اطلاعیه 646 نمایندگی سوئیس

طبق ماده ی ١٩ اعلامیه  جھانی حقوق بشر :

ھر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکاراز طریق ھر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.ھمچنین بر مبنای ماده ی ۵ ھمین اعلامیه : ھیچ کس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد .

به سرکوب و خفقان سیاسی در ایران پایان دھید.

بازداشت فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی و صدور احکام سنگین زندان در دوسال گذشته علی رغم وعده ھای دولت یازدھم ادامه داشته و ھمچنان قربانی میگیرد . بسیاری از این بازداشت شدگان، باوجود پایان یافتن بازجوییھا و حتی بعضا علیرغم صدور قرار وثیقه و تامین شدن آن، ھمچنان در بازداشت موقت به سر میبرند .

از آن جمله اند : «آتنا دائمی»، «آتنا فرقدانی»، «امید علیشناس»، «آسو رستمی»، « علی نوری»، «آرش صادقی»، «گلرخ ابراھیمی ایرایی»، «بھنام موسیوند»، «نوید کامران»، « سعید شیرزاد»، «امیر امیرقلی » و …

علاوه بر موارد فوق آمار زندانیان مدنی در ایران که ھمچنان بصورت بلاتکلیف در انتظار رسیدگی به پرونده خویش به سر می برند بسیار چشمگیر است . ما فعالین حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به موج جدید صدور احکام سنگین و حبسھای طویل المدت برای فعالان مدنی و کنشگران سیاسی، روند بازداشت، بازجویی و دادرسی غیر شفاف و ناعادلانه برای این شھروندان را غیرقابل پذیرش دانسته و ھمچنین بدینوسیله اعتراض خویش را از بلاتکلیفی و نگھداری طولانی مدت متھمین در بازداشت موقت ابراز یم داریم و اعلام میداریم :

بر اساس موازین دادرسی و اصل حقوق متھم، رسیدگی به پرونده متھمان بازداشتی باید مورد تسریع قرار داده شود و با این فعالان بھ صورت عادلانه برخورد شود .

646

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی سوئیس