گزارش آماری اعدامها در جمهوری اسلامی ایران – فروردین ۱۳۹۹

ویروس کرونا و نوروز هم مانع کشتار های قانونی ایران نشد

یادآوری: با توجه به سانسور خبری حاکم بر رسانه های ایران، آنچه در پی می‌آید گزارشی است کوتاه و فشرده  ازنقض حقوق جامعه ایران در محدوده اعدام شهروندان طی دوره زمانی یک ماه گذشته که  نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل قتل دولتی باشد.

متاسفانه برغم تمام تلاش هائی که از جانب فعالین و نهاد های حقوق بشری صورت می گیرد، صدور و اجرای حکم اعدام که یکی از مهمترین موارد نقض حقوق بشر ایرانیان بشمار میرود، کماکان پا برجاست و هیچگونه آمار دقیقی نیز از تعداد آنان وجود ندارد، لاجرم ما در این گزارش مواردی که خبرگزاری های مورد تائید دولت ایران منتشرکرده اند را به 3 گروه « اخبار، صدور و اجرای حکم اعدام » تقسیم بندی نموده ایم که نمیتواند در برگیرنده تمام اعدام های گسترده ای باشد که هر روزه و بصوت پیدا و پنهان در جمهوری اسلامی ایران اجرا میشود، گفتنی است بیش از ۷۵  درصد اعدام ها بصورت مخفیانه اجرا شده و توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمیشوند و یا اعدام با اتهاماتی واهی و یا بدون وجود مدرک ویا دلایل کافی که بااستناد به حکم « قَسامه » درفقه اسلامی و حقوق کیفری ایران وجود دارد، ِیعنی نقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر.

نمونه: در اکتبر۲۰۱۷ حکم اعدام « مجتبی غیاثوند » براساس « قسامه» در کرج اجرا شد و در فوریه ۲۰۱۸نیز با استناد به این بند از فقه اسلامی حکم مرگ دولتی برای صالح شریعتی ۱۶ ساله  صادر شده است.

قَسامه: براساس عدم اطمینان قاضی نسبت به مجرم بودن متهم و فقط براساس حداکثر۵۰ سوگند از جانب وابستگان شاکی انجام و صادر میگردد و برای تسهیل در قتل نوع بشر۱۰ نفر نیز میتوانند هریک ۵ مرتبه سوگند یاد کنند و یا …

اخبار اعدامیان

دانیال زین العابدینی، کودک-مجرم محکوم به اعدام زندان مهاباد، با ضرب و جرح ماموران به قتل رسید. جسد او روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین به خانواده‌اش تحویل داده شد. عمومی – سازمان حقوق بشر ایران ۱۴ فروردین

مشخصات ۱۰ تن از زندانیان محکوم به اعدام که در زندان تبریز که بیش از حدود ۵۰ زندانی  عمدتا متهم به  “قتل” و محکوم به اعدام  در آن محبوسند:

۱- محمد خسروی، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۶ سال است در زندان به سر می برد.

۲- اکبر نوروزی، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۸ سال است در زندان به سر می برد، شاهدی برای اثبات وقوع جرم وجود نداشته و دادگاه با استناد به علم قاضی حکم را صادر کرده است.

۳- غلامرضا طاهونه، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۵ سال است در زندان به سر می برد.

۴. علی طاهونه، برادر کوچکتر غلامرضا طاهونه، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۵ سال است در زندان به سر می برد.

۵- صفر چالاک، محکوم به اعدام از بابت اتهام تجاوز به عنف، بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

۶- احمد احمدی، محکوم به اعدام از بابت اتهام زنا، بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

۷- بهرام الماسی، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۴ سال است در زندان به سر می برد.

۸- مجید خلیل وند، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.

۹- هادی خوش فطرت، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل، بیش از ۳ سال است در زندان به سر می برد.

۱۰- جاوید محمدپور، محکوم به اعدام از بابت اتهام قتل. بیش از ۲ سال است در زندان به سر می برد.هرانا ۱۵ فروردین

برای آگاهی و اطلاع بیشترو همچنین مشاهدۀ ادامۀ گزارش،  میتوانید به آدرس ذیل مراجعه فرمائید.