تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
احضار و تهدید دو تن از کارکنان مجموعه مکی زاهدان به نهادهای امنیتی در تداوم فشارها به این مجموعه
روز ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۳ مولوی ذاکری، از کارکنان مجموعه مکی از سوی نیروهای امنیتی احضار و تا ساعت ۳ بعد از ظهر مورد بازجویی قرار گرفته و ماموران، اتهام وی را درمان معترضان اعلام کرده و او را مجبور کردهاند تا هر چه آنان می گویند، بنویسد و اثر انگشت بزند و باید اعتراف کند که در روز جمعه خونین کسانی را که در درمانگاه مکی مداوا کرده اغتشاشگر بوده اند.همچنین ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳، مولوی یعقوب نیز از ساعت ۱۰ صبح توسط نیروهای امنیتی احضار شده و تا لحظه تنظیم خبر تحت بازجویی قرار دارد.( رسانک ,۱ مرداد ۱۴۰۳)
ریگان؛ تعدادی از طلاب اهل سنت نوجوان ضرب و شتم و بازداشت شدند
هفتم مرداد ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی و نظامی به یک مدرسه دینی اهل سنت در شهرستان ریگان مراجعه و شماری از طلاب نوجوان را بازداشت کردند.همچنین صدیق شهیکی، مدیر این مدرسه به اداره اطلاعات احضار شده و از ادامه فعالیت این محل ممانعت به عمل آمده است.گفته میشود، بازداشت این نوجوانان با اعمال ضرب و شتم صورت گرفته و تاکنون از محل نگهداری آنها اطلاعی حاصل نشده است.از اتهامات مطروحه علیه نوجوانان بازداشت شده و تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست.(هرانا,۷ مرداد ۱۴۰۳)
گزارشی از بازداشت سه عضو خانواده یک فعال سیاسی در پیرانشهر
روز ۸ مرداد ۱۴۰۳ نیروهای وزارت اطلاعات که از تهران به پیرانشهر آمده بودند، با هجوم به منزل خانوادگی ملا حسن واژی از شخصیتهای سیاسی و مذهبی کُرد همسر و فرزند وی به نامهای فاطمه پایمرد و عبدالحمید واژی ۲۹ را همراه با برادرش مُلا جمال واژی ۴۰ ساله، بازداشت کردهاند.قابل ذکر است که، ماموستا سید جمالالدین واژی امام جماعت روستای “پسوه”، محقق و نویسنده در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی نیز بازداشت و بعدها توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به ۲ سال حبس تعزیری محکوم گردید.ماموستا حسن واژی در پی فشارها و تهدیدهای مکرر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ناچار به ترک زادگاه خود شده و در اقلیم کُردستان عراق ساکن است.( هه نگاو ,۹رمرداد ۱۴۰۳)
تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین
خانم اسلامی زهی و همسرش بیش از یازده ماه است که به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند. این افراد در شهریورماه سال گذشته، در دادسرا به ظن عضویت در گروه ستیزهجو داعش مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بودند، اما همچنان دادگاهی برای آنها تشکیل نشده است. همچنین این زوج از زمان بازداشت تاکنون ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته اند.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهمان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “نسیمه حدود سه ماه پیش فرزند دومش را در زندان به دنیا آورد. (هرانا, ۱۲ مرداد ۱۴۰۳)
گزارشی از آخرین وضعیت سیزده زندانی سنی مذهب در زندان شیبان اهواز
دستکم سیزده زندانی سنی مذهب محبوس در بند هشت زندان شیبان اهواز از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند.
بر اساس اطلاعات دریافتی، علی رضا فریسات، نیازمند عمل جراحی رباط پا است. محمد الحایی، توفیق بالدی، قاسم بروایه، عباس سواعدی و یوسف ساعدی نیز از مشکلات دیسک کمر و زانو درد رنج میبرند.وسام مزرعه نیز با مشکلات جسمانی از جمله غده بدخیم در ناحیه سر مواجه است.علی کعبی از یک تومور بدخیم در ناحیه بالای سینه رنج میبرد و محمد باوی نیز دارای تومور در شکم است؛ مشکلاتی که رنج تحمل حبس را برای این زندانیان دوچندان کرده است. همچنین حافظ سلامات علیرغم نیاز به درمان از بابت مشکلات قلبی، کماکان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.(هرانا, ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ )
زندان زاهدان؛ ابراهیم حسن زهی به مرخصی اعزام شد
این روحانی اهل سنت روز یکشنبه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه از زندان زاهدان به مرخصی اعزام شده است.در اسفند سال ۱۴۰۲ ابراهیم حسن زهی، روحانی اهل سنت و از اعضای مسجد مکی زاهدان، همزمان با دستگیری شماری از اعضای مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد. خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، ویدئوی که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده را پخش کرده که در آن ، این افراد خود را شهروندان تبعه کشورهای همسایه از قبیل پاکستان معرفی میکنند که به صورت غیر قانونی و با استفاده از مدارک جعلی در مسجد مکی زاهدان اقامت داشته و مشغول به فعالیت بوده اند.( هرانا,۱۵ مرداد ۱۴۰۳)
مولوی عبدالحمید از افزایش اعدامها در ایران ابراز نگرانی کرد
عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبههای نماز جمعه از افزایش اعدامها در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت این اعدامها «به ضرر اصل دین» است. او با اشاره به اینکه اعدام برای مواد مخدر تاکنون هیچ نتیجهای نداشته، تاکید کرد تدابیر دیگری باید اندیشیده شود. در هفتههای گذشته موج تازهای از اعدام زندانیان در ایران به راه افتاده است. ( صدای آمریکا, ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ )
جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید:
https://adian.bashariyat.org/?p=42757
آخرین دیدگاهها