گزارش آماری و تحلیلی نقض حقوق زنان – اردیبهشت ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی و محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۷۹ خبر که در طول اردیبهشت ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در بهمن ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، پوراندخت اسلامی، هاجر میاحی، فهیمه تیموری ، رویا قهرمانی ، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ، فاطمه فیلی، کوثر ولی زاده، نیکی قنبری،  امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، علیرضا قربانی و میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی  

مادر ترانه علیدوستی از ابتلای او به یک بیماری با منشأ نامشخص خبر داد

پیش‌تر خبرهایی مبنی بر ابتلای خانم علیدوستی به بیماری و بستری شدن او منتشر شده بود که اکنون مادر او این موضوع را تایید کرده‌ است. خانم حکیم‌الهی روز شنبه، اول اردیبهشت ماه با تایید این اخبار گفت: حال دخترم خوب نبوده اما حالا خوب است. برایش دعا کنید. بیماری‌اش سخت است و منشأ آن مشخص نیست. من نگران بودم اما از نگرانی درآمدم. (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ رادیو فردا)

گامی به عقب، زنان دوباره از حضور در ورزشگاه فوتبال محروم شدند

زنان دوباره از حضور در ورزشگاه فوتبال محروم شدند. سازمان لیگ فوتبال ایران دلیل این ممنوعیت را مشکلات ساختاری، نبود دستورالعمل برای کنترل ورودی های استادیوم، نواقص در زیرساخت ورزشگاه، عدم تامین ایمنی بانوان و عدم تامین استاندارد در رویه مهمان پذیری بانوان عنوان کرده است. اما این توجیهات قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. چرا که باشگاه آلومینیوم اراک در ابتدای فصل جاری لیگ برتر، در دیدارهای خانگی خود با حضور تماشاگران زن به میدان رفته بود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این ممنوعیت جدید به اتفاقات بازی استقلال و آلومینیوم در اراک مرتبط باشد. در آن مسابقه، دو دختر تماشاگر با ورود به زمین بازی، توجه‌ها را به خود جلب کردند. این اتفاق باعث شد تا دو بازیکن استقلال احضار و جریمه شوند. ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و بارها مورد انتقاد فعالان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

بیانیه جمعی از وکلای دادگستری، برخورد خشونت آفرین‌ پلیس با زنان در خصوص حجاب را محکوم میکنیم

شصت و یک تن از وکلای دادگستری ضمن نگارش بیانیه ای در حمایت از زنان، اقدامات خشونت آمیز نیروی انتظامی موسوم به گشت ارشاد در برخورد با حجاب اجباری را محکوم کردند. این وکلای دادگستری، در بیانیه خود اجرای طرح موسوم به نور را خلاف قانون و آزادی های عمومی و در تعارض با قانون اساسی و اسناد بین المللی حقوق بشر دانسته ‌و اعلام کردند که بطور قطع تداوم این سیاست ها‌، به ستیز و برخورد و ناامنی بیشتر در جامعه دامن زده و جنبه های ایذایی بیشتری را برای زنان فراهم می آورد. (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

سازمان بهزیستی پناهگاه زنان خشونت‌دیده در ارومیه را تعطیل کرد

فاطمه باباخانی، مدیر مرکز حمایت از زنان و دختران خشونت‌دیده مهرشمس آفرید از تعطیلی این مرکزِ واقع در ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی، خبر داد. این پژوهشگر حوزه زنان و فعال حقوق بشر، روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در حساب ایکس خود نوشت: پناهگاه کوچک برای زنان خشونت‌دیده، پناهگاه عزیزتر از جانمان، خانه امن غیردولتی مهر شمس‌آفرید با بدترین شکل ممکن، تعطیل شد. خانم باباخانی، ساعتی پیشتر در حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی توضیح داده بود که یک قشون کشی تمام عیار علیه پناهگاه راه انداخته‌اند و با کلی مسئول و مدیر و حراست ریختن توی پناهگاه. او تاکید کرده است که این افراد، بدون مجوز قانونی و نامه رسمی اقدام به این عمل کرده‌اند. (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ رادیو فردا)

پلیس اصفهان: مادر دختر «اوتیستیک» به قتل دخترش اعتراف کرد

سرهنگ حسین ترکیان، رئیس پلیس آگاهی اصفهان گفت: اعضای خانواده‌ای گم شدن دختربچه ۱۱ ساله‌شان را به پلیس اصفهان گزارش دادند. آنها گفتند دختربچه که دیانا نام داشت به طرز مشکوکی ناپدید شده است. بنا به حساسیت پرونده، تیمی از کارآگاهان اداره مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی در این باره تحقیق کردند. اعضای خانواده دختربچه به پلیس گفتند که دیانا به بیماری اوتیسم مبتلا بود.  کارآگاهان اداره مبارزه با جرایم جنایی در پی وصول شکایت مادر مبنی بر فقدان دختر ۱۱ ساله تحقیقات را شروع کردند. روز حادثه مادر دیانا بچه را با خودروی شخصی‌اش به خانه می‌آورد. دیانا مقابل خانه پیاده می‌شود و مادر خودرو را به داخل پارکینگ می‌برد، اما وقتی برمی‌گردد متوجه می‌شود خبری از بچه نیست. برای همین پلیس را از ماجرا باخبر می‌کنند. به گفته این گزارش متهم گفته است: من به جز دیانا صاحب فرزندی دیگر هم هستم. روز حادثه بود که تصمیم به قتل دیانا گرفتم. بچه‌ام را به باغی متروکه در بیرون شهر بردم و او را با ضربات چاقو به قتل رساندم. بعد هم جسدش را آتش زدم و به اداره پلیس رفتم و گم شدن او را گزارش دادم. (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بی بی سی)

افشای اسناد محرمانه  ماموران امنیتی نیکا شاکرمی را پس از آزار جنسی، کشتند

اسناد محرمانه از جلسه استماع سپاه پاسداران درباره پرونده نیکا شاکرمی، نوجوان معترض ۱۶ ساله، بدست آمده که نشان می‌دهد او در جریان خیزش انقلابی مورد تعرض و آزار جنسی ماموران حکومتی قرار گرفته و کشته شده است. بر اساس این اسناد، نیکا شاکرمی پس از بازداشت به‌دست سه مرد و در جریان انتقال به بازداشتگاه، از خود دفاع کرده و شعارهای خیزش انقلابی را تکرار کرده است. یکی از ماموران به نام آرش کلهر با جوراب دهان او را بسته و یکی دیگر به نام صادق منجزی روی این نوجوان نشسته و او را ضرب و جرج کرده و آزار جنسی داده‌ است. ماموران در مسیر انتقال نیکا شاکرمی به زندان اوین، او را زیر آزار و شکنجه به قتل رسانده و پیکرش را در خیابانی خلوت نزدیک بزرگراه یادگار در تهران بیرون انداخته‌اند. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ بی بی سی)

علیه مرضیه محمودی، روزنامه نگار پرونده قضایی تشکیل شد

خانم محمودی با اعلام این خبر، نوشت: بدون مشخص بودن اتهام و جزئیات، در دادسرای فرهنگ و رسانه پرونده قضایی برای من تشکیل شده است.خانم محمودی پیشتر به دلیل چندین شکایت حمید رسایی (نماینده پیشین مجلس) از وی، به ۲۴ میلیون جریمه نقدی و یک سال تبعید به تربت جام محکوم شد. این محکومیت توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر تهران به مدت یک سال به تعلیق در آمد.مرضیه محمودی، روزنامه نگار و سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز است. (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

نگرانی از وضعیت آتنا فرقدانی در بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی علیه وی

با شروع دور تازه سرکوب شهروندان مخالف حجاب اجباری، فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان مدنی و سیاسی نیز بیشتر شده است. با گذشت نزدیک به دوهفته از بازداشت آتنا فرقدانی، این  کارتونیست و فعال مدنی ۳۷ ساله همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد و خبری از وضعیت پرونده وی در دست نیست. اتهامات مطروحه علیه وی اهانت به مقدسات، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. آتنا فَرقَدانی، به تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات (امام زمان) متهم شده است. (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین حقوق بشر)

دست‌کم سه فعال رسانه‌ای در رابطه با اظهارنظر در مورد پرونده نیکا شاکرمی احضار شدند

قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای دست‌کم سه تن از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران به دلیل اظهارنظر درباره نیکا شاکرمی، معترض جان‌باخته، پرونده تشکیل داد. این اظهارنظرها در واکنش به انتشار اسناد مربوط به تعرض جنسی به نیکا شاکرمی و قتل او انجام شده بود. بنا بر گزارش‌ها، مرضیه محمودی، محمد پارسی و عسل داداشلو در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده‌اند. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

صدیقه وسمقی: مریم حاجی‌حسینی از ۱۷۰۰ روز پیش بدون مرخصی در زندان است

صدیقه وسمقی، نویسنده و اسلام‌پژوه که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت از زندان اوین آزاد شد، در یادداشتی درباره وضعیت مریم حاجی‌حسینی، زندانی سیاسی و هم‌بندی خود در زندان اوین نوشت که او تا به امروز نزدیک به هزار و ۷۰۰ روز از حبس ۱۰ ساله‌اش را بدون اعزام به مرخصی گذارنده است. در این یادداشت که روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت‌ در اینستاگرام وسمقی منتشر شد، از مریم حاجی‌حسینی به عنوان عضو بنیاد ملی نخبگان، برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۶، موسس و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان عصر کربن سازه، دارای دو ثبت اختراع و برنده مدال طلای مسابقات بین‌المللی مخترعین در کشور کرواسی در سال ۱۳۸۷ یاد شده است. وسمقی با بیان اینکه هم‌بندی‌اش ۶۵۰ روز بعد از بازداشت و صدور حکم قطعی، در دفتر دادیار زندان از اتهامات خود مطلع شده، نوشت این زندانی سیاسی برای ۱۸ ماه به صورت بلاتکلیف در خانه امن نگهداری شده، تا روز دادگاه وکیل تسخیری‌اش ندیده و در دادگاهی که حداکثر ۲۰ دقیقه به طول انجامیده، اجازه دفاع از خود را نیافته است. (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی، به بیمارستان اعصاب و روان رازی تبریز منتقل شد

نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را دارند.رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی که در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان مرکزی تبریز بود، از ۱۱ فروردین با تصمیم مقامات امنیتیبه بیمارستان اعصاب و روان رازی منتقل شده است. (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ هرانا)

لیلا میرغفاری، فعال مدنی، توسط اطلاعات سپاه احضار و بازجویی شد

روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، لیلا میرغفاری، فعال مدنی، به اطلاعات سپاه تهران احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. وی پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد. خانم میرغفاری در خصوص اتهاماتی مرتبط با انتشار مطالبی در مورد نیکا شاکرمی، توهین به ولی فقیه و زمین‌خواری صدیقی مورد بازجویی قرار گرفت. بازجویان به وی گفته‌اند که در صورت ادامه فعالیت در فضای مجازی بازداشت خواهد شد. (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی)

ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی ممنوع شد

شورای تأمین استان مازندران می‌گوید در بازی پیش روی تیم پرسپولیس برابر نساجی مازندران در ورزشگاه وطنی، بلیت‌فروشی برای بانوان انجام نخواهد شد. پس از آذربایجان شرقی و استان مرکزی، اکنون مازندران هم به استان‌هایی می‌پیوندد که حضور کنترل‌شده و محدود زنان در ورزشگاه‌‌ها را متوقف می‌کند. در پی ماجرای هوادار سالمند سپاهان با پیشانی‌بند یا زهرا و توهین‌های جنسی او به زنان طرفدار پرسپولیس، فشار بر باشگاه‌‌ها برای قطع مسیر باریک حضور زنان در استادیوم‌ها افزایش یافته است. (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳  رادیو فردا)

تشکیل پرونده برای هادی کسایی‌زاده و عسل داداشلو به دلیل انتشار مطالب مربوط به نیکا شاکرمی

دادستانی تهران علیه هادی کسایی‌زاده، مدیرمسئول ماهنامه میدان آزادی و عسل داداشلو، روزنامه‌نگار اقتصادی به دلیل انتشار مطالبی در خصوص جزئیات کشته شدن نیکا شاکرمی، پرونده قضایی تشکیل داده است. هفته گذشته، بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی تحقیقی به بررسی چگونگی کشته شدن نیکا شاکرمی، یکی از جان‌باختگان اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی پرداخت. این گزارش جزئیات تازه‌ای از این واقعه را فاش کرد و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی به همراه داشت. در واکنش به این گزارش، مقامات قضایی جمهوری اسلامی برای شماری از کاربران فضای مجازی و فعالان رسانه‌ای که به این گزارش واکنش نشان داده بودند، پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی)

طرح پلیس جمهوری اسلامی برای برخورد با جرایم اخلاقی در فضای مجازی

همزمان با اجرای طرح نورو تشدید فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی خبر داد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید مجید در توضیح این طرح جدید گفته با افرادی که در فضای مجازی لایوهای مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ کنندبرخورد خواهد شد. او مدعی شد که در یک طرح پیش‌دستانه در همین راستا گردانندگان، مدیران و اعضای ۱۰ نشانگاه سایبری فعالهم شناسایی شده وعلیه آنها اقدام عملیاتی و قضائی انجام شده است. (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳  رادیو فردا)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: