لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران


کتاب “پاپیون” (Papillon)

نوشته “هانری شاریر”️ ترجمه “پرویز نقیبی”
پاپیون (به فرانسوی: Papillon به معنی پروانه) نام یکی از رمان‌های هانری شاریر است که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. پس از زمان کمی از انتشار کتاب، هالیوود فیلم “پاپیون” را بر مبنای این اثر ساخت.کتاب پاپیون که به شرح تلاشهای هانری شاریر که به اتهام واهی قتل دستگیر و به حبس ابد با اعمال شاقه در مستعمرات فرانسه محکوم شده است در عین مضمون جذاب و نفس گیری که دارد و خواننده را به اتمام این کتاب ۵۳۷ صفحه ای ترغیب می کند حاوی ویژگی های دیگریست که پرداخت مفصل آن در این مجال کوتاه میسر نمی شود،اما این مانع ازین نمی شود که درباره نکات برجستهء این کتاب بحث نشود.
کتاب “پس از هزار و چهارصد سال”
بخش اول

بخش دوم

نوشته شجاع الدین شفا
نگاهی به تاریخ به ویژه تاریخ سانسور شده دولتی عمق فاجعه فرهنگی نظامی و اقتصادی را که به جامعه ایران از اغاز تهاجم عرب تاکنون روا داشته شده عیان می سازد. تاریخی پر از خون و عصیان و سرکوب . تاریخی مملو از دلالان حماقت و دروغ- تاریخی آکنده از خیانت – کتاب سوزی- فرهنگ کشی- بهره کشی و تمدن سوزی.اگر این نگاه به تاریخ با دیدگاه علمی و فلسفی نیز همراه باشد به گونه ای که نشان دهد چرا و چگونه ما امروز به این وضع گرفتار آمده ایم و راه چاره را نیز به ما نشان دهد بسی راهگشا و در عین حال دردناک است.
کتاب«دوم آذر ۱۳۶۷؛ سالروز قتل دکتر کاظم سامی، وزیر بهداری دولت مهندس بازرگان و نماینده دوره اول مجلس.»
دکتر کاظم سامی به واسطه دیدگاه‌های خاصش درباره مفاهیمی چون عدالت اجتماعی، آزادی و انقلاب، صریح‌اللهجه بود. وی پس از پایان دوره‌ی نمایندگی مجلس، تا پایان عمر در قالب هیچ تشکل سیاسی به فعالیت نپرداخت.او سرانجام در دوم آذرماه ۱۳۶۷ در مطب خود مورد سوء قصد یک مهاجم [فردی که بعد‌ها گفته شد محمود جلیلیان نام داشته] قرار گرفت و دو روز بعد درگذشت. قتل او با اعلام خودکشی قاتلش پیچیده‌تر شد.

کتاب«دختری از ایران»

نوشته ستاره فرمانفرماییان و دونا مانکر ترجمه مریم اعلایی
“ستاره فرمانفرماییان” به سال ۱۲۹۹ خورشیدی در شیراز به دنیا آمد. پدرش «شاه‌زاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما» یکی از نواده‌‌‌های سلسله‌ی قاجار بود. دکتر مصدق نیز خواهرزادۀ پدر ستاره بود. او همچنین خواهر ناتنی کوچکتر مریم فیروز، که از فعالان سیاسی و رهبران حزب توده ایران پیش و پس از انقلاب بود، می‌باشد او را “مادر علم مددکاری ایران” می نامند که در سال ۱۳۳۷ مدرسه ی عالی مددکاری اجتماعی تهران را تأسیس کرد . دانشگاه هاروارد نام ستاره فرمانفرماییان را به عنوان یکی از زنان پیشرو در علم مددکاری در لیست زنان تاثیرگذار تاریخ آمریکا قرار داده‌است.

کتاب “خاطرات و تالمات مصدق”

نوشته دکتر محمد مصدق
حدود بیست سال پس از مرگ مصدق و هفت سال پس از پیروزی انقلاب ایران، نوشته هایی با عنوان خاطرات او منتشر شدند. پیش از انتشار این نوشته ها، شایعاتی از وجود خاطرات مصدق در بین مردم بود و حتی ایرج افشار که بعدها خاطرات را منتشر کرد در مقدمه کتابی دیگر با عنوان “تقریرات مصدق در زندان” به این شایعات اشاره کرده است. او البته در این باره تردید کرده و این شایعه را رد کرده بود.

کتاب ” خمینی در فراسه “

نوشته دکتر هوشنگ نهاوندی
اقامت آیت‌الله خمینی در پاریس پر حرف و حدیث ترین فصل از انقلاب ایران پیش از پیروزی نهایی آن در بهمن سال ۱۳۵۷ به شمار می‌رود. با وجود چند صد کتاب و مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده، بخش‌هایی از این دوران حساس تاریخ معاصر، همچنان در هاله‌ای از ابهام مانده است. کتاب دکتر هوشنگ نهاوندی؛ «خمینی در فرانسه»، حاوی مروری است خواندنی بر اسناد معتبری که از دوران یاد شده بر جای مانده.تکیه اصلی کتاب بر نقش و تأثیر سیاست‌های خارجی در ساقط ساختن نظام پادشاهی ایران و زمینه‌سازی‌های لازم برای واگذاری نقش رهبری انقلاب به خمینی و روی کار آوردن جمهوری اسلامی در ایران و تبعات بعدی آن در جهان هستش.
کتاب ” شهریاران گمنام “

 نوشته استاد احمد کسروی
ﻧﺎﻡ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ ﺍﺣﻤﺪ ﮐﺴﺮﻭﯼ ﺍﺳﺖ. ﮐﺴﺮﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺳﺎﻝ ۱۳۰۷ ﺑﻪﻧﮕﺎﺭﺵ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﮋﻭﻫﺶﻫﺎﯾﯽ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﭼﻨﺪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ و ﮔﻤﻨﺎم ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﺍﺳﺖ،ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ. ﮐﺴﺮﻭﯼ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺷﻬﺮﯾﺎﺭﺍﻥ ﮔﻤﻨﺎﻡ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﮐﻪﺍﺑﻬﺎﻡﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺳﻼﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩﺧﺎﻧﺪﺍﻥﻫﺎﯼ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﮐﻢ ﻭ ﭘﺮﺍﮐﻨﺪﻩﺍﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥﻫﺎﯼ ﻧﺎﻣﻌﺮﻭﻑﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻭ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯﺣﮑﻤﺮﺍﻧﺎﻥ ﮐﻪ ﺷﺮﻗﺸﻨﺎﺳﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺯﻧﺪﻩﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺗﺤﻘﯿﻖﻫﺎﯾﯽ ﻧﺎﻗﺺ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼﻟﻐﺰﺵ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺗﺼﺤﯿﺢ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﺮﺩﻩ، ﺑﺮﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﮐﺴﺮﻭﯼ ﺩﺭ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪﻥ ﺳﻪﺑﺨﺶ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ، ﺍﺯ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺑﺨﺶﻫﺎﯼ ﭼﻬﺎﺭﻡ، ﭘﻨﺠﻢ، ﺷﺸﻢ ﻭ ﻫﻔﺘﻢﺩﺭ ﺁﯾﻨﺪﻩ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﺍﻣﺎ ﺍﻭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺸﺪ.

کتاب« جهانی که من میشناسم»

نوشته برتراند راسل️ ترجمه روح الله عباسی
راسل نمونه بارز یک انسان سرگردان غربی است. او در دامان سرمایه داری غرب پرورش یافته و از طبقات مرفه جامعه بود، ولی از عملکرد آنها نفرت داشت از این رو به طرفداری از سوسیالیسم روسیه پرداخت، ولی بعد از مدتی به این نکته پی برد که روش آنان نیز مثل سرمایه داری غرب، ناموفق و شکست خورده است. مسیحیت هم برای او جذابیتی نداشت. راسل مدتی به چین رفت و به زندگی مردم آسیا علاقه مند شد، اما سرگردانی رهایش نکرد. وی هیچ گونه اعتقادی به سوسیالیسم، سرمایه داری، نژاد سفید و تمدن غرب را در وجود خود حس نمی کرد. برتراند راسل در دوم فوریه ۱۹۷۰ در (Penrhyndeudraeth)، واقع در «ویلز» درگذشت.
کتاب “طوطی”

نوشته زکریا هاشمی
این کتاب که اولین بار در سال ۱۳۴۷ منتشر شد. این کتاب به دلیل پس زمینه شهوانی (اروتیک) داستان در زمره آثار ممنوعه در جمهوری اسلامی قرار گرفته و پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران تجدید چاپ نگشته است.زکریا در سال ۱۳۵۷ فیلمی به همین نام و بر اساس همین کتاب کارگردانی کرد و خود نیز در آن به ایفای نقش پرداخت اما این فیلم هیچ گاه اجازه اکران نیافت.

کتاب “به کی سلام کنم؟”

نوشته دکتر سیمین دانشور
داستان به کی سلام کنم، تنهایی های زنی را در قالب ماجراهایی جالب به تصویر می کشد.
از شخصیتهای داستان یکی سرهنگ است که اسمش -« آریافر» – درپایان داستان ذکر می شود. دیگری « منصوره »، همسر سرهنگ است و…

کتاب«عبور از بحران» کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی
سال 1360

سال 1361

سال 1362

سال 1363

نوشته “اکبر هاشمی رفسنجانی”
خاطرات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی / به اهتمام یاسر هاشمیاین کتاب ، به عنوان نخستین جلد از سلسله کتابهای خاطرات آقای هاشمی ‌رفسنجانی، به بیان وقایع و رویدادهای سال ۱۳۶۰ می‌پردازد و دو واقعیت مهم را در پیش روی خوانندگان قرار می‌دهد. نخست آن که سال ۱۳۶۰ را براستی باید یکی از بحرانی‌ترین و یا شاید بحرانی‌ترین مقطع پس از انقلاب به شمار آورد. مجموعه حوادثی که در این سال روی می‌دهد و فشارها و تنگناهای گوناگونی که برای نظام و مسئولان کشور به وجود می‌آید، بی‌تردید در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب، سابقه و مانندی ندارد، اما واقعیت دیگر آن است که سال ۶۰ را باید به عنوان سال حل و رفع عمده‌ترین بحرانهای داخلی نیز به حساب آورد، هر چند بدین منظور، هزینه بسیار زیادی نیز پرداخت شد. بنابراین برگزیدن عنوان «عبور از بحران» برای خاطرات این سال، که هم بیانگر وجود بحران در کشور و هم نشانگر حل و رفع بحران و عبور از آن است، انتخابی در خور و شایسته به نظر می‌رسد.

کتاب “طوبا و معنای شب”

نوشته شهرنوش پارسی پور
کتاب “طوبا و معنای شب” روایت چند دهه از تاریخ ایران در زندگی دختری ست به نام طوبا که شهرنوش پارسی پور آن را ازنگاه او بازخوانی میکند.شهرنوش پارسی‌پور (زاده۲۸ بهمن ۱۳۲۴) داستان‌نویس و مترجم ایرانی است. داستان‌های پارسی‌پور به زبان‌های گوناگون دنیا ترجمه شده‌است. او از سوی هجدهمین کنفرانس پژوهش‌های زنان در آمریکا، به عنوان زن سال برگزیده شد.

کتاب خواجه تاجدار (۲جلد)
جلد اول

جلد دوم

“خواجه تاجدار” رُمانی تاریخی است نوشته “ژان گور” فرانسوی که “ذبیح‌الله منصوری” آن را به پارسی برگردانده‌است. این کتاب به رخدادهای تاریخی ایران از هنگام مرگ نادرشاه افشار تا پایان زندگی آقامحمدخان قاجار به دیدی داستان‌گونه می‌پردازد. گرچه چهره‌های این کتاب همگی تاریخی‌اند ولی همه رخدادهای این کتاب بر پایه راستینگی‌های تاریخی نیست. قهرمان این کتاب آغامحمدخان قاجار است و نویسنده کوشیده‌است که خونریزی‌ها و ددمنشی‌هایی را که او و پیروان و یارانش انجام داده بودند را توجیه کند.
کتاب ” پنجاه و پنج “

علی‌ دشتی که خود از بزرگان عرصه سیاست در سراسر دوران حکومت خاندان پهلوی بوده و از نزدیک شاهد لحظات شادی و اندوه ،فراز و نشیب‌ و اقبال و ناکامی ایران و ایرانیان در راه پیشرفت و ترقی‌ و تمدن بوده و تلاش موثر رضا شاه و فرزندش ،محمد رضا شاه را در این راستا به چشم دیده ،با توانمندی و امانت داری کم نظیری این بخش بس با ارزش و بی‌ نظیر از تاریخ کشورمان را به تصویر کشیده و جزئیاتی را مکشوف می‌سازد که دانستن آن لازمه داشتن قضاوتی صحیح و قرین به واقعیت از حوادث این دوره و دوران قبل و بعد آن است . زنده یاد علی‌ دشتی در نگارش این کتاب همواره بر ثبت واقعیت‌ها و بیان حقایق تاکید داشته و بسیار کوشیده تا چهره ای راستین و به دور از جانب داری و تعصب از اتفاقات آن دوره ترسیم نماید .
کتاب« سازش چهارم»

اثر فردریک فورسایت
مرد خاکستری پوش صمیم گرفت الماسهای « گلن سوت » را نیمه شب سرقت کند . برای موفقیت در کارش , دو شرط لازم بود : نخست انکه الماس ها دست نخورده و سالم در اپارتمان موجود باشند , دوم انکه مطمئن شود در اپارتمان کسی نیست . بنابراین اپارتمان را زیر نظر گرفت …

کتاب «حسین کرد»

قصه حسین کرد شبستری در دوره صفویه جریان دارد. «حسین کرد» یکی از چوپان‌زادگان و پهلوانان ایران است، که در آغاز مهتر و شاگرد پهلوان مسیح تکمه‌بند تبریزی از پهلوانان دربار شاه‌عباس صفوی بود. حسین کرد پس از اختلاف با همسر مسیح، تبریز را ترک می‌کند و در اصفهان به جمع پهلوانان شاه عباس می‌پیوندد. زمانی که حسین کرد مالیات هفت‌ساله ایران را از پادشاه هند گرفت و به دربار شاه آورد، شاه عباس به او خلعت فراوان داد و از آن پس، حسین کرد از نزدیکان شاه شد. جایگاه او در میان پهلوانان شاه عباس همچون جایگاه رستم در جمع پهلوانان شاهنامه است. پهلوانان داستان به سرپرستی سید میرباقر آجرپز در خدمت شاه عباس به سر می‌برند و با دشمنان شاه که بیشتر ترکان عثمانی و ازبک هستند مبارزه می‌کنند. قصه حسین کرد سال‌های بسیار یکی از قصه‌های مورد پسند مردم ایران بوده در قهوه‌خانه‌ها و گذرگاه‌ها نقل می‌شده‌است. در این قصه می‌توان گنجینه‌ای ارزشمند از ویژگی‌های زبانی فرهنگی و اجتماعی مردم ایران در زمان روایت داستان را یافت.

کتاب«زنان پرده پوش و نخبگان جوشن پوش»

نوشته فاطمه مرنیسی، طرح کتاب به این صورت است که ابتدا طرح مسئله می کند و سپس روش خود را شرح می دهد و به کمک تاریخ اسلام، سعی می کند تا انتهای کتاب پیش برود و سر آخر نتیجه گیری کند. نکته جالب توجه این جاست که طرح مسئله وی از جامعه امروز است و بحث عدم مشارکت سیاسی-اجتماعی زنان در جوامع اسلامی امروز و پیوند زدن زیرکانه این موضوع با یک سخن بسیار معروف منسوب به پیامبر : «آن هایی که امورشان را بدست زنان می سپارند، هرگز سعادتمند نخواهد شد».

کتاب«چرا شکست می خورید؟»

آنا فالتن و مایکل دریسن، نویسندگان کتاب از مشاوران ارشد مالی شرکت‌های بزرگ و همچنین مدرسان مدرسه بازرگانی کاس هستند. آنها در این کتاب که توسط اکونومیست، مهم‌ترین قطب نشر مطالب اقتصادی منتشر شده، روی یکی از پدیده‌های معاملات در هزاره سوم تمرکز کرده‌اند؛ مالکیت و ادغام (M&A). آیا دوست دارید درباره خانواده گلیزر که باشگاه منچستر یونایتد را خرید و پشت پرده نقش الکس فرگوسن در آن معامله بدانید؟ برای‌تان جالب نیست که شرکت کامپیوتریHP چطور در معاملاتش چند بار شکست خورده؟ می‌دانید کمپانی مشهور تولید شیرینی و آب‌نبات کدبری رابطه‌اش با کرافت چطور است؟ قصه تمام این شرکت‌ها توسط نویسندگان اکونومیست در کتاب “چرا شکست می‌خورید؟” آمده است.

کتاب«خیره به خورشید »

نویسنده:اورین یالوم
تنها خودِ شما مسئول جنبه‌های قطعی موقعیت زندگی خود هستید و فقط خودتان قدرت تغییر دادن آن را دارید.

کتاب«عاشق مترسک»

نویسنده:فیلیس هستینگز
شروع قصه از واگویه های اگنس شروع میشود که از ابتدای زندگی خویش مورد تمسخر دیگران قرار گرفته، و همین امر مسبب مطیع بودن او در برابر دستور های بی شمار و گاه غیر منطقی پدرش شده بود.

کتاب« بسوی تمدن بزرگ»

نوشته محمدرضا پهلوی
این سومین کتاب پس از ماموریت برای وطنم و انقلاب سفید محمدرضا شاه است که در سال ۲۵۳۶ شاهنشاهی منتشر شده است. در قطع وزیری و جیبی توسط مرکز پژوهش و نشر فرهنگ سیاسی با همکاری کتابخانه پهلوی در چاپخانه مازگرافیک چاپ رسیده است. موضوع کتاب درباره ایران اینده است و در سه بخش تقسیم شده است ۱- نگاهی به جهان امروز۲-ایران در عصر انقلاب ۳- در راه تمدن

کتاب«نامه به کودکی که هرگز زاده نشد»

اوریانا فالاچی مترجم: یغما گلرویی
در این کتاب نویسنده صحبت با کودکی که درون شکم دارد می پردازد و نه تنها احساسات و آرزوهای خود را به عنوان یک مادر بازگو می کند که از زبان کودک درون شکمش نیز حرف می زند و خود را به جای کودک می گذارد و احساسات و خواسته ها و یا پرسش هایی که ممکن است یک کودک بعد از به دنیا آمدنش از مادرش داشته باشد را پاسخ می گوید. در کتاب نامه به کودکی که هرگز زاده نشد اوریانا فالاچی نگاه های اطرافیان و جامعه را نیز به خاطر بچه ای که در شکم دارد به تصویر می کشد.

کتاب «تجدد و تجدد ستیزی در ایران»

نوشته دکتر عباس میلانی
در شش فصل مجزا، مقالاتی مرتبط با هم هستش که حاصل بررسی در انواع ادبی متفاوت اعم از تاریخی، عرفانی، داستانی و… هستش، و بیشتر در مجلات ایران‌شناسی و ایران‌نامه چاپ شده‌، گرد آوری شده

کتاب «غروب فرشتگان»

غروب فرشتگان نوشته پاسکال چکماکیان نویسنده ارمنی مقیم فرانسه است. این کتاب که در سال ۱۹۸۴ از طرف مؤسسه‌ی بنیاد فرانسه، جایزه‌ ادبی شارل اولمون را دریافت کرد، درباره حق دفاع و احترامی است که اقلیت‌های نژادی یا مذهبی هر کشور برای حفظ هویت یا معتقدات خویش قایل هستند.

کتاب« قصه برای بزرگسالان»

میخائیل یوگرافویج سالتیکوف طنز نویس بزرگ روس، که در ادبیات بنام مستعار شچدرین شهرت دارد بقول لوناچارسکی «روشن رأی‌ترین نویسنده‌‌ای است که نصیب روسیه شده» شچدرین در دورانی می‌زیست که فئودالیسم رو به زوال میرفت و بورژوازی رشد و گسترش می‌یافت. شچدرین که یک دموکرات انقلابی بود به پیروی از هواداران سوسیالیسم تخیلی در راه استقرار یک نظام اجتماعی دموکراتیک و انقلابی قلم میزد، هم بضد نظام کهنه فئودالی و هم به ضد نظام ضد بشری بورژوازی نوپا مبارزه میکرد. به قولی او «بزرگترین طنزنویس روس است که نیزه خشم اندیشه‌‌اش را بر جمجمه‌های حقیر دغل‌های ارتجاع و لیبرالیسم پرتاب کرده است».

کتاب ” رضاشاه پهلوی از آلاشت تا ژوهانسبورگ “

نوشته نادر پیمانی، از كتب خوبِ پيرامون زندگی و فعاليت‌ های رضاشاه میباشد.فصل نخست كتاب رضاشاه پهلوی از آلاشت تا ژوهانسبورگ به بررسی دوران كودكی و شرح زندگی و خانوادگی رضاشاه پرداخته و سپس رفته‌ رفته به اوضاع ايران پيش از كودتای ۱۲۹۹ رسيده و نهايتاً با شرح كودتا و به‌ زودی خلع‌ قاجارها از سلطنت و شرح استقرار پادشاهی پهلوی، انسجام ايران، آغاز جنگ دوم چهانی و نهايتاً تبعيد رضاخان به ژوهانسبورگ كتاب را به پايان می‌رساند.

کتاب ” خداوند الموت “

نوشته ” پل آمیر “️ ترجمه ” ذبیح الله منصوری ”
حسن صباح (۴۶۴ قمری – ۲۶ ربیع‌الثانی ۵۱۸ قمری) از ایرانیانی بود که در دوره سلجوقی قیام کردند. مذهب وی و پیروانش شیعه اسماعیلیه نزاریه بود که شاخه‌ای از پیروان امامان است، اما به هفت امام اعتقاد داشتند و امامت را بعد از جعفر صادق حق فرزند وی، اسماعیل دانسته و مهدی موعود امام (آخر الزمان) را از نسل او میدانند. مرکز قدرت اینان در مصر بود که خلفای فاطمی مصر این مذهب را در این کشور رسمی اعلام کرده بودند.این فرقه در ده سطح طراحی شده بود و به افراد در سطوح پایین‌تر گفته می‌شد که قرآن علاوه بر معنای ظاهری معانی عمیق‌تر و نهفته‌ای نیز دارد. در آخرین سطح (امامت)، فرد همه چیز را حتی تجربه‌های شخصی خویش را تنها در صورتی می‌پذیرد که عقل بر آن حکم دهد. عقاید بدین حد سخت‌گیرانه تنها در عده‌ای از اندیشه‌های بودایی دیده می‌شود. حسن صباح عقیده داشت همهٔ افراد توانایی رسیدن به بالاترین سطح را ندارند و بنابراین بیشتر افراد را در رده‌های پایین و برای اطاعت از اوامر خویش نگاه می‌داشت. بسیاری از سازمان‌های زیرزمینی مانند روشن‌ضمیران وفراماسونری شیفتهٔ حسن صباح و سازماندهی او بوده‌اند.

کتاب «کوروش بزرگ و محمد بن عبدالله»

نوشته دکتر مسعود انصاری، در ژرفای مقایسه بین «کوروش بزرگ» و «محمد بن عبدالله» خواهیم دید، آیا حق با آنهایی است که عقیده دارند حمله عرب به ایران و ورود دین آنها به این سرزمین برای مردم ایران آیین راستینی به ارمغان آورد که بر اثر آن مردم این سرزمین با نور حقیقت بینی و راستی و درست گرایی و پیشرفت های معنوی رهنمون شدند، و یا آنهایی درست می گویند که معتقدند حمله عرب به ایران و صدور دین آنها به این کشور، آداب و رسوم باستانی، ارزش های فرهنگی، ملی و تاریخی ما را مسخ کرد، ما را از پیشرفت بازداشت و سبب عقب افتادگی تاریخ ملی و سیاسی ما شد.

کتاب «آخرین وسوسه مسیح »

نوشته نیکوس کازانتزکیس️ ترجمه صالح حسینی
کتاب شرح زندگی حضرت عیسی از چندی پیش از آشکار شدن رسالت آن حضرت تا به هنگام به دار آویختنش می باشد . اما در این کتاب “کازانتزاکیس” به عیسی نه به چشم مردی معصوم و پیامبری راسخ بلکه به چشمی انسانی عادی نگاه می کند که دائما دچار وسوسه هایی می شود که با تلاش از آنها رهایی می یابد . در این روایت عیسی از همان ابتدا که به رسالت خویش پی می برد دچار وحشت زیادی می شود و سعی می کند با انجام گناهانی مثلا ساختن صلیب برای مصلوب کردن آزادی خواهان خود را فرد نامناسبی جلوه دهد یا دائما دچار شک و تردید است ،آرزوی ازدواج و بچه دار شدن دارد و …..

کتاب “طالع نحس” The Omen

نوشته دیوید سلتزر، ترجمه شهریار نیرومند ، یکی از آثار مشهور تخیلی و ترسناک است که در مدت زمان کوتاهی طرفدار زیادی پیدا کردش و بعد از رمان “جن گیر” نوشته ” ویلیام پیتر بلاتی ” ، یکی از رمانهای زیبا در ژانر وحشت میباشد.رمان «طالع نحس» بر اساس افسانه ای از کتاب مقدس به رشته تحریر درآمده و نویسنده بر پایه قدرت تخیل خارق العاده خود داستان را پیش میبرد ، سپس با بهره جویی از جنبه های خرافی این افسانه به حوادث داستان شکل میدهد.نویسنده با چیره دستی نقل قول هایی از انجیل و تورات را در کتاب خود میگنجاند تا اثری متفاوت و تکان دهنده را برای مخاطبینش خلق کند ، به طوری که در پایان خواننده اصل تخیلی بودن داستان را از یاد میبرد و به احتمال وقوع وقایع داستان می اندیشد.

کتاب« انگل ها»

نوشته: دافنه دوموریه، این کتاب یادآور سال های کودکی اوست . در این داستان سعی شده رازهای زندگی در دورانی که به اتفاق خواهر و برادرش در لندن می زیسته با نمودی پندآمیز تجلی یابد. او شاید سال ها جرات اظهار چنین مطالبی را نداشته و آمادگی تجسم واژگونگی روزگاران شور و نشاط را ناهماهنگ پنداشته است . بهر حال او در دنیای واقعیات به تحلیل گذشته ها پرداخته و از دیدگاه خویش زندگی ساده انسانی را می ستاید.

برای آگاهی و اطلاع بیشتر میتوانید از وب سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران به آدرس ذیل بازدید فرمایید.

http://ketab.bashariyat.org/​