لیست کتابهای جدید منتشر شده در سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در سپتامبر ۲۰۲۰

کتاب ” اخبارالطوال “  ترجمه دکتر محمود مهدوی دامغانی    ترجمه صادق نشات

نوشته ابوحنیفه احمد بن داود دینوری، و
” ابو حنیفه دینوری نیز در اخبارالطوال روایات مهم در باب فتوح اسلام نقل کرده است، که در ماخذ دیگر نیست. ابوحنیفه دینوری احمد بن داوود بن ونند، از نوادر رجال عصر خویش بوده و در حکمت و ریاضی دست داشته است و در اخبار او را ثقات شمرده اند “.

کتاب ” حلاج “
نوشته علی میرفطروس، نویسنده در این کتاب به بررسی خلافت عباسیان، نقش ایرانیان در آن دوره، پیدایش جنبش های ضد دولتی و تطبیق این دوره ها با مرحله‌ اقتصادی فئودالیستی دارد. در این میان، اشاراتی به تاریخچه‌ اسلام، تصوف، معتزلین، زنادقه، برداشتهای متفکرین غربی از اینها، و شخصیت ‌هایی نظیر رازی، راوندی و… دارد. سپس به اوضاع اجتماعی-اقتصادی، زندگی و عقاید خلاج؛ و تاثیر حلاج بر نهضت های ملی میپردازد.
کتاب ” «بر جاده های آبی سرخ» بر اساس زندگی میرمهنای دغابی “️ سه جلد

جلد اول

جلد دوم

جلد سوم
🔵 نوشته نادر ابراهیمی ،داستان بلند “بر جاده های آبی سرخ “، حکایت جوانمردی و رشادت دلاور مرد جنوبی گمنامی است به نام میرمهنای دوغابی ، که او خواب و آرامش را قریب یک دهه از استمارگران هلندی، انگلیسی و پرتغالی و عثمانی ربود؛ تا برای همیشه خلیج فارس از دستبرد اشغالگران در امان بماند. نویسنده زنده یاد #نادرابراهیمی با پانزده سال مطالعه پیرامون زندگی این مبارز جنوبی وطن خواه به خوبی از عهده شناسایی و معرفی نهضت مقاومت وطن پرستانه میر مهنای دوغابی برآمده است.

کتاب ” مرزهای ناپیدا “
نوشته دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، در این کتاب با رویکرد پرسش محوری که در آثار پیشین هم از او دیده ایم، میکوشد پاسخی برای موقعیت ایران در دنیای پرشتاب کنونی که میان دو فرهنگ سنتی و صنعتی ایستاده، بیابد… مرزهای ناپیدا، مجموعه تازه ترین مقاله هایی است که در کنار شش کتاب دیگر نویسنده: ایران را از یاد نبریم، فرهنگ و شبه فرهنگ، گفته ها و ناگفته ها، ذکر مناقب حقوق بشر در جهان سوم، سخن ها را بشنویم و ایران و تنهاییش، قرار میگیرد. محتوای همه آنها، ناظر به مسائل چهل ساله اخیر فرهنگی و اجتماعی ایران است. سوال اصلی این بوده: ایران در بطن یک دنیای پرشتاب و پر تب و تاب، و در میان دو فرهنگ سنتی و صنعتی میرود، تا چه راهی در پیش گیرد؟ این چند کتاب در حد توان خود کوشیده اند تا پاسخی برای آن بیابند. جان کلام بیش از دو کلمه نیست:

کتاب ” تاریخ پزشکی “
نوشته لیزا یونت، ترجمه رضا یاسایی، از مجموعه تاریخ جهان، تاریخچه ظهور پزشکی، تبدیل شدن این حرفه به علم و موانعی که بر سر راه این حرفه وجود داشته است، را شرح میدهد. این کتاب به بررسی و شناسایی و درمان بیماری ها و پیشگیری از آنها و قدمت علم پزشکی میپردازد.

کتاب ” سلامت مردم در ایران قاجار “
نوشته ویلم فلور️ ترجمه دکتر ایرج نبی پور، ایران عصر قاجار به دلیل آشنایی ایرانیان با جنبه های فرهنگی و تمدنی کشورهای اروپایی، دورانی گذار از حالت سنتی به مدرن را تجربه میکرد. دانش پزشکی مدرن نیز یکی از این جنبه ها بود. نگارنده در کتاب حاضر با بررسی وضعیت عمومی سلامت و بهداشت در عصر قاجار میکوشد تا هر دو شیوه سنتی و مدرن درمان در آن عصر و سیر تکاملی آن را شرح دهد. مطالب کتاب با معرفی فهرست‌ واری از بیماریهای رایج در ایران عصر قاجار آغاز میشود. آنگاه نویسنده پس از ارزیابی گستره ماهیت بهداشت عمومی و تاثیر آن بر عرصه سلامت عمومی مردم، تئوری های پزشکی رایج آن زمان را برای درک علت و نیز درمان بیماری ها به مجادله م کشاند. همچنین در خصوص انواع طبیبان و تنوع و محدوده عملکردی آنها بحث میکند. گفتارهای پایانی کتاب نیز با شرح جزئیات به تاثیر طب غربی بر روی شیوه طبابت سنتی و همچنین نهادهای مربوط به بهداشت و سلامت در عصر قاجار اختصاص دارد.

کتاب ” طب در دوره صفویه “
نوشته دکتر سیریل الگود️ ترجمه محسن جاویدان
این اثر توسط سیریل الگود نوشته شده است، که چاپ آن بر عهده نشر دانشگاه تهران بوده است، و مترجم این اثر محسن جاویدان میباشد. تاریخ پزشکی ایران نتایج و عاقبت یک زندگی پژوهش و تحقیقات محقق دکتر سیریل الگود می باشد که در سالهای اول قرن بیستم به عنوان پزشک سفارت انگلیس داخل ایران بسر برده است. الگود بعد از داخل ایران رفتن به توصیه ادوارد براون، تصمیم گرفت مطالعه ها و تحقیقات خویش را روی تاریخ پزشکی ایران متمرکز نماید و بر پایه این توصیه آغاز به جمع کردن مدارک و کتب خطی که در خصوص پزشکی ایران بودند نمود، و با خواندن دقیق مدارکی که به دست آورده است دو کتاب تاریخ پزشکی ایران و طب در زمان صفویه را نوشته است. اثر فوق یک سال بعد از از دنیا رفتن ایشان یعنی در سال ۱۹۷۱ میلادی به دست برخی از دوستداران تاریخ در چند نسخه منتشر شد.

کتاب ” لمپنیسم “
نوشته علی اکبر اکبری، “جاهل” یا “لوطی”، از نظر تاریخی در سنت جوانمردی و فتوت نامه ‌های ایرانی ریشه دارد، و در گذشته به افرادی در جامعه اطلاق میشد که مرام جوانمردی، ایثار و بخشش داشته و در مقابل زورگویان و ستمگران از مظلومان جامعه دفاع میکردند؛ اما در فرهنگ معاصر ایران با رشد مدرنیسم و محو تدریجی نهاد‌ها و ارزش های سنتی، واژه #جاهل، مفهوم گذشته اش را از دست داد، و به اوباشی اطلاق گردید که هیچ تعلق طبقاتی و اجتماعی نداشته و با در پیش گرفتن زندگی انگلی از دسترنج دیگران زندگی میکنند.

کتاب ” شورش بر امتیازنامه رژی “
نوشته دکتر فریدون آدمیت قرارداد رژی، یکی از امتیازاتی است که نتایجی نامطلوب به بار آورد. در پی سفر سوم ناصرالدین شاه به اروپا در سال ۱۲۶۹ ه‍. ش که به تشویق وزیر مختار انگلیس در ایران، سرهنری درومند ولف انجام گرفته بود، دولت انگلیس فرصت مناسب را برای کسب امتیاز انحصار توتون و تنباکو به دست آورد و زمینه سازی آن را به ماژور جرالدتالبوت محول کرد.تالبوت در جریان پذیرایی از شاه و هیات همراه او، اطلاعات خودش را درباره محصول تنباکوی ایران تکمیل و سپس رایزنی در این زمینه را آغاز کرد. او برای اخذ امتیاز و شروع عملیات وسیع در ایران، شرکتی به نام ” شرکت رژی” را با کمک دولت انگلیس و سرمایه‌ داران انگلیسی تاسیس کرد. وی پس از تاسیس شرکت رژی، وارد ایران شد و مقدمات کار را به طور محرمانه آغاز کرد و…

