گزارش آماری ماهانه نقض حقوق هنر و هنرمندان -دی ماه ۱۳۹۹

گزارش نقض حقوق هـنرمـــــــــندان در دی ماه ۱۳۹۹

تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

 

  • ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر

      هیچکس نمی بایست مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرارگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.
با توجه به حجم بالای سانسور و عدم درج کلیه خبرهای مربوط به نقض حقوق هنرمندان ، این گزارش تنها ۲۰٪ خبرهای موجود در کشور را بازتاب خواهد داد.

در گزارش دی ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی 

همایون شجریان «سووشون» را به یاد پدر منتشر کرد

تصنیف «سووشون» به عنوان تازه ترین اثر از همکاری همایون شجریان و تهمورس پورناظری به یاد خسرو آواز ایران محمدرضا شجریان، منتشر شد. به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، «سووشون» حاصل همکاری دیگری است از همایون شجریان و طهمورس پورناظری که پورناظری آن را بر ترانه ای از پوریا سوری ساخته و سحر محمدی و دنیا کمالی به عنوان همآوایان با مجموعه همکاری داشته اند ماحصل این کار فضایی مرثیه گونه و تاثیر گذار شده که شنیدار هر مخاطبی را به خود معطوف می دارد.

درهای هتل قوی اهواز پس از ۵۰ سال به روی مردم بازشد

بنای هتل قوی اهواز پس از گذشت ۵۰ سال درهای خود را به روی مردم اهواز باز کرد تا تجدید خاطراتی صورت گیرد و نسل جدید هم این بنای تاریخی را از نزدیک ببیند. به گزارش ایرنا باز شدن در هتل قو موجب شد بسیاری اهوازی‌ها و علاقه مندان به بناهای تاریخی، دوستداران میراث فرهنگی و فعالان فرهنگی که سال‌ها چشم‌انتظار باز شدن در این بنا بودند خود را به این بنا برسانند.

در جلسه کارگروه فرهنگ و ادب موسسه هنرمندان پیشکسوت چه گذشت؟

 نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، اولین جلسه کارگروه فرهنگ و ادب موسسه هنرمندان پیشکسوت یکشنبه ۱۴ دی با حضور نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل و اعضای کارگروه فرهنگ و ادب برگزار شد. در ابتدای جلسه محبوبه اسپیدکار دبیر کارگروه‌های تخصصی موسسه هنرمندان پیشکسوت به توضیح درباره اهداف و جزئیات کارگروه پرداخت. سپس نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، ضمن تسلیت سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: یکی از نحیف‌ترین بخش‌های ما بخش فرهنگی است و باید آن را تقویت کنیم تا بتوانیم در سایر بخش‌ها فعالیت‌های مؤثری داشته باشیم چرا که بخش فرهنگ مانند چشمه جوشانی است که دیگر حوزه‌های هنری از آن تغذیه می‌کنند.

صف‌کشی مخالفان و موافقان برگزاری جشنواره/ به فکر تولید در سینما باشیم یا معیشت؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی قرار است برگزار شود که سینمای ایران تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و شرایط حاد کشور اوضاع خوبی از لحاظ اکران و تولید نداشته و بسیاری از هنرمندان این عرصه نیز به دلیل کم شدن تولید فیلم درآمدی نداشته و سینماها به حالت نیمه تعطیل درآمده است، با این‌وجود میانه آذر ماه به یکباره فراخوان برگزاری جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد منتشر شد و سپس دبیر جشنواره در یک نشست خبری با اعلام مواضع و برنامه‌های این دوره از جشنواره از پیش‌بینی سه مدل برگزاری آن خبر داد.

سینماگران و رهبر جمهوری اسلامی

ابراهیم حاتمی‌کیا در آغوش آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از دیدارهای بسته سینماگران با رهبر جمهوری اسلامیدیدار سینماگران با آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد ۸۵در روزهای اخیر پخش برنامه‌ای به نام «غیررسمی» از تلویزیون و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران خبرساز شده است. در این برنامه بخش‌هایی گزینش‌شده از دیدارهای خصوصی آیت‌الله خامنه‌ای با افرادی فعال در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری دیده می‌شود.

ایرانشهر پایانه صادرات سوزن دوزی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: ایرانشهر بزودی به عنوان پایانه صادرات سوزن دوزی کشور تجهیز و آماده می‌شود تا شاهد رونق فرهنگ و اقتصاد این منطقه باشیم. علیرضا جلالزایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ایجاد دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر اظهارداشت: به دلیل کمبود نیرو اقدامات و فعالیت‌های این دبیرخانه تاکنون به خوبی عملیاتی نشده اما با معرفی یک فعال در عرصه کارآفرینی و صنایع دستی می‌توانیم شاهد رشد و گسترش این حوزه باشیم.

حراج آبرو‌ی هنر در «حراج تهران»

حراج تهران در این دوره در اقدامی عجیب همه آبرو و اعتبارش را به پای کسی ریخت که در ماه‌های اخیر حرف و حدیث‌های فراوانی درباره او مطرح بوده است. یک شخصیت حقوقی نامشخص در حالی نقاشی آیدین آغداشلو را به قیمت ۵/ ۱۲ میلیارد تومان خرید و رکورد همه دوره‌های این رویداد را پشت سر گذاشت که ضعف شفافیت مالی و نیز شبهه درباره فردی که به تازگی اتهامات اخلاقی درباره او مطرح شده انتقاد‌هایی را روانه این دوره از حراج تهران کرده است. پیش از این درباره حراج تهران اتهاماتی، چون پولشویی مطرح بود، اما در آخرین دوره از این رویداد که روز پنج‌شنبه برگزار شد بیش از آنکه مسئله تطهیر پول مطرح باشد، موضوع تطهیر یک فرد خودنمایی می‌کرد.

 

اعتراض ها ، انتقاد و تجمعات

تماشاگر چندانی نداشتیم که کرونا تغییری ایجاد کند

یک هنرمند موسیقی با اعتقاد بر اینکه سبک هایی مانند موسیقی‌ ایرانی برای بقا در عرصه جهانی، همواره به حمایت‌های دولتی نیاز دارند، تاکید می کند که «سبک‌هایی همانند موسیقی ایرانی پیش از شیوع کرونا هم با مخاطب خاصی همراه نبوده اند که اکنون شرایط برای هنرمندان این عرصه با تغییر خاصی همراه شود؛ این سبک از موسیقی همواره نیازمند حمایت های دولتی است.»

کنایه سنگین مهراب قاسم‌خانی به علی فروغی

به گزارش برنا، مهراب قاسمخانی نویسنده سینما و تلویزیون، به بهانه گزارش بازی پرسپولیس و اولسان هیوندای با صدای عادل فردوسی‌پور در اینستاگرام رسمی کنفدراسیون آسیا، با کنایه خطاب به مدیر شبکه سه نوشت: «فوتبال را خارج از مدار ببینیم.»

۴۵ سال است موسیقی کار می‌کنم نه بیمه‌ای دارم، نه خانه‌ای

محمد یگانه می‌گوید: ۴۵ سال است موسیقی را آموزش می‌دهم، اما نه بیمه‌ای دارم و نه خانه‌ای. همه عمرم را به مستاجری گذرانده‌ام. زمانی که من به عنوان پیشکسوت چنین وضعیتی دارم چگونه انتظار دارید نسل جوان سرخورده نشوند؟! به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد یگانه (دوتارنوز، مقام‌دان و مقام خوان) از فضای موسیقی به شدت دلزده است و از مسئولان بابت بی‌توجه به پیشکسوتان و استادان تاثیرگذار موسیقی، گله‌مند است. محمد یگانه پیشکسوت موسیقی خراسان و اهل شهر قوچان، یکی از هنرمندانی است که طی عمری فعالیت به موسیقی مقامی خراسان خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است. او موسیقی را از کودکی نزد پدرش (محمدحسین یگانه) فرا گرفته و از همان زمان تاکنون که بیش از هفتاد سال سن دارد، در عرصه موسیقی فعال است.

بیش از ۱۳۰۰ نفر از کنشگران ایرانی خواهان آزادی فوری سه عضو در بند کانون نویسندگان شدند

بیش از هزار و سیصد نفر از نویسندگان، شاعران، هنرمندان و کنشگران اجتماعی و سیاسی در بیانیه‌ای با اعتراض به در بند نگه داشتن سه عضو کانون نویسندگان ایران در اوج شیوع ویروس کرونا، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها شدند. امضاکنندگان این بیانیه، با اشاره به ممانعت مسئولان زندان از اعطای مرخصی به رضا خندان (مهابادی)، کیوان باژن و بکتاش آبتین در شرایط اوج‌گیری کرونا، این اقدام را در ادامه روند «قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای» نویسندگان و آزادی‌خواهان توصیف کرده و هدف آن را «خفه کردن هرگونه صدای اعتراض به ستم و مخالفت با سرکوب» خوانده‌اند.

شهرهایمان پر شده از سردیس‌های بدساخت!

یک هنرمند مجسمه‌ساز در پاسخ به این پرسش که چرا شهرهایمان از سردیس پر شده است که برخی هم از کیفیت لازم برخودار نیستند؟ اینگونه توضیح می‌دهد که «علت این اتفاق نحوه سیاست‌گذاری شهرداری‌ها و سازمان‌های زیباسازی شهری است؛ چراکه بنابر دلایلی از جمله کم هزینه بودن ساخت سردیس، صرف مدت زمان کمتر و راحت بودن ساخت این آثار، ترجیح می‌دهند آثار مجسمه‌سازی شهری بیشتر شامل سردیس‌ها شود.» مهدی رنگ‌چی ـ مجسمه‌ساز ـ در گفت وگویی با ایسنا در ادامه مطلب بالا عنوان می‌کند: اصولا حوزه مجسمه‌های شهری در حیطه مناسبات، اختیارات و سیاست‌گذاری‌های شهرداری و سازمان زیباسازی شهری است. در همین راستا باید این پرسش مطرح شود که آیا تقلیل دادن تمام وجوه و امکانات مدیوم مجسمه‌های شهری به سردیس، سیاست درستی است یا خیر؟ که در پاسخ به آن باید گفت که به طور قطع درست نیست.

مسووليت وقايع بر عهده مديران است نه كرونا

حسين كياني: خوب است، همين طوري خيلي خوب است، هم ما آنها را فراموش مي‌كنيم و هم آنها ما را… تماشاگران را مي‌گويم كه همزمان ديدن، خوانندگان نمايشنامه‌هاي ما نيز بودند. قرار نبود كسي كار بكند، قراري هم نيست كه كاري انجام شود، همه ‌چيز در يك رخوت لش‌واره بي‌سرانجام رو به سوي جمود نعش و انجماد بي‌بازگشت پيش مي‌رود، يك‌جور خواب زمستاني دايمي كه از آن زمستانِ هشت تا اين زمستانِ نُه، كاري كرد كه هشتِ ما در گروي نهِ‌مان ماند و از اين گرويي درنيامد كه نيامد، خوب جوري است.

هنرمندان خواستار رسیدگی به طاق کسری شدند

تعدادی از هنرمندان عرصه‌های مختلف از جمله بازیگران و موسیقی دانان در پی انتشار خبر خبرگزاری مهر مبنی بر تخریب بخشی از طاق کسری در کشور عراق، خواستار رسیدگی به این ایوان شدند.  برخی از شبکه‌های اجتماعی در کشور عراق، خبر داده‌اند که بخشی از سقف بنای معروف و باستانی، طاق کسری، در منطقه المدائن بغداد فرو ریخته است. فعالان شبکه‌های اجتماعی و دوستداران میراث این کشور نیز در نقد عملکرد دولت عراق در نگهداری از آن، به بی توجهی دولت نسبت به این بنای مهم اعتراض کرده‌اند. پس از آن افراد مختلفی از جمله جامعه باستان شناسی ایران خواستار رسیدگی به این بنای تاریخی و ایرانی شدند. واکنش‌ها به این خبر بسیار زیاد بود چرا که از سال‌ها قبل هر بار بخشی از این طاق فرو ریخته و دولت عراق و ایران اقدامی برای حفاظت از آن نمی‌کنند. این در حالی است که همیشه هنگام امضای تفاهمنامه های مختلف میان وزرای فرهنگ و گردشگری عراق و ایران، آمادگی برای رسیدگی به این بنا وعده داده شده است. این بار یکی از واکنش‌ها از سوی جمعی از هنرمندان بوده است که از دو دولت ایران و عراق خواسته‌اند اقداماتی جهت حفاظت از این بنای ارزشمند انجام شود.

واکنش به برنامه تلویزیونی با محوریت یک شاعر فراموش‌شده

باقر رجبعلی، پژوهشگر ادبیات داستانی و نویسنده کتاب ناتمامِ «فراز و فرود داستان نویسیِ شاعران ایران» که بخشی از آن به داستان نویسی اسماعیل شاهرودی در کتاب «چند کیلومتری و نیمی از واقعیت» اختصاص دارد، به پخش برنامه‌ای تلویزیونی با محوریت این شاعر واکنش نشان داد. این نویسنده در مطلبی که در اختیار ایسنا قرار داده است، با اشاره به برنامه‌یتلویزیونی که هفته گذشته با موضوع «واکاوی شعر و شخصیت اسماعیل شاهرودی» پخش شد، نوشت: «دوشنبه بیست و دوم دی، با کمال ناباوری در شبکه چهار سیما، شاهد برنامه‌ای بودم که به یکی از شاعران مظلوم و قربانی شده (و طبیعتا فراموش‌شده)ی کشورمان پرداخت و تمامیِ جان و دلِ مرا با خود همراه کرد. من خود در سال ۹۳ در مقاله‌ای با عنوان «شاعری که زخم بر وجودش کاری بود» به ماجرای قربانی شدن (و حیف شدنِ) اسماعیل شاهرودی پرداخته بودم. اما همیشه یادِ ماجرای دردناکِ زندگی این شاعر فرهیخته، قلبم را می‌آزرد و دوست داشتم نام او و شعرهای نجیبش (اغلب شعرهایش که نجیب‌اند) به طریقی مطرح شود. اما نمی‌شد و نمی‌دانم چرا؟

 

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر از اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر و هنرمندان به آدرس ذیل بازدید بفرمایید:

https://honar.bashariyat.org/