گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق کودک و نوجوان – اردیبهشت ۱۴۰۳

تهیه کنندگان: سونیا سوارکوب، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری،کوثر ولی زاده

آگاهی بیشتر:

این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است..

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار اردیبهشت  ماه  ۱۴۰۳ با ما همکاری کردند عبارتند از: : کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه، میثم انصاری، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، آیلین علیوردیلوئی، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند می‌باشند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://koodak.bashariyat.org/

اخبار عمومی

 نجات کودک‌ بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

آتش نشانان شیراز کودک بازیگوش را که در سازه آسانسور گیر افتاده بود، از مرگ حتمی نجات دادند. در این حادثه کودک ۷ ساله به طور عجیبی با باز کردن در داخلی آسانسور وارد چاهک آسانسور شده و روی استراکچر فلزی چاهک آسانسور در طبقه دوم می‌ایستد اما با توجه به زمان حادثه و عدم استفاده متصرفین از آسانسور، کابین آسانسور در زمان حضور پسربچه در چاهک حرکتی نداشت. درغیر این‌صورت حادثه ناگواری رخ می‌داد. آتش‌نشانان بلافاصله ضمن قطع برق آسانسور و حمایت کامل و اصولی از پایین جهت جلوگیری از سقوط احتمالی کودک و با استفاده از هیدرولیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به باز کردن درب آسانسور کردند و کودک را نجات دادند. (ایسنا۳  اردیبهشت۱۴۰۳ )

 نقض یک حکم همزمان با صدور یک حکم دیگر

دیوان عالی کشور حکم اعدام یک متهم به تجاوز به عنف را نقض کرد و این پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع شد. این پرونده در خرداد سال گذشته و با شکایت یک دختر نوجوان از یک کارگردان، تشکیل شد. وی در شکایتش اظهار کرد که توسط مربی نقاشی خود، به خانه یک کارگردان رفته و آنجا مورد تجاوز کارگردان قرار گرفته است. پس از مدتی سه شکایت مشابه نیز گزارش شد. پس از مدتی زن مربی و کارگردان بازداشت و محاکمه شدند. نهایتا دادگاه کیفری یک استان تهران متهم ردیف اول را از بابت اتهام تجاوز به عنف، تشویق به فساد و رابطه نامشروع به شلاق و اعدام محکوم کرد. مرجع قضایی مذکور متهم دوم این پرونده را نیز به اتهام معاونت در همان عناوین اتهامی به حبس و شلاق محکوم کرد. (هرانا۳ اردیبهشت۱۴۰۳ )

 صدور حکم اعدام برای سه متهم به تجاوز در تهران/ رهایی یک زندانی از چوبه دار

سه مرد جوان به اتهام تجاوز به دو دختر نوجوان توسط شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شدند. همچنین، یک زندانی در زندان ارومیه که پیشتر از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در پی رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافت. (هرانا۴ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جزئیات جدید از قتل حکومتی کومار درافتاده؛ کادر درمان با تهدید نیروهای امنیتی اقدامی برای نجات جان کومار انجام نداد

تنها در شهرهای مختلف کُردستان، دستکم ١٤٧ شهروند معترض کشتە شدەاند کە از این تعداد دستکم ١٣ تن کودک و نوجوان زیر ١٨ سال و ٦ نفر هم زن بودەاند. کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل روز ٨ مارس سال جاری همزمان با روز جهانی زن در گزارشی اعلام کرد: موارد جدی نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان، زنان و دختران مصداق «جنایت علیه بشریت» است. کمیته مستقل حقیقت‌یاب که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شد، با انتشار گزارشی در رابطه با نتیجه تحقیقات خود نوشت؛‌ موارد جدی نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان، زنان و دختران مصداق «جنایت علیه بشریت» است و از نظر کمیته تعقیب و آزار مبتنی بر جنسیت با تبعیض مبتنی بر هویت اتنیکی و مذهبی درهم تنیده است. در این گزارش تاکیید شدە است: معترضان تهدید جدی علیه نیروهای امنیتی نبوده‌اند، اما استفاده از سلاح‌های مرگبار توسط این نیروها غیرقانونی و کشتن هدفمند معترضان اعدام فراقضایی محسوب می‌شود. (هه‌نگاو۴ اردیبهشت۱۴۰۳ )

 ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج از ادامه تلاش‌های سه روزه آتش نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله در رودخانه خرسان خبر داد. محمد رستمی گفت: یک تیم ۶ نفره غواصی آتش نشانی یاسوج به فرمانده مدیرعامل آتش نشانی پس از حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی در منطقه کوهستانی و سخت گذر، جستجوها را از سمت منطقه دره شور شروع کردند. وی اظهار کرد: این کودک ۵ ساله در منطقه نارمه پشت کوه شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری غرق شد که آب رودخانه خرسان جسد این کودک به حوزه استحفاضی استان کهگیلویه و بویراحمد انتقال داد و نیروهای امدادی با حس انسان دوستانه سه روز است که در تلاش برای پیدا کردن جسد این کودک هستند. (ایسنا۵ اردیبهشت۱۴۰۳ )

ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه

اولین نشست هماهنگی روسای دبیرخانه‌های سلامت دستگاه‌های اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با هدف هم افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاههای اجرایی برای ارتقاء سلامت و امنیت غذایی مردم با میزبانی وزرات کشور برگزار شد. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این نشست سردار بکایی جانشین رئیس قرارگاه جهادی وزارت کشور، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و روسای 38 دستگاه اجرایی عضو شورای عالی سلامت و امنیت غذایی حضور داشتند. (ایسنا۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در زمینه قاچاق انسان و فحشا فعالیت داشتند.سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) به دستگیری اعضای پروژه کینگ اشاره کرده و گفته است که شبکه‌ای برای قاچاق زنان به ترکیه و گرجستان بوده است. آقای منتظرالمهدی گفته است که یکی از باندها با نام چَتر بِیت در تولید فیلم‌های جنسی فعالیت داشته است. او همچنین گفت گروه دیگری، به نام لِوِل آپ دنس به بهانه مسابقه رقص در کشورهای همسایه، دختران را با اهداف غیراخلاقی شناسایی می کرد. (بی‌بی‌سی۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

 برخلاف پیمان نامه حقوق کودک؛ ۱۰ هزار دانش آموز در قزوین در دوره مهارت تیراندازی شرکت کردند

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی قزوین اظهار کرد که ده هزار دانش آموز قزوینی به میدان تیر برای تیراندازی و آموزش به کارگیری سلاح اعزام شدند.ابراهیم رسولی فر در این خصوص گفت: ده هزار دانش آموزی قزوینی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش در راستای آموزش‌ های آمادگی دفاعی به میدان تیر برای تیراندازی و آموزش به کارگیری سلاح اعزام شده و به یادگیری این مهارت پرداختند.(هرانا۶ اردیبهشت۱۴۰۳ )

 احراز هویت کودک غرق شده در منطقه کهیر زرآباد

چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، کودک بلوچ غرق شده در روستای بیر واقع در منطقه کهیر در شهرستان زرآباد که بدنبال آن جان خود را از دست داده بود، احراز هویت شد. هویت این کودک بلوچ، “فرشاد عبدالله زهی”، ١٢ ساله، فرزند عبدالرحمان و اهل روستای بیر از توابع شهرستان زرآباد عنوان شده است. گفته می‌شود که مردم محلی پس از حدود یک ساعت جستجو پس از غرق شدن، توانسته‌اند پیکر بی جان او را پیدا کرده و از آب بیرون بیاورند.( رسانک۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

اعطای مرخصی به یک بازداشتی اعتراضات زاهدان با تودیع قرار وثیقه از زندان زاهدان

پنجشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، ناصر احمدزهی، شهروند بلوچ بازداشتی اعتراضات زاهدان که در آذر ماه سال ۱۴۰۱، بازداشت و از شعبه ۱۰۳ دادگاه نوری این شهر به یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی زاهدان به مرخصی آمد. ناصر احمدزهی”، ۲۰ ساله، فرزند خالقداد و اهل زاهدان است که آذر ماه سال ۱۴۰۱ بخاطر جا به جایی شهروندان از مناطق مختلف شهر برای رساندن به مسجد مکی برای شرکت در نماز بازداشت و پس از آن با قید وثیقه آزاد شده بود. وی در روز شنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۲، به یک سال حبس و ۷۰ ضربه شلاق محکوم شد و از اتهام مطرح شده علیه او توسط دستگاه قضایی اطلاعی در دست.( رسانک۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

پسر بچه 3 ساله تهرانی خودش را گم کرد / زن مهربان او را در میدان راه آهن پیدا کرد

سردار علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس آگاهی پایتخت اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه امسال، زن جوانی هراسان به اداره یازدهم پلیس آگاهی مراجعه کرد و به کارآگاهان گفت، پسر بچه ۳ ساله‌ام هنگامی که در کوچه‌مان واقع در خیابان مختاری بازی می‌کرده به صورت ناگهانی ناپدید شده، از اهالی محل تحقیق کردم و آنها مدعی بودند که فرزندم توسط یک زن و مرد موتورسوار ربوده شده است؛ لطفا کمک کنید. سردار گودرزی گفت: کارآگاهان در این شاخه از تحقیقات متوجه شدند که پسر بچه به سمت میدان راه‌آهن رفته و از آنجا ناپدید شده است. رئیس پلیس آگاهی پایتخت متذکر شد: تجزیه و تحلیل‌های اطلاعاتی کارآگاهان ادامه داشت تا اینکه مشخص شد، زن جوانی این پسربچه گمشده را در حوالی میدان راه‌آهن پیدا کره و او را به نزدیک‌ترین کلانتری تحویل داده است. سردار گودرزی با بیان اینکه هیچگونه آدم‌ربایی در این پرونده صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: پسر بچه ۳ ساله با تلاش‌های بی‌وقفه کارآگاهان اداره یازدهم پلیس آگاهی به آغوش گرم خانواده خود بازگردانده شد.( رکنا۷ اردیبهشت۱۴۰۳ )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: