اطلاعیه شماره ۱۲۶۵نمایندگی ترکیه در خصوص آینده سازان ایران در بحران برنامه ریزی

آینده سازان ایران در بحران برنامه ریزی

در حالی بودجه سال ۹۹ وزارت آموزش و پرورش معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بر اساس گفته های آقای علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش: در ابتدا پیشنهاد این وزارتخانه بودجه ای معادل۷۳ هزار میلیارد تومان بود که اختلاف فاحش این دو، قطعا مشکلات بسیاری بر دردهای گذشته سیستم آموزشی بخصوص کمبود امکانات دانش آموزان خواهد افزود زیرا با تعطیلی کلاس های دایر۲۰ درصد از پوشش تحصیلی دچار کاهش می شود واین خطر بزرگ و جود دارد.

علیرغم آنکه وزارت آموزش و پرورش نقش مهمی را در توسعه پایدار و پویایی جامعه کشورداشته و بهینه سازی آن می بایست دراولویت کارهائی باشد که دولت در برنامه های بلند مدت خود لحاظ کند، اما برنامه ریزی در دولت جمهوری اسلامی ایران اینگونه نیست، چون مساله تعلیم وتربیت دارای اهمیت لازم نیست مگر در محدوده آموزش های دینی و « حوزوی».

به گفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش بیش از۵۰ هزار مدرسه کپری، چادری ویرانه، کلاس های طویله ای و یا بدون هیچ پوشش و‌ بر روی زمین در مناطق محروم ایران وجود دارد، بیش از۸۳ مدرسه کانکسی فقط در مناطق عشایری آذربایجان غربی دایر است همراه با تحمل رنج سرما و گرما با دستاویزی بنام کمبود بودجه و عدم تصویب اعتبار لازم، بنابرآمارهای موجود 33 هزار مدرسه نیز در ایران نیازمند باز سازی اند مثل فرسودگی ساختمانهای مدارس، فقدان سیستم گرمایشی و خنک کننده، کمبود امکانات لازم بهداشتی، ورزشی و انواع کمبودهای دیگر که فقدان سرویس برای رفت و آمد دانش آموزان از روستاهای دور افتاده به اولین مدرسه در محدوده محل سکونت آنان، یکی از پرمخاطره ترین واساسی ترین دلیل برای بازماندن از تحصیل کودکان ونوجوانان در مناطق محروم و دورافتاده بشمار می رود.

بند ۳ از اصل ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح، و تسهیل و تعمیم آموزش عالی.

اصل۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:  دولت موظف است وسايل آموزش و پروش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم آورد و وسايل تحصيلات عالي را تا سرحد خود كفايي كشور به طور رايگان گسترش دهد.

ترک تحصیل زود هنگام دانش آموزان با فقر خانواده‌ها، نبود امکانات آموزشی مناسب، بویژه درمناطق روستایی، توسعه نیافته و محلات فقیر حاشیه شهرها، بحث پولی شدن مدارس دولتی وگرانی لوازم التحریر ارتباطی تنگاتنگ دارد، بگفتۀ سرپرست اداره آموزش و پرورش طارم:زمانی که کودکان باید مشغول کسب علم و دانش باشند، بدون آمادگی جسمی و روانی تن به ازدواج می دهند، گفتنی است سه استان سیستان وبلوچستان، هرمزگان و کرمان بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل را در کشور دارند، که در بین آنها تعداد دختران بازمانده از تحصیل، به دلیل محدودیتهای زیاد، چند برابر پسرها هست.

ایران از جمله کشورهایی است که آمار بالائی در زمینۀ کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق شهری و روستایی- عشایری را دارد، طبق آخرین آمار منتشر شده، سال تحصیلی ۹۸ حدود ۱۲۰هزار کودک فقط در سیستان و بلوچستان از تحصیل باز مانده اند. ما بار دیگر هشدار می دهیم:

۱ . به مشروط شمردن کنوانسیون حقوق کودک،

۲ . به بی توجهی به ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر،

۳. به عدم تائید اهداف ۱۷گانۀ سند۲۰۳۰ یونسکو به ویژه هدف چهارم

۴ . به اجرائی نشدن بند ۳ از اصل ۳  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

۵ . به عدم توجه به اجرای اصل۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،

که عملا باعث ترک تحصیل اجباری کودکان، زباله گردی، ازدواج زود هنگام، کودک کار، تحمل انواع آزارهای جسمی و روحی کودکان را به دنبال داشته و زین پس نیز چنین خواهد بود. لذا دولت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه باید در اینباره پاسخگو باشد، موظف به اجرای قانون اساسی خود، کنوانسیون حقوق کودک، اعلامیه جهانی حقوق بشر و پذیرش و احترام به اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو در جهت رفع فقر، محرومیت، گرسنگی، اجرای حق امنیت زندگی و فرهنگی، مالی، خدمات اجتماعی و آموزش رایگان که در زمرۀ حقوق شهروندی و بخصوص کودکان است.

۱۲۶۵

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی ترکیه