۰۲ هرانا)

۲۵۰ هزار دانش آموز به مناطق عملیاتی اعزام شدند

برخلاف تعهدات بین المللی ایران تحت عنوان الحاق به پیمان نامه حقوق کودک و بخش عدم به کارگیری کودکان در امور نظامی، طی سال جاری دویست و پنجاه هزار دانش آموز به اردوی موسوم به “راهیان نور” در مناطق عملیات جنوبی کشور اعزام شدند. رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در این خصوص گفت: در سال جاری مجموعا حدود دویست و پنجاه هزار دانش‌ آموز در قالب اردوهای “راهیان نور” به مناطق عملیاتی اعزام شدند.مجتی باستان در ادامه افزود: همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از سیصد و هشت هزار دانش‌ آموز با کمک نهادهای ذی‌ ربط به‌ ویژه نیروهای هوافضای سپاه، وزارت آموزش و پرورش و مدارس استعدادهای درخشان به اردوهای “راهیان پیشرفت و امید” اعزام شده‌ اند. (۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ هرانا)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: