گزارش تحلیلی و آماری ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – فروردین ۱۴۰۳

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

تهیه وتنظیم گزارشات : علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

روز یکشنبه ۵ فروردین ماه ١۴٠٣، “ابوبکر توحیدی (میربلوچزهی)” فرزند مولوی نعمت الله توحیدی، فیلمبردار دارالعلوم مکی زاهدان که در ۱۵ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شده بود، پس از ١٣٩ روز از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. گفتنی است که وی در یکی از ایست و بازرسی های داخل شهر زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.ابوبکر روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲، پس از ۳۵ روز، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی دزاپ (زاهدان) منتقل شده بود.از اتهامات مطروحه علیه این شهروند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست ولی گفته می‌شود که ذیل اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.( رسانک,۵ فروردین ۱۴۰۳)

۱۰۵ روز بازداشت و بلاتکلیفی یک شهروند اهل سُنت در زندان ارومیه
زکریا کریمی، برادر ایوب کریمی، زندانی اعدام‌شده اهل سُنت، با وجود گذشت سه ماه و نیم از بازداشت همچنان بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه محبوس است. زکریا کریمی روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ چند روز قبل از اعدام برادرش، بدون حکم قضائی در سردشت بازداشت شد.از اتهام‌ها یا دلایل بازداشت این شهروند اهل سُنت اطلاعی در دست نیست.ایوب کریمی اهل مهاباد که بیش از ۱۴ سال در زندان محبوس بود سرانجام سحرگاه چهارشنبه هشت آذر به اتهام «قتل» عبدالرحیم تینا، امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد، در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. او این اتهام را نپذیرفت و بارها اعلام کرده بود بی‌گناه است.(کلمه,۶ فروردین ۱۴۰۳)

مسمومیت ۱۲۰ نفر از معتکفین اهل سنت خواف
مولانا حبیب الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف، با انتشار بیانیه‌ای از مسمومیت ۱۲۰ نفر از معتکفین اهل سنت خواف خبر داد. این اعتکاف که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا دوم فروردین ۱۴۰۳ ادامه داشته است، پذیرای ۷۰۰ نفر از معتکفین بوده که ۱۲۰ نفر از آن‌ها در دو حوزه اعتکاف به طرز مشکوکی مسموم شده‌اند. مولوی مطهری در این بیانیه آورده است:متأسفانه با وجودی که غذای افطاری در یک محل، با نظارت کامل و رعایت نکات بهداشتی در یک دیگ پخت و در چهار محل توزیع شده بود، اما فقط در دو محل مسمومیت ایجاد شده است!»وی این موضوع را جای نگرانی و سوال دانسته است و در ادامه بیانیه می‌آورد:از مجموع ۷۰۰ نفر معتکفین مصلی و شعبه حفظ خواهران، جمعاً ۱۲۰ نفر دچار این عارضه گردیدند که بیانگر آن است غذا در اصلِ خود مشکلی نداشته و جای نگرانی و سوال است که بعداً چگونه آلوده گردیده است!»نمونه‌های غذا به کارشناسان شبکه بهداشت جهت بررسی تحویل داده شده و خوشبختانه حال معتکفین مساعد گزارش شده است.( کلمه , ۶ فروردین ۱۴۰۳)

دیدار جمعی از خانواده جانباختگان اعتراضات با مولوی عبدالحمید
روز سه شنبه ٧ فروردین ماه ۱۴۰۳، شماری از مجروحین و خانواده های جانباختگان اعتراضات مردمی در زاهدان و خاش، با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار کردند. در این دیدار آقای عبدالحمید به ایراد سخنرانی پرداخت و در خصوص شهروندان جانباخته در “جمعه های خونین خاش و زاهدان” گفت که این افراد “متضرر نشدند، بلکه آنان که با قلم و زبان دستور به چنین جنایتی دادند، متضرر شدند.” (صدای آمریکا, ۷ فروردین ۱۴۰۳)

گزارشی از آخرین وضعیت نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین
نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی سنی مذهب در زندان اوین محبوس است.یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم اسلام زهی به همراه همسرش در شهریورماه ۱۴۰۲، در دادسرای استان سیستان و بلوچستان به ضن عضویت در گروه ستیزه‌جو داعش تفهیم اتهام شد و سپس به زندان اوین منتقل شدند. تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار نشده است.”بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، در شهریورماه سال گذشته، خانم اسلام زهی به همراه همسر و فرزند یک ساله شان در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند. در گزارشات نیروهای امنیتی عنوان شده است که آنها در زمان بازداشت حامل سلاح بوده اند.نسیمه اسلام زهی، حدودا ۴۰ ساله به مدت سه ماه در یکی از سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین گذارند و سه ماه نیز در سلولهای چند نفره این بازداشتگاه سپری کرد. نهایتا در تاریخ چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۲، به بند زنان این زندان منتقل شد “عایشه فرزند یک ساله این زوج، پس از بازداشت این افراد به مکان نامعلومی منتقل شده است. اما در بازجویی ها به نسیمه گفته شده فرزندش را به یک خانواده شیعه سپرده اند. هم اکنون خانم اسلام زهی فرزند دومش را باردار است و به زودی زایمان خواهد کرد.” “همسر نسیمه که اصالتا از اهالی استانهای کردنشین است، در یکی از اتاق های چند نفره در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری میشود. این زوج تاکنون هیچ تماس یا ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته اند.” (هرانا, ۸ فروردین ۱۴۰۳)

احضار و تهدید چند تن دیگر از اعضای “استقبال مسجد مکی” توسط اداره اطلاعات زاهدان
روز چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی مولوی «نعمت الله ریگی» فرزند خوبیار یکی دیگر از اعضای استقبال مسجد مکی را به همراه دستکم دو نفر دیگر که راهنمای مسافران نوروزی در این مکان هستند را احضار، بازجویی و تهدید کرده اند که در صورت ادامه استقبال از مسافران نوروزی بازداشت خواهند شد. از هویت دو شهروند دیگر احضار شده تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.همچنین روز دوشنبه ۶ فروردین ماه نیز سه نفر با نام‌های مولوی “عبدالمالک ملک زاده”، مولوی “مهدی براهویی” و مولوی “نعمت الله ریگی”، هر سه نفر از اعضای استقبال و راهنمای مسافران نوروزی در مسجد مکی بوده اند که به مدت چهار ساعت مورد بازجویی و تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.بر اساس این گزارش، همه امورات اداره اطلاعات استان بلوچستان و سیستان و شهر زاهدان در اختیار یک فرد غیربومی حدودا ۲۷ ساله با نام مستعار «رمضانی» که مسئولیت بازجوهای اطلاعات را نیز عهده دار است محول شده که بارها شهروندان بلوچ احضار شده را مورد توهین و تحقیر قرار داده و به شخصیت مولوی عبدالحمید نیز اهانت کرده است.گفتنی است که اخیرا پس از حضور پرشمار مسافران نوروزی از سایر نقاط کشور به زاهدان و بازدید از مسجد مکی و ملاقات با مولوی عبدالحمید افراد لباس شخصی که با موتورسیکلت هستند اقدام به سرقت و‌ ضبط تلفن‌های همراه مهمانان کرده‌اند. ( رسانک,۹ فروردین ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: