لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران


کتاب “زندگانی من”

نوشته احمد کسروی
این کتاب درسال ۱۳۲۳ توسط نویسنده چاپ شده است و تا پیش از انقلاب اسلامی چند بار تجدید چاپ شده است و بعد از انقلاب اسلامی هیچ گاه اجازه انتشار نداشته است .کتاب به دو بخش کلی تقسیم می شود :بخش نخست از کودکی نویسنده تا سی سالگی را دربر می گیرد و بخش دوم به خاطرات نویسنده در عدلیه تحت عنوان (ده سال در عدلیه)یکی از مهمترین بخشهای کتاب چگونگی ملا شدن و تغییر نگرش احمد کسروی به ملایی است که لباس ملایی را کنار می گذارد (چگونه از ملایی رهایی گردیدم ) و مورد لعن ملاها قرار می گیرد و آزارهایی که از بعضی از آنها می بیند.کسروی در کتاب زندگانی من به برخوردهای خود با برخی از ملاها اشاره می کند و چگونگی فراگیری دانشهای نوین و زبانهای که فرا گرفته است و به بحثهای خود با بهاییان و سفرهایی که به مناطق مختلف ایران و خارج داشته است و… می پردازد . سفر به خوزستان در زمان شیخ خزعل و علاقه اش به مشروطه را بیان می کند ..در بخش دوم کتاب به ۱۲ سالی که در عدلیه مشغول کار بوده است می پردازد و به احکامی که صادر کرده است و به حکمی که دربار را محکوم کرده است اشاره می شود و به چگونگی بیرون آمدن از عدلیه پرداخته می شود .


داستان کوتاه صوتی “کاتیا” از مجموعه سگ ولگرد

نوشته صادق هدایت
این داستان کوتاه نخستین بار در سال ۱۳۲۱ خورشیدی، همراه با هفت داستان دیگر در مجموعه ی سگ ولگرد منتشر شده. مهندسی اتریشی در جنگ جهانی اول با زنی به نام کاتیا،در اردوی اسیرهای جنگی در سیبری آشنا میشود،کاتیا تنها زنی است که به او نزدیک شده و بر او “اثری فراموش‌نشدنی” داشته است. در “کاتیا” که ‌ماجرای عشقِ گم شده‌ای را از قول یک مهندس اتریشی می‌خوانیم که زمانی در سیبری اسیرِ جنگی بوده است. عشقِ این داستان عشقِ آدم ‌های جا افتاده، ‌عشقِ زمینی و عشقی‌ ست با روابط روزمره و زندگی واقعی.


کتاب ” ژن خودخواه”

نوشته ریچارد داوکینز
زمانی كه چارلز داروين در دوم اكتبر ١٨٣٦ با كشتي بيگل به بريتانيا بازمي‌گشت، در فکرش نيز نمی آمد كه حاصل ۵ سال سفر اكتشافی ‌اش نظريه‌ ای خواهد بود كه نه فقط فهم بشر از زيست‌ شناسی را متحول خواهد ساخت، بلكه تمام گستره دانش و معرفت را درخواهد نورديد و بنيان ‌های فهم انسان از خود و جهانش را دگرگون خواهد ساخت. داروين فرزند خلف علم جديد بود و دقيقا در مسيری قدم برمی ‌داشت كه فرانسيس بيكن (١٦٢٦-١٥٦١) سيصد سال پيش از او ترسيم كرده بود؛ يعنی به جای نظرورزی و فرضيه‌ پردازيپی در گوشه اتاق، به مشاهده و تجربه مي‌ پرداخت و وقتش را صرف تحقيق و پژوهش در متن طبيعت می ‌كرد. او خود را فيلسوف نمی ‌دانست و قصد نداشت از نظريه تكامل يا فرگشت نتايجي فلسفی درباره پرسش ‌های بنيادين و حتي تئولوژيك اخذ كند. آنچه داروين گفت، سهل و ممتنع بود: انواع و گونه‌ها با سازوكار انتخاب طبيعي، تحول (در فارسی گفتند تكامل) می ‌يابند و ثابت نيستند.


کتاب “دین و جهان”

نوشته احمد کسروی
جستارهای این کتاب گونه‌گون است. آنها در زمینه‌های دین، دانش، گرفتاریهای ایران و جهان و سختی زندگانی کنونی، جنگ، مادیگری، ماشینیزم، اقتصاد دادگرانه و مانند اینها میباشند. خواننده پاسخ پرسشهای چندی را درمی‌یابد. پرسشهایی مانند اینها :➖ آیا دانشها به تنهایی میتواند راهنمای آدمی در زندگانی باشد؟!.➖ چرا به سختی زندگانی پیاپی افزوده میگردد؟!، (مگر نه آنکه هر روز اختراعی و کشفی رخ میدهد و ما انتظار آسودگی بیشتر داریم؟!.)➖آیا میتوان امیدوار بود که روزی جنگ پایان پذیرد؟!.➖ آیا دینهای کنونیِ جهان مایه‌ی گرفتاری‌اند؟!. باید بمانند یا برافتند؟!.➖ سرچشمه‌ی رنجها و بدبختیهای آدمی چیست؟!.


کتاب “جنایت و مکافات”

نوشته فئودور داستایوفسکی ترجمه مهری آهنی
جنایت و مکافات رمان نویسنده روس، فئودور داستایوفسکی می‌باشد. او کار نوشتن این کتاب را پس از اتمام تبعیدش در سیبری شروع کرد. این رمان اولین بار به صورت سریالی و در دوازده قسمت (طی سال ۱۸۶۶)، در روزنامه پیام‌ آور روسیه منتشر شد. جنایت و مکافات همچنین به عنوان اولین رمان دوران بلوغ داستایوفسکی شناخته می‌شود. در زمان نوشتن جنایت و مکافات زندگی داستایوفسکی با مشکلات و فراز و نشیب‌ های فراوانی همراه بوده که دست‌ نوشته‌های وی نیز از این قاعده مستثنی نبودند و در طول مدت زمان نگارش به دفعات تغییر کرده‌اند تا در نهایت در سال ۱۸۶۶ به شکلی که امروزه در نسخه‌های اصلی می‌توان یافت منتشر شد.


کتاب “در پیرامون خرد”

نوشته احمد کسروی
چنانکه خوانندگان میدانند گفتگو از «خرد» یکی از جستارهای (مبحث) بسیار ارجداریست که از یکسو با دانشها ، و از سوی دیگر با زندگانی مردمان به همبستگی میدارد. از اینسو در پاکدینی هم شناختن خرد و پیروی از راهنماییهای آن یک ستونی بشمار است ، بلکه خود «شاه ستون» می‌باشد.چنانکه خوانندگان خواهند دید در این گفتار از یکسو معنی خرد روشن گردیده و به خرده‌هایی که خردناشناسان می‌گیرند پاسخها داده شده ، و از یکسو نمونه‌هایی از داوریهای خرد و نتیجه‌هایی که از آن بدست آید یاد گردیده. روی‌همرفته از هر باره به آسانی جستار و به روشنی زمینه کوشیده شده است. ما آرزومندیم کسان بسیاری این دفتر را بخوانند و از یک گمشده‌ی گرانمایه‌ای که آن را توانند یافت آگاه گردند و درپی یافتنش باشند …


کتاب ” ژرمینال “

نوشته امیل زولا ️ ترجمه نونا هجری
یکی از زیباترین و معروف ترین کتاب های نویسنده بزرگ فرانسوی یعنی امیل زولا است. داستان درباره مشکلات قشر کارگر و اعتصاب کردن آنها است. نویسنده، داستان یک معدن زغال سنگ را روایت میکند. کارکتر مهم این کتاب شخصی است که پسر کارگری دارد که پسر او طی یک درگیری که با کارفرمای خود داشته از کار برکنار می شود و مدتی بعد در معدنی شروع به کار می کند ولی باز هم نمیتواند در این شغل جدید آرام بگیرد زیرا نمی تواند این شرایط مانند بردگی را تحمل کند. از این رو برنامه ای می ریزد و با کمک چند نفر سعی میکند مبارزه ای را با این معدن ها و کارفرماهای بیرحم آنها شروع کند و صدای اعتراض خود را به گوش آنها برساند. کتاب ژرمینال به خوبی و به روشنی هرچه تمام‌ تر این نابرابریها را در جامعه‌ فرانسه نشان داده است. ژرمینال در حقیقت داستان یک نبرد سنگین و بی ‌رحم است بین دنیای سرمایه داران از یک سو و از سوی دیگر نیروی کار که همواره زیر یوغ اربابانی قرارداشته که هیچگاه از استثمار آن دست بر نداشته‌اند. در این رمان، خشونت یکی از عوامل اصلی و مهم به شمار میرود؛ خشونت همه جا دیده می‌شود و به شدت بر زندگی و آینده‌ی شخصیتهای اصلی و فرعی رمان سایه انداخته است. خشونت را همه جا می‌توان دید:‌در خانواده، جامعه، محیطهای کاری و دیگر محافل انسانی. آنچه که بیش از همه به چشم می آید این حقیقت است که در این بین زنان بیش از مردان از این خشونت آسیب دیده و رنج می برند.


کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی” قسمت دهم

اثر: ابوالقاسم فردوسی
راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو


کتاب “صوفیگری”

نوشته احمد کسروی
احمد کسروی در این کتاب به نقد منش صوفیان،عواقب و بازخورد آن در جامعه و دین و… میپردازد. اهمیت موضوع برای نویسنده از آنجا بیشتر میشود که معتقد است این منش با تغییر ظاهر به قرن ما هم رسیده و آفت جامعه ی ماست، صوفیگری مثل دو کتاب دیگر کسروی (بهایی گری و شیعی گری که به شدت خشم مسلمانان هم دوره را بر انگیخت و بالاخره بهانه ی ترورش شد!) از کتابهای #ممنوع در ایران است، زیرا معتقد است بسیاری از عقاید صوفیان با دین فعلی آمیخته (فعلی از آن جهت که کسروی دخل و تصرف را در دین زیاد میداند و این گروه را از دخیل ترین ها در این امر شمرده) و بسیاری از بزرگان هم به این راه رفته اند (تیغ نقد کسروی به گلوی مولانا و سعدی و عطار و… هم اصابت کرده) پس به مذاق خیلی ها خوش نمی آید! اما چه قرار بر تایید و اثبات باشد چه انکار و مقابله بی شک مطالعه اش لازم است، اعتقادی که به چالش کشیده نشود و سربلند بیرون نیاید به یک پول سیاه هم نمی ارزد و تنها تعصب بی اساس است. پس چه مخالف باشیم چه موافق طبیعتا باید بخوانیم و بدانیم و آگاه باشیم.


کتاب “شعله طور” درباره زندگی و اندیشه حلاج

نوشته عبدالحسین زرین کوب
در کتاب شعله طور، زندگی و اندیشه‌ های حسین‌ بن‌ منصور حلاج ـ عارف معروف، مقتول به سال ۳۰۹ هجری قمری ـ در قالب نثر ادبی و داستانی روایت شده است. ضمن آن كه اندیشه ‌های عرفانی و اشعار حلاج نیز در این كتاب ارزیابی شده است. دكتر عبدالحسین زرین کوب مجموعه حاضر را براساس اسناد موجود درباره حلاج نوشته، بعلاوه برآن از دست نوشته پیشین خود در خصوص احوال حلاج استفاده کرده است. دکتر زرین کوب در مقدمه این کتاب اشاره کرده اند که یادداشت های خود پیرامون شخصیت حلاج که سالها پیش آنها را نوشته اند و اینک به طور اتفاقی یافته اند اساس تنظیم این کتاب بوده است. ایشان در جایی از مقدمه کتاب در این باره گفته اند: “اکنون که در آنها باز می نگرم درستی هیچ یک از این اسناد را نمی توانم خالی از هر شبهه ای تضمین کنم. می پندارم که این اسناد اگر تصویر واقعی از احوال روحی یک قدیس و یک قهرمان مانند حلاج هم نباشد، به هر حال سعی مجدانه ای برای بازسازی عصر اوست … حلاج این روایات، حلاج تاریخ است ـ جز آن كه از دیدگاه یک مورخ تصویر نشده است ـ دیدگاه یک قصه‌ پرداز هم با آن آمیخته است. تصویر سایه روشنی از صحنه ‌سازی و خیال‌ پردازی را شامل است كه شاید از یك تحقیق خشک تاریخی بیشتر و بهتر، حالات و مقالات حلاج را نشان می‌دهد.


کتاب “کار و پیشه و پول”

نوشته احمد کسروی
یکی از خواستهای ما سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی است. چنانکه دیگر زمینه‌های زندگانی آشفته می‌باشد در این زمینه نیز آشفتگیها فراوان است. در ایران این آشفتگیها با باورهای غلطی همراه گردیده و نابسامانی اقتصاد را دو چندان ساخته است. کسروی در پرچم درباره‌ی باورهای ناراست در میان توده در زمینه‌ی اقتصاد گفتارهایی نوشته که برخی را آورده‌ایم و برخی دیگر نیز در روزهای آینده خواهد آمد. لیکن در سال ۱۳۲۳ همه‌ی اینها را در دفتری بنام کار و پیشه و پول گرد آورد و بچاپ رسانید. چون این کتاب با زبان پاک و با اصطلاحات نوی اقتصادی در زبان فارسی نوشته شده بود و برای همگان آسان نبود ، برخی یاران خواستار آن شدند که بزبان عادی نیز نوشته شود. ما آگهی نوشته شدن آن را در ماهنامه‌های آن سالها می‌بینیم. لیکن چنین کتابی بدست ما نرسیده. از آنسو زبان کنونی فارسی نیز نسبت به آن زمان بسیار دیگر گردیده است. پس ما خود به این کار برخاسته و کتاب را به زبان عادی نوشته و اینک به نشر الکترونیکی آن آغاز کرده‌ایم.


کتاب” جامعه شناسی خودکامگی” تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش

نوشته علی رضاقلی
همانطور که از اسم کتاب مشخص است، کتاب نوشتاری بر جامعه شناسی خودکامگی در جامعه ایرانی با استفاده از تحلیل داستان افسانه ای قیام فریدون و خودکامگی ضحاک ماردوش. تحلیل بسیار جامع و زیبایی در کتاب بر روی شرایط سیاسی-اجتماعی-اقتصادی تاریخ ایران ارائه شده است، که بیشتر در قرنهای حکومت ترکان بر این متمرکز بوده و البته مصداق های بارزی در اکثر حکومت های ایرانی به خصوص ایرانی-اسلامی داشته است. با توجه به مطابقت حدودی شرایط معاصر با الگوی حکومتی تاریخی موجود خواندن آن چیزی بالاتر از بررسی اجتماعی تاریخی است، و می توان به خوبی مصداق های بارز معاصر آن را نیز در ساختار اجتماعی حال حاضر ایران نیز مشاهده کرد. ساختار اجتماعی جامعه ایرانی در کتاب بر اساس داستان ضحاک و فریدون بررسی شده است. اینکه ماهیت رفتار و نگرش جامعه ابرانی به سمت ایجاد دیکتاتوری و حکومت خودکامه است. نویسنده برای تک تک رفتارهای بیان شده در داستان مصداق واقعی اورده است. مبارزات در طول تاریخ ایران مبارزه برای تغییر رژیم بوده است نه ایجاد تغییر در رژیم؛ برای همین هر پادشاه جدیدی با گذشت زمانی تبدیل به خودکامه دیگری بدتر از قبلی می‏شود.


کتاب “در راه سیاست”

نوشته احمد کسروی
ما در سیاست نیز از دیگران پیشتریم . بارها ديده شده كساني ميگويند : «شما در سیاست وارد نیستید» و اینرا ایرادی بما می‌شمارند. در حالی که ما از سياست دور نيستيم و از روزيكه بكوشش برخاسته‌ايم در راه سياست گام ميزنيم. ميبايد گفت : آنان سياست را بمعني راستش نميشناسند و يا از كار ما چندانكه بايد آگاه نيستند. اينست ميخواهم اين زمينه هم روشن باشد. راستست كه ميدان كوششهاي ما ايران نيست و جهانست ، در ديد‌ه‌ی ما ايراني و هندي و عرب و ترك و آسيايي و اروپايي و آفريقايي و آمريكايي يكيست. ما نيكي را براي همه جهان ميخواهيم. با اينحال چون در ايرانيم و اين كشور ميهن ماست بآن دلبستگي بيشتر ميداريم و چون كوشش را از اينجا آغاز كرده‌ايم ، ميبايد نخست باينجا پردازيم. ميبايد باين كشور و توده بيشتر دل بنديم. پس نشدني بوده كه ما درباره‌ی اين كشور وآينده آن بي‌پروا باشیم. نشدني بوده كه راهي را در اين زمينه دنبال نكنيم.

کتاب “جامعه شناسی نخبه کشی” قائم مقام ، امیر کبیر و مصدق

نوشته علی رضاقلی
تحلیل جامعه شناختی برخی ریشه های استبداد و عقب ماندگی در ایران
این کتاب به تحلیل جامعه شناختی برخی از ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی در ایران می پردازد …. نخبگان مورد بحث در آن سه اصلاح طلب پرآوازه ایران یعنی قائم مقام و امیر کبیر و مصدق هستند ..اینها “نخبگان اصلاح” هستند که از بافت اصلی جامعه تا به قله آن رسیده اند اما در تداوم راهی که انتخاب کرده اند یعنی اصلاح و تعالی و پیشرفت ایران و ایرانیان، همواره با مشکلات جدی و زمین گیرکننده ای مواجه بوده اند … مشکلاتی که عموما برخاسته از خود مردمان ایران و بافت اجتماعی آن بوده است.


کتاب “خواهران و دختران ما”

نوشته احمد کسروی
در سال ١٣١٢ که مهنامه پیمان آغاز یافت از همان شماره نخست دری در آن زیر عنوان مادران و خواهران ما گشاده میبود که از بانوان سخن میراند. سپس نیز گفتارهای بسیاری در همان باره چه در پیمان و چه در دیگر جاها نوشته گردید. میباید گفت: یک رشته از ارجدارترین سخنان ما در زمینه بانوان میبوده. ولی چون آن گفته ها و گفتارها پراکنده بوده بارها گفته میشد که در کتابی گرد آورده شود. از جمله پارسال زمستان که آقای محمد کریم فرهنگ در شیراز میبود با آقای ابراهیم آگاه و دیگران، با بودن بانوانی نشست داشته اند و در آنجا بانوان درخواست کتابی کرده اند. آقای فرهنگ بما نوشت و پولی نیز که خود او با آقایان آگاه نبوی، برای کمک بچنان کتابی داده بودند بما فرستاد.


انجیل متی

در این قسمت خلاصه ای از کتاب مقدس انجیل که به خبر خوش معروف است می پردازیم تا باهم درکی از این انجیل بدست آوریم. انجیل متی تاکید بر عیسی مسیح که همان “مسیح” یا به عبرانی “ماشیح” موعود است دارد. به همین منظور او اکثر اوقات ازعهد عتیق نقل قول میکند زیرا اغلب انبیا عهد عتیق در مورد “مسیح ” پیشگوییهای زیادی کرده اند. باید گفت بدلیل تکرار زیاد اصطلاح “ملکوت آسمان” این انجیل عموما انجیل ملکوت، نام گرفته است. در عین حال که نظم نگارش این انجیل بطور کلی بر حسب ترتیب زمانی است، مطالب آن بصورت موضوعی گروه بندی شده اند.


انجیل مرقس

تاکید اصلی مرقس بر قدرت ماورای انسانی عیسی است. او در این انجیل ، بوسیله معجزات عیسی به الوهیت او اشاره میکند. مرقس بیشتر به شرح اعمال عیسی پرداخته و به نظر میرسد که مخاطبین اصلی این انجیل غیر یهودیان هستند . مرقس بر حسب روایات، هنگامیکه عیسی در باغ جستمانی دستگیر شد و رسولان او فرار کردند “جوانی با چادری بر بدن برهنه خود پیچیده ، از عقب او روانه شد.” وقتی جمعیت سعی کردند او را نیز بگیرند “چادر را گذارده برهنه از دست ایشان گریخت.” اعتقاد بر این است که این جوان مرقس بوده است. در کتاب اعمال رسولان از او بعنوان “یوحنای ملقب به مرقس” یاد شده و احتمالا از خانواده ای مرفه در اورشلیم بوده است، زیرا والدین او صاحب خانه و خادمان بودند. مادر او “مریم” نیز پیرو عیسی مسیح بود و از اینرو خانواده مرقس همگی مسیحی بودند و کلیسای “جماعت اولیه” از خانه اش برای جلسات مسیحی استفاده میکردند

کتاب “خدا با ماست”
ا

نوشته احمد کسروی
عنوان فوق، موضوع یک مقاله‌ای است که کسروی در زمستان ۱۳۲۱ به قلم کشیده است. این مقاله پاسخ به پرسشی است که شخصی بنام مینویی ساکن قزوین از وی کرده است. پرسش در مورد عقیده کسروی درباره خداوندگار است. کسروی خدا را باور داشت و معتقد بود که نبرد‌های اجتماعیش را به کمک آفریدگار پیش می‌برد و در اغلب نوشته ‌هایش نیز تاکید میکرد که ” #خدا_با_ماست”. مینوئی سوال می‌کند: “شما… بارها این آراستگی و وجود نظم و ترتیب را در کارهای جهان یاد آوری کردید و همین نظام بزرگ آفرینش را دلیل بر وجود آفریدگاری میدانید که انگیزش این دستگاه عظمت و قدرت به اراده اوست. و نیز بارها گفته‌اید: هیچ کاری در این جهان بی‌انگیزه نتواند بود. از سویی هم می‌گویید چون ما هوادار راستیها هستیم خدا با ماست.


انجیل لوقا

“لوقا” ، او پزشک بود و مردی با فکر دقیق و قلبی مهربان. آمیخته ای از این صفات و راهنمایی روح خدا منتج به ثبت این گزارش شد که دقیق است و هم پر از احساسات گرم و پرشور. لوقا در اولین آیه های کتابش میگوید: “من نیز مصلحت چنان دیدم که همه را من البدایه به تدقیق در پی رفته، به ترتیب بتو بنویسم.”(لوقا ۱ : ۳) نحوه ارایه مفصل و بسیار دقیق لوقا گواهی بر ادعای اوست اگر چه در هیچ جای گزارش این کتاب اسمی از لوقا نیامده است مراجع قدیمی با هم توافق دارند که او نگارنده این انجیل است.


انجیل یوحنا

مدت ۳۰ سال از گزارش انجیل های متی، مرقس و لوقا میگذشت و مسیحیان قرن اول آنها را همچون گنجی حفظ کرده بودند ، گنجی را که مردانی تحت الهام روح القدس نوشته بودند. از آنجاییکه پایان قرن اول نزدیک بود و بیشتر آنانیکه عیسی را در خدمتش همراهی کرده بودند در قید حیات نبودند. فقط یوحنا بود که نکاتی با ارزش از خدمت عیسی که خود شخصا تجربه کرده بود را به مطالب پیشین انجیل بیفزاید.


کتاب “پندارها”

نوشته احمد کسروی
كسروی در كتاب #پندارها به شدت به رمل و جادو و سحر و اسطرلاب و فال‌گيری و پيشگويی تاخته و از خانواده‌هایی كه برای حل مشكلات خود به اين قبيل خرافات روی می‌آورند گله می‌كند. همین کف بینی با آنکه تازه بایران رسیده، ما یک زیان بزرگی از آن سراغ داریم. دوسال پیش جوانی در دانشکده افسری درس می خوانده و در میان همدرسانش یک کف بینی می بوده که کف او را دیده و چنین گفته: “تو همیشه بدبخت و بینوا خواهی بود”. جوان ناآزموده که آرزوهای بسیاری برای آینده می داشته(از جمله آرزوی زناشویی با یک دختر توانگر را می پرورده)از شنیدن آن یکباره نومید گردیده و در روز دیگر خود را کشته (چون پدر او از تبریزیان است و با من آشنا می باشد من از داستانش آگاه گردیده ام)


کتاب “منشا انواع”

نوشته چارلز داروین ترجمه دکتر نورالدین فرهیخته
کتاب “خاستگاه گونه ها” یا #منشا_انواع به عقیده بسیاری مهمترین و تاثیرگذارترین کتاب تاریخ بشریت است. داروین با تالیف این کتاب که حاصل سالها تحقیق و پژوهش طاقت فرسا بود برای همیشه نگاه ما را نسبت به جهان طبیعت و جایگاه ما در آن دگرگون کرد.
طوفانی که او با انتشار کتاب منشأ انواع بر انگیخت هنوز پس از غریب یکصد و بیست سال فرو کش نکرده است. خود او به عظمت کارش آگهی داشت به همین دلیل در سپتامبر ۱۸۷۱ خطاب به دوست و همرزمش چنین نوشت: “ها کسلی عزیزم نبرد بسیار طولانی است حتی پس از مرگ من و تو نیز سالیان دراز ادامه خواهد یافت.” داروین جوان در سال ۱۸۳۱ سفر علمی مشهور خود را در کشتی اچ ‌ام ‌اس بیگل آغاز کرد. او به مدت پنج سال مشغول بررسی و نمونه‌ برداری از تنوع زیستی غنی در مناطقی چون جزایر گالاپاگوس بود.


کتاب “ده سال در عدلیه”

نوشته احمد کسروی
در این کتاب من ناچار بوده ام کارهای نیک خود را بستایم. خواسته ام پیشامدهایی را که به بیرون آمدن از عدلیه انجامید نیک باز نمایم. این مرا ناچار گردانیده که کارها و سرگذشتهای خود را چنانکه بوده برشته نوشتن کشم. باشد که کسانی پندارند که چون نویسنده خودم بوده ام چیزهایی افزوده و یا بداستان رنگ و روی فزونتر داده ام. می باید بگویم بوارونه آن کار کرده ام. چون نویسنده خودم بوده ام برای آنکه خودستایی نباشد چیزهایی را کاسته ام و در ستو دن هر داستانی کوشیده ام که رنگ و رویش کمتر باشد که فزونتر نباشد. بسیاری از داستانها را ناگفته گزارده ام.


کتاب صوتی”شاهنامه فردوسی” قسمت نهم

اثر: ابوالقاسم فردوسی
راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو


کتاب تاریخ طبری (تاریخ الامم و الملوک) ۱۶ جلد

جلد اول

جلد دوم

جلد سوم

جلد چهارم

جلد پنجم

جلد ششم

جلد هفتم

چلد هشتم

جلد نهم

چلد دهم

چلد یازدهم

جلد دوازدهم

جلد سیزدهم

جلد چهاردهم

جلد پانزدهم

جلد شانزدهم

نوشته محمد بن جریر طبری️ ترجمه ابوالقاسم پاینده
“تاریخ الرسل و الملوک یا تاریخ الامم والملوک” ، معروف به تاریخ طبری در اصل توسط محمدبن جریر طبری، تاریخ نگار و محقق ایرانی در اواخر سده سوم هجری به زبان عربی نوشته شده. این کتاب که مهم ترین مجموعه تاریخ عمومی جهان اسلام است، از داستان خلقت آغاز کرده و به نقل زندگی پیامبران و پادشاهان قدیم ایران پرداخته، و پس از وقایع دوران ساسانی، به نقل زندگی محمد پیامبر اسلام، اهل بیت، نقل تاریخ اسلامی تا سال تنظیم کتاب (۲۹۳ هجری ) گریز زده است. کتاب که در اصل ۱۶ جلد بوده، از آن پس منبع بسیاری از وقایع نگاران پس از طبری بوده. تاریخ طبری را ابوعلی بلعمی به فارسی ترجمه و خلاصه کرده و از خود مطالبی به آن افزوده و تغییراتی در آن داده، به گونه ای که ترجمه فارسی طبری، تالیفی تازه محسوب می شود و گاه با نام “تاریخ بلعمی” از آن نام می برند. تاریخ طبری را “ابوالقاسم پاینده” در ۱۳۵۲ ترجمه و بی هیچ تغییر، در همان ۱۶ جلد، منتشر کرده است. ترجمه دیگری هم توسط صادق نشات صورت گرفته که بنگاه ترجمه و نشر کتاب در ۱۳۵۱ منتشر کرده است.


کتاب “پاکخویی”

نوشته احمد کسروی
گفتارهایی از مهنامه پیمان ۱۳۱۶ هجری خورشیدی،بارها میخواستم دراین باره چیزی بنویسم. گامی برداشتم و گامی بازپس نشستم . این زمینه بسیار سختی است، مگر خدا یاری کند و کاری از پیش رود. این کار نه تنها آنستکه خویهایی را به نیکی یا بدی ستاییم ، بگوییم و بگذریم . از آن هیچ سودی در دست نخواهد بود. باید پیش از همه خردها را تکان داد تا نیک و بد شناسد و به ستوده خویی ارج گزارند و خواهان آن باشند، سپس بر آن همه گفته های پراکنده و بدآموزیهای فراوان که دلها را فراگرفته چاره جست و دلها را از آن پیراست. پس از اینهاست که میتوان گفتگو از ستوده خویی کرد، وگرنه با سستی که خردها راست و با پریشانگوییهایی که دلها را فراگرفته، از شمردن خویهای نیک و بد چه بهره میتوان برداشت؟! این شگفت که کسانی گفتارهایی در این زمینه مینگارند و میفرستند تا در پیمان چاپ شود و چون نمیشود، آزردگی مینمایند.


کتاب “زندگی های کالبدی من “

با یک ماجرای شگفت آور آغاز می شود ، و زندگی های مکرری که روح در کلیدهای مختلف در زمان ها و مکان های مختلف طی می کند ، بیان می کند و علت پیدایش رابط محیطی ، را عنوان می کند و در آخر داستان با بیان یک ماجرای شگفت آور ، به همه پرسش ها پاسخ می گوید. این داستان از زبان یک روح بیان می شود و قابل مقایسه با هیچ رمانی نیست.


کتاب “حاجی های انباردار چه دینی دارند؟”

نوشته احمد کسروی
این داستان گفتگویی است میان چهار دوست که حول اندیشه‌های کسروی می‌گذرد. در این کتاب کسروی به انحرافات شیعه می‌پردازد و سعی در