گزارش تحلیلی و آماری ماهیانه نقض حقوق کودک و نوجوان – فروردین ماه ۱۴۰۳

تهیه کنندگان: کوثر ولی‌زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۸۶ خبر که در طول فروردین ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در فروردین ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، سونیا سوارکوب، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه، میثم انصاری، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند. جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

اخبار عمومی
لحظه امیدبخش نجات دوقلوی ۶ ماهه و کودک ۴ ساله به دست آتش‌نشانان
به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ چندی پیش خبر آتش‌سوزی در یک ساختمان حوالی میدان ولیعصر (عج) و نجات دوقلوی ۶ ماهه، کودک ۴ ساله و پدر و مادر و دو مرد توسط آتش‌نشانان منتشر شد. حال پس از گذشت اندکی ویدیوی لحظه نجات این سه کودک در فضای منتشر شده است.( دیده‌بان ایران۱فروردین ۱۴۰۳)
آلاینده های سمی هوا عامل تحریک حملات آسم در کودکان
گروهی از محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن گزارش می‌دهند که محل زندگی کودک- به عنوان مثال، نزدیک کارخانه‌ها یا بزرگراه‌ها- تأثیر زیادی بر میزان قرار گرفتن آنها در معرض این سموم دارد.سولماز امیری، سرپرست این مطالعه و محقق کالج پزشکی دانشگاه واشنگتن، گفت: این تنها یک آلاینده نیست که می‌تواند با پیامدهای آسم مرتبط باشد. این مطالعه انواع و ترکیبات سموم هوا را که ممکن است با علائم آسم مرتبط باشد، بررسی کرد. مطالعات قبلی در مورد این موضوع فقط بر روی چند عنصر سمی هوای آلوده متمرکز شده بودند، اما امیری گفت که تیم او از قدرت هوش مصنوعی برای بررسی طیف وسیعی از سمومی که توسط کودکان در محله‌های مختلف تنفس می‌شود، استفاده کردنددر مجموع، اثرات ۱۰۹ آلاینده هوا بر کودکان مبتلا به آسم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.( دیده‌بان ایران۱ فروردین ۱۴۰۳)
این مرد مشهدی یک شب کنار جسد همسرش خوابید ! / قتل مادر جلوی چشمان فرزندانش
مردی که همسرش را مقابل چشمان فرزندانش به قتل رسانده بود در حالی دستگیر شد که یک شب را در کنار جسد همسرش به سر برد.،مرد جوانی سراسیمه و نگران به طرف خیابان ۱۷ شهریور مشهد حرکت کرد تا از ماجرای وحشتناکی که خواهرش او را مطلع کرده بود،باخبر شود اما وقتی به منزل برادرش در کنار پارک رسید با صحنه دلهره آوری روبرو شد و با دستانی لرزان با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت.طولی نکشید که گروهی از نیروهای انتظامی به سرپرستی سرهنگ علی ابراهیمیان (رئیس کلانتری شهید نواب صفوی)عازم خیابان ۱۷شهریور شدند و با حکم قضایی به بررسی ماجرا پرداختند.آنان صحنه ای از یک جنایت هولناک را دیدند که مرد ۳۶ ساله ای مقابل چشمان دو دختر خردسالش رقم زده بود .به همین خاطر بلافاصله مراتب را به قاضی ویژه قتل عمد اطلاع دادند و به حفظ صحنه جنایت پرداختند.(رکنا۱ فروردین ۱۴۰۳)
فیلم جنجالی گم شدن پسربچه ۱۳ ساله در تهران دروغ بود / پلیس فاش کرد + جزییات
سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: به دنبال انتشار یک فیلم در فضای مجازس مبنس بر گم شدن پسر نوجوان در پایتخت، تحقیقات آغاز و مشخص شد که این موضوع صحت ندارد. وی افزود: مادر این پسربچه گمشده در جریان تحقیقات فیلمی از خود در فضای‌مجازی منتشر و با بیان اینکه فرزندش چند روزی می‌شود که گمشده است، از مردم درخواست کمک کرد اما این در حالی بود که اقدامات نشان می‌داد اظهارات وی در فیلم مذکور کذب است. این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کارآگاهان در نخستین گام متوجه‌ شدند، پسر نوجوان بخاطر اختلاف خانوادگی و جدایی پدر و مادرش نزد عموی خود زندگی می‌کند و اظهارات مادر وی در فضای مجازی صحت ندارد. سردار گودرزی با بیان اینکه فقدانی این پسر نوجوان ۲۰ اسفند به پلیس آگاهی اعلام و در همان روز نزد عموی خود پیدا می‌شود، عنوان کرد: تحقیقات کارآگاهان اداره چهارم پلیس آگاهی در رابطه با این پرونده همچنان ادامه دارد.(رکنا۲ فروردین ۱۴۰۳)
پرونده مدارس ناایمن ظرف مدت ۵ سال بسته خواهد شد
حمیدرضا خان محمدی مهمترین دستاورد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در دولت سیزدهم را حضور خیرین و مشارکت آنها در ساخت مدرسه دانست و گفت: اعتبار این مشارکت از ۳ و ۴ میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این مشارکت نشات گرفته از شعار مردمی سازی به واسطه اعتماد مردم به دولت انجام شده است.وی با بیان اینکه در مدت دو سال حدود ۳۲ هزار کلاس درس به فضای آموزشی کشور اضافه شده است، افزود: با همه مشکلات از جمله تورم‌ و مشکلات اقتصادی این آمار تحقق یافته است و جز با هم افزایی و همکاری بین مردم و دولت این امر تحقق نمی یافت.(رکنا۵ فروردین ۱۴۰۳)
اعتیاد مدرن کودکان و خطرهای احتمالی آن
یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با بیان اینکه در تعریف امروزی، از اینترنت به عنوان اعتیاد مدرن یاد می‌شود، گفت: برخی والدین به دلیل بی‌حوصلگی و مشغله کاری، برای سرگرمی کودکانشان ابزارهایی مانند لب‌تاپ و موبایل را در اختیار آنها قرار می‌دهند و این درحالیست که وقتی استفاده از اینترنت توسط کودکان افزایش می‌یابد، بالطبع منجر به دیابت و چاقی، انزوای اجتماعی، افسردگی، افت تحصیلی، خشم و کاهش اعتماد به نفس در آنها خواهد شد.(ایسنا۶ فروردین ۱۴۰۳)
دختر بچه گم شده در ساحل بوشهر به آغوش خانواده بازگشت
سرهنگ احمد روهنده فرمانده پایگاه دریابانی بوشهر گفت: دختر بچه پنج ساله یاسوجی که در ساحل بوشهر خانواده خود را گم کرده بود با تلاش چشمگیر دریابانان به آغوش خانواده بازگشت سرهنگ احمد روهنده بعد از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کودکی که خانواده خود را گم کرده بود، پس از ساعت‌ها سردرگمی و نگرانی توسط یکی از همشهریان به مأموران مرزبانی حاضر در کانکس مستقر در ساحل مراجعه که با ایجاد آرامش برای آن کودک، پیگیری‌های لازم را برای تحویل وی به خانواده‌اش انجام دادند.مأموران مرزبانی طی یک ساعت موفق شدند خانواده این کودک گمشده را پیدا کنند و تحویل آنها دهند، وی تصریح کرد: خانواده این کودک گمشده پس از پیدا شدن فرزندشان از زحمات پلیس به ویژه پرسنل مرزبانی بوشهر تقدیر و و ابراز خرسندی کردند. فرمانده پایگاه دریابانی بوشهر در پایان از مسافران و گردشگران خواست هنگام حضور در اماکن شلوغ از کودکان خود غفلت نکرده و به آنها آموزش دهند در این شرایط به پلیس مراجعه کنند.(ایسنا۱۰ فروردین ۱۴۰۳)
مادر نوجوان کشته شده در اعتراضات سراسری ایران با رد پیشنهاد دیه: قاضی باید قاتل را معرفی و مجازات کند
مادر ابوالفضل امیرعطایی که پسرش در اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ کشته شد می‌گوید این نوجوان معترض اگرچه به گفته او به دست نیروهای حکومتی کشته شد اما قاضی دادگاه شعبه ۱۰۵ پرونده دستور شناسایی قاتل فرزندش را نمی‌دهد. مادر ابوالفضل امیرعطایی در ویدیویی که در اینستاگرام منتشر کرد گفت حاضر به قبول دیه نیست و دادخواه خون پسرش است. (صدای آمریکا ۱۲فرودین ۱۴۰۳)
توزیع شیرخشک یارانه‌ای تا سقف ۱۰ قوطی در هر ماه
سرپرست اداره‌کل امور فرآورده‌های طبیعی علیرضا رستمی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: هر نوزاد ماهانه تا سقف ۱۰ قوطی شیرخشک را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کند. وی با اشاره به بروز برخی مشکلات در تأمین شیرخشک‌های معمولی نوزادان در سال گذشته اظهار کرد: از مهرماه سال ۱۴۰۲، با تشکیل قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک یک جراحی اقتصادی در این حوزه صورت گرفت به این مفهوم که مابه‌التفاوت قیمت ارزی در قالب یارانه از سوی دولت پرداخت شد و قیمت شیرخشک برای مصرف‌کننده ثابت باقی ماند.سرپرست اداره‌کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای تهیه شیرخشک در تعداد منطقی با افزایش قیمت مواجه نمی‌شوند و هر نوزاد ماهانه تا سقف 10 قوطی شیرخشک را با نرخ یارانه‌ای دریافت می‌کند. (تسنیم ۱۴ فرودین ۱۴۹۳(
بوکان؛ سه نوزاد رها شده در خیابان پیدا شدند
سه نوزاد رها شده در یکی از خیابان های بوکان، پیدا شدند. این نوزادان ”ه قلو ابتدا به بیمارستان و سپس به بهزیستی منتقل شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، سه نوزاد رها شده در یکی از خیابان های”بوکان پیدا شدند. براساس این گزارش، این نوزادان که سه قلو هستند، با گزارش رهگذران ابتدا به بیمارستان و سپس به بهزیستی منتقل شدند. گفته میشود، “پدر خانواده بعد از اختلاف با مادر نوزادان که همسر دوم او بوده، فرزندان خود را در کوچه رها کرده است”. (هرانا ۱۵ فرودین ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: