گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق هنر و هنرمندان – اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

 

نمودار گزارش نقض حقوق هنر و هنرمندان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹

تنظیم نمودار : ابراهیم فداکار  Ibrahim Fadakar

تهیه و تنظیم : اقای امید شیرمحمدی

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.
در گزارش اردیبهشت  ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

 اجتماعی 

بیانیه کانون نویسنگان ایران به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات

کانون نویسندگان ایران به مناسبت فرا رسیدن سوم ماه می، مصادف با روز جهانی آزادی مطبوعات با انتشار بیانیه ای، سلطه سانسور را علت کاهش مخاطبان مطبوعات و کم رنگ شدن نقش تاثیرگذار آنها در جامعه عنوان کرده است.

اعضای صنوف «خانه سینما» خواستار «بیمه بیکاری» شدند

پایگاه خبری تئاتر: اعضای خانه سینما در بیانیه ای از راه اندازی پویشی برای بهره مندی از حقوق بیکاری خبر دادند.

درخواست جامعه باستان‌شناسی از وزیر در زمان کرونا

جامعه باستان‌شناسی ایران در نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستارِ «حفظ سلامت و حراست از آثار و محوطه‌های باستانی در زمان شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی» شد.

بیانیه خانه موسیقی درباره دغدغه معیشتی هنرمندان

بیانیه خانه موسیقی ایران با تاکید بر مطالبات صنفی هنرمندان در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا و دغدغه معیشتی جدی اهالی موسیقی منتشر شد.
اعتراض ها،انتقاد وتجمعات

از میلیاردی‌ها مالیات بگیرید اما از همه تئاتر نه/هفت ماه خسارت!/ اجرای آنلاین، تئاتر نیست

مسعود دلخواه معتقد است با توجه به شرایط اقتصادی تئاتر و گروه‌های تئاتری گرفتن مالیات و کسر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از اجراهای تئاتری، گناه مضاعف است.

محمدحسین فرحبخش خطاب به همایون اسعدیان: از جان این سینما و اهالی آن چه می خواهی که اینجور تخم نفاق می‌پاشی؟

در پی صحبت‌های همایون اسعدیان درباره عیدی‌های اصناف خانه سینما که پنجم اردیبهشت منتشر شد، محمدحسین فرح‌بخش نامه سرگشاده‌ای را خطاب به اسعدیان منتشر کرد.

انتقاد عضو شورای شهر از شوخی سحر قریشی با یک پاکبان

عضو شورای شهر تهران به شوخی نامناسب یک بازیگر زن با یک پاکبان – که به‌تازگی ویدئوی آن واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته – واکنش نشان داد.

طرح فعلی بازگشایی سینماها یک شوخی است/ دولت نمی‌تواند «ناجی» باشد

علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران ضمن تأکید بر لزوم ازخودگذشتگی صنوف مختلف سینمایی برای عبور از بحران کرونا، طرح بازگشایی سینماها در شرایط فعلی را به یک «شوخی» تشبیه کرد.

صادقی: صداوسیما برای گسترش پهنای باند اینترنت با وزارت ارتباطات همکاری کند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یکی از ضرورت های ارتقاء کیفیت آموزش مجازی را رفع کاستی های زیرساختی فناوری اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و گفت: صداوسیما فرکانس هایی را که در تصرف خود گرفته در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد تا این وزارتخانه بتواند از طریق این فرکانس ها پهنای باند را گسترش بدهد.

آتیلا پسیانی آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایش غلط باشند

آتیلا پسیانی در آستانه تولد ۶۳ سالگی‌اش آرزو کرد همه پیش‌بینی‌هایی که برای آینده تئاتر دارد، اشتباه باشد.

این هنرمند که زاده ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۳۶ است، امسال در ۶۳ سالگی خود در یکی از پیچیده‌ترین دوره‌های تاریخی، تولدی کرونایی را تجربه می‌کند.

هاشمی:‌ عدم هویت شغلی تئاتری‌ها، بزرگترین آسیب این حوزه است

کمال هاشمی کارگردان تئاتر عنوان کرد: این روزها بزرگترین آسیبی که در عرصه تئاتر به چشم می آید، عدم هویت شغلی هنرمندان است. وقتی در جایی می‌گوییم هنرمند تئاتر هستیم ، طوری نگاهمان می‌کنند که انگار وجود خارجی نداریم.

بازگشایی سالن‌های تئاتر کار اشتباهی است/ پروتکل غیرتخصصی ندهیم!

مدیرعامل «خانه تئاتر» در خصوص مطرح شدن بحث بازگشایی سالن‌های تئاتر از یک ماه آینده با صراحت گفت بحث بازگشایی سالن‌های تئاتر در شرایط فعلی کار اشتباهی است.

وارثِ آوارِ عالی قاپو کیست؟

نگرانی‌ها تمامی ندارند؛ دلهره‌هایی که هر بار با شنیدن خبری از نوع یک اتفاق پرهجمه در بناهای تاریخی ایجاد می‌شوند. چه خبری درباره حضور بیش از حد گردشگران در یک بنای تاریخی باشد و چه احتمال عبور مترو از زیر میدان نقش جهان یا خبرِ برگزاری کنسرتی بدون مخاطب و در قالب پخش زنده در اینستاگرام

در فیلم‌های سفارشی، بازیگران پول‌هایی می‌گیرند که حیرت‌آور است

احمد طالبی‌نژاد، منتقد سینما، با اشاره به صرف بودجه دولتی در پروژه‌های سفارشی، تاکید کرد در این فیلم‌ها، بازیگرانی که نهایتا دو یا سه ماه کار می‌کنند، رقم‌هایی را می‌گیرند که حیرت‌آور است.

مستندهای ساخته شده از شجریان درباره هنر او نبوده‌اند/ با قوه قهریه و جبهه‌گیری علیه هنرمند نمی‌توان نظر تاریخ را تغییر داد/ همیشه در یارکشی‌های سیاسی آدم‌ها را دسته‌بندی کرده‌ایم

حسن نقاشی می‌گوید: مستندهای ساخته شده درباره استاد شجریان نتوانسته او را برای ما تصویر کند و هیچکدام درباره هنر او نبوده است. متاسفانه ما همیشه در یارکشی‌های سیاسی سعی می‌کنیم، آدم‌ها را تفکیک و دسته‌بندی کنیم. اما نباید فراموش کرد که با قوه قهریه و جبهه‌گیری علیه هنرمند نمی‌توان نظر تاریخ را تغییر داد.

۲۵۰ هنرمند به وزیر ارشاد نامه نوشتند/ تئاتر را کم‌خاصیت نکنید

۲۵۰ نفر از هنرمندان تئاتر در بیانیه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سخت‌گیری‌ها در صدور مجوز برای فیلم‌تئاترها اعتراض کردند.

۲۵۰ هنرمند تئاتر در بیانیه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار تسهیل در صدور مجوز عرضه فیلم‌تئاترها شدند.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://honar.bashariyat.org/