تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی، شراره هادیزاده رئیسی
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
مجلس شورای اسلامی مانع از حضور نماینده اهل سنت در سمت معاون رئیسجمهور شد
انتصاب حسینزاده به عنوان «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم» نیازمند موافقت نمایندگان با استعفای او از مجلس شورای اسلامی بود اما با مخالفت اکثریت نمایندگان، تصدی سمت معاونت رئیس جمهور برای او امکانپذیر نخواهد بود. نمایندگان محلس روز چهارشنبه چهارم مهر پس از توضیحات آقای حسینزاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبتهای مخالفان استعفا، با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر، با استعفای او مخالفت کردند. ( رادیو فردا, ۴ مهر ۱۴۰۳)
پلاکاردهای دیگری از حمایت مردم از مولوی عبدالحمید و هشدار به جمهوری اسلامی در فراموش نکردن جمعه خونین
روز جمعه ۶ مهر ماه ۱۴۰۳، شهروندان معترض به رژیم جمهوری اسلامی ایران با بالا بردن پلاکاردهایی در مراسم نماز جمعه در مصلی زاهدان حمایت خود را از مولوی عبدالحمید نشان داده و اعلام کردند که “جنایت جمعه خونین فراموش نمیشود”. همچنین گزارشهای منتشر شده نشان میدهد که دهها خودرو و نیروی نظامی از خراسان جنوبی به بلوچستان اعزام شده و جو امنیتی بلوچستان خصوصا شهر زاهدان تشدید شده است. ( رسانک,۶ مهر ۱۴۰۳)
مولوی عبدالحمید درباره «جمعه خونین» زاهدان: این فاجعه نتیجه تبعیضی بود که ادامه دارد
عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبههای نماز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۲ در آستانه سالگرد «جمعه خونین زاهدان» با اشاره به آمار کشتهها و زخمیها گفت: «این فاجعه نتیجه تبعیض بود.» در بخش دیگری از سخنانش به جلوگیری مجلس از آغاز به کار عبدالکریم حسینزاده، نماینده نقده و اشنویه به عنوان معاون مسعود پزشکیان انتقاد کرد و آن را هم تبعیضآمیز خواند. ( ایراناینترنشنال, ۶ مهر ۱۴۰۳)
گزارشی از آخرین وضعیت ماموستا محمد خضرنژاد در زندان مرکزی ارومیه
ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی کُرد اهل سنت و از بازداشت شدگان خیزش ژن ژیان ئازادی که محکومیت ۲۵ سال حبس خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری میکند در هفتههای گذشته به مدت ۱۲ روز دست به اعتصاب غذا زده است.این زندانی سیاسی در آبان ۱۴۰۲ از سوی شعبه ۳ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام و ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود اما حکم اعدام وی در خرداد ۱۴۰۳ پس از اعلام عفو قوه قضاییه به ۲۵ سال حبس تبدیل شد. ( ایرانوایر, ۷ مهر ۱۴۰۳)
راسک؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
عبدالوهاب پسند، روحانی اهل سنت توسط ماموران اداره اطلاعات راسک بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.هویت وی، عبدالوهاب پسند، ۲۱ ساله، فرزند مفتی احمد، اهل شهر پیشین واقع در شهرستان راسک و از طلاب مدرسه دینی عربیه تعلیم القران این شهر گزارش شده است.علیرغم پیگیری های خانواده این شهروند از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص محل نگهداری و آخرین وضعیت وی، کماکان خودداری میکنند. (هرانا ,۷ مهر ۱۴۰۳)
گزارشی از آخرین وضعیت پرونده حمزه درویش، زندانی اهل سنت
حمزه درویش دوران محکومیت خود را در زندان لاکان رشت سپری میکند. این زندانی اهل سنت پیشتر در پی گشایش پرونده جدید در دوران حبس، توسط دادگاه انقلاب رشت به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود که اخیرا در پی تسلیم به رای، میزان محکومیت وی به ۱۰ سال و شش ماه حبس تقلیل یافت. ( هرانا,۱۱ مهر ۱۴۰۳)
ماموستا «محمد خضرنژاد» به زندان مرکزی سنندج منتقل شد
ماموستا «محمد خضرنژاد» در یک تماس تلفنی کوتاه به خانواده خود اطلاع داد که از زندان مرکزی ارومیه به زندان سنندج منتقل شده است.وی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ اعلام اعتصاب غذا کرد و در زمان اعتصاب به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه منتقل شد و بازجوهای وی پس از چند روز برای بررسی خواستههای این زندانی سیاسی مبنیبر «انتقال به زندان مرکزی سنندج»، قول مساعد دادن و ایشان به اعتصاب غذای خود پایان داد. ( ایرانوایر,۱۲ مهر ۱۴۰۳)
احضار و بازجویی یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان
روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳، داوود آذرنوش به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد.آقای آذرنوش به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته و نهایتا آزاد شده است. همچنین از او خواسته شده که مسئولیت خود در مسجد مکی را کنار بگذارد.داوود آذرنوش، یکی از اعضای با سابقه و سرتیم بخشی از انتظامات مسجد مکی، اهل و ساکن زاهدان است.(هرانا ۱۶ مهر ۱۴۰۳)
احضار و بازجویی یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان
روز سه شنبه۱۷ مهر ۱۴۰۳، سخی مزارزهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در جریان این بازجویی، ماموران از او خواستند که مسئولیت خود در مسجد مکی را کنار بگذارد.سخی مزارزهی، فرزند امیر، یکی از اعضای باسابقه و سرتیم بخشی از انتظامات مسجد مکی زاهدان است.(هرانا ۱۷ مهر ۱۴۰۳)
مولوی عبدالحمید: خطر یک جنگ فراگیر در کل خاورمیانه وجود دارد
عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبههای نماز جمعه ۲۰ مهر ماه خود گفت که خطر یک جنگ فراگیر که کل خاورمیانه را در بربگیرد، وجود دارد. مولوی عبدالحمید تاکید کرد بهترین راه برای حل مشکلات در خاورمیانه، صلح و حل و فصل عادلانه مسائل است.وی اسرائیل را اشغالگر توصیف کردو تاکید کرد حقوق فلسطینیها در این باره باید احیا شود.او همچنین خواستار فشار مجامع بینالمللی برای صلح در خاورمیانه شد. در قسمتی دیگر از خطبه هایش خواست طالبان تحصیل زنان در مدارس را آزاد کند.ویدیوهای منتشر شده در روز ۲۰ مهر ماه حاکی است نیروهای نظامی و امنیتی همچون جمعههای گذشته در اطراف مسجد مکی زاهدان و خیابانهای منتهی به آن مستقر واقدام به تفتیش بدنی نمازگزاران کردند.( ایران اینترنشنال ۲۰ مهر ۱۴۰۳)
احضار و بازجویی یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان
روز شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ حسام ملازایی،فرزند حافظ اسماعیل و نوه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان به اداره اطلاعات این شهر احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل احضار و بازجویی این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ۲۲ مهر ۱۴۰۳)
با پایان دوران محکومیت، عدنان شه بخش از زندان زاهدان آزاد شد
روز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳، عدنان شه بخش از اعضای مسجد مکی زاهدان با پایان دوران حبس از زندان این شهر آزاد شد.پیشتر عدنان شه بخش از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام توسط مرجع قضایی به حبس محکوم شده بود.در تاریخ دوم تیرماه سال گذشته، عدنان شه بخش توسط نیروهای امنیتی در زاهدان بازداشت شد. وی پس از چندی به زندان این شهر منتقل شده بود.(هرانا ۲۴ مهر ۱۴۰۳)
جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید:
آخرین دیدگاهها