گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – شهریور ۱۴۰۳

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۳ شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

مولوی عبدالحمید خطاب به علی خامنه‌ای: اصلاح عدم به کارگیری نخبگان اقوام و‌مذاهب

عدم استفاده از نخبگان اقوام،مذاهب و زنان طی ۴۵ سال گذشته که در تضاد با عدالت اجتماعی و تعالیم اسلامی است، نارضایتی بزرگی پدید آورده است. دلیلش هر چه باشد،مرجع اصلاح و رفع موانع آن، عالی‌ترین مقام حاکمیت است. بدون تردید چنین ابتکاری رضایت مردم و خوشنامی تاریخی را در پی خواهد داشت.”( رسانک ,۱ شهریور ۱۴۰۳ )

بازداشت محمدامین مرادزهی، روحانی بلوچ توسط نیروهای امنیتی

روز پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ (۲۲ آگوست ۲۰۲۴)، محمدامین مرادزهی، روحانی اهل سنت بلوچ اهل اسماعیل‌آباد خاش به همراه برادرزاده ۱۷ ساله‌ش طارق مرادرزهی در جریان هجوم نیروهای امنیتی به منزل خود و بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. (هه‌نگاو ,۱ شهریور ۱۴۰۳ )

احضار و بازجویی یکی از سرتیم ‌های انتظامات مکی توسط اداره اطلاعات زاهدان بدنبال تدام فشارها به مجموعه مسجد مکی و مولوی عبدالحمید، یکی از اعضای با سابقه و سرتیم قسمتی از انتظامات مسجد توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان احضار و چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. هویت این اعضای با سابقه انتظامات، «الله‌یار شه بخش» اهل و ساکن زاهدان احراز شده است وی تهدید شده تا مسئولیت خود در مسجد مکی را کنار بگذارد. (حال وش ,۵ شهریور ۱۴۰۳ )

بازداشت چند ساعته و ضبط وسایل ماموستا علی بهرامی

ماموستا علی بهرامی، امام جماعت روستای “نی” از توابع شهر مریوان، توسط اداره اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت و وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراهش ضبط شده است. بازداشت وی پس از بازگشتش از یک سفر به اقلیم کُردستان و در لحظه ورود به مریوان انجام گرفته است. (هه‌نگاو ,۷ شهریور ۱۴۰۳ )

صابر خدامرادی، روحانی اهل سنت به پانزده ماه حبس محکوم شد

صابر خدامرادی، روحانی اهل سنت و امام جمعه شهرک “قوخ” واقع در شهرستان سقز توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به ١۵ ماه حبس محکوم شد. وی همچنین در تاریخ ششم اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۲، برای سومین بار متوالی به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شده بود. (هرانا ,۸ شهریور ۱۴۰۳ )

زندان زاهدان؛ عبدالاحد دهانی پس از چهار ماه بازداشت همچنان در بلاتکلیفی

عبدالاحد دهانی، طلبه اهل سنت مدرسه دینی انوارالحرمین در شهرستان راسک، ۱۳۲ روز است که در زندان زاهدان در بازداشت موقت به سر می‌برد.خانواده او بارها برای پیگیری وضعیت پرونده فرزندشان به زاهدان مراجعه کرده‌اند، اما تاکنون مسئولان هیچ پاسخ شفافی در خصوص اتهامات او ارائه نکرده‌اند. همچنین، در این مدت، تنها یک بار اجازه ملاقات به آن‌ها داده شده است. وی در تاریخ پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ ، همراه با پنج شهروند دیگر در شهرستان راسک بازداشت شد. (هرانا ,۲۲ شهریور ۱۴۰۳ )

اعتصاب غذای ماموستا خضرنژاد در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

ماموستا «محمد خضرنژاد»، روحانی کُرد محبوس در زندان ارومیه، از روز ۲۱شهریور۱۴۰۳ در اعتراض به انتقال ناگهانی خود از این زندان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران این شهر، دست به اعتصاب غذا زده است. این روحانی کُرد همچنین معتقد است که پرونده‌سازی‌های علیه او «بدون مستندات معتبر و براساس گزارش‌های واهی و اعترافات اجباری و نامعتبر» صورت گرفته است. (هرانا ,۲۵ شهریور ۱۴۰۳ )

اجازه دیدار یکی از اعضای خانواده مولوی فتحی محمد نقشبندی با وی در آستانه دومین سالگرد جمعه خونین در زندان مشهد

روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳، دستگاه قضایی پس از گذشت یک سال و بیست روز از بازداشت مولوی “فتحی محمد نقشبندی”، امام جمعه شهرستان راسک و در آستانه دومین سالگرد جنایت جمعه خونین زاهدان به یکی از اعضای درجه یک خانواده‌اش اجازه ملاقات با وی را در زندان داده است.  مولوی “فتحی محمد نقشبندی”، که بدلیل مواضع انتقادی نسبت به حاکمیت توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ در مسیر راسک به چابهار بازداشت شده، با گذشت بیش از یک سال همچنان در وضعیت بلاتکلیفی و حبس در زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد. (رسانک ,۲۷ شهریور ۱۴۰۳ )

احضار و بازجویی یکی از کارمندان دارالعلوم مکی زاهدان توسط اداره اطلاعات زاهدان

پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳، در ادامه فشار بر مجموعه مسجد مکی، یکی از کارمندان بخش اداری دارالعلوم این حوزه از سوی نیروهای اداره اطلاعات زاهدان احضار و چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است. هویت شهروند احضار شده از کارکنان دارالعلوم مکی، «علی نارویی» حدودا ۴۵ ساله از کارمندان قدیمی بخش اداری دارالعلوم مکی و اهل و ساکن زاهدان توسط حال وش احراز شده است. «علی نارویی توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان احضار و به مدت شش ساعت تحت بازجویی در خصوص دیگر کارکنان و افراد نزدیک به مسجد مکی قرار گرفته شده و به وی گفته شده برای ادامه بازجویی مجددا احضار خواهد شد.»(خبرگزاری حال وش.۲۰ شهریور۱۴۰۳ )

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی  تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید:

https://adian.bashariyat.org/?p=42873