گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – آبان ماه ۱۴۰۳

تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی، شراره هادی‌زاده رئیسی

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

حکم اعدام چهار زندانی سنی مذهب به اجرای احکام دادسرای امنیت تهران ارسال شد

حکم اعدام چهار زندانی سنی مذهب به نام‌های عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبر زهی گرگیج (رحیم میربلوچ) و سلیمان شه‌بخش، متعاقب رسیدگی های قضایی سرشار از ابهام، در نهایت توسط شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تایید شده و پرونده آنها به شعبه یکم اجرای احکام دادسرای امنیت تهران ارجاع شد. این افراد که در زندان قزلحصار کرج بسر می‌برند، پیشتر به اتهام بغی، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند. (هرانا ,۳ آبان ۱۴۰۳)

زاهدان؛ احضار و بازجویی یکی از مسئولان مسجد مکی

خدارحم حسن‌زهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. تاکنون از دلایل احضار این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,۴ آبان ۱۴۰۳)

ضرب‌وشتم یک معلم اهل سنت و خانواده وی به دست نیروهای انتظامی

خانواده مولوی علیرضا اصغری، معلم اخراجی اهل سنت، که پس از اعتراضات سراسری، از ادامه تدریس منع شده بود، خبر دادند که چندی پیش این معلم و خانواده‌اش به دست نیروهای انتظامی و یگان ویژه مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند. پس از حضور ماموران انتظامی برای تعریض زمین پدری خانواده علیرضا اصغری، معلم ممنوع‌التدریس شده، در بیرجند، با اعضای این خانواده درگیر شده و ابتدا مادر این خانواده را مجروح کرده و پس از دستگیری دو برادر دیگر، با ضرب‌وشتم علیرضا اصغری، سر و دست این معلم را شکستند.  (رکنا,۱۱ آبان ۱۴۰۳)

برای دومین بار در یک ماه؛ احضار و بازجویی مسئول انتظامات مسجد مکی زاهدان

خدارحم حسن‌زهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان برای دومین بار در ماه اخیر توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.آقای حسن زهی پس از احضار و حضور در این نهاد امنیتی به مدت چهار ساعت و نیم مورد بازجویی قرار گرفته است. نیروهای امنیتی از این شهروند خواستند که از سمتش در مسجد مکی کناره گیری کند. (حال‌وش ,۱۱ آبان ۱۴۰۳)

یکی از مسئولان مسجد مکی زاهدان احضار و بازجویی شد

محمدنور سالازهی، از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.تاکنون از دلایل احضار این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,۱۳ آبان ۱۴۰۳)

زاهدان، احضار و بازداشت امام جمعه اهل سنت میرجاوه در دادسرای ویژه روحانیت زاهدان

روز بنجشنبە ١٧ آبان ١٤٠٣(٧ نوامبر٢٠٢٤)، مولانا حافظ عبدالقهار میربلوچ زهی، امام جمعه اهل سنت میرجاوه پس از احضار و مراجعه به شعبه ۱ دادسرای ویژه روحانیت در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی به همراهان او که بیرون دادسرا منتظر بودند، اعلام کردند که: «بروید، او مهمان ما است.تا زمان تنظیم این گزارش، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند در دسترس نیست.(هه نگاو ۱۷ آبان ۱۴۰۳)

مولوی عبدالقهار میربلوچزهی آزاد شد

روز ۲۱ آبان ۱۴۰۳، عبدالقهار میربلوچزهی، امام جمعه سابق میرجاوه پس از ۵ روز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه زاهدان آزاد شد.عبدالقهار میربلوچزهی اخیراً توسط دادسرای زاهدان از سمت امام جمعه میرجاوه عزل شده است که وی به این اقدام اعتراض کرده است.(هرانا ۲۱ آبان ۱۴۰۳)

زاهدان, احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت توسط دادگاه ویژه روحانیت

اسماعیل ملازایی، روحانی اهل سنت ساکن زاهدان، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد و مورد بازجویی قرار گرفت. احضار و بازجویی آقای ملازایی برای دومین مرتبه طی چند روز  صورت گرفته است. تبلیغ علیه نظام از جمله اتهامات مطروحه علیه او است.او همچنین در جریان بازجویی های صورت گرفته از بابت مواردی همچون تاسیس درمانگاه داخلی حوزه مکی و اقدام به درمان معترضان آسیب دیده و همچنین دستور به ساخت کلیپ خلاف واقع از جمعه خونین زاهدان، به دفاع از خود پرداخته است.(هرانا ۲۱ آبان ۱۴۰۳)

میرجاوە، گزارشی از بازداشت با توسل به خشونت سید رخشانی روحانی اهل سنت بلوچ

روز پنجشنبه ١٧ آبان ١٤٠٣(٧ نوامبر ٢٠٢٤)، یک روحانی اهل سنت بلوچ به‌نام سید رخشانی، از اساتید مدرسه دینی میرجاوه، در جریان هجوم نیروهای اطلاعات سپاه به منزل خود با توسل به خشونت و بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.تا زمان تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت و اتهامات وارده و همچنین سرنوشت و محل نگهداری این روحانی اهل سنت بلوچ کە پدر سە فرزند نیز میباشد در دسترس نیست.(هه‌نگاو ۲۳ آبان ۱۴۰۳)

زابل، گزارشی از بازداشت و بی خبری از سرنوشت صفی‌الله سنجرانی، طلبه اهل سنت بلوچ

روز پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳صفی‌الله سنجرانی، طلبه ۱۹ساله اهل سنت بلوچ و از طلاب حوزه علمیه عظیم‌آباد لوتک، توسط نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت شده‌ و تاکنون اطلاعی از سرنوشت وی در دسترس نیست.نیروهای اداره اطلاعات، بدون ارائه حکم قضایی، صفی‌الله را به دلیل نداشتن مدارک شناسایی از اتوبوس محور زابل به نهبندان بازداشت کرده و پیگیری‌های خانواده این شهروند، تاکنون بی‌نتیجه مانده و نهادهای امنیتی از ارائه هرگونه پاسخ روشنی در این خصوص به خانواده وی خودداری کرده‌اند.(هه‌نگاو ۲۴ آبان ۱۴۰۳)

رد مرز یک‌مولوی بازداشت‌شده بلوچ توسط اطلاعات سپاه پس از هجده روز بازداشت و بی‌خبری در میرجاوه

روز پنجشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۳، یک مولوی اهل سنت بلوچ به نام سید آقا اسحاق زهی استاد مدرسه دینی توحید در میرجاوه که در ۶ آبان ماه پس از یورش نیروهای اطلاعات سپاه به منزل مسکونی وی، بدون نشان دادن حکم قضایی، او را با خشونت و ضرب و شتم، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند، پس از هیجده روز به افغانستان رد مرز شد.وی در مدت بازداشت اجازه تماس با خانواده خود رانداشته وسه فرزند دارد که دونفر آنها به تالاسمی دچار هستند ونیاز دارند هر ماه برای تزریق خون به مراکز درمانی مراجعه کنند که نبود پدر سلامتی آنها رانیز به خطر انداخته(حال وش ۲۵ آبان ۱۴۰۳)

احضار و بازجویی ۴ روحانی اهل سنت توسط اطلاعات سپاه زاهدان

یحیی کهرازهی، عیسی ریگی، الله رسان ریگی و بهروز میربلوچزهی روحانیون اهل سنت به اطلاعات سپاه زاهدان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. این شهروندان پس از چند ساعت بازجویی، آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳، یحیی کهرازهی، عیسی ریگی، الله رسان ریگی و بهروز میربلوچزهی، چهار روحانی اهل سنت به اطلاعات سپاه زاهدان احضار شدند. از اتهامات مطروحه علیه این افراد اطلاعی در دست نیست. در این گزارش آمده است، حمایت این روحانیون اهل سنت از عبدالقهار میربلوچ زهی امام جمعه اهل سنت میرجاوه، از دلایل احضار آنها بوده است. یحیی کهرازهی فرزند مولوی سید محمد، عیسی ریگی فرزند محمدگل، الله رسان ریگی فرزند محمدگل و همچنین بهروز میربلوچزهی فرزند مراد و یکی از اعضای انتظامات مسجد جامع میرجاوه است.( خبرگزاری هرانا. ۲۷ آبان ۱۴۰۳)

دو روحانی اهل سنت توسط اطلاعات سپاه زاهدان احضار و بازجویی شدند

یونس ریگی و اقبال ریگی، روحانیون اهل سنت به اطلاعات سپاه زاهدان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند. این شهروندان پس از چند ساعت بازجویی، آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه، یونس ریگی و اقبال ریگی، دو روحانی اهل سنت به اطلاعات سپاه زاهدان احضار شدند. این دو روحانی اهل سنت پس از احضار مورد بازجویی قرار گرفته و نهایتا پس از چند ساعت، آزاد شدند. حمایت این روحانیون از عبدالقهار میربلوچ زهی امام جمعه اهل سنت میرجاوه، از دلایل احضار آنها عنوان شده است. یونس ریگی (بندهی)، فرزند رسول و اقبال ریگی (بندهی) هر دو ساکن میرجاوه هستند.( رادیوفردا.۲۸ آبان ۱۴۰۳)

محمدامین مرادزهی آزاد شد

محمدامین مرادزهی، روحانی اهل سنت ساکن خاش با تامین قرار کیفری از زندان زاهدان آزاد شد. آزادی آقای مرادزهی پس از گذشت نزدیک به سه ماه از زمان بازداشت، روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه با تامین قرار کیفری از زندان زاهدان صورت گرفته است. وی پیشتر در تاریخ ۱ شهریورماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه در خاش بازداشت شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. محمدامین مرادزهی، فرزند مولوی عبدالرحیم، متاهل، پدر پنج فرزند و داماد مولوی عبدالمجید مرادزهی است.( خبرگزاری هرانا.۲۸ آبان ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: