گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق کودک و نوجوان – تیرماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : سونیا سوارکوب، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری،کوثر ولی زاده

آگاهی بیشتر:

 این اخبار از رسانه های داخلی و خارجی مانند ایسنا؛ هرانا؛ ایرنا؛ ایلنا؛ باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فارس؛ کیهان؛ همشهری؛ مهرنیوز؛ جمع‌آوری گردیده است..

آمار فوق عمدتا از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار تیر  ماه  ۱۴۰۳ با ما همکاری کردند عبارتند از: : کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، امیر پالوانه،میثم انصاری ،سونیا سوارکوب ،محمودرضا صالحی، آیلین علیوردیلوئی، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند می‌باشند.

اخبار عمومی

۴ علت بروز پای پرانتزی در افراد
پای پرانتزی در کودکان تا حدودی طبیعی است و معمولا با رشد کودک اصلاح می‌شود اما اگر این مشکل به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ایجاد شود، می‌تواند به مرور زمان منجر به مشکلات جدی‌تری در ساختار استخوان‌ها و مفاصل شود.بدشکلی پرانتزی یک حالت نادرستی در اطراف زانو است که افراد، در هر سنی ممکن است به این عارضه دچارشوند. این عارضه با نام‌ها و اصطلاحات پزشکی رایج دیگه ای نیز شناخته میشود، از جمله ساق باندی (یا کجی) ساق پا، سندروم پرانتزی، پاهای خمیده، بدشکلی واروس، ژنو واروم و تیبیا وارا. پرانتزی بودن پا در کودکان یکی از علائمیه که نشان می دهد کودک ممکنه مبتلا به کوتولگی باشد. (رکنا ۱ تیر۱۴۰۳ )
برنامه‌های تفریحی برای کودکان کار در تهران

محمد نقیب در مورد آخرین وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهر تهران با بیان اینکه یکی از محورهای مهم سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران موضوع کودکان کار در شهر تهران است، گفت: در این سازمان برای کودکان کار برنامه‌های مختلفی در حوزه آموزشی، تفریحی و… پیش بینی شده است و بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان تابستان برنامه‌های تفریحی متعددی برای این کودکان داریم تا تابستان پرنشاطی داشته باشند.وی با بیان اینکه برای نشاط کودکان کار برنامه‌ریزی‌های مختلفی شده؛ بگونه‌ای که بازدید از موزه‌های شهر تهران، باغ وحش ارم، پل طبیعت و… در نظر گرفته شده و امید است این برنامه‌ها در آموزش و غنی سازی اوقات فراغت کودکان نیز موثر باشد. (رکنا ۱ تیر۱۴۰۳ )

چه تعداد شیرخشک مشمول یارانه است؟

گزارش مشرق، علیرضا رستمی گفت: از سال گذشته سازمان غذا و دارو نسبت به اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک های رگولار و رژیمی اقدام کرد.وی افزود: بدین منظور برای برداشتن بار هزینه اضافی از دوش مردم، قرار شد یارانه از کارخانه به مصرف کننده نهایی تعلق بگیرد.رستمی با اشاره به همراهی بیمه سلامت برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ شیرخشک یارانه‌ای، گفت: بر همین اساس، تا ۱۰ عدد شیرخشک برای کودکان زیر دو سال به صورت یارانه‌ای به خانواده‌ها عرضه می‌شود.وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین شیرخشک مصرفی کودکان زیر دو سال در هر ماه ۸ قوطی است که تا ۱۰ قوطی شامل یارانه می‌شود. برای تهیه بیشتر از این تعداد، محدودیتی وجود ندارد، اما شامل یارانه نمی‌شود.رستمی در واکنش به این سوال که آیا داروخانه‌ها در توزیع شیرخشک یارانه‌ای دچار تخلف می‌شوند، گفت: ممکن است برخی داروخانه‌ها از عرضه شیرخشک یارانه‌ای امتناع کنند که تعداد آنها خیلی اندک است و کمتر از نیم درصد داروخانه‌ها دچار چنین تخلفی می‌شوند. (شرق۱ تیر۱۴۰۳ )

۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است.حمیدرضا خان محمدی، امروز(دوم تیر) در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون ۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است، ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال کار ساخت ۲۲۰۰ مدرسه به اتمام برسد.وی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی مدارس کشور به ازای هر دانش آموز ۵.۲۸ سانتیمتر است، گفت: این عدد در سال تحصیلی جدید بیشتر خواهد شد. (هرانا ۲تیر۱۴۰۳ )

نجات دختربچه گم‌شده پس از ۹ ساعت تلاش هلال‌احمر در سربیشه

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان سربیشه گفت: طی تماس تلفنی اهالی روستای ماخونیک با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات در ساعت ۲۱:۱۷ ۱۰ تیرماه، مبنی بر گم‌شدن دختر بچه ۳ ساله در روستای ماخونیک، بلافاصله تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سربیشه از پایگاه درح متشکل از ۳ نجاتگر به محل اعزام و عملیات جست جو با همکاری نیروهای انتظامی و اهالی روستا برای نجات جان این کودک آغاز شد. وی در ادامه افزود: با توجه به تاریکی شب و عدم دید کافی، عملیات جست‌وجو ادامه و در طلوع صبح امروز ۱۱ تیرماه، با اضافه شدن تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) عملیات جست‌وجو، با سرعت بیشتری ادامه یافت. ثانی خاطرنشان کرد: با تلاش تیم امداد و نجات و آنست استان و همچنین نیروی انتظامی، نیروهای محلی و اهالی روستا، دختر بچه ۳ ساله مفقودی بعد از ۹ ساعت تلاش مداوم پیدا و در صحت و سلامتی کامل تحویل خانواده‌اش شد. (خبرگزاری مهر ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳)

یک کودک بلوچ رأی‌دادن خیانت است

در پی تحریم انتخابات از سوی شهروندان، تصویر منتشرشده نشان می‌دهد یک کودک بلوچ برگه‌ای را در دست گرفته که روی آن نوشته شده، رأی بی رأی. رأی‌دادن خیانت است به خون شهدای وطن. روی این برگه با درج شعار مرگ بر خامنه‌ای، تاکید شده، رأی‌دادن یعنی تائید تمام ظلم‌ها، جنایت‌ها و قتل‌های این آخوندهای پلید از خدا بی‌خبر. (کلمه ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۳)

امکان بهره‌مندی دانش‌آموزان از مصوبه تک ماده برای ۴ درس نهایی

نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان احتمالا فردا (۱۶ تیرماه) اعلام می‌شود این در حالیست که طبق مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس نهایی از مجموع دروس پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در ۴ عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می‌تواند با استفاده از تبصرهو یا همان تک ماده، قبول و فارغ‌التحصیل شود. (ایسنا ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳)

محرم بستر آموزش و فراگیری برای کودکان و نوجوانان است

از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حامد علامتی روز ۱۶ تیر ۱۴۰۳ در ابتدای نشست شعرخوانی شاعران کودک و نوجوان آیینی- که به مناسبت آغاز ماه محرم و در آستانه‌ی روز شعر آیینی و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، ابتدا به حماسه ملت در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم را تسلیت گفت او در ادامه بیان کرد: مأموریت کانون، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان است. این مأموریت در دوره کودکی تعریف خاص خودش را دارد و در دوره نوجوانی هم اهداف خاص خودش را دنبال می کند. اما عامل اصلی تربیت چیست؟ خیلی خوب است ما این را بشناسیم. (رکنا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: