لیست کتابهای جدید کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کتاب«ورونیکا تصمیم می گیرد بمیرد»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15201

این کتاب پائولو کوئلیو درباره‌ی کسانی است در قالب های معمول اجتماعی نمی گنجند. درباره جنون است و نیاز به یافتن راهی متفاوت برای زندگی، برای کسانی که اغلب با پیشداوری های دیگران آزار می بینند، فقط به این دلیل که مثل دیگران فکر نمی کنند.
کتاب «عقاب کمازان »
http://ketab.bashariyat.org/?p=15198

این کتاب نشان دهنده قیام کریمخان زند تا زمان تسلط وی بر اصفهان و شکست رقبای سرسخت او است . در تالیف این کتاب سعی شده در عین حال که به زبان ساده وقایع تاریخی نقل میشود از متون تاریخی و اخباری که سینه به سینه رسیده است انحرافی رخ ندهد.
کتاب« لغتنامه دهخدا»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15193

لغت‌نامۀ بزرگ دهخدا کتابی جامع شامل شرح و معنی واژگان زبان فارسی است. این لغت‌نامه، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اثر علی‌اکبر دهخدا است، که بیش از ۴۰ سال از عمر او صرف آن شد. لغت‌نامۀ دهخدا معنی، تفسیر، و شرح تاریخیِ شمار قابل توجهی از وام‌واژه‌های عربی که وارد فارسی شده‌اند را نیز داراست. لغت‌نامۀ بزرگ دهخدا شامل بخش بزرگی از واژگان ادبی زبان فارسی، با معنای آن‌ها و نیز کاربردشان در شعرها است. با وجود این، این لغت‌نامه فاقد بخش اعظم واژگان علمی و فنی فارسی است که بیشتر در دهه‌های پس از تألیف لغت‌نامه به حوزۀ زبان فارسی وارد شدند. نسخۀ چاپی فعلی لغت‌نامه ۶۷۲۶۵ صفحۀ سه‌ستونیِ قطع رحلی با حروف ریز دارد.
در سال ۱۳۸۵، با تلاش دست‌اندرکاران مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، دولت وقت قصد داشت مادۀ واحده‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند که از قرار گرفتن لغت‌نامه در مالکیت عمومی جلوگیری می‌کرد. مطابق قانون حقوق مؤلفان و مصنفان مصوب ۱۳۴۸، آثار پس از گذشت ۳۰ سال از درگذشت پدیدآورنده‌شان تحت شرایطی به مالکیت عمومی در می‌آیند. مجلس این ماده را تصویب نکرد.

کتاب «لمس واژۀ سرنوشت»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15191

این کتاب ترجمه ای است از کتاب ) Sense of Destiny به فارسی احساس سرنوشت ( نوشته پاتریشیا ویلسون که نخستین بار سال 1994 در انگلستان منتشر شد.
اين آپارتمان قشنگ، قسمتی از خانه ای بود كه از بچگی در آن زندگی كرده بود. يک زمانی اينجا يک خانه خيلی بزرگ و خاص بود كه در حومه لندن قرار داشت. البته هنوز هم بزرگ و باشكوه بود، با باغچه ای طويل در حياط پشتی و حصارهای بلندی كه خانه را از ديد همسايه های كنجكاو حفظ می كرد. اما حالا استفانی آنجا را با خواهرش شريك شده بود.
کتاب «گناه مقدس»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15189