کتاب ” تاریخچه کشمکش عقل و دین “
نوشته توفیق الطویل ترجمه علی فتحی لقمان، در عصری که فلسفه پیریونان رو به سستی نهاده بود، نظامی عقیدتی به نام مسحیت سر برآورد و بر قلب مردم چیره گشت، اما با فرا رسیدن عصر نوزایی ( #رنسانس)، عقل زمزمه بیداری سرداد، و آن چنان تکان شدیدی بود که میرفت تا کاخ حکومت دینی را پایان دهد. با شروع قرن هفدهم، عقل جدیدی را برای خود تدارک دید. اما این فلسفه بیشتر متمایل به آشتی دادن عقل و دین بود؛ به همین دلیل عده ای گمان بردند که اروپا در پایه ریزی فلسفه جدیدی که بتواند عقل را در سیطره قدرت های دینی رهایی بخشد، توفیق نیافته است.

کتاب«نگاهی نو به اسلام»
هدف دکترمسعودانصاری، نویسنده این کتاب نوشتن شرح جزییات زندگی محمد نیست، ولی برای درک بهتر اینکه چطور کسی موفق میشود یکی از بزرگترین دین های بشری را بنیادگزاری کند، بی مناسبت نیست نخست شرح حالی واقعی و بدون سانسور از چگونگی زندگی او و از اصول و موازین اسلامی بدانیم. این کتاب بر پایه نوشتارهای معتبر مشهورترین نویسندگان و پژوهشگران مسلمان و غیر مسلمان درباره اسلام و محمد پیامبر گردآوری شده..

کتاب ” دین سازان بی خدا “
نوشته دکتر مسعود انصاری، تاریخ بشر نشان میدهد که هیچ پدیده ای مانند دین و مذهب در زندگی انسان کارساز نبوده است. درباره فلسفه دین و روانشناسی دین خوئی و نیز فرآیندهای آن بسیار گفته و نوشته اند. دین را با این جستار تعریف میکنیم:” دین عبارت است از یک رشته عقاید خرافی و بدون پایه، نسبت به نیروهای برتر انسان است که بشر آنها را بدون کاربرد خرد، در پندار ذهنی و خمیرمایه احساسات و هیجانات خود بنیاد می نهد و با این عمل فکر میکند به اسرار و رموز غیر قابل درک دست یافته و بدین وسیله برای خود سرایی خیالی و آرامش آور بوجود می آورد ”

کتاب ” نوروز؛ سوابق تاریخی تا امروز “
نوشته هاشم رضی،این کتاب بخشی است از مجموعه “گاهشماری و جشنهای ایران باستان” است، که به شکل جداگانه چاپ شده و این بخش درباره نوروز است. نوروز بزرگترین جشن ایرانیان از روزگار کهن تا به امروز است و همچنین نمایانترین جشنهای بهاری جهان به شمار میرود. نوروز و مهرگان دو جشن بزرگ طبیعی هستند که اولی آغاز بهار و دومی آغاز پاییز است. ایرانیان در دورانی از تاریخ، مهرگان را آغاز سال میدانستند و در دو فصل اول و دوم این کتاب در این زمینه مطالبی بیان شده است.

کتاب « نفت من کجاست؟ ️ فساد در صنعت نفت و گاز ایران»
نوشته خسرو سمنانی ، نفت در ایران در مسجد سلیمان کشف شد. در تمام این سالها ابتدا نفت و پس از آن گاز، منبع اصلی درآمد ملی کشور بوده است. درآمدی که باید برای تولید اشتغال، توسعه اقتصادی و اجتماعی هزینه شود. در چهار دهه اخیر بخش عمده این درآمد، چنانکه در این پژوهش به آن به صورت مبسوط اشاره میشود، به مصارف دیگری اختصاص داده می‌شود، از جمله برنامه هسته ای، حمایت از گروه های شبه نظامی در منطقه، و یا مستقیم به جیب اختلاسگران ریخته میشد… در این پژوهشن همچنین اشاره میشود که با یک میلیارد دلار درآمد نفتی چه میتوان کرد. بخش قابل توجهی از این پژوهش به فساد سازماندهی شده در جمهوری اسلامی و درآمدهای نفتی تزریق شده به مافیاهای مختلف اختصاص دارد….

کتاب« پیر دختر »  اونوره بالزاک
دوشيزه كورمون پيردختر ثروت مندي است كه همراه عمويش زندگي مي كند. سن او بالا رفته و شديدا خواستار ازدواج و تشكيل خانواده مي باشد . دو اشرف زاده نيز خواهان ازدواج با او هستند تا از طريق موقعيت و ثروت او به تحكيم جايگاهشان بپردازند …

کتاب«سفر به انتهای شب» لویی فردینان سلین ترجمه: فرهاد غبرایی
اولین حسی که بعد از خواندن چند فصل اول کتاب سفر به انتهای شب به سراغ شما میاد بهت‌زدگی می باشد. تعجب می کنید از اینکه یک نویسنده چطور می تواند تا این حد شجاع باشد که اوضاع جامعه را اینطور شفاف و بی‌پرده به تصویر بکشد و حتی با جرات تمام، افعال مردم همان جامعه را نقد کند. انگار که سلین موقع نوشتن این رمان یک کاربن گذاشته است زیر دستش و از روی خط به خط جامعه، چهره جامعه را ترسیم کرده است. من تابه حال نویسنده ای با این درجه از صداقت و شجاعت ندیده بودم و احتمالا هم نخواهم دید.

کتاب« نوازنده نابینا» ولادیمیر کارالنگو
سال‌ها قبل در سرزمینی دور، در نیمه شبی خلوت و در خانواده ای ثروتمند نوزادی به دنیا آمد. این کودک در همان گریه اول خود با ترسی عجیب چشم به جهان گشود که هیچ‌کس غیر از مادرش این موضوع را نفهمید. اما بعدها مشخص شد که کودک کور به دنیا آمده است.

کتاب«بیان آزادی ، حق حیات و مجازات اعدام»

در گفتگو با ابوالحسن بنی صدر و به همراه پاسخ آیت الله منتظری به کوشش : حسن رضایی
بیان (=گفتمان) آزادی، چگونه زیستن را به ما می آموزد و بیان قدرت، راه ویرانی و مرگ را پیش پا می نهد. مجازات اعدام را می توان آشکارترین شکل بیان قدرت تلقی کرد. قانونی شدن و بدتر از آن پذیرش عمومی این کیفر در یک جامعه نه تنها نمودی واضح بر حضور اندیشه های زورباور در میان مردم می باشد بلکه نشانگر اعتیاد به اطاعت از حکم زور است. اعدام یعنی تبعیض مطلق برقرار کردن به سود قدرت و تلاش برای رفع مسئولیت فردی و جمعی. اعدام یعنی پاک کردن صورت مساله در برابر بزهکاری.

کتاب ” زنان بدون مردان “
🔵 نوشته ” شهرنوش پارسی پور ”
بر اساس سرنوشت پنج زن تنها در سنین مختلف شکل میگیرد. مهدخت و فائزه و مونس و زرینکلاه و خانم فرخ لقاصدرالدیوان گلچهره. سه دختر اول، مهدخت و فائزه و مونس هر سه باکره اند و بالای ۲۰ سال؛ در کشوری که به قول امیرخان (از شخصیت های رمان):” از قدیم گفته اند زنی که رسید به بیست، بایست به حالش گریست ” زندگی می کنند

کتاب« قلعه مالویل»
روبرت مرل ترجمه: محمد قاضی: بعد از جنگ جانی دوم یکی از پرتکرارترین داستان‌ها درباره‌ی از بین رفتن دنیا بود. دلیلی که این روایت‌ها و داستان‌ها بسیار مورد توجه بودند، اتفاقات و تاثیرات جنگ بود، تاثیراتی که تقریبا هیچ انسانی از آن‌ها در امان نمانده بود. کتاب قلعه‌ی مالویل یکی از همین رمان‌ها است. روبرمرل نویسنده‌ی فرانسوی بعد از دو رمان اولش که منحصرا خاطرات واقعی خود او و افراد دیگر از جنگ بود، موضع رمان سومش را نابودی جهان انتخاب کردو او در این رمان به زیبایی درگیری انسان‌ها را برای برطرف کردن نیازهای اولیه خود نشان می‌دهد.

کتاب ” سفرنامه کارستن نیبور “
نوشته کارستن نیبور ترجمه پرویز رجبی، یکی از سفرنامه های گمنام؛ اما مهم روزگار کریم خان زند است. #کارستن_نیبور،‏ (متولد شده در سال ۱۷ مارس۱۷۳۳-درگذشت ۲۶ آوریل۱۸۱۵)؛ جهانگرد، نقشه نگار و ریاضیدان آلمانی بود. نیبور در لودینگ ورت، در بخش هانوور آلمان به دنیا آمد. او فرزند یک کشاورز معمولی بود. در جوانی برای تحصیل ریاضیات به گوتینگن رفت با این امید که بعدها بتواند در گروه مهندسی کاری دست و پا کند. در همین زمان #یوهان_داوید، استاد شرق شناس از وزیری دانمارکی تقاضا کرده بود که شرق شناس جوانی را به عربستان بفرستد، تا در آنجا مسائلی را که برای لغت‌ شناسی عهد عتیق اهمیت زیادی داشت، بررسی کند و در حل این مسائل بکوشد و به این ترتیب فرصت سفر برای نیبور فراهم شد. این گروه، سفر خود را در ژانویه ۱۷۶۱ آغاز کرد…

کتاب«یادداشت های یک دیوانه » نیکلای گوگول
اگر یک زن کمی از زیبایی بی بهره باشد، باید بیست برابر یک مرد، باهوش باشد تا حداقل اگر نه عشق، کمی احترام به خودش جلب کند.

کتاب ” حقیقت و افسانه “ نوشته برتراند راسل️ ترجمه منصور مشگین پوش
حاوی مقدار زیادی از شرح حال خود نویسنده است؛ صرف نظر از مقالات و داستانهای کوتاهی که در آن آمده است. این کتاب به چهار بخش تقسیم شده است:

کتاب«پرندگان میروند در پرو میمیرند» رومن گاری
تنها وسوسه‌ای که کسی هرگز نتوانسته است بر آن غالب شود: “وسوسه‌ی امید !”

کتاب ” سودمندی و ناسودمندی تاریخ برای زندگی “ نوشته فریدریش نیچه،️ ترجمه عباس کاشف و ابوتراب سهراب
وظیفه تاریخ از دیدگاه او، آفریدن عظمت است و این عظمت در مثل اعلای انسان جلوه و ظهور می یابد..(بخش ۹)- نیچه زندگی را بر تاریخ مقدم می شمارد و زندگی که در آن فرمان رانده شود زندگی نمیداند؛ به همین سبب است که افرادی را که آرمانهای بزرگ قهرمانی دارند شایسته آن میداند که سرگذشتشان زیب تاریخ گردد و به عبارت دیگر تاریخ از دیدگاه او سرگذشت قهرمانان و مردان بزرگ است(بخش ۷)…

کتاب«ستاره بازان»
رومن گری این کتاب را نخست در سال 1961 به زبان انگلیسی و با عنوان The Talent Scout به معنی استعدادیاب چاپ کرده بود. بعدها خودش آن را به فرانسه ترجمه کرد و عنوان Les Mageurs d’Etoiles را بر آن گذاشته بود که معنای تحت الفظی اش می شود ستاره خواران و کنایه از دو گروه است: یکی آلمایو که مرتبا ستارگان عالم سحر، جادو و شعبده بازی را به کاخ خود دعوت می کند و البته زود از دستشان خسته می شود. یکی هم بخش بزرگی از مردم کشور آلمایو که دائما در حال جویدن برگ های توهم زایی هستند که باعث می شود بیشتر در عالم ستارگان باشند تا روی زمین.

کتاب«ظلمت در نیمروز» اثر:آرتور کوستلر
هر فکر غلطی که دنبال می‌کنیم، جنایتی است که در حق نسل‌های آینده مرتکب می‌شویم.

کتاب« شاه گوش می کند» اثر: ایتالو کالوینو
شهری بود که همه اهالی آن دزد بودند. شبها پس از صرف شام، هرکس دسته کلید بزرگ و فانوس را برمیداشت و از خانه بیرون میزد؛ برای دستبرد زدن به خانه یک همسایه. حوالی سحر با دست پر به خانه برمیگشت، به خانه خودش که آنرا هم دزد زده بود. به این ترتیب، همه در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی میکردند؛ چون هرکس از دیگری میدزدید و او هم متقابلاً از دیگری، تا آنجا که آخرین نفر از اولی میدزدید.

کتاب« دو دنیا»( جلد دوم خاطره های پراکنده) گلی ترقی
شامل 7 داستان کوتاه به نام های: اولین روز، خانم ها، آن سوی دیوار، گل های شیراز، فرشته ها، پدر و آخرین روز است که در واقع جلد دوم کتاب خاطره های پراکنده می باشد. در اولین داستان کتاب می خوانیم که راوی که خود نویسنده است بدلیل مشکلات روحی در یک بیمارستان روانی بستری شده و بنا به گفته پزشکان برای رهایی از این وضعیت باید قلم بردارد و شروع به نوشتن کند، بنابراین نویسنده خاطراتش را از دوران کودکی تا بزرگسالی مرور می کند. هر داستان یکی از خاطراتی است که نویسنده در ذهنش مرور می کند و در داستان آخرین روز خانم ترقی سلامتی خود را بدست آورده و از بیمارستان خارج می شود. یکی از ویژگی های داستان های گلی ترقی این است که زنان نقش پر رنگی دارند. داستان ها از دوران کودکی و بزرگسالی خود نویسنده نشأت می گیرد از محله های تهران قدیم در اواخر دهه 1320 تا 1367 که به خوبی توانسته آن ها را تصویر سازی کند تا آسایشگاهی در حومه پاریس. داستان های گل های شیراز و آن سوی دیوار توانسته اند در دوره ی سوم جایزه هوشنگ گلشیری به عنوان داستا های برگزیده انتخاب شوند. همچنین داستان درخت گلابی او نیز توسط داریوش مهرجویی به فیلم تبدیل شده است.

کتاب ” تاریخ جامع ایران ” بیست جلد
🔵 زیر نظر کاظم موسوی بجنوروی
🔹کتاب ” تاریخ جامع ایران “، در مدت چهارده سال و به دست بیش از ۱۷۰ محقق، زیر نظر #کاظم_موسوی_بجنوردی و به سرپرستی بنیاد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی تهیه شده است. هر بخش از کتاب، به دست یکی از بزرگان و متخصصین حوزه فوق، تحریر گشته است. این کتاب بزرگترین، معتبرترین کتاب تاریخ ایران از پیدایش تا پایان دوره قاجار میباشد. پنج جلد نخست این کتاب به تاریخ ایران پیش از اسلام (از نخستین انسانهای ساکن در فلات ایران، تا پایان روزگار ساسانیان)، و پانزده جلد بعدی به تاریخ ایران پس از اسلام؛ در کنار مباحث فرهنگی و ادبیات فارسی و هنر و معماری ایرانی، میپردازد.

جلد اول: سابقه انسان کهن در فلات ایران و تمدن های پیش از آریایی ها؛ ورود آریائی به ایران، عصر مادها و قسمتی از تاریخ سیاسی هخامنشیان.

جلد دوم: دنباله تاریخ هخامنشیان به روزگار سلوکیان، دولتهای پراکنده یا ملوک الطوایف، عصر ساسانیان، و سرانجام تاریخ اساطیری ایران در همین جلد مورد بررسی قرار گرفته است.

✔️جلد سوم: تاریخ اقتصادی و اجتماعی ایران از آغاز تا پایان دوره ساسانی؛ تشکیلات اداری و نظامی در ایران؛ و سرانجام باستان شناسی و هنر ایران در دوره های فرمانروایی مادها و هخامنشیان.

✔️جلد چهارم: تحقیق در هنر و معماری ایران پیش از اسلام؛ ادیان و آموزش و پرورش در ایران.

✔️جلد پنجم: تحقیق در زبان و ادبیات ایران، تاریخ نگاری، جغرافیانویسی، فلسفه و دانش ‌های دیگر.

✔️جلد ششم: تاریخ ایران از فتح اسلامی تا ظهور دولتهای نیمه ‌مستقل و مستقل؛ مباحثی چون فتوح ایران و آخرین روزهای دولت ساسانی؛ ایران در عصر حکومت قومی عرب، ایرانیان و ظهور دولت عباسی؛ وزارت و دیوانسالاری ایرانی و قسمتی از حکومتهای شرقی و غربی ایران عصر اسلامی.

✔️جلد هفتم: تاریخ دولتهای ایرانی در خراسان، شمال ایران، ایران مرکزی و غربی و جنوبی از طاهریان تا کاکوئیان و تاریخ تشکیلات اداری و سیاسی آنها.

✔️جلد هشتم: دنباله آل بویه، غزنویان و ایران در عصر سلجوقیان و برخی سلسله های کوچکتر در غرب ایران، مانند بنی سکمان در ارمنستان و ملوک قراباغ.

✔️جلد نهم: تاریخ ایران از اتابکان تا قسمتی از ایلخانان؛ در این بخش دوره سلسله های موسوم به اتابکان، از اتابکان آذربایجان تا اینجوئیان؛ زمینه های هجوم مغول؛ جانشینان چنگیز، برپایی دولت ایلخانان، مورد بحث قرار میگیرد، و سازمان های سیاسی-اداری این ادوار مطالعه میشود.

✔️جلد دهم: دنباله ایلخانان تا ظهور صفویان؛ علاوه بر دوره دوم ایلخانان به عصر ترکمانان و دوره مهم تیموریان و قسمتی از صفویان.

✔️جلد یازدهم: دنباله عصر صفویان، ادوار حکومت افشاریان و زندیان.

✔️جلد دوازدهم: به عصر قاجار، تحولات مذهبی، روابط خارجی ایران با عثمانی و دول قدرتمند اروپایی، زمینه های قیام و انقلاب مشروطه، نقش های طبقات اجتماعی در تحولات سیاسی و اجتماعی، ورود تمدن جدید به ایران و بسیاری مسائل دیگر نیز پرداخته میشود. در پیوست ‌های همین مجلد درباره خانات آسیای مرکزی، خانات گنجه و شکی و قراباغ، هرمز و خلیج فارس مطالعه شده‌است.

✔️جلد سیزده و چهارده: تاریخ علم و ادب؛ حاوی مباحثی چون نقش ایرانیان در نقل و ترجمه آثار علمی به زبان عربی، عصر تصنیف آثار علمی، دانش های فلسفی و کلامی در ایران و میان ایرانیان، نجوم و ریاضیات، علوم طبیعی و پزشکی، بیمارستانها، دانش های دینی و مذاهب فقهی، تصوف و فرق صوفیه، تاریخ نگاری و چند مبحث دیگر.

✔️جلدهای پانزدهم تا هفدهم: شامل تاریخ زبان و ادبیات فارسی از آغاز عصر اسلامی تا پایان عصر قاجار خواهد بود. در این مجلد ادبیات فارسی در قلمرو فرهنگی ایران، بر حسب ادوار ادبی مورد بحث قرار میگیرد. دوره بازگشت ادبی، ادبیات مشروطه، ادبیات عامه، روزنامه و روزنامه نگاری، ادبیات اقوام ایرانی، تاریخ آموزش و پرورش و بسیاری از جمله دیگر ابواب این مجلدات است.

✔️جلدهای هجدهم و نوزدهم: مخصوص تاریخ هنر و معماری ایران شامل هنرهای دستی و تزئینی و نمایشی و آئینی، موسیقی و معماری است.

✔️جلد بیستم: به مباحث تاریخ اجتماعی، نظام حقوقی در ایران، ادیان و مذاهب در ایران، طبقات اجتماعی و حیات عامه اختصاص یافته است.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://ketab.bashariyat.org/