گزارش تحلیلی و آماری ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – خرداد ۱۴۰۳

تهیه وتنظیم کنندگان :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی ، کریم ناصری

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان خرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

تماس تلفنی مولوی عبدالله کُرد با مولوی عبدالحمید جهت اطلاع از سلامتی وی

روز سه شنبه ١ خرداد ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالله کُرد امام جمعه مئگس (مهرستان) طی تماسی با مولوی عبدالحمید، جویای احوال و سلامتی وی شدند. در این تماس تلفنی مولوی عبدالحمید از صحت و سلامتی خود خبر داده و با اظهار ارادت و دعای خیر، به مردم بلوچستان سلام عرض کردند.لازم به ذکر است، مولوی عبدالحمید جهت امور درمانی به ترکیه سفر کرده و روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مورد عمل آنژیوگرافی قرار گرفته است.( رسانک,۱ خرداد ۱۴۰۳ )

گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش در زندان لاکان رشت

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری میکند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سنی مذهب ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “حمزه که روز یکشنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه، از بیمارستان رازی به زندان بازگشت، برای بار دوم در زندان از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرد. او پس از این اقدام به سلول انفرادی منتقل شد. حمزه پس از آن تنها یک بار در روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت ماه، تماس کوتاه با مادر خود داشته و تاکنون تماس تلفنی با خانواده نداشته و ممنوع الملاقات است. بی خبری از وضعیت این زندانی به نگرانی های خانواده وی دامن زده است.”آقای درویش در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه نیز از طریق بلعیدن قرص اقدام به خودکشی کرده بود که سپس به بیمارستان رازی رشت منتقل شد. نهایتا در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه، علیرغم نیاز به تداوم مراقبت‌های پزشکی تخصصی، به زندان بازگردانده شد. این اقدام او در اعتراض به صدور حکم ۱۴ سال حبس علیه خود صورت گرفته است.(هرانا,۴ خرداد ۱۴۰۳ )

 

حکومت مانع سفر فرزند مولوی عبدالحمید برای عیادت پدرش شد

مولوی طیب، فرزند مولوی عبدالحمید که قصد سفر به ترکیه برای عیادت پدرش را داشته، توسط نیروهای امنیتی با تماس تلفنی منع و تهدید شده تا زمانی که از مواضع خود در حمایت از مطالبات مردم سکوت نکند، اجازه سفر به خارج از کشور را ندارد. مولوی طیب در پاسخ نیروهای امنیتی گفته به هیچ‌وجه از مواضع به‌حق خود علیه تبعیض و بی‌عدالتی که حمایت از مطالبات مردم و مشکلات آنان هست سکوت نمی‌کند. مولوی عبدالحمید روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت برای یک دوره درمانی و استعلاجی به ترکیه رفت تا تحت‌نظر پزشکان و مداوا قرار گیرد. ( کلمه ,۶ خرداد ۱۴۰۳ )

 

پیام تسلیت مولوی عبدالحمید در پی درگذشت پیرمحمد ملازهی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سُنت زاهدان در پیامی درگذشت پیرمحمد ملازهی را تسلیت گفت.پیرمحمد ملازهی از نویسندگان سرشناس استان سیستان و بلوچستان، پس از تحمل یک دوره بیماری و بستری روز یکشنبه ۶ خرداد در بیمارستان «توس» تهران درگذشت. (کلمه, ۹ خرداد ۱۴۰۳ )

 

احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط اداره اطلاعات زاهدان

 روز شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۳، نظرالله قلندرزهی، روحانی اهل سنت به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد.بر اساس این گزارش، این روحانی اهل سنت پس از احضار به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.در این گزارش آمده است، در این بازجویی ها به وی اعلام شده که تمام طلابی که اتباع کشورهای دیگر هستند و در حوزه دارالعلوم مسجد مکی تحصیل می کنند را باید اخراج کنند تا کشور را ترک کنند.مولوی نظرالله قلندرزهی، یکی از اساتید دارالعلوم مکی زاهدان، پیشتر نیز به این اداره احضار شده بود.(هرانا, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: