گزارش آماری و تحلیلی نقض حقوق کودک و نوجوان – شهریور ۱۴۰۳

گاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۲۰۴ خبر که در طول شهریور ماه  ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان درشهریور ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، امیر پالوانه، ،سونیا سوارکوب ،محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری ،آیلین علیوردیلوئی، نسرین جهانی گلشیخ، آرزو رمضانپور می‌باشند.

اخبار عمومی

سارا لارکمپ کفیل سیاسی؛ من از مبارزه برای آزادی سعدا و سولینا دست نمی‌کشم

سارا لارکمپ، مدافع حقوق کودکان در فراکسیون SPD پارلمان آلمان که بیش از یک سال است کفالت سیاسی سعدا خدیرزاده و فرزندش سولینا را برعهده گرفته در واکنش به ادامه بازداشت آنها در زندان ارومیه نوشته، من از مبارزه برای آزادی سعدا و سولینا دست نمی‌کشم.او در خصوص ادامه بازداشت سولینا و مادرش در زندان می‌گوید؛ هیچ کودکی نباید در زندان بزرگ شود، اما این واقعیت وحشتناکی است که سولینا در زندان ارومیه به دنیا آمد و تا به امروز با مادرش سعدا خدیرزاده در زندان است. (۱ شهریور ۱۴۰۳ حقوق بشر)

معمای قتل دختر ۱۳ ساله برملا شد

دختر ۱۳ ساله افغانستانی در شهر تهران  رئیس پلیس آگاهی پایتخت علی ولیپور گودرزی در بومهن حضور داشته و با مرد ۴۰ ساله‌‍ای دیده شده بود که در این شاخه از تحقیقات، متهم بازداشت شد. متهم اعلام کرده دختر ۱۳ ساله را در مسیر خانه دیده، و قصد کمک به او را داشته است اما سپس وسوسه شده تغییر مسیر داده و او را به بیابان‌های رودهن برده پس از اعتراض و فحاشی دختر نوجوان به وسیله چوب دستی او را به قتل رسانید پس از اعترافات متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفت همچنین تلاش‌ها برای کشف جسد ادامه دارد. (۵ شهریور ۱۴۰۳ خبر انلاین)

۳ درصد از کودکان دچار مشکلات شنوایی هستند / اختلال شنوایی؛ از باعث و بانی های افت تحصیلی کودکان است

براساس آمار های رسمی حدود ۳درصد از کودکان پیش از ورود به مدارس و پس از آن به نوعی از اختلالات شنوایی دچار هستند. شایع ترین مشکلات شنوایی در کودکان به اختلالات شنوایی حسی عصبی، اختلالات شنوایی انتقالی و کم‌شنوایی ناشی از عفونت‌، ژنتیک و سرورصدای محیط هستند. بروز این اختلالات در سنین کودکی می تواند کودکان را به افت تحصیلی دچار کند، کیفیت زندگی آنها را کاهش دهد و نحوه زیست آنها را با معضلاتی مواجه کند. (۶ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

لزوم ورود وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به بررسی سلامت شیر خشک های وارداتی

کشور در هفته های اخیر با بحران شیر خشک نوزادان رو به رو بوده تا چایی که قحطی در برخی برندها که برای نوزادان با حساسیت ویژه تولید می شود مانند آپتامیل 2 همچنان ادامه دارد. والدینی که نوزادان خود را با این نوع شیر خشک تغذیه می کنند دربه در به دنبال شیر خشک هستند. نوزادانی که شیر خشک های خاص استفاده می کنند وضعیت بدتری دارند. والدین این نوزادان گاها تا 500 هزار تومان یک قوطی شیر خشک را خریداری می کنند. حال در این شرایط وضعیت سلامت شیرخشک های وارداتی نیاز به بررسی از سوی وزارت بهداشت دارد. (۸ شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

صدور مجوز بکارگیری ۲۶ هزار و ۳۰۰ معلم خرید خدماتی

علی فرهادی در خصوص شرایط فعالیت و بکار گیری نیروهای خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: با شرکت‌هایی که با آموزش و پرورش دارای قرارداد باشند، بیمه اینها واریز شده باشد، در کلاس‌های درس در سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ حضور داشته و همچنین نیروهایی که دارای مدرک تحصیلی معتبر باشند و سایر شروطی که پیش از این در بخشنامه نیز اعلام کرده‌ایم را دارا باشند، بکار گیری می‌شوند.به گفته وی، قطعا آن دسته از معلمان خرید خدماتی که دارای سابقه بیشتری هستند در اولویت همکاری هستند اما تمامی افرادی که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ سر کلاس بودند، بکار گیری می‌شوند(۸ شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

گزارشی از وضعیت یک مادر و نوزاد ۸ ماهه اش در زندان اوین

یسرا عارف، متهم امنیتی تبعه کشور افغانستان به همراه نوزاد هشت ماهه خود در بند زنان زندان اوین محبوس است. شرایط زندان برای نگهداری یک نوزاد مناسب نبوده و این کودک که از دو ماهگی در زندان بوده، با مشکلات متعددی از جمله تغذیه ای، روانی و پزشکی مواجه است. (۱۳ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

ورود دادستانی برای ثبت‌نام کودکانی که بدلیل اختلافات والدین از تحصیل بازمی‌مانند

سیدعلی کاظمی، معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی حقوق کودک احیا و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در جهت مصالح کودکان و به طور خاص کودکان بازمانده از تحصیل مورد با امضاء و ابلاغ این بخشنامه، برنامه اقدام مناسبی برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل به عنوان گروهی از اطفال و نوجوانان در معرض خطر تهیه شده است و این امر در راستای ماده ۲۸۸ قانون آئین دادرسی کیفری است که به موجب آن دادستان کل کشور صلاحیت نظارت بر دادسراها و عملکرد آنها را دارد و در صورت لزوم، دستورات و بخشنامه‌های لازم را برای هدایت کار آنها صادر می‌کند خبر داد. (۲۰شهریور ۱۴۰۳ ایسنا)

نهضت سلامت اجتماعی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ضروری است

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشورامیر تقی زاده بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و از  نیازمند نهضت سلامت اجتماعی برای مقابله با آسیب‌ها در این مسیر باید از ظرفیت‌های مردمی و همه دستگاه‌های اجرایی استفاده می شود خبر داده اشت. . (۲۰ شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

هشت کودک در قزسرپرست معاونت امور اجتماعی

اداره کل بهزیستی قزوین هدی حقیقی خبر داد  براساس آمار این سازمان، هشت فرزند از ابتدای سال جاری تاکنون توسط افراد دارای شایستگی در این استان به سرپرستی گرفته شده‌اند هم اکنون ۳۳۱ فرزند تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۲۰ فرزند ترخیص شده اند.وین به سرپرستی گرفته شده اند. (۲۰ شهریور ۱۴۰۳ ایرنا)

رایزنی با آموزش و پرورش برای تامین کتاب‌های درسی کودکان کار و خیابان/ راه اندازی ۴ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان شهریورماه

سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری اعلام کرد در حال حاضر ۴ مرکز جامعه پذیری آماده است که در مناطق ۵.۲۱، ۱۲ و ۱۶ قرار دارد و در تلاش بر این است که تا پایان شهریور ماه ۴ مرکز جامعه‌پذیری را برای بهبودیافتگان یاور شهری را راه اندازی کنند. . (۲۳ شهریور ۱۴۰۳ ایلنا)

استعدادیابی۲ هزار کودک کار تا پایان سال ۱۴۰۴

سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر داد:تا پایان سال ۲ هزار کودک کار، استعدادیابی می‌شوند. آئین استقبال از مهر ویژه فرزندان ایران تحت عنوان “مهر جوانه‌های امید” توسط سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با حضور بیش از ۱۶۰۰ کودک مدارس پویاشهر در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. (۲۶شهریور ۱۴۰۳ رکنا)

هیچ کودکی در کرمانشاه نباید از تحصیل باز بماند

حمیدرضا کریمی، خبرنگارمشکلات پیش‌روی آموزش و پرورش استان که در آستانه سال تحصیلی جدید برگزار شد اخیراً ابلاغیه‌ای از سوی دادستان کل کشور با موضوع کودکان بازمانده از تحصیل به همه استان‌ها از جمله کرمانشاه ابلاغ شده و براساس آن باید تمام کودکان بازمانده از تحصیل در استان‌ها شناسایی شده و زمینه تحصیل آنها فراهم شود. . (۲۸شهریور ۱۴۰۳مهر)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید:

koodak.bashariyat.org/?p=55118