لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران -سپتامبر ۲۰۲۰

    کتاب«آموزش و زندگی بهتر »
نویسنده: برتراند راسل
در دنیا هستند پدران و مادرانی که نگران تربیت صحیح بچه های خود می باشند و میل دارند بدانند چطور می توان بچه را از تربیت صحیح برخودار کرد.
کتاب«ده فرزند هرگز نداشته خانم مینگ»
اریک امانوئل اشمیت
شادی در همه چیز پنهان می‌شود باید موفق شویم بیرون‌اش بکشیم…

 کتاب «خبرچین»
لیا ا فلاهرتی
خبرچین یکی از تکان دهنده‌ترین، جذاب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین داستان‌هایی است که دربارەی مبارزات مردم ایرلند نوشته شده است

کتاب«دیوانگی در بروکلین»
نوشته:پل استر مترجم:خجسته کیهان، این رمان  دری است به روی دنیایی بهتر، مکانی که بیش از یک فضای داستانی ارزش دارد، جایی برای رجوع و رسیدن به یک آغاز برای ادامه زندگی. اما جایی برای زندگی کردن در رویاها. استر از دنیایی حرف می زند که پیشتر هرگز به این شکل فلسفی پیش روی مخاطبانش تصویر نکرده بود. او با نگاهی پر از امید که در رمانهای پیشینش هرگز این قدر پر رنگ نبود می نویسد: «مهم نیست زندگی تان تا چه اندازه حقیر و کودکانه است، مهم این است که بدانید هر آنچه برایتان اتفاق می افتد برای دیگری هم رخ می دهد.»

 کتاب«بالتازارو بلموندا»
ژوزه ساراماگو، روایت عشق دو جوان است جوانی کودن و بی اراده که شب‌ها را با راهبگان صومعه‌ها می‌گذراند و روزهایش را در همنشینی با درباریان چاپلوس, کشیشان گوش به فرمان, اشراف خوشامدگو, در کنار همسری گنگ و گرفتار تعصب و تنگ نظری‌های مذهبی که از اتریش تحفه آورده‌اند تا برای او ولیعهدی به دنیا بیاورد …

کتاب«سلاخ خانه شماره پنج »
با عنوان اصلی Slaughterhouse – Five اثر برجسته و مهمی از کورت ونه‌گات جونیر است که در آن به حادثه مهمی در طول جنگ جهانی دوم می‌پردازد. پس از انتشار رمان، صحبت‌های زیادی پیرامون این کتابِ ضدجنگ شکل گرفت اما هیچ‌کدام چیزی از ارزش‌های آن کم نکرد. او از داستان‌نویسان نوآور امروزی آمریکاست که داستان‌هایش، ابتکار زیادی دارد. او توانسته واقعیت و خیال را طوری در هم آمیزد که داستان کتاب بسیار گیرا و دلپذیر شود. یکی از موارد مهم در کتاب‌های ونه‌گات این است که او خودش همیشه از شخصیت‌های کتابش است. در کتاب سلاخ‌خانه شماره پنج نیز، این نویسنده آمریکایی از اتفاق مهمی صحبت می‌کند که خود از نزدیک شاهد آن بود.

کتاب ” ایران در عصر پهلوی “
دکتر مصطفی الموتی نویسنده کتاب در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهر سپری کرد، در سال ۱۳۲۷، در رشته قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، و از سال ۱۳۳۳، در دوره دکترای حقوق همین دانشگاه ادامه تحصیل داد. وی فعالیت روزنامه نگاری اش را به عنوان خبرنگار پارلمانی از سال ۱۳۲۱ با #روزنامه_داد آغاز کرد، بعد از مدتی مدیر داخلی و سپس سردبیر روزنامه شد. الموتی در کنار فعالیت مطبوعاتی خود به استخدام وزارت دارایی درآمد و مدتی در بنگاه مستقل عمران روستایی، بازرس این وزارتخانه بود، سپس به عضویت هیئت مدیره شرکت معاملات خارجی نیز درآمد، تا اینکه در سال ۱۳۲۸ معاون نخست وزیر (در دولت اقبال) گردید و سرپرست بازرسی‌ نخست وزیری شد.

کتاب ” چشم اندازی دیگر “
🔵 راوی: رضا دقتی
⚫️ به قلم: راشل دقتی

“چشم اندازی دیگر”، کتاب مصوری از رضا دقتی، عکاس ایرانی_فرانسوی است، که با پشتیبانی سایت رادیو زمانه از فرانسه به زبان فارسی ترجمه و بطور رایگان برای دانلود داخل سایت قرار دادند. این کتاب دربرگیرنده‌ عکس هایی از دوره های مختلف کاری رضا دقتی است که همراه با یادداشت هایی از راشل دقتی منتشر شده است.- در مقدمه ” چشم اندازی دیگر “، مهمترین انگیزه اش در روی آوردن به هنر عکاسی را با ما در میان میگذارد:” میخواهم شهادت بدهم به بی عدالتی در جهان ”

 کتاب ” انقلاب امید “
نوشته اریک فروم،️ ترجمه مجید روشنگر،این کتاب  نخستین بار در سال ۱۹۶۸ به چاپ رسید. این کتاب، درست مانند عنوانش، اثری روح بخش است و مسائل مهم و جذابی را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد: تعریف امید، معنای واقعی انسان بودن، و اقدامات مورد نیاز برای ترویج انسانیت در جامعه ای که به شکلی روزافزون، در باتلاق انزوا و عدم ارتباط فرو میرود. این اثر، مخاطبین را به چالش می کشد تا از میان دو راه پیش روی انسانیت، یکی را انتخاب کنند:

کتاب ” صادق هدایت؛ پیشگام داستان نویسی جدید در ایران “
🔵 نوشته محمود کیانوش، محقق، شاعر و نویسنده معاصر است. گستره آثار او علاوه بر شعر و داستان، زمینه‌های دیگری چون ترجمه، نقد ادبی و داستانهای کودکان را در بر میگیرد. محمود کیانوش در شهریور ۱۳۱۳ در مشهد زاده شد. او در نوجوانی اول به شعر گفتن و بعد به نوشتن داستان کوتاه پرداخت، و با تشویق معلم به این کار ادامه داد و اولین داستان او در مسابقه داستان نویسی دانش آموزان سراسر کشور برنده اول شد. پس از پایان دوره اول متوسطه، وارد دانشسرای مقدماتی شد و پس از آن معلم و سپس مدیر مدرسه در یکی از روستاهای اطراف تهران شد. او از پیشگامان شعرهای منثور آهنگین است و مجموعه شعرهای آهنگینش با عنوان “شکوفه حیرت” (۱۳۳۴–۱۳۳۸) انتشار یافت. پس از آن در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت و لیسانس گرفت. اولین ترجمه او به صورت کتاب، رمان “به خدایی ناشناخته”، اثر جان اشتاین بک است که در سال ۱۳۳۶ منتشر شد. کیانوش مدتی عضو هیئت تحریریه و همچنین سردبیر مجله صدف و چهار دوره هم سردبیر مجله سخن بود. او هم اکنون در لندن با همسرش پری منصوری که نویسنده و مترجم است، زندگی میکند.

کتاب “خودکشی صادق هدایت”
نوشته اسماعیل جمشیدی است. خودکشی نخست هدایت که به حادثه رود مارن معروف شد، که در ارتباط با دورانی میباشد که هم اکنون او در مرحله های شروع کار نگارندگی وی بوده است. او در اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۷ با انداختن خویش داخل رودخانه مارن خودکشی نمود، ولی بر روی قایقی افتاد و نجات پیدا کرد. او در سال ۱۳۲۹، برای درمان حال روحی اش به پاریس رفت. و در فروردین سال هزار و سیصد و سی داخل پاریس در آپارتمانی خودکشی کرد…. علت خودکشی هدایت ولی در جواب به این سوال که برای چه هدایت خودکشی نمود جوابهای گوناگونی داده شده است. دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن هم اکنون در این مورد گفته که اگر او خود را کشت، برای آن بود که مقصد و زندگی خویش را از دست رفته میدید، و این از دست رفتن بر موجب نا امیدی عمیق و کم شدن نیروی جسمی و روحی ایجاد شده است…

کتاب ” تاریخ ۲۵ ساله ارتش شاهنشاهی ایران “
🔵 نوشته ذبیح الله قدیمی
– شرح جنگها و وقایع نظامی ایران
– تاریخ سیاسی نظامی پهلوی
– چگونگی و شرح فعالیت‏های ارتش ایران
– چگونگی سقوط قاجاریه و تشکیل حکومت پهلوی
و…
کتاب ” تاریخ پنجاه ساله نیروی زمینی شاهنشاهی ایران “
🔵 نوشته سپهبد محمد کاظمی و سرهنگ منوچهر البرز، به اهتمام سرهنگ علی وزیری،این کتاب به تاریخ تشکیل نیروی زمینی در زمان حکومت پهلوی و دورهای آن میپردازد، و از پنج بخش تشکیل شده: بخش اول؛ اوضاع عمومی کشور را تا قبل از کودتای سال ۱۲۹۹ بررسی میکند، و سپس تحولات ایجاد ارتش شاهنشاهی را از آغاز سلطنت قاجار تا سال ۱۲۹۹ توضیح میدهد. بخش دوم؛ چگونگی کودتای ۱۲۹۹، شورش جنگل توسط میرزا کوچک خان، شورش شیخ خزعل در خوزستان، عملیات علیه شورش در جنوب و سازمان و دگرگونیهای در ارتش را بررسی میکند. بخش سوم؛ به تحولات ارتش و نیروی زمینی در سالهای حمله متفقین به ایران در سال ۱۳۲۰ و دفاع با امکانات کم در برابر آنان، تا آغاز پادشاهی محمدرضا پهلوی را شامل میشود. بخش چهارم و پنجم؛ هم به تحولات و اتفاقات در نیروی زمینی، در دوران محمدرضا شاه میپردازد.

کتاب ” امام زمان به چه کار فقها می آید؟”
🔵 نوشته اکبر گنجی، زمامداران حاکم بر ایران، شاید نقد باورهای اصلی دین را برتابند، اما طلب دلیل بر وجود امام زمان را بر نمی تابند، چرا که حیات و ممات آنان وابسته و متکی بر این باور بلادلیل است. روحانیون حاکم بر ایران با اتکا بر این باور، مردم ایران را به اسارت گرفته اند. در ایران مبلغ امام زمان یعنی #ولی_فقیه، با سرکوب و زندان و شکنجه هم نمیتواند مردم را ملتزم به دین نگاه دارد و هزاران سرباز گمنام امام زمان به همراه دیگر نیروهای نظامی و انتظامی در سراسر کشور درحال بالا و پایین کردن لباس و وضع ظاهری مردم اند. تمام روایات ظهور مهدی موعود و اقداماتش، چنان قصه پردازی شده اند که گویی تمام حوادث در همان قرون اولیه ظهور اسلام اتفاق می افتد، نه در آینده ای دور و در جامعه ای مدرن. هیچ یک از امامان شیعیان، تصوری از جامعه مدرن آینده در ذهن نداشتند و نمیتوانستند داشته باشند. تمام درگیری های امام زمان با ابزارهای جنگی گذشتگان است. از توپ، تانک، بمب افکن های فوق مدرن، موشک های بالستیک و جنگ ستارگان خبری نیست. گویی بزرگترین جنایتکاران تاریخ، بنی امیه و عباسیانند. دوازدهمین امام شیعیان (حضرت مهدی)، وجود خارجی ندارد، امام غایب، برساخته نزاع های خانوادگی بر سر ارث و میراث است.

کتاب ” مذهب و داستان ظهور امام زمان “
🔵 نوشته بهرام رحمانی، در دوره ‌ای که روز به روز مردم از حکومت و سران آن و ایدئولوژی مذهبی آن رویگردان میشوند، سران و مقامات حکومت اسلامی شدیدا احساس نگرانی میکنند و تلاشهای گسترده ای را برای تحریک هر چه بیشتر احساسات مذهبی طرفداران خود به کار می اندازند، تا بلکه قدرت خود را نگاه دارند. بدین ترتیب حاکمان، روحانیون و علما، داستان سرایان و سناریو سازانی که تاکنون واقعه امام زمان را تولید کرده اند، برای اثبات درستی نظریات خود به کرات، به امامان و پیامبرانی متوسل شده اند، که آنها نیز برای اثبات گفته هایشان به خدا پناه برده و به او قسم خورده اند…؛ داستان ها و افسانه هایی که جز تبلیغ و ترویج جنگ و کشتار، تجاوز و غارت، انتقام جویی و آدم کشی رسالت دیگری ندارند. داستانهای هولناکی که به غایت ضد انسان و زن ستیز هستند. . انتقال روایات و افسانه های مذهبی از نسلی به نسلی دیگر و تدریس آن در حوزه های علمیه زیر عنوان علم فقه، داستان سرایی های دروغین و خرافه پرستی بیش نیستند. اما بازار کسب و کار بزرگ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی، برای روحانیت و شاهان و درباریان و کاخ نشینان هستند؛ بنابراین در بازخوانی تازه داستان امام زمان، همه‌ عناصر و نشانه‌ های ظهور به گونه ای باز تفسیر میشوند که شرایط امروز منطقه در آن لحاظ شده باشد، تا به سفارش مدیران دستگاه تبلیغاتی حکومت پاسخ داده شود.

کتاب ” عقل در تاریخ “
🔵 نوشته گئورگ ویلهلم هگل، ترجمه دکتر حمید عنایت، مجموعه ای از يادداشت هايی است که  گئورگ ويلهلم هگل. در مقدمه “درسهايش راجع به فلسفه تاريخ” كه با بحث و انتقاد از شيوه های تاريخ نويسی، به سه گونه اصلی در تاريخ نويسی فراهم می ‌آيد. از نظر هگل، تاريخ نويسی يا تاريخ دست اول است، يا تاريخ انديشيده و يا تاريخ فلسفی. عقل در تاريخ، تحولات جهانی در روند گشت و گذار روح جهانی بوده؛ كه از نظر هگل، اين سفر از عهد باستان و در ميان ملل شرق شروع شده و با گذار از مراحل يونانی و رومی، به قرون وسطا رسيده، سپس در فرهنگ و تمدن مدرن غربی اروپایی سكونت گزيده است. چگونگی گزارش اين سير و سفر روح در عرصه جهانی، چارچوب های فلسفی هگل به تاريخ را تشكيل میدهد و انديشه نوينی در ميان فيلسوفان تاريخ بازگو میكند.

 کتاب ” ایران در سپیده دم تاریخ “
🔵 نوشته جورج کامرون، ترجمه حسن انوشه، یکی از مهمترین و محققانه ترین آثاری است، که تاریخ ایران باستان را تا آغاز مادها و هخامنشیان – یعنی تا آمدن آریاییان به ایران – بازگو میکند. جرج گلن کامرون (۱۹۰۵-۱۹۷۸)، از جمله شرق شناسان آمریکایی است، که مطالعات گسترده ای را درباره تمدنهای باستانی ایرانی دنبال کرد، تا جایی که  دیاکونوف، مولف کتاب  تاریخ ماد، او را بزرگترین کارشناس  تاریخ عیلام خواند. نویسنده در پیشگفتاری که بر این کتاب نوشته، با اظهار تاسف از نبود اثر یگانه ای که به طور جامع به تاریخ فلات ایران، پیش از استیلای کوروش بر این سرزمین پرداخته باشد، آورده است

کتاب ” جامه آلوده در آفتاب “
🔵 نوشته محمدتقی دامغانی،️ با ویراستاری باقر مومنی این کتاب، خاطرات  محمدتقی دامغانی، از اعضای هیئت مدیره کانون وکلای ایران، قبل از انقلاب است. در این کتاب از جمله شرحی از پرس و جوی متهمان به قتل  سلیمان برجیس آمده است. سلیمان برجیس طبیب خوشنام ساکن کاشان بود، که فدائیان اسلام چهار سال بعد از قتل احمد کسروی، او را به عنوان مبلغ بهایی در تاریخ ۱۴بهمن ۱۳۲۸، بقتل میرسانند.

کتاب ” روز اول قبر “
🔵 نوشته صادق چوبک، مجموعه چند داستان كوتاه است، كه چوبک پس از چند سال سكوت در ۱۳۴۴ به چاپ رسانده است. اکثر داستانهای وی حکایت تیره روزی مردمی است، که اسیر خرافات هستند. چوبک در اين داستانها، به مشكل های بنیادی نزدیک میشود، و ماجرای دردناک زندگانی صدها و هزاران فرد ستمديده را در نشان میدهد؛ و نيز نشان میدهد كه اين انسانها چه اندازه به حس‌همدردی انسانی نياز دارند، ولی در محيطی دشمن كيش، اسير آمده اند، كه نمیتوانند در انتظار مهربانی و لطف باشند، پس به ناچار عصيان میکنند

 کتاب ” زیست شناسی مغز و اخلاقیات ” شرحی در ریشه های دستورات اخلاقی
🔵 نوشته دکتر تقی کیمیایی اسدی (متخصص مغز و اعصاب) در این کتاب سعی در روشن کردن ذات زیست شناسی ویژگی خاص دیگری از رفتار انسانها خواهم کرد، که اخلاقیات مصطلح شده اند، تا شاید بتوانم منشا و مبدا آنها را از آسمانها به اندرون نورونهای مغز نقل مکان داده، و در جایی که استحقاقشان را دارند، مقامشان را روشن سازم. منحصر دانستن اخلاقیات به انسانها، و منصوب کردنشان به ماوراءطبیعه از توهمات دیگری هستند که باعث کبر و غروری شده که ما خود را اشرف مخلوقات، خلیفه خداوند در زمین و تنها موجود اخلاقی میخوانیم؛ در حالیکه از بداخلاق ترین موجودات زنده هستیم.

  کتاب ” بازیگران عصر تمدن؛ کورش، محمد، چنگیز “
🔵 نوشته سیامک ستوده، اگر از یک ایرانی در مورد چنگیزخان مغول سوال شود، بی شک پاسخ او این خواهد بود: ” چنگیزخان، فرد جنایتکار و خونخواری بوده است “.؛ اما اگر همین سوال از یک مغول پرسیده شود، مسلما با پاسخی ۱۸۰ درجه متفاوت، مواجه خواهید شد. در نظر یک مغول، چنگیزخان یک ناجی و رهاننده بزرگ ملی است. کورش،  چنگیز و  محمد؛ به  مردوک،  تنگر و  الله، بی دلیل و اتفاقی نبوده است. شاه و دین، همواره در طول تاریخ به عنوان نظامات و مکاتب هوادار قدرت مطلقه فردی در کنار هم قرار داشته اند.

 کتاب ” یادداشت های پنج ساله “
🔵 نوشته گابریل گارسیا مارکز⚫️ ترجمه بهمن فرزانه🔹” یادداشت های پنج ساله” رمان نیست، مجموعه داستان هم نیست، بلکه مجموعه ای است خواندنی از نوشته ها و یادداشت های مارکز درباره موضوعات مختلف: از جایزه نوبل، که شبحش در مواقعی از سال روی سر نویسنده ها می افتد، بگیرید تا بدیمنی نوبل گرفتن و عقاید مارکز درباره نوشتن و سیاست و البته جامعه پیرامونش. کتاب اگرچه عنوان یادداشت ها را دارد، اما از هر قصه و داستانی خواندنی تر روایت شده است.

کتاب ” ایران و جنگ سرد “️
🔵 نوشته لوئیس فاوست🔹 ترجمه کاوه بیات
🔹بحران آذربايجان، يا به عبارت ديگر بحران ناشی از ظهور و سقوط حكومت یک ساله فرقه دموكرات پيشه وری در آذربايجان، نه فقط از لحاظ روابط بين المللی، و به عنوان پيش درآمدی بر یک رقابت و رويارویی طولانی بين #شرق و #غرب، كه از لحاظ تحولات داخلی ايران نيز به عنوان تبلور كوتاه مدت مخاطرات ناشی از یک روند تاريخی و ريشه دار توسعه طلبی روس، مقطع بسيار مهمی است…؛

کتاب ” روانشناسی اجتماعی “
🔵 نوشته اتوکلاینبرگ⚫️ ترجمه علی محمد کاردان🔹روانشناسی اجتماعی مطالعه موضوعات، مشکلات و مسایل مرتبط با روانشناسی و جامعه است. روانشناسی اجتماعی، اثرات حضور دیگران را بر رفتار فرد یا رفتار خود را تحت تاثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار میدهد. روشن است که تأپاثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل بین خود با دیگران است، بنابراین به یک تعریف دیگر روانشناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسانها یا علم مطالعه تعامل انسانها شناخته میشود.

کتاب ” آکواریوم های پیونگ یانگ  یک داستان واقعی از پشت پرده آهنین کره شمالی “
🔵 نوشته کانگ چول هوان و پیر ریگولت⚫️ ترجمه بیژن اشتری
کیم ایل سونگ” در سال ۱۹۴۸، حکومتی تحت نام “جمهوری دموکراتیک خلق کره” گرداگرد سرزمین کره کشید؛ کره ای هایی که پنجاه سال قبل، ثروت خویش را برداشتند و ژاپن را ترک کردند تا طرحی نو برای زادگاه و موطن خویش ‌درست کنند. کیم ایل سونگ، از بدو قدرت یابی یک شعار را همیشه تکرار کرد؛ شعاری که حتی بعد از مرگ او هم هنوز در دایره بسته دیوارهای آهنین طنین انداز است

کتاب ” فلسفه به زبان ساده “
🔵 نوشته جنی تیچمن و کاترین اوانز⚫️ ترجمه اسماعیل سعادتی
🔹فلسفه به زبان ساده، به بررسی موضوعات گوناگون فلسفی میپردازد. این کتاب برای هر کسی که میخواهد بداند اساسا فلسفه درباره چه موضوعی سخن میگوید، فوق العاده سودمند است. تیچمن و اوانز، نویسندگان کتاب، شاخه های مختلف فلسفه را به زبانی ساده معرفی میکنند. مولفان کتاب، قلمرو فلسفه را به شش بخش تقسیم کرده اند:• ما بعد الطبیعه• فلسفه اخلاق• فلسفه سیاست• فلسفه علم• فلسفه برهان• فلسفه زندگی

🔴 کتاب ” اسلام، خرافات و منشور زن ستیزی “
🔵 نوشته فرزاد جاسمی🔹باورهای ضد بشری و افکار و اندیشه های زن ستیزانه که بر شالوده و بنیان ستم طبقاتی و نابرابری انسانها پی ریزی و استوار گردیده، در سرتاسر کره خاکی، مشروعیتش را از ادیان و مذاهب گوناگون که در طول تاریخ آلت دست قدرتمندان، زورمداران و استثمارگران بوده و چون افیون در جهت خام و رام نمودن توده کار و زحمت و بهره برداری بیشتر از دسترنج آنان عمل نموده میگیرد. در سرزمین ما ایران نیز، در سده ای و از قرن ها پیش تاکنون، تحمیل هر نوع توهین، تحقیر و نابرابری در حق نیمی از جمعیت زنده و سازنده کشور یعنی زنان جامعه، مشروعیت و قانونیتش را از قرآن، حدیث، سنت و راه و روش پیامبر و… گرفته و میگیرد.

🔴 کتاب ” جامعه شناسی عوام “
🔵 نوشته دکتر نصرالله پورافکاری
کتاب حاضر مجموعه ای است مقدماتی و مدرسی با معایب و نقایصی که شاید نویسنده آن نیز ، کم و بیش بدان واقف باشد. این مجموع در فرصتی کوتاه فراهم آمده لذا مولف را توفیق استفاده از بسیاری مأخذ اصل و مایه ور دست نداد.

کتاب ” امیل یا آموزش و پرورش “
🔵 نوشته ژان ژاک روسو
⚫️ ترجمه منوچهر کیا،  روسو از فیلسوفان قرن هجدهم فرانسه است، که او را از بنیانگذارن علم تعلیم و تربیت میدانند. روسو نوشته های متعددی در حوزه آموزش نوشته است. در بین این نوشته ها کتاب #امیل، ماجرای کودکی خیالی است که روسو خود مسئولیت تربیت او را به عهده گرفته است و در واقع از این طریق سعی در نشان دادن شیوه صحیح تربیت دارد. اهمیت این کتاب تا جایی است که گفته میشود نسل اول بعد از انقلاب فرانسه تحت تاثیر این نوع تربیت قرار گرفته است و اصلاحات آموزش به این کتاب باز میگردد. این کتاب در پنج بخش که متناسب به دوره های مختلف زندگی انسان تنظیم شده است، به شرح زندگی و رشد امیل به همراه مربی اش که خود روسو است، میپردازد.

کتاب “سرچشمه تصوف در ایران”،
پژوهشی بسیار زیبا از سعید نفیسی درباره تاریخچه و چگونگی پیدایی تصوف در ایران میباشد. ریشه تصوف در ایران و چگونگی شکل گیری و پیدایش آن، بزرگان صوفی و آثار مهم این فرقه، از مباحث مطرح شده در این کتاب هستند. تصوف در ایران دارای قدمتی بسیار طولانی است. مسیری که تصوف در ایران طی کرد تا به بالندگی رسیده و از دل آن مولوی ها و شمس‌ تبریزی ها و عطارها بیرون آیند؛ او معتقد است که در کشور شاد و همیشه غرق در جشن و سرور ایران باستان، امکان تولد اندیشه های زهدگرایانه و خلوت گزینی نبود. لذا باید سرچشمه اینگونه افکار و عقاید را در خارج از ایران و میان بوداییان جستجو کرد. او در ادامه توضیح میدهد که چگونه این باور به ایران وارد شده؛ در میان برخی از مردم رخنه کرد و نهایتا با رسوخ به اندیشه های مانی و مانویان، تبدیل به یک آیین شد. در ادامه و پس از سقوط ساسانیان به دست اعراب، با اسلامیزه شدن ایران و فرهنگ ایران، این باورهایی که بعدها به نام تصوف مشهور شد، نیز رنگ و لعاب اسلامی گرفت. ایرانیان که شکوه گذشته خود را از دست داده بودند، آرام آرام برای مبارزه با یاس و ناامیدی، به گوشه گیری و زهدگرایی روی آوردند و بدینگونه تصوف روز به روز در میان مردم بیشتر طرفدار پیدا کرد….

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://ketab.bashariyat.org/