گزارش تحلیلی و آماری ماهیانه نقض حقوق کودک و نوجوان – خرداد ۱۴۰۳

تهیه کنندگان: کوثر ولی‌زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

 این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است..

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار خرداد  ماه  ۱۴۰۳ با ما همکاری کردند عبارتند از: : کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه، میثم انصاری، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، آیلین علیوردیلوئی، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند می‌باشند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://koodak.bashariyat.org/

اخبار عمومی

 بخشش جان به کودک دوساله توسط زهرا علی‌ اکبری بانوی خبرنگار و معلم شیرازی

بانوی خبرنگار و معلم شیرازی در روزهای اخیر با اهدا بخشی از کبد خود به کودکی جان بخشید. زهرا علی‌اکبری خبرنگار شیرازی که پیشتر با گزارش و اخبارش درد و رنج جامعه و مردم شهر و سرزمینش یا مطالبات و شیرینی‌ها و دستاوردها را به مخاطبان می‌رساند و در برهه‌ای دیگر معلمی و انسان‌سازی کرده و در تربیت نسلی آگاه کوشا بوده این روزها با عمل به مسئولیت اجتماعی از نوعی دیگر جان کودک ۲ ساله را نجات داد. اهدای قسمتی از کبد این بانوی خبرنگار به کودکی که در اثر یک بیماری نادر مادرزادی دچار نارسایی شدید کبد شده‌بود، در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز با موفقیت انجام شد. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

خودکشی مرد تهرانی در صحنه قتل خونین زنش / 2 کودکش یتیم شدند

مرد عصبانی درجریان اختلافات خانوادگی همسرش را باچاقو کشت و بعد دست به خودکشی زد. رسیدگی به این پرونده تکاندهنده از شامگاه روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت از وقتی شروع شد که ماجرای مرگ یک زوج در خانه شان به پلیس مخابره شد. خیلی زود بازپرس،کشیک قتل در محل حضور یافت و درجریان تحقیقات جنایی کارآگاهان دریافتند مرد جوان به دنبال اختلافی که از قبل با همسرش داشته است او را با چاقو کشته و بعد دست به خودکشی زده است. گفتنی است ، این زوج دو کودک نیز داشتند و تحقیقات بیشتر در این پرونده کماکان ادامه دارد. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

نجات 2 نوجوان گرفتار در ارتفاعات قاین پس از ۱۱ ساعت

سرپرست هلال‌احمر قاین از نجات دو نوجوان گرفتار در ارتفاعات روستای اسفشاد پس از ۱۱ ساعت تلاش نجاتگران هلال‌احمر خبر داد. بیرجند، حسین اصغری با اعلام این خبر اظهار داشت: پس از اعلام مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، ساعت 16 بعدازظهر 29 اردیبهشت ماه گزارشی مبنی بر گیرافتادگی دو نوجوان در ارتفاعات روستای اسفشاد محدوده گردنه خونیک اعلام شد. سرپرست هلال‌احمر قاین گفت: بلافاصله دو‌‌ تیم جستجو و نجات کوهستان هلال احمر قاین به موقعیت اعزام شدند. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

دانش آموزان بخوانند؛ برنامه جدید امتحانات نهایی اعلام شد

وزارت آموزش و پرورش، برنامه جدید امتحانات نهایی را اعلام‌ کرد.  امتحانات نهایی خرداد دانش آموزان دوره دوم متوسطه قرار بود که  از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری امسال، حساسیت این امتحانات را دوچندان می کند؛ اما این امتحانات به دلیل ایجاد مشکل در دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات و پس از آن شهادت آیت رئیسی و حضور دانش‌آموزان در این مراسم به تاخیر افتاد.آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای تقویم جدید امتحانات را اعلام کرد. (رکنا ۱ خرداد۱۴۰۳ )

اجرای مرحله دوم واکسیناسیون فلج اطفال در البرز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز از آغاز مرحله دوم ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با مشارکت ۱۴۵ تیم خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر معصومه جودکی روز سه‌شنبه یکم خرداد اظهار کرد: مرحله دوم ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال در استان از ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز و امروز به پایان می‌رسد. وی افزود: در کشور  از سال۲۰۰۱ تا کنون با تلاش همکاران مراکز بهداشت، پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام با کیفیت عملیات ایمن سازی تکمیلی سالیانه، وضعیت عاری از فلج اطفال تداوم داشته است. (ایسنا۱ خرداد۱۴۰۳ )

 شناسایی بیش از شانزده هزار کودک بازمانده از تحصیل در لرستان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان اعلام کرد که دو هزار و ۷۵۵ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۴۶ نفر تحت آموزش قرار گرفته‌اند. علی اکبر دریکوند مدعی شد که برای شناسایی و بازگرداندن افراد بازمانده از تحصیل در استان، ۷۰ نفر مسئول پیگیر شده‌اند. او افزود که در مقطع متوسطه اول استان سه هزار و ۳۶۴ بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌ اند که تاکنون پنجاه و هشت نفر جذب شده‌ اند و در مقطع دوم متوسطه نیز ده هزار و ۵۰۰ نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده‌ اند که ۸۰ نفر از آنها امسال مشغول به تحصیل شده‌ اند. (هرانا۳ خرداد۱۴۰۳ )

ماموران مادر آرتین رحمانی، نوجوان کشته‌شده، را تهدید کردند درباره مرگ رئیسی استوری نگذارد

فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی نوجوان کشته‌شده در اعتراضات ۱۴۰۱، در ایکس نوشت ماموران اطلاعات خواهرش هنگامه چوبین و روجا چوبین را تهدید کرده و گفته‌اند: این آخرین اخطار است اگر استوری بگذارید، شادی کنید به خاطر حادثه رئیس جمهور به اون بچه‌هاتون هم رحم نمی‌کنیم، همشون رو می‌کشیم. (ایران اینترنشنال۴ خرداد۱۴۰۳ )

بازگشت ۲۰ درصدی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عشایری به مدارس

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل جامعه عشایری به چرخه تحصیل وارد شدند گفت: تلاش ما این است امسال این آمار افزایش یابد . علی تیرگیر با بیان اینکه دانش آموزان عشایری همچون سایر دانش‌آموزان برای ثبت‌نام باید فرآیند سنجششان تکمیل شود گفت: بعد از انجام سنجش، فرآیند ثبت‌نام آغاز و طبق دستورالعملی که دانش‌آموزان مدارس عادی و غیر عشایری دارد، ثبت نام می‌شود. وی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت سنجش حدود ۲۰ هزار نوآموز عشایری به اتمام رسید افزود: پیش‌بینی می شود حدود ۳۰ هزار نوآموز سنجش و سپس کار ثبت‌نام آن‌ها انجام شود. مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه از حدود ۷ هزار و ۳۲۰  مدرسه عشایری کشور حدود ۱۳۰۰ مدرسه عشایری کوچ رو هستند.( رکنا۷خرداد۱۴)

شادی مادران بوکان بر مزار فرزندان‌شان

شماری از مادر دادخواه شهیدان بوکان، یک روز پس از هلاکت ابراهیم رئیسی جلاد۶۷ و همراهان جنایتکارش، با حضور بر مزار فرزندانشان، علامت پیروزی نشان دادند.( کلمه۷خرداد۱۴)

وزیر بهداشت: افتتاح ۴ بیمارستان مجهز اطفال در دولت سیزدهم

دکتر بهرام عین‌اللهی – وزیر بهداشت گفت: قرار بود با حضور رییس جمهور شهید، در همدان بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان را افتتاح کنیم. رییس جمهور تاکید زیادی در درمان کودکان به ویژه کودکان زیر هفت سال داشتند. وی با بیان اینکه ساخت این پروژه بیمارستانی سال ۸۷ شروع شده و امروز بعد از ۱۶ سال افتتاح می‌شود، افزود: در آغاز به کار دولت، این بیمارستان ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.( رکنا۷خرداد۱۴)

تصاویری از گام‌های به سوی بهبودی میثم پیرفلک، پدر کیان

خواهرزاده میثم پیرفلک، پدر کیان پیرفلک، کودک کشته شده در اعتراضات زن، زندگی، آزادی، تصاویری از تمرینات روند درمان او منتشر کرده است.( صدای آمریکا۷خرداد۱۴)

افتتاح دومین کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان استان تهران در رباط کریم

دومین کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان استان تهران با عنوان هدهد سفیدو همچنین کتابخانه حافظدر شهر رباط کریم به بهره‌برداری رسیدند. حمیدرضا الهیاری، شهردار رباط کریم با بیان اینکه کتابخانه هدهد سفید بر محور کودکان و نوجوانان به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این کتابخانه با داشتن کارگاه خلاقیت و کلاس‌های فرهنگی و هنری، جهت استفاده کودکان و نوجوانان طراحی شده و با داشتن ۵ هزار نسخه کتاب، دومین کتابخانه هدهد سفید در استان تهران است که پس از شهر تهران در شهر رباط کریم به بهره‌برداری رسیده است.( ایسنا۹خرداد۱۴)

معیارهای گزینش نهایی داوطلبان در دانشگاه فرهنگیان چیست؟

گزینش نهایی داوطلبان در سال ۱۴۰۳ با معیارهای نمره آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان (شامل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم)، نمره سوابق تحصیلی و نمره ارزیابی شایستگی معلمی انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان همراه با نوبت اول آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها (اردیبهشت ماه) و در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، علاوه بر دفترچه‌هایی که به داوطلبان در هر یک از گروه های آزمایشی تحویل داده شد، برگزار شد. ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی (به جز ۲ درس ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم) همانند ضرایب آزمون سراسری است. با توجه به اینکه سوابق تحصیلی دانش آموزان هر سال تحصیلی در تیرماه سال پذیرش آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی معلمی منحصراً نمره آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان (آزمون سراسری و اختصاصی تربیت معلم) خواهد بود.( ایسنا۹خرداد۱۴)

ممنوعیت فروش سیگار در فروشگاه‌ها/ مجازات ها بازدارنده نیست

جعفر جندقی، در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شعار هفته ملی بدون دخانیات (۵ تا ۱۱ خرداد) در کشور، حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگانی است، افزود: نوجوانان و کودکان می‌توانند سفیران کاهش مصرف دخانیات در سطح جامعه باشند و افراد زیادی به خاطر فرزندان و نوه‌های شأن، مصرف دخانیات و سیگار را کنار گذاشته اند. وی با تاکید بر ترویج اماکن عاری از دخانیات در کشور، ادامه داد: در سال ۱۳۸۵، ایران یکی از کشورهای پیشرو در تصویب قانون جامع کنترل دخانیات بوده است و در آن زمان شاید یکی دو کشور دنیا، چنین قانونی داشتند. در هیچ مکان عمومی نباید دخانیات مصرف شود.( خبرگزاری مهر۱۰خرداد۱۴)

نرخ جدید لباس های فرم مدارس معلوم نیست

در حالی که هنوز اتحادیه صنف خیاطان تهران نرخ امسال قیمت لباس‌های فرم مدارس را اعلام نکرده است؛ مسئولان آموزش و پرورش اعلان کردند که دانش آموزان می‌توانند از لباس‌های فرم سال گذشته استفاده کنند.عاطفه‌سادات مدبرنژاد مشاور امور زنان و سرپرست اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این خصوص گفت: به‌منظور تحمیل نشدن هزینه‌های اضافی بر خانواده‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های سالم و قابل استفاده سال‌های قبل استفاده کنند. وی البته به مقررات و ضوابط موجود برای تهیه لباس فرم دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید هم اشاره کرد و گفت: در تعیین نوع و رنگ لباس فرم دانش‌آموزی و نحوه تهیه، مدارس مکلف به رعایت ماده ۸۵ آئین‌نامه اجرایی مدارس هستند و در دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر لباس دانش‌آموزی بر این مهم تاکید شده است.( خبرگزاری مهر۱۰خرداد۱۴)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: