گزارش تحلیلی و آماری ماهیانه نقض حقوق زنان – فروردین ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان: مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی و محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۰۱ خبر که در طول فروردین ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان درفروردین ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، پوراندخت اسلامی، هاجر میاحی، آیلار اسماعیلی، رویا قهرمانی ، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ، فاطمه فیلی، کوثر ولی زاده، نیکی قنبری،  امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی  

واکنش‌ها به «دزدیده‌شدن» فرزند یکتا ناصر توسط همسر سابقش: نگرانی هر زنی است که در جمهوری اسلامی مادر می‌شود

یکتا ناصر در ویدئویی که در اینستاگرام منتشر کرد، در حالی که می‌گریست، خطاب به مادران گفت که ۲۹ اسفند است و در حالی که برای فرزندش سفره هفت‌سین چیده و خرید کرده، اما همسر سابقش دخترش سوفیا را دزدیده است. او با بیان این که از کلانتری می‌آیم، می‌گوید به او گفته‌اند تعطیلات است و صبر کن. او همچنین اضافه می‌کند که ۱۰ سال کتک خورده و دو سال است جدا شده، می‌گوید به قانون امید داشته است. همسر سابق یکتا ناصر، منوچهر هادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون است که برخی کاربران او را وابسته به جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند. آزاده مختاری، روزنامه‌نگار، این ویدئو را نمایی از احقاق حقوق زنان و مادران در ایران دانست. (۱ فروردین ۱۴۰۳صدای آمریکا)

جلسه رسیدگی به اتهامات لاله ساعتی در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد

لاله ساعتی، دگراندیش مذهبی و نوکیش مسیحی که در زندان اوین محبوس است، در روز شنبه ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی ایمان افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. این پرونده مربوط به بهمن ماه ۱۴۰۲ بود و خانم او تا پیش از این جلسه دادگاهی نشده بود. یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر گفت: خانم ساعتی صبح شنبه هفته گذشته از زندان اوین به خیابان معلم و دادگاه انقلاب تهران اعزام شد. وی در حالی که با اعمال تبصره ماده ۴۸ آئین دادرسی کیفری از حق انتخاب وکیل مورد نظر خود برای دفاع محروم شده بود، توسط قاضی ایمان افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه شد. (۳ فروردین ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

علیرغم گذشت نزدیک به هشت ماه؛ تداوم بازداشت وریشه مرادی در زندان اوین

وریشه مرادی کماکان در بازداشت بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهم سیاسی ضمن تایید این خبر گفت: خانم مرادی علیرغم گذشت ۲۳۵ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین بسر میبرد. همچنین باوجود اینکه پرونده وی به ظن عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون از بابت اتهام بغی به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی ارجاع شده، اما تاکنون دادگاهی برای وی برگزار نشده است. (۴ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

محروم از ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت صدیقه وسمقی در زندان اوین

صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی محبوس در زندان اوین، از ملاقات با خانواده محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم وسمقی ضمن تایید این خبر گفت: صبح امروز یکشنبه به عنوان روز ملاقات هفتگی بند زندان اوین، خانم وسمقی به دستور هدایت فرزادی، رئیس زندان برای دومین بار از ملاقات با خانواده خود محروم ماند. او در اعتراض به این اقدام به همراه نرگس محمدی، در دفتر افسر نگهبانی بند زندان زنان دست به تحصن زده است. (۵ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

حجاب اجباری؛ اجماع ارکان نظام برای استفاده از جریمه مالی

به گفته یک عضو مجلس شورای اسلامی، تمام ارکان حکومت ایران بر سر استفاده از جریمه مالی علیه کسانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، به توافق رسیده‌اند؛ قرار است سنگین‌ترین جریمه‌ها علیه سلبریتی‌ها اعمال شود. یک عضو مجلس شورای اسلامی می گوید که “تمام ارکان نظام برای جریمه بی‌حجابی به جمع‌بندی رسیدند”.امیرحسین بانکی‌پور که در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی استان اصفهان سخن می‌گفت، درباره دو روش پیشنهادی دیگر مقام‌های حکومتی برای مقابله با کسانی که به حجاب اجباری تن نمی‌دهند، گفت: یک روش، گشت ارشاد بود که همه مخالف بودند که بخواهد به طور مستقیم با افراد برخورد شود. روش دیگر برخورد قضایی شود و همه مستقیم به دادگاه معرفی شوند که این هم روش درستی نبود بخواهیم این همه پرونده کیفری درست کنیم. او با اشاره به موافقت نهادهای مختلف با جریمه نقدی تصریح کرد: تمام ارکان نظام به این جمع‌بندی رسیدند که جریمه را اعمال کنند. هم شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم شورای عالی امنیت ملی، هم قوه قضاییه، هم مجریه، هم مجلس، هم شورای نگهبان، همه ارگان‌ها موافق بودند. (۵ فروردین ۱۴۰۳ دویچه وله)

سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی با مرخصی پزشکی نسرین جوادی مخالفت کرد

جعفر عظیم‌زاده، رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبر داد که مقام‌های سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی با مرخصی درمانی نسرین جوادی، از اعضای این تشکل کارگری، مخالفت کرده‌اند. به نوشته آقای عظیم‌زاده، «پس از گذشت ۶۰۰ روز از زندانی شدن این کارگر بازنشسته، بار دیگر با مرخصی درمانی او مخالفت شد.» پیشتر اتحادیه آزاد کارگران ایران در مهر سال گذشته از وضعیت جسمانی نامناسب و تشدید بیماری نسرین جوادی با ۶۷ سال سن، در زندان اوین خبر داده و نوشته بود که او به دلیل نداشتن دسترسی به درمان و شرایط سخت زندان، در وضع نامناسبی قرار دارد. (۸ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

کیمیا علیزاده به تیم ملی تکواندو بلغارستان پیوست

کیمیا علیزاده تنها مدال‌آور زن ایرانی در تاریخ المپیک‌ها، به عضویت تیم ملی تکواندو بلغارستان درآمد. اسلاوی بینف، رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان، از کیمیا علیزاده با عنوان یک مدال طلای بالقوه نام برده است. او گفته: با دولت در ارتباط هستیم تا به سرعت اسناد را مهیا کند و انتظار حداکثر حمایت دولت را طی چند روز آینده داریم. کیمیای ۲۱ ساله میخواهد آینده دوران قهرمانی‌اش را در آرامش، به دور از تبعیض‌ها و استفاده ابزاری مقامات ورزشی از زنان مدال‌آور پیگیری کند پناهندگی او در ابعاد ملی و جهانی، خبرسازترین پناهندگی بین ورزشکاران ایرانی طی چهار دهه اخیر به شمار می‌رود. ۹ فروردین ۱۴۰۳)

مرگ «مشکوک» زن بیست‌ساله پس از احضار به وزارت اطلاعات؛ کاربران: «قتل حکومتی» است

برخی منابع حقوق بشری می‌گویند پیکر بی‌جان سارا تبریزی، زندانی سیاسی پیشین، پس از آن که توسط وزارت اطلاعات احضار شد، در خانه‌اش پیدا شده است. شماری از فعالان حقوق بشر در رسانه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که پیکر یک زن جوان با هویت سارا تبریزی، ۲۰ ساله که پیشتر هم توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، یک روز پس از احضار مجدد به این نهاد، پیدا شد. رضا اکوانیان، فعال حقوق بشر، روز پنج‌شنبه ۹ فروردین، با انتشار تصویری از سارا تبریزی در ایکس، نوشت که این معترض چهارم فروردین به وزارت اطلاعات احضار شد، اما پنجم فروردین پیکرش در خانه پیدا شد. (۹ فروردین ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

محروم از درمان؛ گزارشی از آخرین وضعیت راحله راحمی پور در زندان اوین

خانم راحمی پور از بیماری های متعدد جسمی از جمله تومور مغزی رنج میبرد و نیازمند درمان تخصصی است، اما مسئولین زندان به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری توسط این فعال مدنی، از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان جلوگیری میکنند. اخیرا راحله راحمی پور از ملاقات با خانواده نیز محروم شده است. خانم راحمی پور اوایل بهمن ماه سال گذشته، در پی حال نامناسب جسمانی به بیمارستان منتقل و پس از دو روز و انجام آنژیوگرافی قلب به زندان بازگردانده شد. این فعال مدنی در تاریخ ۲۱ آبان ۹۸ به همراه ژیلا کرم زاده مکوندی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. چندی بعد خانم راحمی پور موقتا از زندان آزاد شد. (۱۱ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

بیش از ۱۰۰ روز بلاتکلیفی، تداوم بازداشت یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز

خانم فهندژ سعدی باوجود گذشت ۱۰۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد. همچنان اطلاعی در خصوص نتیجه روند رسیدگی به پرونده این شهروند بازداشتی به وکیل مدافع وی ابلاغ نشده است. یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (۱۳ فروردین ۱۴۰۳ هرانا)

احضار کوکب بداغی پگاه، فعال صنفی معلمان، به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری

خانم بداغی پگاه پیش‌تر در مرداد ماه ۱۴۰۲ نیز توسط هیئت تخلفات اداری استان به یک ماه انفصال از خدمت محکوم شده بود. این فعال صنفی معلمان همچنین درگیر پرونده سازی های متعدد با اتهامات واهی چون نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم است. این احضار و پرونده سازی ها در حالی صورت می گیرد که خانم بداغی پگاه تنها به دلیل فعالیت های صنفی خود و پیگیری مطالبات معلمان مورد هدف قرار گرفته است. شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن این اقدامات، خواهان توقف فوری فشار و سرکوب معلمان و فعالین صنفی آنها است. همچنین این شورا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام معلمان و فعالین صنفی زندانی است. (۱۴ فروردین ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: