لیست جدید کتابهای انتشار داده شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نوامبر ۲۰۲۰ -(سری دوم)

کتاب “حرامزاده ی استانبولی”
نویسنده : الیف شافاک
«حرام‌زاده استانبول» داستان خانواده‌ای اهل ترکیه و خانواده‌ای اَرمنی-آمریکایی را از زاویه دید چهار نسل از زنان روایت می‌کند. داستانی دربارهٔ هنجارهای جامعه، رازهای خانوادگی و نیاز مبرم به گفتگو و البته مفهوم فراموشی است؛ فراموشی جمعی که ترکیه به‌طور کل دچار آن شده‌است. «شافاک» به خاطر اشاره به نسل‌کشی ارمنی‌ها، در رمان دوم خود «حرامزاده استانبول» از سوی دادگاه ترکیه به جرم اهانت به ترک بودن متهم شد. پرونده او در ژوئن ۲۰۰۶ بسته شد، ولی چند ماه بعد، دوباره باز و وی با احتمال سه سال زندان روبه‌رو شد. مترجم و ناشر او هم با همین مجازات روبه‌رو شدند، اما در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۶ به‌خاطر کمبود مدرک، پرونده او بسته شد.


کتاب”وخشور ایران”
نویسنده: میرجلال الدین کزازی
سرگذشت پیامبر بزرگ ایران زمین زرتشت پاک
این کتاب سومین اثر از سه گانه ای داستانی است که دو داستان از این سه پیشتر نوشته شده بود: «فرزند ایران» که داستانی بلند، نوشته بر پایۀ سرگذشت و زندگانی فردوسی میباشد؛ و «پدر ایران» که داستانی بلند، نوشته بر پایۀ سرگذشت و زندگانی کوروش بزرگ است. کتاب «وخشور ایران» در ساختار و پیکره و چگونگی، شباهت زیادی به دو داستان دیگر دارد. گفتنی است که «وخشور» در زبان پارسی به معنای پیامبراست.


کتاب”سووشون”
نویسنده:سیمین دانشور
آنقدر مدارا کرده‌ام که دیگر مدارا عادتم شده…
وقتی خیلی نرم شدی همه تو را خَم می‌کنند!
نویسنده نامدار چند دهه گذشته است. نویسنده در این رمان زندگی فئودالی در زمان اشغال ایران از سوی انگلیسی‌ها را به زیبایی به نگارش درآورده است. کاربرد برخی واژه‌های عامیانه شیرازی در متن گیرایی داستان را صد چندان کرده است. یکی از ویژگی‌های سووشون ساختار ساده و بیان روان آن است


کتاب”دینامیک اختری”
نویسنده:رابرت بروس مترجم : میثم لطفی
🔍 دینامیک اختری کتابی بسیار ارزشمند در نگرشی نوین برای تجربه خروج از کالبد است.این کتاب شگفت انگیز این ظرفیت را دارد که به همه افراد صرف نظر از تمرین های معنوی یا ماورایی اجازه دهد تا به خروج هوشیار از کالبدشان و سفر در میان سطوح متنوع دنیاهای اطراف اقدام کنند.نویسنده در یک قالب آسان و قابل فهم و کاملا روشن خواننده را به ملایمت به خارج از کالبد و درون این دنیای شگفت انگیز و مهیج راهنمایی میکند.دینامیک اختری حاوی بیش از پنج سال تجدید نظرها،آزمایشات،تحقیقات،و بینش های شخصی میباشد.


کتاب” چشم دل بگشا”
نویسنده: کاترین پاندر
اگر بخواهید در زندگی به زور کسی یا چیزی را بدست بیاورید، نشانه ی آن است که آن شخص یا آن چیز موهبت شما نیست. آنچه را که به زور به چنگ آورید، برای نگاه داشتن اش نیز باید بجنگید.


کتاب “تاریخ ایران باستان، آریائیها و مادها”
اثر دکتر اردشیر خدادادیان
اردشیر خدادادیان نویسنده و تاریخ‌نگار اهل ایران است. خدادادیان در سال ۱۳۲۰ در شهر اردکان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطهٔ را در همان شهر گذراند و برای ادامهٔ تحصیل به تهران آمد و سپس راهی کشور آلمان شد. او در دانشگاه آزاد برلین در رشتهٔ تاریخ و ایران‌شناسی ادامهٔ تحصیل داد و دکترای خود را در گرایش ایران باستان به‌عنوان رشتهٔ اصلی و ادبیات و فلسفهٔ عرب و روانشناسی علوم تربیتی به‌عنوان رشته‌های فرعی کسب کرد. او مدتی را در دانشگاه‌های اروپا به تدریس تاریخ و تمدن ایران پرداخت و هم‌اکنون استاد دانشگاه شهید بهشتی است. او درباره دوره های تاریخی ایران اطلاعات ارزنده ای دارد و با بیانی شیوا آن را به مخاطب ارائه می کند: «اردشیر از خانواده ای از حاکمان محلی فارس بود. بابک، پدرش که از قصد پسر برای توسعه دادن تخت و کلاه پادشاهی خبر داشت، نامه ای به اردوان پنجم نوشت و از او خواست تا پسر دیگرش، شاپور را حاکم آن منطقه کند. اما اردوان با یاغی خواندن او و پسرش به بابک جواب منفی داد. بابک در گذشت و شاپور به جای پدر نشسته و به برادر تاخت. او به صورت اتفاقی از دنیا رفت و اردشیر حاکم محلی شد.اردشیر از پارس نامه ای به اردوان نوشت و به او اعلان جنگ داد و در نامه خود خواست که زمان و مکان رویارویی با او را مشخص کند. اردشیر در این نامه او را به فرمانبرداری از خود فرا خواند.


کتاب«جنگل واژگون»
نویسنده: جی دی سلینجر
آنچه در پی می‌آید، گزیده‌ی یادداشت‌های روزانه‌ای‌ست به‌تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۱۷. این یادداشت‌ها در شورویویِ لانگ‌آیلند، به‌قلم دختربچه‌ای به‌نام کورین فون نوردهوفِن نوشته شده است. کورین دخترِ سارا کیس مونتروس فون نوردهوفِن ــ وارثِ تجهیزات ارتوپدیِ مونتروس ــ بود که در ۱۹۱۵ خودکشی کرد. پدرِ کورین، بارون اوتو فون نوردهوفِن، هنوز زنده بود، یا دست‌کم زیر نقابِ خاکستریِ تبعید هنوز نفس می‌کشید. کورین این فصل از یادداشت‌های روزانه‌اش را در شبِ پیش از یازدهمین سالگردِ تولدش شروع کرد.

کتاب”رقصنده ی بادها”
نویسنده : ویلیام آیریس جنسن
نام شخصیت اصلی این داستان فردی به نام آندرس است، این فرد قصد دارد که مجسمه بسیار ارزشمند و خانوادگی که دزدیده شده بود را پس بگیرد. او برای باز پس گیری این مجسمه به کمک یک دزد احتیاج دارد. کسی که توانایی های لازم برای باز پس گیری این مجسمه را داشته باشد، این شخص که آندرس برای دزدی مجسمه انتخاب کرده است دخترک برده ای است به نام سانکیا که با فقر دست پنجه می زند، آن ها برای گرفتن مجسمه راهی می شوند اما در این راه افراد دیگری هم وجود دارند که به جستجوی مجسمه می گردند و حاضرند برای گرفتن این مجسمه دست به هر جنایتی بزنند. در حین این ماجرا آندرس و دخترک هم ناگهان احساسی به هم پیدا می کنند.


کتاب “الواح سومری”
اثر ساموئل کریمر ترجمه داود رسایی
شامل بیست و پنج مقاله درباره بیست و پنج لوح سومری است.ترجمه الواح و توضیحات پیرامون هر یک باعث شده است تا این اثر برای پژوهشگران تاریخ باستان یک گنج گرانبها باشد.این کتاب از کاملترین کتب برای شناسایی تمدن عظیم سومر است. هر یک از این الواح گوشه‌ای از تاریخ سومر باستان را – به ویژه تاریخ اجتماعی سومر را – روشن کرده و به تصویر می‌کشد.


کتاب”از عشق و سایه ها”
نویسنده: ایزابل آلنده
این نویسنده را پدیده ادبیات آمریکای لاتین می‌نامند، کسی که نزدیک ۵۷ میلیون نسخه از ۱۹ جلد کتابش به فروش رفته، آثارش به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده و دو فیلم اقتباسی از آن‌ها تهیه شده‌است. او داستان از عشق و سایه ها این گونه آغاز می کند: این حدیث عشق دو دلداده است، زن و مردی که جانانه به هم دل باختند تا به هستی پوچ و بی مایه ی خود معنا دهند، من آنرا زنده نگهداشتم دریاد ، پروراندمش در دل با حوصله و وسواس، تا زنگار نگیرد از غبار زمان و تنها در این دم و در این سکوت شبانه است که سرانجام بازش میتوانم گفت. من این حکایت دلدادگی را برای آن دو عاشق باز میگویم و برای همه آنان که سر دل پیش من واگشودند و گفتند حالا بنویس و گرنه بر باد میرود!


کتاب “بیخدایی برای تازه کارها”
نوشته :دکتر دیل مگ کاون ترجمه :بهمنیار
اندیشه نبود خدا یک اندیشه شگفت انگیز است. بیشتر مردم در زمان کودکی و در هنگام رشد شنیده اند که وجود خدا دیگر پرسش به شمار نیامده و هیچ چیز دیگری نمی تواند وجود این گیتی پیچیده و شگفت انگیز را توضیح دهد ولی در گذر سده ها برخی از انسانها همیشه به این نتیجه گیری که خدایی هست شک داشته و برخی حتا به این اندیشه قانع کننده ی استوار رسیده که انسانها خدا را آفریده و وارونه آن نبوده است.

کتاب”سفرنامه عبدالصمد میرزا سالور عزالدوله به اروپا”
نویسنده: مسعود سالور
ع‍ب‍دال‍ص‍م‍د م‍ی‍رزا س‍ال‍ور ع‍زال‍دول‍ه‌ و دو س‍ف‍رن‍ام‍ه‌ او ب‍ه‌ اروپ‍ا در س‍ال‍ه‍ای‌ ۱۲۹۰ و ۱۳۰۰ کتاب حاضر شامل زندگی نامه میرزا عبدالصمد فرزند محمدشاه قاجار و چند سفرنامه از او در سفرهای خارجی است. میرزا عبدالصمد که بعدها از سوی برادرش ناصرالدین شاه به عزالدوله ملقب شد، چهارمین پسر محمدشاه قاجار از همسری به نام اغل بیکه خانم بود. اغلب بیکه خانم از طایفه ترکمن سالور در سرخس بود که در اصفهان به همسری محمدشاه قاجار در آمد.


کتاب”آس و پاس ها”

نویسنده: جرج اورول مترجم: اکبر تبریزی
جورج اورول (با اسم مستعار اریک بلیر) که در بنگلاش متولد شد و در ایتون تحصیل کرد؛ بعد از خدمت به پلیس امپریال هند در برمه، برای کسب درآمد از رمان ها و مقاله های خود به اروپا بازگشت. او در اصل یک نویسنده ی سیاسی می باشد که بیشتر وقت خود را به توجه به یک فرد با احساسات قوی و تنفر قوی، متمرکز کرد. او مخالف تک حزب گرایی است و در زمان جنگ داخلی اسپانیا در نیروهای وفادار به دولت خدمت کرد. علاوه بر قلعه حیوانات، آثار او شامل یک رمان بر اساس تجربه ی او به عنوان پلیس استعمارگر، روزهای برمه، دو مطالعه ی اصلی درباره ی فقر، فلاکت در پاریس و لندن و جاده ای به سمت اسکله وایگان، داستان تجربیات او در جنگ داخلی اسپانیا، پیوستن به کاتالونیا، و رمان های فوق العاده درباره ی پیشگویی سیاسی که موضوع آن بر سر زبان ها می باشد، است.

کتاب”کاج کج”

ابوالقاسم پرتو اعظم
ابوالقاسم پرتو(اعظم)، زاده‌ي سال ١٣٠٢ در شهر تهران، زماني سردبير مجله‌ي پُرآوازه‌ي «خواندني‌ها» بوده است. از او افزون‌بر كتاب‌هايي در زمينه‌ي زبان، ادبيات و تاريخ ايران، مجموعه داستان‌هايي نيز چاپ شده است. همانند: «كاج كج»(١٣٢٥)، «آدم‌هاي ما»(١٣٢٧) و «سنگ روي يخ»(١٣٥٢).
«پرتو» را مي‌توان نخستين كسي دانست كه با پژوهش بر روي شاهنامه، بسياري از روايت‌هايي را كه در ميان مردم و حتا شاهنامه‌شناسان، درباره‌ي شاهنامه و فردوسي وجود داشت، ناروا و ناراست دانست، روايت‌هايي همچون هم‌زماني فردوسي با غزنويان.


کتاب”ره آورد معنوی” شرح اشعار مشکله و حکایات مثنوی مولوی
اثر میرزا محسن عمادحالی
حاج میرزا محسن حالی متخلص به «عماد الفقرای» اردبیلی از علما و عرفای معاصر است که در سال 1333 شمسی در کربلای معلا رحلت کرد و در وادی السلام به خاک سپرده شده است. وی پیرو فرقه ذهبیه بوده و تألیفاتی در علوم نجوم، هیئت، ریاضیات، اصول و ادبیات عرب دارد. وی کتبی را شرح کرده از جمله شرحی بر اشعار و ابیات مشکله مثنوی مولانا جلال الدین نوشته است. این شرح از لحاظ بیان رموز و اشارات معنوی حکایات و امثله آن و بیان نکات و مطالب عرفانی برای جویندگان عرفان و روش عرفانی مولوی مفید فایده و ره آورد معنوی پویندگان راه طریقت است. این کتاب به خط احمد عماد خوشنویسی شده و به همت مؤسسه مطبوعاتی عطایی در سال 1356 به چاپ رسیده است


کتاب” مرگ خوش”
نویسنده: آلبر کامو
منتظر مردی نباش كه باهات كنار بياد. اين اشتباهيه كه خيلی از زن‌ها دچارش میشن. تو خودت خوشبختی‌رو پيدا كن.

کتاب”آشفتگی در فکر تاریخی”
اثر فریدون آدمیت
انحطاط تاریخ نگاری در ایران عنوان مقاله ای بود که از انتشار آن سالها می گذرد. آن انتقادی بود بر روش تاریخی ما به طور کلی، با توجه به تحول مفهوم تاریخ و دانش تاریخ نویسی جدید. اینجا سخن بر پاره ای نوشته های نا مضبوط و آرای مغشوش و اغتشاش فکری تاریخی است….


کتاب”تجاوز آمریکا به افغانستان”
نویسنده: شاهین فیروز افضلی
کتاب حاضرشرحی است بر تحولات سه دهه‌ یی اخیر افغانستان که به گفته ‌یی نگارنده، مردم افغانستان طی این سال‌ها با سه قدرت فرامنطقه‌ای یعنی شوروی سابق، امریکا و انگلیس، و یک قدرت منطقه‌ای مانند حکومت اسراییلی پاکستان در نبرد بوده‌اند.

کتاب “داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه‌نویسی”
نویسنده: رابرت مک کی ترجمه محمد گذر آبادی
نویسنده در این کتاب، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی را تشریح نموده است. مباحث کتاب ذیل این عناوین سامان یافته است: نویسنده و هنر داستان گویی (مسئله داستان); عناصر داستان (گستره ساختار، ساختار و موقعیت، ساختار و ژانر، ساختار و شخصیت، ساختار و معنا); اصول طراحی داستان (ماده خام داستان، حادثه محرک، طراحی صحنه، تحلیل صحنه، ترکیب، بحران، نقطه اوج، گره گشایی); نویسنده در حین کار (اصل تخاصم، معرفی، مشکلات و راه حل ها، شخصیت، متن، شیوه نویسنده)


کتاب”Art School: How to Paint and Draw”
یک دوره کامل در مورد تکنیک های عملی و خلاقانه ، در بیش از 900 عکس گام به گام شومیز
این کتاب یک دوره جامع در زمینه تکنیک های عملی و خلاقانه با استفاده از طیف گسترده ای از مواد و تجهیزات است شامل: زغال چوب ، مداد ، قلم و جوهر ، رنگ آمیزی آب ، روغن ، اکریلیک و پاستل.


کتاب «انگیزه های غیر طبیعی»
اثر پی.دی. جیمز
به اهتمام خسرو سمیعی است؛ نقش اصلی این رمان جنایی را (دالگلایش) ـ کارآگاه و شاعر ـ برعهده دارد. دالگلایش با دقت و باریک بینی، پرده از راز یک جنایت برمی‌دارد.


کتاب” آتالا و رنه”
نویسنده: شاتو بریان
« آتالا» و «رنه» نقطه آغاز جنبش رمانتيسيسم در ادبيات فرانسه شمرده مي شوند و نويسنده آنها شاتو بريان از پيشگامان اين مكتب است. آثار شاتو بريان و به خصوص اين دو داستان در پرورش روحيه رمانتيك در افكار جوانان عصر او تاثيري نيرومند و دير پا داشتند شاتو بريان كه خود طبعي نازك و رويايي داشته است در اين دو اثر از سر گشتگيها ، سودازدگيها و دل شيفتگيها آدمي، در دوراني پر تلاطم و نا آرام و در برابر واقعيات سخت زندگي سخن مي گويد هر دو اثر از سرگذشت و خاطرات شخص او مايه مي گيرند ورنه، رواي آنها در واقع خود اوست.
آثار شاتو بريان نثري پر احساس و شاعرانه و خوش آهنگ دارند و مترجم كوشيده است منعكس كننده اين هنر او باشد و در عين حال نمونه اي از نثر شيوا و سره ي پارسي عرضه كند.


کتاب ” جهان کوانتومی “
نویسنده: برایان کاکس، جف فورشاو مترجم: سیامک عطاریان
اشتیاق بشر برای گسترش دانش خود درباره طبیعت، او را با پدیده‌هایی مواجه کرد که قادر به توجیه آن‌ها نبود. تعدد این پدیده‌ها و همچنین روش‌های غیرمعمولی که برای توجیه آن‌ها استفاده می‌شد، آرام‌ آرام به انسان‌ها فهماند لزومی ندارد قوانینی که برای ما قابل‌لمس هستند، در همه حوزه‌ها صادق باشند و برعکس قوانینی وجود دارند که برای ما مستقیماً قابل‌ لمس نبوده، اما واقعاً در جهانی که در آن زندگی می‌کنیم جریان دارند. نتایج آزمایشات و کاربردی بودن آن قوانین می‌توانند معیاری برای درستی‌شان باشند. نظریات نسبیت و کوانتوم محصول همین تفکرات در قرن بیستم‌اند.نظریه کوانتوم در ابتدا برای توضیح رفتار ذرات در مقیاس‌های اتمی به وجود آمد، اما از آنجایی‌که جهان بزرگ‌مقیاس نیز خود از همین ذرات به وجود آمده، می‌توان گفت این نظریه حاکم بر کل اتفاقات جهان است. حتی رفتار اجرام بزرگ مانند ستارگان نیز تنها با اصول نظریه کوانتوم قابل توضیح است. در مقیاس‌های اتمی، ذرات از خود رفتاری نشان می‌دهند


کتاب”مسئله ی وظیفه ی سیاسی”
نویسنده : کرول پیتمن مترجم : محمود راسخ افشار
دستمایه اصلی این کتاب چنان که از نامش پیداست «وظیفه سیاسی» است؛ موضوعی که در ارتباط میان شهروندان و دولت مطرح می شود و پیشینه آن به قرن هفدهم میلادی بازمی گردد. متفکران آن دوران بطور جدی به آن می پرداختند& اما امروزه نظر غالب آن است که وظیفه سیاسی در دولت های لیبرال دموکراسی هیچ گونه معضلی بشمار نمی آید. اکثریت قریب به اتفاق متفکران سیاسی بر این باورند که مسائل مربوط به وظیفه سیاسی یا اساسا وجود ندارند، و یا اگر هم مسئله ای وجود داشته باشد، بسادگی قابل حل است. اما خانم کرول پیتمن کاملا خلاف این دیدگاه را قبول دارد. نظر او این است که این موضوع در لیبرال دموکراسی به هیچ وجه قابل حل نیست. او با یک بحث و بررسی بسیار گسترده و مفصل از این نظر دفاع می کند که این مشکل فقط در یک نظام دموکراتیک مشارکتی می تواند به نحو قابل قبول و موفقیت آمیزی حل و فصل شود.


کتاب”شناخت طبیعت انسان”
نویسنده :آلفرد آدلر
روانشناسی . غریزه های رام نشده . ضمیر ناخودآگاه .. هیپنوتیسم و تلقین
آدلر پس از گرفتن تخصص چشم‌پزشکی و سپس اشتغال در پزشکی عمومی، به روانپزشکی روی آورد.در سال 1902 شرکت در نشست‌های بحث گروهی هفتگی فروید را به‌عنوان یکی از 4 عضو مجاز آغاز کرد.گرچه از نزدیک با فروید کار می‌کرد، اما این دو روانشناس برجسته رابطه شخصی با یکدیگر نداشتند.آدلر چند سال بعد نظریه‌ای درباره شخصیت تدوین کرد که از بسیاری جهات با نظریه فروید تفاوت داشت و نظریه فروید را آشکارا مورد انتقاد قرار داد. بعدها آدلر فروید را کلاهبردار و روانکاوی او را کثیف خواند. فروید نیز از آدلر به‌عنوان نابهنجار و دیوانه شهرت یاد می‌کرد.


کتاب” اسرار قصر اپستین”
نویسنده: الکساندر دوما مترجم: قدرت اله مهتدی
الکساندر دوما رمان ¬نویس و نمایش نامه‌نویس فرانسوی بود که به او لقب «سلطان پاریس» را داده بودند. دوما به خاطر رمان‌های ماجراجویانه فراوانش یکی از مشهورترین نویسندگان فرانسه به شمار می‌رود. بسیاری از رمان‌های او، از قبیل «کنت مونت کریستو»، «سه تفنگدار»، «بیست سال بعد» و «ویکنت دوبراژلون» رمان‌هایی دنباله دار و سریالی هستند. او علاوه بر رمان‌نویسی، مقاله‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و خبرنگار پرتوانی بود. داستانی پیرامون اسطوره قصر اپستین(واقع در شمال غربی فرانکفورت آلمان) و در نزدیکی شهر کنونی «تونوس». در هاله ای از فروغ ماوراالطبیعه، صحنه هایی بس تکان دهنده از رویارویی عشق و فداکاری و تواضع با بددلی و کبر و غرور ، که جولانگاهشان قصر اپستین است، همچون پرده‌ی سینما در برابر دیدگان خواننده رژه می روند.


کتاب” راز موفقیت”
نویسنده: آنتونی رابینز
در کتاب راز موفقیت به شما راه حل هایی پیشنهاد می شود تا بتوانید آنچه را که دوست دارید بدست آورید و ضمن اینکه آنچه را که دارید حفظ کنید. از کتابهای دیگری آنتونی رابینز نظیر آهنربای پول و ثروت شوید ، بیدار کردن غول درون ، گامهای بلند برای کسب مهارت در زندگی و … می باشد. کتاب راز موفقیت راهنمایی عملی برای موفقیت های فردی در طول زندگی می باشد و نوشته های آن از منابع معتبر جهان سرچشمه می گیرد.


کتاب”نظريه کوانتوم”یا سفر روح
نویسنده: جی. پی. مک اوی، اسکار زارات
نظریه کوانتوم ما را با مسائل متناقض و در عین حال جالبی که بنای فیزیک کلاسیک را به لرزه می اندازند روبرو می‌سازد.به عنوان مثال در سطح ذرات، وضعیت به نحوی است که گویی هر ذره‌ای از آنچه ذرات مجاور انجام می‌دهند با خبر است. نمونه دیگر، نظریه عدم قطعیت هایزنبرگ است که به دقت تمامی شیمی و بخش عمده‌ای از فیزیک را توضیح می‌دهد و در عین حال حرف اصلی‌اش این است که در دقت شناخت ما نسبت به طبیعتِ چیزها محدودیت وجود دارد. این کتاب ما را قدم به قدم در دنیای پیچیده و جذاب نظریه کوانتوم همراهی کرده و سهم هر یک از نظریه‌پردازان کلیدی این حوزه، یعنی پلانک، اینشتین، بر، هایزنبرگ و شرودینجر را یادآور می شود. به این اعتبار کتاب حاضر قدم اولی است در دنیای شگفت‌انگیز فیزیک مدرن. با مطالعه این کتاب، خواننده در عین حال با فهرست مسائل حل ناشده این رشته که گشایش رازشان به قرن بیست و یکم میلاد محول شده است آشنا می‌گردد.

کتاب« آینه»
آندری تارکوفسکی در طول بیش از بیست سال، کم‌تر از ده فیلم ساخته که همه آن‌ها را می‌توان شاخص سبک او خواند و تقریباً هیچ‌یک را نمی‌شود از این حیث، مهم‌تر از دیگری تلقی کرد. آینه هم یکی از آن‌هاست؛ فیلمی که جدا از دغدغه‌های فلسفی و جهان‌بینی فیلمساز و سلیقه زیبایی‌شناسانه‌اش، اوضاع اجتماعی و سیاسی جغرافیای عصر خود را نیز در پس‌زمینه دارد.

کتاب «شکوفه حیرت»
محمود کیانوش، شاعر، داستان نویس و منتقد ادبی، در معرّفیِ کتاب «شکوفۀ حیرت»، می گوید: «از زمانِ نوشتنِ اوّلین شعرهای این مجموعه پنجاه و هشت سال می گذرد. به عبارت دیگر، اینها گزیدۀ شعرهای منثوری است که من در فاصلۀ بیست و یک سالگی تا سی سالگی (۱۳۳۴ تا ۱۳۴۳) نوشته ام. در آنها با جوانی همراه می شوید که با دلِ خود از شورِ عشق سرشار است، از دریچۀ احساسِ خود تماشاگرِ زیباییهای طبیعت است، با ملاحظۀ ستم و ناروایی در جامعه به خشم می آید، با تأمّل در معنایِ هستی دچارِ حیرت فلسفی می شود، و در عینِ حال می کوشد که در جریانِ تجربه های عینی و ذهنیِ خود، دریافتهایِ شاعرانه ای را که در لحظه هایی خاصّ بر او حادث می شود، با کلامی پاک و سنجیده تصویر کند. خوانندۀ جوانِ امروزیِ این شعرها با نمونه هایی اصیل از مشغولیت های فکری و روحیِ بعضی از جوانانِ پنجاه، شصت سال پیشِ جامعۀ خود، که چشم اندازی تاریخی و جهانی داشته اند، آشنا می شود.

جهت مشاهده کتب موجود در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران می توانید به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/