هرکس هرچه می خواهد بگوید : وجدان من راضی است . کاری کرده ام که ممکن است بسیاری از مردم , کوتاه فکران و نزدیک بینان بیش از دیگران , در خور ملامتش شمارند , و افرادی هم برمن بتازند , گناهکارم نامند و دشنامم گویند ; اما من راضیم . ایمان دارم که این بهترین عمل من در سراسر زندگیم شمرده خواهد شد . مرد جوانی هستم , بیست و شش هفت سال بیش ندارم . امسال تحصیلاتم تمام میشود . دکتر خواهم شد . با همه گرفتاری هایی که در زندگی ام داشته ام خوب درس خوانده ام و با وجود محیط وحشت انگیز و کشنده یی که در ان زیسته ام کوشیده ام تا خوب باشم
کتاب« بهگود گیتا یا سرود خدا »

http://ketab.bashariyat.org/?p=15187
جزئی است از مجموعه عظیم مهابهارات , بزرگترین حماسه شعری جهان , که داستان جنگ فرزندان بهارات بزرگ است . میدان رزم در پیرامون شهر دهلی کنونی است . شاهزادگان بهارات در این سرزمین فرمان می رانند . پس از مرگ پاندوشاه , برادر نابینای وی دریتراشترا به جای وی می نشیند . او صد فرزند دارد . از پاندوشاه نیز پنج پسر به جای مانده است که در میان انان و فرزندان دریتراشترا خلاف و نفاق است . دریودهن بزرگترین فرزندان دریتراشترا نقشه قتل پسران پاندو را میکشد و به بهانه برگزاری جشن مذهبی انان را به کاخ خود فرا می خواند و ..
کتاب«فرهنگ ضرب المثل های انگلیسی »

http://ketab.bashariyat.org/?p=15185
ضرب المثل بخش مهمی از زبان را تشکیل میدهند که نشان دهنده ی ارزش ها و اعتقادات جامعه می باشند. همانند فارسی در زبان انگلیسی هم استفاده از ضرب المثل ها باعث زیبایی کلام و افزایش درک شنونده میشوند. این کتاب شامل ۴۲۵۰ ضرب المثل انگلیسی، همراه با ترجمۀ فارسی آنهاست و برای دانلود رایگان در سایت پارس بوک قرار داده شده است

کتاب«در ظلمت بیدار شد»

http://ketab.bashariyat.org/?p=15183
نویسنده: برت هالیدی
همه چیز شامگاه روز بیست و سوم آوریل که روز پنج شنبه بود آغاز شد . از یک هفته پیش در نیویورک بودم و می خواستم ناشر داستانهای خود و دوستان دیرینم را آنجا ببینم…
کتاب« بخارای من ایل من »
http://ketab.bashariyat.org/?p=15181

اثر محمد بهمن بیگی
بهمن بيگي 44 سال پس از انتشار نخستين کتاب خود، مجموعه داستان کوتاه «بخاراي من ايل من» را نوشت كه رنج و دردها، ظلم و ستم ها، بالاو پايين هاي زندگي مردم ايل را به كلمه در مي آورد. اين كتاب اولين اثر او پس از پايان كار در تعليمات عشايري و دوران بازنشستگي است. بزرگ علوي اين کتاب را كه انتشارات آگاه چاپ كرده، کتابي ادبي و در عين حال فرهنگ عامه (فولکلور) مي خواند.
کتاب«معرفی قطعات الکترونیک»

http://ketab.bashariyat.org/?p=15178
در حال حاضر الکترونیک کلید فتح شگفتیهای جهان است و با تمام علوم و فنون موجود به نحوی پیوند خورده است . از وسائل ساده خانگی تا پیچیده ترین تکنیک های فضایی همه جا صحبت از تکنولوژی فراگیر الکترونیکی است و امروز صنعت مدرن بدون الکترونیک و تکنولوژی های وابسته به آن عملا مطرود و از کار افتاده است . در این کتاب با ساختمان و کاربرد انواع قطعات الکترونیکی به همراه تصاویر مربوطه آشنا خواهید شد. قطعاتی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از : انواع مقاومت، انواع دیود، انواع ترانزیستور، انواع سلف و انواع خازن.
كتاب «آیین هندو »
http://ketab.bashariyat.org/?p=15127

در واقع ترجمه بخش هندوئیسم كتاب راهنمای جدید ادیان زنده[1] است كه زیر نظر جان آر. هینلز[2] استاد مطالعات تطبیقی ادیان در مدرسه مطالعات آفریقایی و شرقی دانشگاه لندن[3] تالیف شده است. این كتاب در سال 1997 به چاپ رسیده و بخش آیین هندوی آن را سیمن ویتمن[4]، استاد ارشد مدرسه مطالعات آفریقایی و شرقی دانشگاه لندن نگاشته است.

کتاب« آمریکا وجود ندارد»

http://ketab.bashariyat.org/?p=15125
داستانی دارم از مردی كه داستان‌ها حكایت می‌كرد. بارها به او گفتم كه داستان‌هایش را باور نمی‌كنم. بهش گفتم: «شما دروغ می‌‌گویید،» گفتم: «شما حقه‌بازید، خیالاتی هستید، شما كلك می‌زنید.» هیچ فایده‌ای نداشت و او همچنان با خیال راحت داستانی تعریف می‌كرد. و تا كه من داد می‌زدم: «حقه‌باز، خیالاتی، متقلب،» نگاه عمیقی به من می‌انداخت، سری تكان می‌داد، لبخند تلخی می‌زد و خیلی آرام می‌گفت: «آمریكا وجود ندارد.»
کتاب «عقل افسرده»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15096

آمیزه‌ای از اضطراب و جنون و عشق و مرگ را می‌توان در آخرین رمان بزرگ توماس‌مان -دکتر فاستوس- شاهد بود. آدریان لورکون آهنگساز آلمانی، استاد دانشگاهی خسته است و ملول. لیبرالی معقول و میانه‌رو که به میراث سرزمین پدری خویش عشق می‌ورزد ولی در عین حال از درک سویه‌های تاریک و اهریمنی آن عاجز است. لورکون در حالی حکایت هولناک دوست نابغه خود را بازگو می‌کند که در اطرافش بنای رایش‌سوم به تدریج ویران می‌گردد. لورکون درست همانطور که از راز هولناک دوست خویش و سرچشمه‌های شیطانی نبوغ هنری او نیز بی‌خبر است از سرنوشت مشترک دوست و ملت خویش و تباهی و جنونی که به طرزی اجتناب ناپذیر هر دوی آنها را فرا می‌گیرد هراسان است. آثار توماس‌مان یادآور ترکیب و آمیزش تباهی و فرهنگ است نبوغ لورکون همچون قدرت و دانش فاوست بر عهد و پیمان بستن با شیطان استوار است و تنها بیماری و مرض می‌تواند آن را به اوج شکوفایی برساند. هر چند اینک به جای وبا با مرض سفلیس سروکار داریم که در آن رابطه عشق(اروس) ومرگ(تاناتوس) از حالت سمبولیک خارج شده و به واقعیتی بیولوژیک بدل می‌شود

__________________________

کتاب قدم به قدم با اسکندر

http://ketab.bashariyat.org/?p=15148

کتاب قدم به قدم با اسکند در کشور ایران کتاب قدم به قدم با اسکند در کشور ایران شرح وقایع دوران هخامنشیان، آرزوی دیرینه اسکندر برای بدل شدن به پادشاهی همچون کوروش هخامنشی و ورود اسکندر به سرزمین پارسیان است. کتاب نوشتهٔ هارولد لمب و با ترجمۀ ذبیح‌الله منصوری است که انتشارات گلریز آن را چاپ کرده، همراه با این اثر، تاریخ جنگ‌های ایران به قلم هرودوت تاریخ‌نگار یونانی به علاوه از بلخ تا نیشابور […]

کتاب « آذربایجان»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15146

در سه جلد به شرح ذيل تنظيم شده است:
جلد اول و دوم كه به بررسى تاريخ این سرزمین از آغاز تا اسلام اختصاص يافته، داراى پيش‌گفتارى به قلم مؤلف و پنج فصل است.
جلد سوم، به بررسى تاريخ آذربايجان در دوره ظهور و توسعه اسلام اختصاص يافته و داراى پيش‌گفتارى به قلم مؤلف و بيست فصل است.

کتاب« دولت عشق»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15144

نوشته کاترین پاندر، یکی از برجسته ترین نویسندگانی که به موضوع خوشبختی و کامیابی در زندگی بشر پرداخته اولین بار در سال1966 توسط Unity school of Christianity منتشر شد
در مورد خانم کاترین پاندر که یک کشیش است و هم اکنون با نگاهی جدید سعی می کند پاره ای از آموزه های دین مسیحیت را متفاوت از گذشته عرضه کند مطالب گفتنی زیاد است.
وی می گوید: چند دهه پیش یک منشی بیوه و بدبخت بودم که یک بچه هم روی دستش مانده بود و باید از راه کار کردن سخت خرج خود و بچه اش را در می آورد. از آن جا بود که به فکر افتادم که شیوه توانگر شدن را بیاموزم. نخست از طریق منشی گری و سپس از طریق کشیشی غیر فرقه ای توانستم به سوی توانگری قدمی بردارم.
کتاب «عروسک و کوتوله»

http://ketab.bashariyat.org/?p=15141
در مقدمه‌ي اين کتاب كه درباره‌ي پاره‌اي از مضمون‌هاي تفكر “والتر بنيامين”است، چنين خاطرنشان مي‌شود كه تفكر بنيامين با تاًمل در باب مساًله‌ي زبان آغاز مي‌شود و با “تزهايي درباره‌ي مفهوم تاريخ” به پايان مي‌رسد. (اين دو مضمون در تمام طول حيات فكري وي به شكلي درهم تنيده حضور داشته است.) مطالب بعدي كتاب نيز شامل مقالاتي در فلسفه‌ي زبان و فلسفه‌ي تاريخ است. اين مقالات عبارت‌اند از: “زبان و تاريخ: مقولات زباني و تاريخي در تفكر بنيامين/ جورجو آگامين” درباب نظريه‌ي شناخت، نظريه‌ي پيشرفت (تومار N، پاساژها)، “قطعه‌ي الهياتي سياسي”، “تزهايي درباره‌ي مفهوم تاريخ” (كه جملگي نوشته‌ي والتر بنيامين است) و “الهيات واژگون/ نوربرتبولتس و ويلم فان‌راين” گفتني است مضمون دو مقاله‌ي “درباب زبان و زبان بشري” و “رسالت مترجم” درباره‌ي زبان و گوياي قسمت اوليه‌ي تفكر بنيامين و تاًثيرپذيري او از الهيات و عرفات يهودي است. (“رسالت مترجم” در اصل مقدمه‌اي است كه بنيامين بر ترجمه‌هايش از اشعار بودلي نوشته بود). قطعه‌ي رمز آميز الهياتي- سياسي نيز محصول همين سال‌هاست.

کتاب « فلسفه آیزایا برلین»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15139

ادعای اصلی کتاب حاضر این است که یک اندیشه‌ واحد با نیروی بنیان‌کن عظیم، روح‌بخش همه آثار برلین است. این اندیشه، یعنی پلورالیسم ارزشی، می‌گوید ارزش‌های غائی بشری عینی اما مختلف هستند و این اختلاف فرو ناکاستنی است. پیامد این اندیشه برای فلسفه سیاسی این است که تصور جامعه کاملی که در آن همه آرمان‌ها و خیرهای اصیل به دست آید نه تنها اتوپیایی، بلکه ذاتا ناساز متناقض است، به گفته نویسنده کتاب، لیبرالیسم برلین لیبرالیسمی رواقی و تراژیک است که کشکمکش‌ها و تضاد را میان ارزش‌های ذاتا رقیب اجتناب‌ناپذیر، و خسران را جبران ناپذیر می‌داند. اندیشه سیاسی برلین چون در امید‌ها یا توهمات لیبرالیسم‌های زمانه ما و لیبرالیسم‌های گذشته در مورد امکان‌ سازگاری آزادی‌ها و برابری‌های بنیادین شریک نیست، در واقع حیات مجددی به سنت فکری لیبرال می‌دهد.

کتاب «آشنایی با ارسطو»

http://ketab.bashariyat.org/?p=15137
نوشته‌ی «پل استراترن» از مجموعه‌ی «آشنایی با فیلسوفان» به کوشش شهرام حمزه‌ای به فارسی برگردانده شده است. نویسنده در این اثر به شرح زندگی و آثار ارسطو، نوشته‌های او، زمان‌نگاری وقایع مهم فلسفی و تقویم زندگی و زمانه‌ی ارسطو می‌پردازد. ارسطو شاید اولین و بزرگ‌ترین متفکر جامع‌الاطراف بود. چنان‌که مشهور است، او درباره‌ی همه چیز از شکل گوش‌ماهی‌ها گرفته تا نازایی، از تاملات نظری درباره‌ی ماهیت روح گرفته تا هواشناسی، شعر و هنر و حتی درباره‌ی تعبیر خواب مطالبی نوشته است. گفته شده است که ارسطو هر رشته‌ای از دانش را که بر آن انگشت گذاشت، دگرگون کرد؛ به استثنای ریاضیات که در آن افلاطون و تفکر افلاطونی همچنان برتری خود را حفظ کردند. مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، ارسطو بنیان‌گذار منطق به شمار می‌رود. «آشنایی با فیلسوفان» مجموعه‌ای از زندگی‌نامه‌های فیلسوفان مشهور است که برای گشودن باب آشنایی با اندیشه‌ها و دیدگاه‌های آنان مدخل مناسب و مغتنمی به نظر می‌رسد. در هر کتاب، گذشته از ارائه‌ی اطلاعات زندگی‌نامه‌ای، افکار هر فیلسوف در رابطه با تاریخ فلسفه به طور کلی و نیز در رابطه با جریان‌ها و تحولات فکری و اجتماعی و فرهنگی عصر او بازگو می‌شود و بدون ورود به جزئیات نظریات و عقاید او، نکته‌های مهم آن‌ها با بیانی ساده و روشن و درعین‌حال موثق و سنجیده بیان می‌شود.
کتاب« اینشتین و نسبیت »

http://ketab.bashariyat.org/?p=15135
کتاب کوتاهی نوشته‌ی پل استراترن است که به شرح زندگی و آثار آلبرت اینشتین فیزیک‌دان معروف آلمانی و خالق نظریه‌‌ی نسبیت خاص و عام پرداخته است. استراترن کتابش را با زندگینامه‌ی اینشتین آغاز می‌کند و جزئیات دوران کودکی، شرایط خانوادگی و فراز و نشیب‌های زندگی او را به ‌تصویر می‌کشد. سپس به شرح جامعی از فعالیت‌های علمی اینشتین، دوران زندگی او به عنوان یک دانشمند، فعالیتش در دانشگاه‌های مختلف و خدماتش به علم می‌پردازد. در ادامه استراترن جملات مشهوری از او را آورده است و همچنین نظرات افراد برجسته را درباره‌ی شخصیت اینشتین بیان می‌کند. او گاه‌شماری از زندگی اینشتین را در کتابش آورده است که با یک نگاه به آن می‌توانید مسیر پر پیچ و خم تبدیل شدن پسرک کند ذهن خانواده به نابغه‌ی قرن بیستم را ببینید. استراترن در پایان کتابش تعداد زیادی منبع برای آشنایی بیشتر با آلبرت اینشتین و کارهایش معرفی کرده است تا علاقه‌مندان با مراجعه به آن‌ها با جزئیات بیشتری از زندگی این دانشمند بزرگ آشنا شوند. کتاب استراترن به خوبی آلبرت اینشتین و خدماتی که به دانش بشری کرده است را به تصویر می‌کشد.
کتاب«پنج گنج »

http://ketab.bashariyat.org/?p=15133
مجموعه ای 5 جلدی و حاوی 49 داستان زندگیست. زندگی 49 شخصیت ارزشند و والا که همه عمر شیرین و تمامی استعداد ها و توانایی های خود را صرف (شدن های بزرگ) کرده اند.
نتیجه تلاشها ی نه فقط مردمان عصر و زمان خویش را بهره رساند بلکه انسانهای زمانهای بعد از خودشان نیز از خدمات آنان بهره گرفته و می گیرند.
پنج گنج نه افسانه که گوشه هایی از حقیقت زندگی 49 انسان بزرگ است که توجه به انها برای ما پند و اندرز هایی گهربار به همراه خواهد داشت که امروز هم می توانیم بکار بندیم و نتیجه بگیریم.
کتاب«سفرهای گالیوِر»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15131

(به انگلیسی: Gulliver’s Travels)، (منتشرشده در ۱۷۲۶ و تجدیدنظرشده به سال ۱۷۳۵) با عنوان کاملِ سفرهایی به برخی ممالک دورافتادهٔ جهان در چهار بخش، نوشتهٔ لموئل گالیور، نخست در نقش پزشک کشتی و سپس به‌عنوان ناخدا داستانی تخیلی نوشتهٔ جاناتان سویفت به زبان انگلیسی است. این کتاب یکی از آثار ماندگار و کلاسیک ادبیات انگلیسی و همچنین اثری هزل بر طبیعت انسان و هجو داستان‌های ماجراجویانهٔ آن روزگار است.
داستان، که در چهار بخش نوشته شده‌است، به‌صورت سفرنامهٔ دریانوردی به نام ناخدا لموئل گالیور (Lemuel Gulliver) و از زبان خود وی بیان می‌شود. نسخه‌های مختلف، تفاوت‌های چندی با هم دارند، اما همهٔ نسخه‌ها در مواردی مشترک هستند که بنیان نسخه‌های امروزیِ اثر هستند.
کتاب به‌شیوهٔ کتاب‌های آن روزگار با شرح مختصری از زندگی شخصیت و معرفی او آغاز می‌شود و با شرح سفرهای او ادامه می‌یابد.

کتاب «ادیان زنده جهان»
http://ketab.bashariyat.org/?p=15129

اثر دین‌شناس فقید انگلیسی، رابرت. ا.هیوم یکی از منابع درسی و آکادمیک شناخته شده رشته‌های ادیان و عرفان و الهیات است. زمانی که این اثر برای اولین بار به بازار آمد، کتاب روزآمد دیگری در این زمینه در دسترس نبود؛ به همین دلیل این اثر خیلی زود جای خود را در میان استادان و دانشجویان رشته ادیان باز کرد.
هدف این اثر، بررسی دقیق منشاء متون مقدس، تحولات تاریخی و ارزش‌های اساسی ادیان جهان است. یازده دین در جهان وجود دارند که تنها دوتای آنها از مسیحیت جدیدترند. البته مذاهب جدید و نوظهوری هم در جهان فعال هستند که اکنون به صورت بین المللی درآمده‌اند و ادیانی هم از قدیم بوده‌اند که هیچ تاثیری در تمدن جهان نداشته‌اند. در این کتاب، تنها به یازده دینی پرداخته می‌شود که در طول تاریخ بشری به‌وجود آمده و پیوسته در طول اعصار، به حیات خود در سازمان مذهبی اجتماعی، هنر و ادبیات، و در قالب آداب دینی ادامه داده‌اند.
کتاب سیزده فصل دارد. دین هندو، دین جایینی، بودایی، سیک، کنفوسیوسی، تائویی، شینتو، یهودی، زرتشتی، اسلام و مسیحیت به ترتیب عناوین فصول دوم تا دوازدهم کتاب‌اند. از جمله مطالب مهمی که درباره این ادیان در کتاب مطرح شده است. جایگاهشان در میان ادیان دیگر، سرگذشت بنیان‌گذاران، کتب مقدس و اصول ادیان یادشده و نقاط ضعف و قوت آنها است.